Hormonikierukka ja lihominen?
Niin siis voiko hormonikierukka aiheuttaa lihomista?
Minulle laitetttiin kierukka marraskuussa, jolloin olin vartalooni tyytyväinen. Nyt noin 3kk jälkeen kiloja vain tullut lisää, maha pömpöttää ja tuntuu että vaatteet eivät mahdu niin hyvin päälle. Kuntoilen, syön terveellisest. Onko lihomista muilla kierukan ottaneilla?
Kaikenlisäksi minulla alkoi vuoto viikko kierukan laittamisen jälkeen ja vuotaa edelleen.Tänä aikana ei ole ollut montaa kuivaa päivää.. ei varmaan ihan normaalia?
Kommentit (41)
kierukan laiton jälkeen. Kierukka veks ja painokin putosi. Tuskin sattumaa.
Mulla sama juttu. Maha vaan pömpöttää, eikä kilot karise. Myös naaman kukkiminen ketuttaa. Kauheita paiseita leuka täys. Vuotoa ei juuri ole.
toinen joka vaan lihoo,vaikka laihduttaa! :(
Kierukka ollut 3 vuotta, eikä ole tullut lainkaan lisäkiloja (BMI 20). Normaali painonvaihtelu on mulla +/- 2-3kg punnitusten välillä. Tosin käyn aika harvoin vaa'alla. Vaatteet ovat olleet koko ajan samankokoisia (tai samoja, ei tule paljon osteltua uusia).
En harrasta mitään liikuntaa (ei kiinnosta) ja ruokapuolikin on vähän mitä sattuu. En tietenkään vain löhöä sohvalla, pihatöitä riittää kesällä ja talvella.
Parasta tässä hormonikierukassa on se, että menkat katosivat lähes täysin.
Kiitos vastauksista. Eli mahdollista lihominen siis on. Tein jopa jo raskaustestin kun ajattelin lihomisen johtuvan sitten raskaudesta. No jos tässä nyt puoli vuotta tutkailee, ja katson sitten mitä teen.
AP
Turvotusta eniten kasvoissa ja käsivarsissa. Lähtivät kun otin kierukan pois. Pidin sitä väkisin yli 2 vuotta vaikka tulimyös paha akne ja jatkuvat migreenit :(
Kuparikierukalla mennään, siihen tyytyväinen.
Alussa voi kyllä kerätä nestettä elimistöön ja paino nousee sen takia muutaman kilon. Usien painonnousun syynä on ikä (kierukkaa ei ihan nuorille laiteta) tai muuttunut elämäntilanne (vakituinen parisuhde). Iho-ongelmia ja vuotohäitriöitä sen sijaan voi aiheuttaa.
kokemusta vuosien varrelta molemmista
kohdun- tai emättimenisäisessä ehkäisyvälinneesä on kyllä vähemmän vaikuttava ainetta kuin esim. suun kautta otettavissa, että mielestäni sinänsä pienempi vaikutus.
eli en hirmu vanha. Ja kiloja alkoi tulla tuon kierukan jälkeen ihan ilman mitään elämänmuutosta. Mutta toivottavasti on sitä nestekertymää, joka toivottavasti häviää myöskin ajan myötä. Tämä on kauheaa, kun olen lyhyt ja hoikka olluta aina, niin nyt 5 kiloa painavampana näytän jo tukevalta ja olo lihava ja vaikea.
ap
Alussa voi kyllä kerätä nestettä elimistöön ja paino nousee sen takia muutaman kilon. Usien painonnousun syynä on ikä (kierukkaa ei ihan nuorille laiteta) tai muuttunut elämäntilanne (vakituinen parisuhde). Iho-ongelmia ja vuotohäitriöitä sen sijaan voi aiheuttaa.
Kumma kun se ikä ja vakituinen parisuhde taas kierukan poiston jälkeen lakkaa vaikuttamasta ;-)
Tuli tuosta viimeisimmästä aapeen viestistä mieleen sekin, jo unohtunut seikka, että kahteen kertaan hankin raskaustestin, kun oli niin "raskas" olo - pahoinvointia, rintojen pingotusta, huimausta.
on niin paikallinen vaikutus, ettei millään voi vaikuttaa painoon, mutta kerää kuitenkin nestettä ja saa ihon kukkimaan (naamahan on aika lähellä tätä paikallisesti vaikuttavaa kierukkaa...). Vuotohäiriötkään eivät kerro mistään hormonaalisesta muutoksesta yhtään mitään...
että keho huijataan uskomaan, että nainen on jo raskaana, niin miksi muka ei keho alkaisi myös varastoida ravintoa kuten oikean raskauden aikana?
Lääkärit ovat niin rasittavia, kun kävelevät täysin yli naisten omakohtaisten kokemusten ja väittävät niiden olevan ihan höpö-höpöä.
Hormonaalinen ehkäisy on vaivatonta ja tehokasta. Tähän totuuteen älköön kukaan kajotko.
ja yritetään vakuuttaa, että se on lähes ainoa vaihtoehto.
Itselleni se oli huonoin ehkäisy ikinä ja pidin sitä ikävä kyllä yli kaksi vuotta. Eivät olleet oireet mitään alkuturvotuksia. Olen siis se jolla paino nousu, turvotuksia tuli ja lisäksi paha akne
ja migreeni.
Joillekin varmaan sopii minulle ei, enkä ole ylipainoinen bmi20.
Joo täällä kanssa lähtee kierukka huitsin nevadaan...heinäkuussa laitettiin ja sen jälkeen +5kg, naama kukkii ei ikinä ole ollut finnejä, väsyttää, vituttaa...
Kauhea turvotus, sukatkin kun ottaa pois niin jää hirveän syvä rantu :/
Lisäksi todella epäsäännöllinen ja kivulias vuoto, sekä alavatsan turvotus haittana. Kumilla mennään sitten kun ei muukaan enää auta :/
Jep, mulla lääkärin vaihtoehdot olivat hormonikierukka, sterilisaatio tai Nuvaring.
Kierukka lihotti ja aiheutti painesärkyä silmiin, josta kukaan lääkäri ei tietenkään ollut kuullut. Yllättävää kyllä kierukan poiston jälkeen ongelmatkin poistuivat.
Sterilisaatio. No, aika pysyvä ratkaisu. Ja Nuvaring? En tod. halua ehkäisyä, jonka joudun 3 vk välein itse asentamaan.
Miksiköhän kuparikierukkaa ei edes tarjottu? Sain kuitenkin yhdistelmäpillerit itsepäisen jankkaamisen jälkeen.
Ei liity toisiinsa. Hormonikierukan hormonimäärät on niin pienet ja vaikutus paikallinen.
Ketjustanne on jo vuosia, mutta kiitos tästä kommentistasi!!! Olen lihonut raskauksieni aikana aina reilusti!!! + 27 kg pahimmillaan. En koskaan ole kuulut tästä huijauksesta, mutta uskon siihen kyllä todella!! En raskausaikoina ole liiemmin muuttanut ruokavaliotani, vaikka painoa on tullut reilusti!! Raskauksien jälkeen toki paino lähtenyt pois. Nyt toivon todella että eilinen kierukan poistoni aiheuttaisi painon laskun. Tää epätoivoisuus ei tee hyvää...
Minulla paino nousi 10 kg hormonikierukan laiton jälkeen. En muuttanut ruoka -tai liikuntatottumuksia. Vaikka kuinka söisin kohtuullisesti ja harrastan liikuntaa päivittäin paino vaan on ja pysyy samana. Kuukautiset ovat jääneet pois kokonaan. Tuntuu että hormonikierukalla on ihan pakko olla joku syy yhteys tähän. Selviäis vain ottamalla pois...
Ehkäisyrenkaan "asentaminen" ei ole ollenkaan vaikeaa. Sen pienen homman voi mielestäni ihan hyvin tehdä kolmen viikon välein. Ehkä ensimmäisellä kerralla voi olla hankalampaa, mutta kun opit laittamaan niin siihen ei kulu aikaa minuuttiakaan. Eikä se satu yhtään. Toki se saattaa myös aiheuttaa jotain sivuoireita hormonia kun sisältää.
Mitään muitakaan sivuvaikutuksia ei mitenkään voi olla, kun hormonivaikutus on paikallinen...
Itse lihoin toistakymmentä kiloa parissa kuukaudessa kierukan laiton jälkeen, kun sitä ennen oli painoni jo vuosikausia pysynyt samana tai laskenut (raskauskilojakaan ei laitokselta kotiin asti ollut tullut). Migreenit myös olivat säännöllisenä vaivana, rintojen pingotus ja alavatsan turvotus jne.