Hei, te 1980-luvun eläneet ja kokeneet: mistä et pitänyt siinä vuosikymmenessä?
Kysyin omilta vanhemmiltani samaa, mutta he vain vastasivat, että kasariluvussa ei ollut mitään huonoa. N28
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyys, jopa aikuisilla joskus, on sitä vieläkin. Inhimillisyyttä, vapautta ja välittämistä olisi voinut olla enemmän ihmisillä. Ei egon pullistelua ja jatkuvaa komentelua. Lapsia juoksutettiin aika paljon ja oli sätkynukkeina arkiaikaan. Myös lääkkeiden paha maku lapsilla. Rokotteita törkättiin kysymättä ja sokeripalaa poskeen. Ruoka saattoi olla ala-arvoista, voi vieläkin olla pienituloisilla vaihtoehdottomuutta. Moni asia jakautui kaupunkiin tai maalle. Pitkät välimatkat.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polioepidemia 1985 oli pelottava juttu. Koskaan ei selvinnyt, mistä se alkoi. Koko kansa rokotettiin. Rokote annettiin sokerinpalassa. Myös HIV-infektio yleistyi 80-luvulla ja kohka oli valtava, kun ei tiedetty edes, että miten se tarttuu. Ahdistava juttu.
Myös Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuus oli kauhea.
No joo mut ei nuo semmoisia asioita olleet, jotka olisi suuresti minuun vaikuttaneet enkä huomannut mitään hysterioita missään.
Sokeripalarokotus, se nyt oli se yksi ainoa kerta ja siitä ei mitään isoa mekkalaa pidetty.
Ei meitä sen ajan nuoria mikään tuollainen ahdistanut. Jos ahdisti mikään.
80-luku oli valtavan hienoa aikaa. Tietysti omalla kohdalla sekin vaikutti, että silloin olin nuori, juuri vakituisen työpaikan saanut ja vapaa ihminen.&n
Ensimmäisen työn saanti saattoi olla vaikeaa, naamakerroin.
Fakkiutuneet kuntatyöpaikat, samat ihmiset aina samoissa töissä.
Heh, Electric Spandex olin jo unohtanut tuon bändin, vaikken mikään kova fani ollut, pidin heitä silti kovempina kuin Mötley crüeta. No jaa, ehkä se villitys oli vähän liikaa ottaen huomioon että kyseessä oli hieman Bon jovia parempi tukkabändi. Kaikesta tästä huolimatta olen silti surullinen siitä että Electric Spandex hajosi Johnny D. Spandexin huumesekoiluihin. Heidän Helsingin keikka vuonna 87 oli kyllä kova ja niin oli niiden lämppäri Iron maidenkin, joka on nykyään unohdettu Historian havinaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kehitysvammainen vai muuten vajaaälyinen? Laita LÄHDE, muuten valehtelet! Otin esille parinkymmenen vuoden takaisen ajan juuri siksi, että ihmisillä on tapana jankuttaa tyhjiä valheellisia hokemia "ennen pääsi nopeasti lääkäriin" jne.
80-luvulla EI PÄÄSSYT LÄÄKÄRIIN ainakaan yhtään sen nopeammin kuin nytkään.
? Olen jonottanut lähetteellä hoitoon pääsyyn jo 14kk, koska Soteuudistus ja Pohde ihan tukossa. Olen tehnyt valituksenkin aluehallintokeskukseen mutta ei vaikuta mihinkään voivottelua jonoista vain. Niin ne asiat kehittyy..
Sen aikainen Neuvostoliiton ja kommunismin täysin kritiikitön ja avoin ylistäminen kaikkialla oli todella outoa. Toki taustat ymmärrän, miksi YYA solmittiin, mutta olisi varmaan vähemmälläkin oman kansan aivopesulla itsenäisinä säilytty. Toisaalta sen ajan sosialistit sentään olivat avoimesti mitä olivat, eivätkä sitä yksityisomistajuutta kampittavaa ja valtio-omistajuutta ylistävää ideologiaansa, eli sosialismia, edes yrittäneet ihan joksikin muuksi naamioida, kuten nykyään on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasismi ja syrjintä rehotti ihan toisella tavalla kuin nykyään.
Homppeli sai nakkikioskilla turpaansa. Sihteerin pyllyä oli soveliasta ohimennen läimäyttää. Tummaihoista kohdeltiin kuin spitaalista.
No jaa, kun vertaa nykypäivän rasismiin kantaväestöä kohtään en sanoisi että "rasismi rehoitti" Tuohon aikaan kukaan ei olisi edes kuvitellut että afrojen ja ruskeiden laumat ryöstäisivät ja hakkaisivat suomalaisia joka päivä ja kuvaisivat rasistisia nöyryytysvideoita nettiin suomalaisista. Täällä ei oikeastaan edes ollut muita kun muutama vietnamilainen tai turkkilainen joten älä jauha paskaa.
