Hormonikierukka ja lihominen?
Niin siis voiko hormonikierukka aiheuttaa lihomista?
Minulle laitetttiin kierukka marraskuussa, jolloin olin vartalooni tyytyväinen. Nyt noin 3kk jälkeen kiloja vain tullut lisää, maha pömpöttää ja tuntuu että vaatteet eivät mahdu niin hyvin päälle. Kuntoilen, syön terveellisest. Onko lihomista muilla kierukan ottaneilla?
Kaikenlisäksi minulla alkoi vuoto viikko kierukan laittamisen jälkeen ja vuotaa edelleen.Tänä aikana ei ole ollut montaa kuivaa päivää.. ei varmaan ihan normaalia?
Kommentit (41)
Miksi hormonikierukka on sitten suosittu?
Vierailija kirjoitti:
Jep, mulla lääkärin vaihtoehdot olivat hormonikierukka, sterilisaatio tai Nuvaring.
Kierukka lihotti ja aiheutti painesärkyä silmiin, josta kukaan lääkäri ei tietenkään ollut kuullut. Yllättävää kyllä kierukan poiston jälkeen ongelmatkin poistuivat.
Sterilisaatio. No, aika pysyvä ratkaisu. Ja Nuvaring? En tod. halua ehkäisyä, jonka joudun 3 vk välein itse asentamaan.
Miksiköhän kuparikierukkaa ei edes tarjottu? Sain kuitenkin yhdistelmäpillerit itsepäisen jankkaamisen jälkeen.
sinulle tulee hormonikierukasta oireita, mutta ei pillereistä????!!! Älä nyt naurata. Se kierukka on kohdussa ja vaikutus paikallinen. Pillerit SYÖDÄÄN, jolloin ne imeytyy koko kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Ketjustanne on jo vuosia, mutta kiitos tästä kommentistasi!!! Olen lihonut raskauksieni aikana aina reilusti!!! + 27 kg pahimmillaan. En koskaan ole kuulut tästä huijauksesta, mutta uskon siihen kyllä todella!! En raskausaikoina ole liiemmin muuttanut ruokavaliotani, vaikka painoa on tullut reilusti!! Raskauksien jälkeen toki paino lähtenyt pois. Nyt toivon todella että eilinen kierukan poistoni aiheuttaisi painon laskun. Tää epätoivoisuus ei tee hyvää...
Jos lihoo 27 kg, niin kyllä saa mättää kaksin käsin ruokaa! Oikeasti! Itse lihoin ekassa raskaudessa 17 kg ja myönnän syöpötelleeni! Nyt kolmannen vauvan kohdalla painoa tuli 10 kg, tarkkailin ruokavaliota ja turvotuskin pysyi aisoissa. Kilot lähti 2 kuukaudessa. Vaikka on hormonikierukka laitettu, en ole lihonut, hiukan laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hormonikierukka on sitten suosittu?
Koska se ei lihota, ei aiheuta kuukautisvuodon lisääntymistä tai kipuja. Sitä ei tarvitse "muistaa", kuten e-pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mulla lääkärin vaihtoehdot olivat hormonikierukka, sterilisaatio tai Nuvaring.
Kierukka lihotti ja aiheutti painesärkyä silmiin, josta kukaan lääkäri ei tietenkään ollut kuullut. Yllättävää kyllä kierukan poiston jälkeen ongelmatkin poistuivat.
Sterilisaatio. No, aika pysyvä ratkaisu. Ja Nuvaring? En tod. halua ehkäisyä, jonka joudun 3 vk välein itse asentamaan.
Miksiköhän kuparikierukkaa ei edes tarjottu? Sain kuitenkin yhdistelmäpillerit itsepäisen jankkaamisen jälkeen.
sinulle tulee hormonikierukasta oireita, mutta ei pillereistä????!!! Älä nyt naurata. Se kierukka on kohdussa ja vaikutus paikallinen. Pillerit SYÖDÄÄN, jolloin ne imeytyy koko kehoon.
Itse olen käyttänyt vuosia sekä pillereitä että kierukkaa, en tietenkään samanaikaisesti. Pillereitä syödessä ei ollut paino-ongelmia ollenkaan. Nyt kierukan aikana paino on tasaisesti ollut nousussa. Hitaasti saattaa muutaman kilon mennä alaspäin, tosin vaan noustakseen takaisin.
On myös ollut aikoja, jolloin käytössä ei ole ollut mitään hormonaalista ehkäisyä ja silloinkin paino alkoi salakavalasti nousta.
Itselläni ilmeisesti yhdistelmäpillerin toinen hormoni pitää painon kurissa, se kun tuosta kierukasta puuttuu.
Milloin hormonit alkavat tasaantumaan? Alkaako paino silloin laskemaan takaisin ja onko laihduttaminenkin sitten helpompaa?
Kyllä, hormoniehkäisy VOI lihottaa. Se, miten se sattaa sinua lihottaa riippuu käyttämästäsi hormonista. Kierukoissakin on sekä yhdistelmä (estrogeni+keltarauhashormoni) ja pelkkää keltarauhashormonia sisältäviä.
