Hei, te 1980-luvun eläneet ja kokeneet: mistä et pitänyt siinä vuosikymmenessä?
Kysyin omilta vanhemmiltani samaa, mutta he vain vastasivat, että kasariluvussa ei ollut mitään huonoa. N28
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Itämaata nuoleskeltiin vaikka jokainen siellä käynyt tiesi kuinka surkea mesta se oli. Ja on edelleenkin.
Tämä oli todellakin yksi '80-luvun ikävistä puolista, mutta nyt se on viimeistään korjattu, kun Ryysylä hyökkäsi toissavuonna Ukrainaan perusteellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itämaata nuoleskeltiin vaikka jokainen siellä käynyt tiesi kuinka surkea mesta se oli. Ja on edelleenkin.
Tämä oli todellakin yksi '80-luvun ikävistä puolista, mutta nyt se on viimeistään korjattu, kun Ryysylä hyökkäsi toissavuonna Ukrainaan perusteellisesti.
Mutta ihanalla ja ylivertaisella 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan. 80-luvulla Suomi olisi Kekkosen johdolla tuominnut Ukrainan alimpaan helvettiin kun provosoi viattoman Venäjän noin käymään naapurinsa kimppuun. Niin ihanaa oli se 80-luku.
Jotkut raahasi isoja stereomankkoja olkapäänsä päällä, jo oli typerän näköistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihanalla ja ylivertaisella 80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan. 80-luvulla Suomi olisi Kekkosen johdolla tuominnut Ukrainan alimpaan helvettiin kun provosoi viattoman Venäjän noin käymään naapurinsa kimppuun. Niin ihanaa oli se 80-luku.
Ainoa vaan, että Ukraina ei ollut naapurimaa, vaan osa Neukkulaa. Samoin kuin venäjäkin.
Kasari oli Suomen historian parasta aikaa. Ei mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelun ohella ei ollut töitä niin paljon kuten nykyään. Kesätöitä kyllä ssi. Mutta aukioloajat olivat lyhyempiä ha siivoojat sekä kassit vakituisia. Pikaruokapaikkoja oli vähemmän. Opiskelemaan ei todellakaan ollut helppo päästä yliopistoon joten moni meistä tyytyi Perähikiän kauppaopistoon.
Ehkä osittain totta. Toisaalta esimerkiksi minä kyllä tein opintojen ohessa töitä, kun toimisto, jossa olin ollut pari kesää kesätöissä, halusi palkata lukukausienkin ajaksi osa-aikaisen apulaisen. Kurssikaveri teki hommia ravintolassa tiskarina, ja itse olin kyllä käynyt Servi-Systemsin siivouskurssin kanssa siltä varalta että tarttisin tilapäisduunia.
Opintolainaa sai anteliaasti kuten muutakin lainaa, eikä sen ottamista pelätty. 70-luvulla oli opittu, että inflaatio hoitaa lainat pois, ja opiskelua pidettiin hyvänä investointina tulevaisuuteen.
Ne olkatoppaukset 🙄.. Itse syntynyt 60 luvulla ja sitten 80 luvulla oli lama, kaikki lähdettiin etelä suomeen töihin. Kasarilla tehtiin vielä hyvää musiikkia ja sitä pystyi tanssimaan. Ihmisiin pystyi luottamaan ja riitti että harjan laittoi oven eteen kun kävi kaupassa. Ainoat huumeet oli alkoholi ja jos joku käytti muuta niin kaikki ties kuka se oli. Bussikuski toi viimisellä bussilla kotiin ja herätti jos nukkui, tiesi missä kukakin asui.. Ikävä on 80 lukua.. Suomi oli silloin vielä se kuuluisa lintukoto, ei oo enää ku j.s aukas rajat ym.
Vierailija kirjoitti:
Kekkosesta (erosi 1981) ja muutenkin itään rämällään olon eli suomettumisen jatkumisesta koko vuosikymmenen. Berliinin muuri murtui 1989 ja Suomi ei ollut ensimmäisenä hakemassa Nato - jäsenyyttä kun se silloin olisi onnistunut heittämällä. Täällä oltiin julmetun USA - vastaisia kun siihen oli kansaa koulutettu sodan loppumisesta asti.
Kekkonen erosi virastaan vuonna 1981 mutta Suomi erosi lopullisesti Kekkosesta vasta 2022.
Suomi oli vielä aika umpimielinen paikka 1980-luvulla. Keskisuomalaisessa pikkukunnassa minä, pieni punkkarityttö, herätin paheksuntaa. Silloin suomalainen kulttuuri oli myös sellaista, että kännissä vedettiin turpiin ja tunteista ei puhuttu tai jos puhuttiin niin puhujalle vttuiltiin että älä nyt kitise. Tuossa vuosikymmenessä oli puolensa, mutta ikävä sitä aikaa ei kyllä ole yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ne olkatoppaukset 🙄.. Itse syntynyt 60 luvulla ja sitten 80 luvulla oli lama, kaikki lähdettiin etelä suomeen töihin. Kasarilla tehtiin vielä hyvää musiikkia ja sitä pystyi tanssimaan. Ihmisiin pystyi luottamaan ja riitti että harjan laittoi oven eteen kun kävi kaupassa. Ainoat huumeet oli alkoholi ja jos joku käytti muuta niin kaikki ties kuka se oli. Bussikuski toi viimisellä bussilla kotiin ja herätti jos nukkui, tiesi missä kukakin asui.. Ikävä on 80 lukua.. Suomi oli silloin vielä se kuuluisa lintukoto, ei oo enää ku j.s aukas rajat ym.