Minkä takia niin monet ovat yläpeukuttaneet tätä suomalaisia leimaavaa valehteluviestiä?
Just se oli kasarissa hyvää kunnei ollut kuin 2 ulkomaalaista ja ihmiset ei oll
Sinä valitat ja räyhäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polioepidemia 1985 oli pelottava juttu. Koskaan ei selvinnyt, mistä se alkoi. Koko kansa rokotettiin. Rokote annettiin sokerinpalassa. Myös HIV-infektio yleistyi 80-luvulla ja kohka oli valtava, kun ei tiedetty edes, että miten se tarttuu. Ahdistava juttu.
No joo mut ei nuo semmoisia asioita olleet, jotka olisi suuresti minuun vaikuttaneet enkä huomannut mitään hysterioita missään.
Sokeripalarokotus, se nyt oli se yksi ainoa kerta ja siitä ei mitään isoa mekkalaa pidetty.
80-luku oli valtavan hienoa aikaa. Tietysti omalla kohdalla sekin vaikutti, että silloin olin nuori, ju
Olen kokenut tämän omakohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyys, jopa aikuisilla joskus, on sitä vieläkin. Inhimillisyyttä, vapautta ja välittämistä olisi voinut olla enemmän ihmisillä. Ei egon pullistelua ja jatkuvaa komentelua. Lapsia juoksutettiin aika paljon ja oli sätkynukkeina arkiaikaan. Myös lääkkeiden paha maku lapsilla. Rokotteita törkättiin kysymättä ja sokeripalaa poskeen. Ruoka saattoi olla ala-arvoista, voi vieläkin olla pienituloisilla vaihtoehdottomuutta. Moni asia jakautui kaupunkiin tai maalle. Pitkät välimatkat.
Juuri näin.
Tämänkin olen todistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luku oli valtavan hienoa aikaa. Tietysti omalla kohdalla sekin vaikutti, että silloin olin nuori, ju
Mitä sitten? Sehän oli kivaa. Tunnettiin toisemme. Se oli mukavan yhteisöllistä. Ja kun työssä oli kivaa, se heijastui kaikkeen muuhunkin. Olimme hyviä asiakaspalvelijoita ja pystyimme tukeutumaan toisiimme epäselvissä asioissa. En ikinä kuullut valituksia mistään.
Ja kun siihen aikaan työllistettiin ihmisiä kunnolla, olimme kaikki suhteellisen nuoria. Oma esimiehenikin oli vain seitsemän vuotta minua vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Sen aikainen Neuvostoliiton ja kommunismin täysin kritiikitön ja avoin ylistäminen kaikkialla oli todella outoa. Toki taustat ymmärrän, miksi YYA solmittiin, mutta olisi varmaan vähemmälläkin oman kansan aivopesulla itsenäisinä säilytty. Toisaalta sen ajan sosialistit sentään olivat avoimesti mitä olivat, eivätkä sitä yksityisomistajuutta kampittavaa ja valtio-omistajuutta ylistävää ideologiaansa, eli sosialismia, edes yrittäneet ihan joksikin muuksi naamioida, kuten nykyään on tapana.
Minua ei ainakaan aivopesty mihinkään.
Neuvostoliittoa ei todellakaan ihannoitu ja ylistetty. Kyllä me tosiasiat tiedettiin. Kukaan ei halunnut kommunismiin. Ei edes sosialistit, eihän nekäään hulluja olleet. Suomalaiset on aina osanneet nähdä totuuden. Nykyään kuvitellaan, että me elettiin jossain ahdistuksessa neukkujen takia. Ja paskat. Koko ajan mentiin eteenpäin, omaa tietä.
Mehän matkusteltiinkin siellä ja nähtiin omin silmin mitä se oli. Huvittavaa se vain oli.
Länteen me ollaan aina katsottu ja suuntauduttu. Itänaapuri oli olemassa niin kuin on nytkin. Ne naapurisuhteet oli ihan hyvät, niin kuin ne kannattaa aina olla. No nyt ei ole, joten onko nyt jotenkin helpompi olla?
Tarvitsi pelätä vain ydinsotaa eikä kansalaisten lompakossa käyvää ilmastonmuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perustelet?
Ravintolat täynnä nuoria keskiviikkona sekä perjantaina ja lauantaina heti alkuillasta alkaen eikä nykyistä nuukailua.
Electric Spandex villitys oli aika överi. Muijat oli hulluna siihen bändiin jota en voinut ymmärtää. Aina kun kasarilta tulee se niiden "im gonna Come inside" biisi, niin pää meinaa räjähtää. Se biisi soi melkein joka paikassa silloin. Ja ne muijat jotka saivat liput Helsingin jäähallin keikalle itkivät onnen kyyneleitä, en vieläkään voi ymmärtää sitä villitystä.