Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi usein vanhemman polven ihmiset juovat niin vähän vettä? Eikö heillä keho kuivu vai onko kyseessä jokin jääräpäisyysasia?

Vierailija
02.06.2024 |

Oltiin työporukalla koulutuspäivällä. Paljon hikoilua ja erilaisia turvallisuusaiheisia rasteja.

Kiinnitin huomioni, että monet noin 55-60 vuotiaat kollegat joivat todella vähän vettä. Lämpöä oli se 25-28 astetta.

Itse kittasin 4 litraa vettä päivässä eikä tuntunut siltikään riittävän. Vanhemmat kollegat joivat vain ehkä yhden 0,5l pullollisen tai sitten kaksi tuollaista 0,5l pullollista. Muutamien nuorempien kanssa myöhemmin ihmettelimme tätä.

Kaikki nuoremmat joivat vettä kuin elefantit. 

Kommentit (182)

Vierailija
81/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, mikä itseäni myös kummastuttaa nesteen juomisen määrässä on se, että monesti olen nähnyt kerrottavan, että virtsan on oltava lähes väritöntä, niin silloin on juonut tarpeeksi. No, minulla on aina selvästi värillistä. Joutuisin juomaan litran nestettä tunnissa, että se olisi väritöntä. Sellainen 12 litraa päivässä :D

Virtsan pitää olla haalean keltaista tai siitä hieman vahvemman väristä. Jos virtsa on melkein kuin vettä niin juot ihan liikaa. 

Vierailija
82/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön vähän suolasta ja vähän sokeriakin ja juon paljon vettä. Iho on kuin silkkiä eikä ikärypytkään näy. Nesteyttäkää kehonne. Naamakin siliää näemmä. Ei poistu liikaa kehosta mitään sen vuoksi että juo vettä.Mutta saahan sitä ryppynaamakin olla.Ei siinäkään vikaa.

Juu, nesteturvotus silittää rypyt

Mä en juo ja olen ikäisekseni hyvin seleä ja hyväihoinen. En edes pelkää aurinkoa!

64v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 ja juon vettä enemmän kuin nuoret, kyllä juon enemmän kuin kesätyö nuoret. Äitini on myös ilmeisesti vanhempaa sukupolvea, 84- vuotias ja hänellä on aina vesipullo mukana kun johonkin lähtee kotonakin on pöydällä vesilasi, josta juo.

Vierailija
84/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin määräyksestä saan juoda max 1,5 litraa päivässä. Sydän ei kestä enempää.

Tämä on monelle nyt litratolkulla lipittävälle tulevaisuutta: liian suuri nestemäärä rasittaa munuaisia ja sydäntä. Olisi aikoinaan kannattanut juoda vain janoon.

Vierailija
85/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, mikä itseäni myös kummastuttaa nesteen juomisen määrässä on se, että monesti olen nähnyt kerrottavan, että virtsan on oltava lähes väritöntä, niin silloin on juonut tarpeeksi. No, minulla on aina selvästi värillistä. Joutuisin juomaan litran nestettä tunnissa, että se olisi väritöntä. Sellainen 12 litraa päivässä :D

Virtsan pitää olla haalean keltaista tai siitä hieman vahvemman väristä. Jos virtsa on melkein kuin vettä niin juot ihan liikaa. 

Joo. Ehkä 4-5 litralla nestettä saan sen pysymään haalean keltaisena. Minulla on näköjään korkea kulutus.

Vierailija
86/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen tarvitsee noin 3,7 litraa nesteitä päivässä. Jos juot tuon 4 litran päälle vielä muita juomia niin saat liikaa nesteitä. 

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eati…

Jutussa ei mainita mitään kuumasta kesästä.

Amerikassa on kuumempaa kuin täällä ja tuossa katsotaan keskivertoa. 

Jos juo 7 litraa vettä joka päivä niin se on ihan liikaa ellei sitten rehki koko päivää ulkona työ-ukkojen hommia tekemässä ja nykyään tuo on pieni vähemmistö. 

Vierailija
87/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no mä olen 45v enkä tajua tuota veden kanssa lotraamista. Juon kun janottaa. 

Pieleen menee. Jos juo vain janoonsa, on kehon nestetasapaino lähtökohtaisesti pielessä. Noh onnea vain elintapasairauksien kanssa.

Varsinkin kesäaikaan jos hikoilee niin on erittäin tärkeää ylläpitää nestetasapainoa. Tietenkin jos ei välitä omasta terveydestään, niin silvuplee.

Mä en juo kuin ruoan kanssa vähän vettä ja yli 30 asteessa muutaman huikan. 

5x mitattu kehonkoostumus ja nestetasapaino on täydellinen? Samoin pissa on kirkasta, ei munuaisongelmia tms. Elän suuren osan vuotta 25-35 asteessa

Mites tuon selität? 

Asut muualla kuin suomessa.

Kysymykseni koski nestetasapainon erinomaisuutta. Kuitenkin olen suomalainen "jonka pitäisi juoda 4 litraa päivässä". Eikös täällä lämpimässä sitten vielä enemmän?? Ja miksi?

Vierailija
88/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 vuotta olen selvinnyt varsin vähällä veden juomisella, juon kun tuntuu olevan tarvetta.

