Miksi usein vanhemman polven ihmiset juovat niin vähän vettä? Eikö heillä keho kuivu vai onko kyseessä jokin jääräpäisyysasia?
Oltiin työporukalla koulutuspäivällä. Paljon hikoilua ja erilaisia turvallisuusaiheisia rasteja.
Kiinnitin huomioni, että monet noin 55-60 vuotiaat kollegat joivat todella vähän vettä. Lämpöä oli se 25-28 astetta.
Itse kittasin 4 litraa vettä päivässä eikä tuntunut siltikään riittävän. Vanhemmat kollegat joivat vain ehkä yhden 0,5l pullollisen tai sitten kaksi tuollaista 0,5l pullollista. Muutamien nuorempien kanssa myöhemmin ihmettelimme tätä.
Kaikki nuoremmat joivat vettä kuin elefantit.
Kommentit (182)
Aineenvaihdunta muuttuu, arvon Nico-Petteri, 13 v. Lopeta näiden p-skalankojen tekeminen jo, please.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, kuten muutkin eläimet, ovat kehittäneet janon tuntemukseen aistin, joka kertoo useimmilla riittävän hyvin, tarvitseeko juoda vai ei. Sellainen tavan vuoksi juominen on turhaa, jopa haitallista.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tutkimus-juotko-sinakin-liikaa-vetta
Nestetasapainosta huolehtiminen ennen nestehukan kehittymistä ei ole "tavan vuoksi" juomista.
Nestetasapaino ei edellytä 500 ml juomista 60 min välein. Hyvin usein juomapullo on mukana tavan vuoksi, siitä napataan nestettä tämän tästä ja saadaan elimistö sekaisin. Harva meistä hikoilee 8 litraa päivässä, vaikka nämä "raska työ kuumuudessa" -selittäjät niin olettavat.
Elimistö menee sekaisin liiasta nesteestä, kyllä. Mutta tämä liiallinen nesteytys vaatii todella suurta määrää nestettä. Se 3-5 litraa, josta täällä on puhuttu, ei ole liikaa. Se on oikein sopiva määrä kuumalla säällä.
Vähän sama kun sanotaan, että liika liikunta on ongelma. Niin on, mutta kun 95% ihmisistä se ongelma on liian vähäinen liikunta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f45cac75-7ebf-4cae-8a7b-be42d7e248a9
Nainen kuoli juotuaan 4 litraa vettä.
Linkkaatko myös anoreksiaa käsitteleviin ketjuihin artikkeleita sairaalloisen lihavista ihmisistä?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai nestehukka on tosiasia, mutta firmat ovat myyneet ihmisille sen idean että ei sitä millään hanavedellä torjuta, vaan just tällä meidän elektrolyytti-power-suoritusjuomalla! Samalla on myyty ajatus, ettei nesteytystä tarvitse vain urheillessa, vaan ihan joka paikassa jokaiselle koko ajan, jotta voit olla "paras versio itsestäsi". Sukua tälle proteiini-ilmiölle, että lisäproteiinia pitää olla jogurteissa, rahkoissa, vanukkaissa, eväspatukoissa - eikä näitä vedä maratoonarit, vaan toimistotyöläiset. Samaan aikaan kun lähes jokainen länsimainen ihminen saa ravinnosta LIIKAA proteiineja. Että en kyllä pitäisi "salaliittohuuhaana" jos näkee markkinavoimien vaikutuksen tässä taustalla...
No niin, äläpä liioittele, että "lähes jokainen"
Kuppi kahvia aamulla. Lasi maitoa lounaalla. Ehkä pari huikkaa kotiin tultua ja illallisen yhteydessä pari lasia. Ei enempää oikeasti tarvitse. Suuri osa tarvittavasta nesteestä tulee kiinteän ravinnon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kuppi kahvia aamulla. Lasi maitoa lounaalla. Ehkä pari huikkaa kotiin tultua ja illallisen yhteydessä pari lasia. Ei enempää oikeasti tarvitse. Suuri osa tarvittavasta nesteestä tulee kiinteän ravinnon kautta.
Kahvi poistaa elimistöstä nestettä.
Heh... olin jo seitsemänkymmentä vuotta ohittaneen isäni kanssa kaupunkilomalla ja hänelle ei koskaan "tarvinnut" hakea lisää vettä, vaikka yleensä oli se pullo tyhjä. Kun sitten olin hommannut tarpeeksi juotavaa, niin hänen hikoilunsa johtui vain siitä, että hän joi liikaa...
Olisiko se että tuonikäisiä kusettaa koko ajan.
Olin n 50-vuotiaana muutama vuosi sitten avoimen yliopiston luennolla ja luennoitsijana oli nuori nainen, ehkä 25 v.
Aemmista opinnoistani oli kulunut vuosia ja täytyy sanoa, että ko henkilön luennointi vesipullon kanssa oli aika koomista. Hän liikkui siinä edessä sen vesipullonsa kanssa ja hörppäili tasaseen tahtiin siitä pullosta.
Eikä ollut siis edes kuuma, kun olimme ilmastoidussa luentosalissa.
Koko hänen luentonsa sanoma vesittyi kyllä aika lailla.