Eli:
Jotkit ehkäisyvalmisteissa käytetyistä hormoneista keräävät nestettä, mutta tällöin "lihominen" on vain n. 2 kg:n luokkaa.
Jotkin, etenkin matalestrogeniset, paljon keltarauhashormonia sisältävät valmisteet aiheuttavat PIENELLÄ OSALLA (5%) naisista vaihdevuosien kaltaisia oireita, joihin kuuluu mm. limakalvojen kuivuminen, haluttomuus seksiin ja ruokahalun lisääntyminen (koska naisen testosteronitaso romahtaa). Kun ruokahalu lisääntyy, luultavasti tulee syötyä enemmän ja painoakin kertyy ja laihdutus on todella vaikeaa, ja testot matalalla väsyttää ja laiskottaa.
Estrogeeni voi myös sitoa kilpirauhashormonia tyroksiinia, jonka puute (kilpirauhasen vajaatoiminta) aiheuttaa mm. väsymystä, ummetusta, vaikeutta hikoilla ja painon nousua lihomista.
TARKKAILE SIIS NÄITÄ:
Eli vaikka kaikkialla toitotetaan, ettei hormoniehkäisy aiheuta lihomista, ne voivat sitä välillisesti aiheuttaa, mutta vain harvoilla, mutta sitäkin todellisemmin. Tosin kun niin monelle e-pillerit ja hormoniehkäisyt sopivat mainiosti, ei kannata näitä pelätä ehkäisyä aloittaessa, todennäköisyys on pieni.
Joka tapauksessa, mikäli hormoniehkäisy esimerkiksi kuivattaa limakalvojasi, voit miettiä testosteronitason laskua ja ruokahalun lisääntymistä syynä lihomiseesi.
Mikäli hormoniehkäisyssäsi on yhdistelmäehkäisypillereitä tai kierukassa kahta hormonia, eli yhtenä aineena on jokin estrogeeni, alat lihoa, olla väsynyt ja koet ummetusta, VOI olla pieni mahdollisuus kilpirauhashormonin puutokseen.
Olen ollut aina kovin herkkä noille hormoneille. Paino nousi 10kg, kun nuorena aloitin minipillerit, kun lopetin niin laihduin tekemättä oikein mitään. Ja nyt minulle tehty kohdunpoisto noin kuukausi sitten ja samalla lähti hormonikierukka ja paino lähtenyt putoamaan, vaikka syön niin kuin ennekin ja herkkuja vähän liikaakin. Kyllä siis nämä hormonit toisille helposti nostavat painoa ja turvottaa!!
Laitatin Mirenan viime lokakuussa ja olin innoissani, koska menkat jäivät kokonaan pois, eikä tarvinnut muistaa pilkereitä. Nyt olen kuitenkin menossa poistattamaan sen, sillä A) Paino vaan nousee. Suunnilleen koko aikuisikäni ollut samoissa kiloissa. Nyt kuitenkin liikunta ja ruokatottumuksia muuttamatta kiloja alkanut viime syksystä tulla
B) Naama kukkii. Murkkunakaan ei ollut näin huonona iho.
C) Koko ajan vituttaa ja itkettää.
D) Sänkyhommat ei kiinnosta YHTÄÄN. Aiemmin aika aktiivista ollut sillä saralla, vaikka 10 vuotta jo saman herran kanssa asusteltu. Miehen kanssa vitsailtiinikin, että ihan on kyllä tehokas ehkäisykeino joka vie kaikki halut.
E) Tukka lähtee. En kohta uskalla harjata tai pestä sitä, koska tuntuu ihan hirveeltä katsoa sitä hiusmäärää mikä jää käteen ja harjaan ja kaikkiin vaatteisiin sekä tyynyliinaan.
Mitään näistä oireista ei ollut ennen kierukkaa, joten vahvasti uskon siitä johtuvan.
Epäilen myös että kierukka ollut syynä omaan painon nousuuni. Kiloja tullut vuoden sisällä n. 8, vaikka en ole ikinä aiemmin katsonut mitä suuhuni laitan ja nyt yrittänyt ihan kaikkea. Jättänyt herkut pois ja urheilen puolet enemmän kuin ennen. Mikään ei tunnu auttavan. Kolme viikkoa sitten otin kierukan pois ja vatsassa huomaan turvotuksen helpottuneen, muuten ei paino ole ainakaan lähtenyt laskuun. Te joilla kierukan poiston jälkeen paino on tippunut, osaatteko sanoa aikaa miten kauon menee että turvotus alkanut helpottamaan ja paino kääntynyt laskuun. En haluaisi tarkkailla syömisiäni, siitä on tullut itselleni jo stressi, mikä varmasti osa syynä myös lihomiseen.