Nyt on kyllä niin paksua paskaa että peräsuolesi taisi revetä sitä ulostaessa? Huumeet ovat Suomessa levinneet ongelmalliselle tasolle jo kauan ennen 80-lukua. Bussikuskit raiskasivat ja jättivät kuolemaan Inga Myllärin jo 50-luvulla. Lintukotoa tämä puukkojen ja kännitappojen maa ei ole ollut ikinä. Jo muinaisina keskiajan aikoina Ruotsin hallitsemissa osissa Saksaa paikalliset kaupunkien johtajat pelottelivat juopottelijoita että jos nämä eivät ala käyttäytymään sinne hankitaan Suomesta järjestyksenpitäjiä. Mikä yllätys että remuaminen rauhoittui kun pelkäsivät suomalaisten sotaisaa ja väkivaltaista mainetta.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla ei ollut lama.
Ruoka oli pahaa ja valikoimat kaupoissa aika ankeat. Sen huomaa kun lukee esimerkiksi vanhoja ruokaohjeita kasarilta.
Vierailija kirjoitti:
Olin aika pieni mutta muistelen että lihat piti ostaa lihatiskistä. Olisikohan Alkossakin ollut vielä tiski noihin aikoihin?
Oli tiski, olin opiskelijana myymässä tiskin takana kaikki lomat ja viikonloput. Kaikki oli piilossa, piti tietää mitä halusi. Koskenkorva ja vodkakorit olivat heti käden ulottuvilla, niitä meni, ja olutkoreja. Viinejä vielä hyvin vähän...
Vierailija kirjoitti:
Olin aika pieni mutta muistelen että lihat piti ostaa lihatiskistä. Olisikohan Alkossakin ollut vielä tiski noihin aikoihin?
Oli. Olen syntynyt -83 ja muistan olleeni isän mukana Alkossa jossa oli tiski.
Vierailija kirjoitti:
Sisällä tupakoinnista!
Aika harvat tupakoi enää sisällä siihen aikaan. Parin luokkakaverin kotona poltettiin sisällä ja se tuntui oudolta jo silloin. Ei siitä silti mitään isoa ongelmaa tehty ja sai siellä kylässä käydä. Kun eihän lapsi siihen kuole, jos satunnaisesti savua haistaa. Eri asia, jos passiivinen tupakointi on jatkuvaa. Joskus pidempään oltua äiti pyysi vaatteet pesuun, kun palasin kotiin. Äitini paheksui tupakointia, mutta oli sillä tavoin fiksu, että ei kieltänyt kaverisuhteita näiden "huonompien perheiden lastenkaan" kanssa, kun lapset itse oli hyväkäytöksisiä. Enemmän kyllä oltiin meillä ja äiti aina toivotteli tulemaan meille eli siinä mielessä ohjasi toimintaa.
Muistan usemman isän käyneen ulkona tupakalla ja äidinkin. Pääosin oli jo siirrytty ulos. Lasten takia.
Kokoomus pääsi valitettavasti banneilta pois ja heti alkoi rakennemuutokset ja sekoilu Taxellin ja Kullbergin kanssa ja osi itseaiheutettu lama, jota Viinasen perstuntuma leikkaukset ilman vaikutusarviota ideologiapäissään pahensi ja pidensi seuraavan vuosikymmenen alussa.
Siitä asti onkin tuhonnut Suomea aina kun on päässyt hallitukseen ilman demareita.
Vierailija kirjoitti:
oli
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tuottaa ap:lle pettymys mutta se oli upeaa aikaa. Kaikki toimi.
Komppaan. Itse oli kasarilla 16-26-vuotias, eli ihan parasta nuoruutta se oli minusta. Kasarin alussa parasta oli kun peruskoulu loppui ja oli elämä edessä kaikkine mahdollisuuksineen. Kasari oli turvallista aikaa kasvaa aikuiseksi.
Kasarin loppua kohti alkoi jonkinlainen ahdistus kasvaa, kun asuntojen hinnat ja korot karkasivat, mutta kyllä minä ja moni kaverini uskottiin vakaasti, että hintojen, ja korkojenkin, täytyy tulla alas, koska niin moni ei pystynyt niillä hinnoilla enää ostamaan asuntoa, ja markkinathan sen hinnan kuitenkin lopulta määräävät. Asunto, ja lainaraha, on aina juuri sen hintaista, mitä siitä ollaan valmiita maksamaan. Ärsyttävintä oli selittää keskiluokkaisille vanhemmille ja isovanhemmille, miksi vieläkin asuimme vuokralla, vaikka olimme jo naimisissa ja lapsiakin alkoi tulla. Asuimme vuokralla vuoteen 1995 saakka ja ostimme ensiasunnoksi ok-talon.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä sota oli hyvin kylmää. Ja neukkula vielä voimissaan.
Neukkula voimissaan, eli saatiin sieltä halpaa energiaa, ja vastineeksi esim. kotimaan vaateteollisuus kukoisti kun ostivat tuotteita. Ja moni muukin teollisuudenala, mutta tuo rättibisnes tulee mieleen kun sitä oli omalla kylällä.
Ikävä puoli sitten myöhemmin huomata, ettei Suomi-inssi niinä vuosina oppinut myymään, kun itärajan taakse kelpasi mikä tahansa vähän huonompilaatuinenkin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Id%C3%A4nkauppa
Ylipäänsä rock ei ollut todellakaan mitään nykyisin totuttua äijäilyä vaan hinttimäisesti trikoissa keikisteleviä meikattuja neitisetiä. Nykyään noista ajoista on onneksi Suomessa tähteillä vaan Andy McCoy ja Michael Monroe.