" Boomerit eivät aikanaan lastensa nesteytyksestä juuri olleet kiinnostuneita, kuten eivät aurinkorasvojen kanssa lotraamisestakaan, tai oikein mistään muustakaan. Elävät itse, kuten ovat lapsensa kasvattaneet: aina jotenkin välinpitämättömästi ja liiallista hoivaa vältellen".
Pitihän sinun päästä boomereita haukkumaan. Kyllä minulla (boomerilla) oli lapsille juomista aina, kun menimme retkelle uimarannalle -70-luvulla. Ulkomaan matkojakin tehtiin ja lapsilla oli rannalla ohuet t-paidat päällä uidessakin.
Ehkä noita aurinkorasvoja ei edes ollut niin laajasti vielä käytössä ja auringossa olemisen vaaroistakaan ei niin vielä tiedetty eikä varoitettu. Mistä muusta välinpitämättömyydestä haluat ikäpolveani syyttää?
Sinun on nyt jo helppo olla jälkiviisas.
Vierailija kirjoitti:
Heh... olin jo seitsemänkymmentä vuotta ohittaneen isäni kanssa kaupunkilomalla ja hänelle ei koskaan "tarvinnut" hakea lisää vettä, vaikka yleensä oli se pullo tyhjä. Kun sitten olin hommannut tarpeeksi juotavaa, niin hänen hikoilunsa johtui vain siitä, että hän joi liikaa...
Mulla juuri näin, mitä enemmän juon sitä enemmän hikoilen (ja pissaan). Ihan hirveää! Mieluummin juon sopivasti enkä hikoile vaan korkeintaan iho on hieman nihkeä.
Nyt tunnin verran siistinyt turkasen painavalla trimmerillä rinnettä ja kävin juomassa 1 dl vettä. Ehkä juon vielä toisen puolen lasillisesta kohta mutta nyt tuli jo kupla kurkkuun enkä saa enempää alas
Minä en ole tottunut juomaan vettä, kun se ei ollut tapana lapsuudessani. Join maitoa, eikä ollut koskaan jano eikä nälkä, maidolla pysyi kumpikin poissa. Ei ehkä terveellistä nykysuositusten mukaan, mutta kasvoin kyllä pitkäksi ja vahvaluiseksi.
Nykyisin maito ei enää maistu, mutta ei paljas vesikään oikein. Juon lähinnä eri makuisia kivennäisvesiä sekä tuoremehuja, kahvia ja teetä.
Niin ja olen 46-vuotias.
Liika vesi huuhtoo kehosta kaikki veks. Juodaan tarpeeksi, tarpeeseen. Jos koko ajan täytyy vessassa juosta, juo liikaa ja sitten tankataan elektrolyyttiliuoksia. Hölmöläisten hommaa. :D
Suolakide juomapulloon, liraus sitruunaa ja sillä mennään. Täytetään tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan, että ei ikinä lapsena ollut vesipulloa tai mitään mukana vaikka oltiin päivät helteessä, rannalla yms..ehkä siitä on peräisin, että nykyäänkään ei ole jano ikinä. Yritän väkisin toki juoda, mutta monesti huomaan illalla, että ei taas ole muistanut juoda.
Itsellä taas oli vesipullo matkassa. Jonkin siitä. Olen syntynyt -75. Ei johdu mistään iästä tms.
Vierailija kirjoitti:
Sotasukupolvi vetää pelkkää vettä ja haukkui jos joi tuoremehua kun on sokeria. Jos joi koka kolaa niin siitä vasta myrsky nousi. Boomerit taas on juoneet viinaa nuoruuden disco ajoista asti.
55-60-vuotiaat eivät olleet sodassa, eivätkä he ole edes boomereita.
Karkea yleistys. Olen 65 enkä pidä itseäni vanhempana polvena. Juon päivittäin pari litraa tavallista kylmää hanavettä, mutta 87-vuotias äitini juo vain mehuja ja vissyä. Häntä pitää muistuttaa nesteyttämisestä.
Vanhemman polven ihmiset, 55-60v?? Haha, onko ap 20v jos 55-60 vuotiaat ovat mielestäsi vanhemman puoleiset ihmiset..?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman polven ihmiset, 55-60v?? Haha, onko ap 20v jos 55-60 vuotiaat ovat mielestäsi vanhemman puoleiset ihmiset..?
Korj; vanhemman polven, siis.
Töissä kesällä juon paljon ja vähän päälle. On vissyä, elektrolyyttijuomaa, hanavettä jne. Suolapurkki autossa varalla. Silti meinaa vapisuttaa ja taju lähteä. Töiden jälkeen ei ole edes vessahätä, niin että kaikki juotu on hikoilu ulos. Talvella riittää kun on hana josta hörpätä kun kurkkua kuivaa.
En minäkään kesällä juo reilusti jos vain olen ulkona tai teen jotain kevyttä. Minulle hikoilu ei ole hikoilua auringossa ollessa vaan sitä, että pitää tehdä oikeaa fyysistä työtä, jossa paita on märkänä ja hiukset päätä myöten liimautuneena. Vasta silloin tarvitaan neljä litraa vettä.