Poistoon menee, nosti painoa, vaikka liikun yhtä ahkerasti ja enemmänkin. Ja syön terveellisesti. T. Ikänsä kuntoillut
Lihonnut olen,mutta kun migreeneistä pääsin eroon kertaheitolla, niin Mirenasta en luovu
Paino nousi 10 kg vuodessa kierukan laiton jälkeen. Uutena myös migreeni ja jatkuva vuoto.
Olipa ihanasti sanottu. On kyllä korkea aika meidän naiseten alkaa arvostamaan omaa kroppaa. Ei se vaan ole luonnollista pakottaa kroppaa hormoneilla johonkin mitä sen ei kuulu olla.
En ole hormoniehkäisyistä koskaan oikein piitannut mutta nyt jotenkin päädyin kokeilemaan hormonikierukkaa. Laitettiin 5kk sitten.
Päänsärkyjä, menkat piteni 3 päivästä viikon mittaisiks, jäätävä alavatsan turvotus. Siis JÄÄTÄWÄ!! En tykkää. Vedin sen eilen illalla ulos. Enkä enää kokeile. Oma kroppa on fiksumpi, anteeksi että epäilin❤️ Ei enää hormoniehkäisyä minun🙏🏻
Olen Kyleenan kanssa ollut tyytyväinen..Pms-oireet kadonneet (kierto ja sen oireet olleet todella voimakkaita). Nyt ollut n.puoli vuotta. Ainoastaan hiukan nestettä tai alavatsan turvotusta huomannut. Seksiin halut olemassa, mutta "tasaantuneet" ja halut kohdistuvat tuttuun kumppaniin. Uskoisin liittyvän kiertoon, sillä nyt oireet niin pienet. Muuten täysin sopiva valmiste ollut..olisimpa ennen tajunnut juuri pms-oireita ajatellen, jotka vaivanneet elämääni. Ikää 36 😊.
Olen aina ollut melko hoikka ja nyt kierukan jälkeen yhtäkkiä noussut paino jotain 5kg lyhyessä ajassa. On hiukan ahdistava tilanne, koska sit mulla melkein toinen vaihtoehto on vaan kohdunpoisto noiden myoomien takia. Kun kuukautisongelmat sen verran vaikeita. Mutta en haluaisi mikään talipallokaan kohta olla. Liikun melko paljon, fyysinen työ, en ole mielestäni syönyt sen kummemmin kuin aiemmin. Nyt päätin jättää kaikki herkut pois ja lisätä entisestään liikuntaa.
Hormonivalmisteet ovat aina sekoittaneet minun kehon. Nestettä kertyy ja turpoaa. Muita oireita Mirenan laiton jälkeen ovat jo vuosia kestänyt yskänkohtaukset esim savu, pakokaasu ärsyttää, nenässä veristä limaa, selkävaivat, ja vaikka poistatin kierukan turvotus vain jatkui, poistaessaan kierukkaa lääkäri totesi limakalvoilla kovan paineen ja limakalvot paisuneiksi. Poistosta parin vuoden kuluttua puhkesivat rankat allergiaoireet(tulehdukset jalkoihin, nivusiin, hiukset irtosivat, neurologisia häiriötiloja ilmaantui) Vagina aukesi entiselleen samaan aikaan.
Synteettiset hormonit vaikuttavat laajasti naisen kehoon. Minulle Mirenan "paikallinen" vaikutus oli se, että emätin umpeutui. Seksuaalisuus unohtui täysin! Jäi vain PMS-oireet, omituiset vuodot sekä Ihon tulehdukset parannettaviksi. Tietysti on siedettävä vaatekoon muuttuminen 46;sta 56;een.
Saa nähdä, ehdinkö enää nähdä tervettä päivää?
Mirena pilasi kehon. Ennen sopusuhtainen, nyt Mirena-vatsa roikkuu kuin kengurunpussi. Rasvakudos on löysää, valuu/ venyy alaspäin reisille. Syömisestä rasvakudosnahan kertyminen ei johdu, koska ruoka ei kunnolla pysy sisällä. Gynekologi epäili syöpää, mutta sitäkään ei ole löydetty. Mirena-epäilystäni eräs gynekologi sanoi, että kyllä sen vaikutus joskus loppuu...Milloinkahan?
Muutamia vuosia ovat maha ja rinnat vain kasvaneet. Kuinka pitkälle maha voi venyä. Tissit ovat jo ohittaneet vyötärön. Kai nekin vielä ehtii pimpin tasolle ennen kuin Mirenan vaikutus loppuu.
Masentaa, kun kierukkaa ei haluta ottaa pois. Epäilen kierukan olevan napatyrässä. Onko muille käynyt näin?
Minullakin paino alkoi nousemaan hormonikierukan laiton jälkeen ja vuotopäiviä oli enemmän kuin vuotamattomia. Sitten, kun kierukka vaihdettiin, vuodot normalisoituivat. Nyt olen ollut puoli vuotta ilaman kierukkaa, on paino pudonnut 5 kg.
Sanokoon lääkärit, mitä haluavat, hormonikierukalla paino nousee. Lääkärit kertovat sen, mitä lääkefirmat ilmoittavat.