Miksi usein vanhemman polven ihmiset juovat niin vähän vettä? Eikö heillä keho kuivu vai onko kyseessä jokin jääräpäisyysasia?
Oltiin työporukalla koulutuspäivällä. Paljon hikoilua ja erilaisia turvallisuusaiheisia rasteja.
Kiinnitin huomioni, että monet noin 55-60 vuotiaat kollegat joivat todella vähän vettä. Lämpöä oli se 25-28 astetta.
Itse kittasin 4 litraa vettä päivässä eikä tuntunut siltikään riittävän. Vanhemmat kollegat joivat vain ehkä yhden 0,5l pullollisen tai sitten kaksi tuollaista 0,5l pullollista. Muutamien nuorempien kanssa myöhemmin ihmettelimme tätä.
Kaikki nuoremmat joivat vettä kuin elefantit.
Kommentit (182)
Jääräpäisyys dementia . Tiedon puute, haluttomuus siihen?
Mulla ei ole koskaan ollut janon tunnetta. Minun täytyy laskea joka päivä, että juon riittävästi. Joskus vain unohdan juoda.
Neljä litraa vettä päivässä? Minä räjähtäisin tuosta määrästä. Vaikka olisi kuinka kuuma, niin maksimi on kaksi litraa. Keskimäärin riittää litra kesälläkin. Nuorempanakaan en juonut enempää, saati sitten nyt, kun olen jo eläkkeellä.
Mulla on viime päivinä ollut tipunkeltaista kusta, pitäisi varmaan juoda enemmän 🥺Joskus se on jopa oranssia. Mulla on hankaluuksia jotenkin muistaa juominen ja olen ajatellut, että jalkojen turvotus pahentuisi, mutta ilmeisesti syy-seuraus-suhde saattaakin olla toisin päin, eli ne turpoavat liian vähästä nesteestä 🤔Mulla on myös korkeat kihtiarvot ja se saattaa johtua osin tuosta juomattomuudesta. Kai sitä pitää sitten aloittaa lotraamaan. Naamasta kuivumista ei kyllä huomaa. Juon paljon kofeiinia sisältäviä juomia, jotka entisestään kuivattavat.
Vierailija kirjoitti:
Sotasukupolvi vetää pelkkää vettä ja haukkui jos joi tuoremehua kun on sokeria. Jos joi koka kolaa niin siitä vasta myrsky nousi. Boomerit taas on juoneet viinaa nuoruuden disco ajoista asti.
Boomereiden aikaan ei ollut diskoja!
Ovat syntyneet neljäkymmentäluvulla.
Ongelmaksi tuo juomattomuus tosiaan muuttuu siinä vaiheessa, kun ensiavut (jos sellaisia enää on) on täynnä nestehukan takia kupsahtaneita vanhuksia. Ei tässäkään tarvitse mennä äärirajoille, mutta veden juomista ei saa väheksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, kuten muutkin eläimet, ovat kehittäneet janon tuntemukseen aistin, joka kertoo useimmilla riittävän hyvin, tarvitseeko juoda vai ei. Sellainen tavan vuoksi juominen on turhaa, jopa haitallista.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tutkimus-juotko-sinakin-liikaa-vetta
Nestetasapainosta huolehtiminen ennen nestehukan kehittymistä ei ole "tavan vuoksi" juomista.
Eli myös syöt ennenkuin näläntunne yllättää ettei elimistö säikähdä??
Laidunnat varmuuden vuoksi ettei elimistösi mene hälyytystilasn oltuaan jo 3h ilman ruokaa!?
No nyt ymmärrän miksi ihmiset on niin lihavia.... He ennakoivat🤣
Ei normaali perusterve ihminen edes kuumalla joudu nestehukkaan päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vouhotusta tuo vesipullon kansa käveleminen.
Vettä juodaan kun janottaa, elimistö kyllä itse säätelee vedentarpeen hyvin.
Eikä säätele. Päivystykseen päätyy aina vaan iso joukko kuivuneita ikääntyneitä.
Tiedän myös työikäisen tuttavani, jolle piti tilata ensihoito, kun meni aivan sekaisin helteellä ja tuli rytmihäiriöitä. No hämmästyttävää teki pihahommia helteellä juomatta. Nesteytyksen jälkeen virkeni. Oppi juomaan ton kokemuksen jälkeen.
Minulla ei mikään määrä nesteytystä (vesi+elektrolyytit) auta helteen aiheuttamiin rytmihäiriöihin. Vain kehon viilentäminen esimerkiksi kylmällä suihkulla.
Silloinhan kyse ei ole nesteytyksestä vaan ihän muusta.
Itse muistan, että ei ikinä lapsena ollut vesipulloa tai mitään mukana vaikka oltiin päivät helteessä, rannalla yms..ehkä siitä on peräisin, että nykyäänkään ei ole jano ikinä. Yritän väkisin toki juoda, mutta monesti huomaan illalla, että ei taas ole muistanut juoda.
Ei pystyisi 4 litraa juomaan vaikka mitä tekisi helteessä. En juuri hikoile märäksi. Tuolla määrällä saa juosta "vessassa" kokoajan. 4 litraa on aika hurja määrä vettä, ehkä ihan turhaa pelkkää vettä juoda. M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, kuten muutkin eläimet, ovat kehittäneet janon tuntemukseen aistin, joka kertoo useimmilla riittävän hyvin, tarvitseeko juoda vai ei. Sellainen tavan vuoksi juominen on turhaa, jopa haitallista.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tutkimus-juotko-sinakin-liikaa-vetta
Nestetasapainosta huolehtiminen ennen nestehukan kehittymistä ei ole "tavan vuoksi" juomista.
Nestetasapaino ei edellytä 500 ml juomista 60 min välein. Hyvin usein juomapullo on mukana tavan vuoksi, siitä napataan nestettä tämän tästä ja saadaan elimistö sekaisin. Harva meistä hikoilee 8 litraa päivässä, vaikka nämä "raska työ kuumuudessa" -selittäjät niin olettavat.
Ihan sama mitä nuoriso ajattelee mistäkin tekemisestä.
Antakaa aikuisten ihmisten tehdä, elää ja olla ihan niinkuin haluavat.
Vanhustenkin pakkoterveellisyys syöttäminen, juottaminen, jumppaaminen ja pakkoaktivointi "virkistykset" on perseestä.
Kun elää tarpeeksi pitkään, voi todellakin jo ihan itse valita mitä haluaa tehdä ja "noudattaa" ja mitä ei.
Ai että joku keksi vielä yhden aiheen haukkua vanhempia ihmisiä. Jatkakaa!
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaksi tuo juomattomuus tosiaan muuttuu siinä vaiheessa, kun ensiavut (jos sellaisia enää on) on täynnä nestehukan takia kupsahtaneita vanhuksia. Ei tässäkään tarvitse mennä äärirajoille, mutta veden juomista ei saa väheksyä.
Aika harvoin kyse on nestehukasta, vaikka sitä on helppo syyttää. Kyse on lääkityksestä, joka yhdistettynä kuumuuteen aiheuttaa huimausta ja se tulkitaan nestehukaksi. Näissäkin tapauksissa auttaisi, jos lääkitys tarkistettaisiin vastaamaan asiakkaan painoa ja ikää. Monella sydänlääkkeen annostus on pysynyt samana, vaikka paino olisi pudonnut 20 kg.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viime päivinä ollut tipunkeltaista kusta, pitäisi varmaan juoda enemmän 🥺Joskus se on jopa oranssia. Mulla on hankaluuksia jotenkin muistaa juominen ja olen ajatellut, että jalkojen turvotus pahentuisi, mutta ilmeisesti syy-seuraus-suhde saattaakin olla toisin päin, eli ne turpoavat liian vähästä nesteestä 🤔Mulla on myös korkeat kihtiarvot ja se saattaa johtua osin tuosta juomattomuudesta. Kai sitä pitää sitten aloittaa lotraamaan. Naamasta kuivumista ei kyllä huomaa. Juon paljon kofeiinia sisältäviä juomia, jotka entisestään kuivattavat.
Ota vaikka tavaksi, että juot ennen tai jälkeen jokaisen kofeiiniannoksen runsaan lasillisen vettä. Itse olen siirtynyt käyttämään sellaisia säilöntään tarkoitettuja lasipurkkeja juomalaseina. Niiden vetoisuus on varmaan puoli litraa, kun tavallinen vesilasi pari desiä. Tulee juotua enemmän kun vesilasi on iso. Muovisia juomapulloja en halua käyttää mikromuovin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vouhotusta tuo vesipullon kansa käveleminen.
Vettä juodaan kun janottaa, elimistö kyllä itse säätelee vedentarpeen hyvin.
Eikä säätele. Päivystykseen päätyy aina vaan iso joukko kuivuneita ikääntyneitä.
Tiedän myös työikäisen tuttavani, jolle piti tilata ensihoito, kun meni aivan sekaisin helteellä ja tuli rytmihäiriöitä. No hämmästyttävää teki pihahommia helteellä juomatta. Nesteytyksen jälkeen virkeni. Oppi juomaan ton kokemuksen jälkeen.
Minulla ei mikään määrä nesteytystä (vesi+elektrolyytit) auta helteen aiheuttamiin rytmihäiriöihin. Vain kehon viilentäminen esimerkiksi kylmällä suihkulla.
Silloinhan kyse ei ole nesteytyksestä vaan ihän muusta.
Ei olekaan, vaan lämpöhalvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Se että vettä pitää juoda ämpärikaupalla on uusi keksintö. Me viiskymppiset ja vanhemmat olemme tottuneet siihen ettemme huljaa vettä elimistöstämme läpi koko ajan. Hyvin tunnumme tulevan toimeen.
Näin kehuu minunkin työkaverini ja vetää täysillä juomatta ja syömättä. Sitten on tiltissä ja huono olo seuraavanakin päivänä. Älä vain juo tai ota energiaa liikuntasuoritusten aikana.
Kun joskus aikanani olen vanhainkodissa, niin huitasen kepillä jokaista, joka yrittää väkisin tuputtaa syömisiä, juomisia tai jumppaamisia! Todellakin siinä vaiheessa ihminen saa jo itse päättää elää vaikka sitten 'epäterveellisesti', jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pystyisi 4 litraa juomaan vaikka mitä tekisi helteessä. En juuri hikoile märäksi. Tuolla määrällä saa juosta "vessassa" kokoajan. 4 litraa on aika hurja määrä vettä, ehkä ihan turhaa pelkkää vettä juoda. M47
Totta. Kannattaa juoda kaljaa, se on kuitenkin 95% vettä. Neljä litraa on vain mäyräkoira. Ei tuo ole päivässä paljon mitään. Ei sillä tule edes känniin, jos tissuttelee pullon tunnissa -tahtiin.