Juuri eilen kävin aika paahteisessa säässä vetäisemässä parin tunnin maastokävelyn, eikä tullut juomistarvetta eikä uupumusta.

Sitä pyörtymistä ja elintapasairauksia odotellessa..

Vierailija
89/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin haalean keltaista, eli lähes väritöntä. Virtsasta suurimman osan kuuluu olla vettä.

Vierailija
90/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön vähän suolasta ja vähän sokeriakin ja juon paljon vettä. Iho on kuin silkkiä eikä ikärypytkään näy. Nesteyttäkää kehonne. Naamakin siliää näemmä. Ei poistu liikaa kehosta mitään sen vuoksi että juo vettä.Mutta saahan sitä ryppynaamakin olla.Ei siinäkään vikaa.

Mä en juo ja olen ikäisekseni hyvin seleä ja hyväihoinen. En edes pelkää aurinkoa!

64v

Se ei ole turvotusta vaan normaalin nesteytetyn ihmisen iho. 

Vierailija
91/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin määräyksestä saan juoda max 1,5 litraa päivässä. Sydän ei kestä enempää.

Tämä on monelle nyt litratolkulla lipittävälle tulevaisuutta: liian suuri nestemäärä rasittaa munuaisia ja sydäntä. Olisi aikoinaan kannattanut juoda vain janoon.

Katsos kun vaikkapa se 3-5 litraa päivässä ei ole liian suuri määrä, jos ihminen on fyysisesti aktiivinen. 

Vierailija
92/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

64v

Se ei ole turvotusta vaan normaalin nesteytetyn ihmisen iho. 

Minä en edes pystyisi "syömään vähän suolaa" ja juomaan paljon vettä. Se johtaisi jatkuvaan pissahätään ja huonovointisuuteen. Jos juon liikaa vettä, oksennan sen kirjaimellisesti pois.

Vierailija
93/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oonko vanhemman polven ihminen jos 90-luvun lopulla syntynyt mutta juon liikaa vettä. Normaalisti lähemmäs 7 litraa päivässä. Ei mitään syytä ja munuaisten arvot normaalit. Suu kuivaa vaan koko ajan ja on jano. Elimistö kai tottunut siihen määrään. 

Onko sulta tutkittu diabetes?

On montakin kertaa. Se oli eka ajatus mitä lääkärin halusi tutkia kun puhuin janosta. Mun on kuitenkin kaikki arvot sydämestä munuaisiin täydellisiä niin ei ole ollut haittaa ilmeisesti. Kesällä on siitä huolimatta pissa tummaa.

Vierailija
94/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun vaikkapa se 3-5 litraa päivässä ei ole liian suuri määrä, jos ihminen on fyysisesti aktiivinen. 

Ja viitteet ei ole mitään mustavalkoisia tarkkoja numeroita. Vettä ei kannata juoda jos ei ole jano mutta ei myöskään alkaa mittailemaan erikseen.

Vierailija
95/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap:lla tullut pissit housuun kun joit noin hirveästi vettä, ilmeisesti oli joku ulkoilmajuttu teillä. 

Vierailija
96/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä oonko vanhemman polven ihminen jos 90-luvun lopulla syntynyt mutta juon liikaa vettä. Normaalisti lähemmäs 7 litraa päivässä. Ei mitään syytä ja munuaisten arvot normaalit. Suu kuivaa vaan koko ajan ja on jano. Elimistö kai tottunut siihen määrään. 

Onko sulta tutkittu diabetes?

On montakin kertaa. Se oli eka ajatus mitä lääkärin halusi tutkia kun puhuin janosta. Mun on kuitenkin kaikki arvot sydämestä munuaisiin täydellisiä niin ei ole ollut haittaa ilmeisesti. Kesällä on siitä huolimatta pissa tummaa.

Sitten pitäisi varmaan tutkia tarkemmin. En ole lääkäri, mutta ei vaan kuulosta minun korvaani normaalille. Eikös ihmisen elimistössä ole joku suolahormoni(?) tai vastaava, joka myös säätelee nestetasapainoa. En nyt muista mikä elin sitä tuottaa. Aivolisäke? Lisämunuaisen? Jos on esimerkiksi hyvänlaatuinen kasvain hormonia tuottavassa elimessä, niin se voi tehdä tuollaisia häiriöitä. Joku tietäväisempi voi ehkä ottaa paremmin kantaa, jos täällä on sellaista?

Vierailija
97/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa pissa haisemaan ihan kuolemalta,  jos en juo paljon. Hävettää,  jos joku joutuu meneen vessaan mun jälkeen tuolloin.  Lisäksi jalkani alkaa turvottaa, jos en juo paljon. 

Vierailija
98/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä diagnoosi?

Vierailija
99/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuota voi yleistää ihan kokonaan. Osa varmaan juo sopivasti, jos muistaa ja enemmän kuin nuoremmat. Ja ottaa suoloja tai ruokia, jos maittaa. Kipeänä osalle ei maita tai kuumassa ei mene alas hyvin? Jälkiruoka voi tulla myös pakastimesta.

Vierailija
100/182 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo vouhotusta tuo vesipullon kansa käveleminen.

Vettä juodaan kun janottaa, elimistö kyllä itse säätelee vedentarpeen hyvin.

Silloin kun varsinainen janon tunne tulee, elimistössä on jo nestevaje.

Sitkeä myytti tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä