Miksi usein vanhemman polven ihmiset juovat niin vähän vettä? Eikö heillä keho kuivu vai onko kyseessä jokin jääräpäisyysasia?
Oltiin työporukalla koulutuspäivällä. Paljon hikoilua ja erilaisia turvallisuusaiheisia rasteja.
Kiinnitin huomioni, että monet noin 55-60 vuotiaat kollegat joivat todella vähän vettä. Lämpöä oli se 25-28 astetta.
Itse kittasin 4 litraa vettä päivässä eikä tuntunut siltikään riittävän. Vanhemmat kollegat joivat vain ehkä yhden 0,5l pullollisen tai sitten kaksi tuollaista 0,5l pullollista. Muutamien nuorempien kanssa myöhemmin ihmettelimme tätä.
Kaikki nuoremmat joivat vettä kuin elefantit.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tarvitsee noin 3,7 litraa nesteitä päivässä. Jos juot tuon 4 litran päälle vielä muita juomia niin saat liikaa nesteitä.
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eati…
Mielenkiintoinen linkki. Sen mukaan naisen vedentarve on tuota pienempi, 2,7 litraa päivässä, josta ravinnon mukana saa n. 20%. Loppu pari litraa sitten käsittää KAIKKI juomiset, muutkin kuin veden. Linkissä myös kerrotaan että terveellä ihmisellä janon tunne on hyvä mittari, juo silloin kun janottaa. Tämä vesipullohysteria on ihan suomalainen ilmiö, ulkomaillakin tunnistat suomalaisturistin siitä isosta vesipullosta jota se raahaa mukanaan. Ja etsii vessaa koko ajan liikajuomisensa takia.
Aika iso osa ihmiskunnasta asuu todella lämpimillä seuduilla ja hyvin tuntuvat selviä
Onko oikeasti terveellistä juoda puolen tunnin välein ja sen takia käydä pissalla puolen tunnin välein?
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, mikä itseäni myös kummastuttaa nesteen juomisen määrässä on se, että monesti olen nähnyt kerrottavan, että virtsan on oltava lähes väritöntä, niin silloin on juonut tarpeeksi. No, minulla on aina selvästi värillistä. Joutuisin juomaan litran nestettä tunnissa, että se olisi väritöntä. Sellainen 12 litraa päivässä :D
Tuo on totta. Paljonko juot nyt päivässä? Kokeile juoda vaikka se 3,5 litraa päivässä, varmaan väri vaalenee.
Helteellä menee 7 litraa vettä päivässä, muuten 5 litraa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, mikä itseäni myös kummastuttaa nesteen juomisen määrässä on se, että monesti olen nähnyt kerrottavan, että virtsan on oltava lähes väritöntä, niin silloin on juonut tarpeeksi. No, minulla on aina selvästi värillistä. Joutuisin juomaan litran nestettä tunnissa, että se olisi väritöntä. Sellainen 12 litraa päivässä :D
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vouhotusta tuo vesipullon kansa käveleminen.
Vettä juodaan kun janottaa, elimistö kyllä itse säätelee vedentarpeen hyvin.
Silloin kun varsinainen janon tunne tulee, elimistössä on jo nestevaje.
Nopeastihan asian saa kuntoon samoin kuin nälänkin kanssa. Juovatko eläimet vettä ihan huvikseen, enpä usko.
Minä taas uskon koska eläimet on yleensä lähtökohtaisesti enemmän tekemisissä ympäristönsä siis luonnon kanssa ja yleensä fiksuja. Ihmisistä en menisi vannomaan. Eli uskon että eläimet osaavat varautua juomalla enemmän. Kuivissa maissa nyt ainakin.. Kuten esimerkiksi kamelit.
Miksi joitakin ihmisiä ärsyttää se, että minä pidän mukanani vesipulloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Paljonko juot nyt päivässä? Kokeile juoda vaikka se 3,5 litraa päivässä, varmaan väri vaalenee.
Juon paljon. Varmaan kuusi kertaa päivässä juon pari kolme lasillista vettä hanasta, joista tulee arviolta 2 - 2,5 litraa. Sitten juon kahvia ehkä 6 dl. Urheillessa juon yleensä 0,7 litran vesipullollisen. Ilmeisesti pitää sitten vetäistä ylimääräinen litra vettä tähän päälle kokeeksi, niin tulee yli 4 litraa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no mä olen 45v enkä tajua tuota veden kanssa lotraamista. Juon kun janottaa.
Pieleen menee. Jos juo vain janoonsa, on kehon nestetasapaino lähtökohtaisesti pielessä. Noh onnea vain elintapasairauksien kanssa.
Varsinkin kesäaikaan jos hikoilee niin on erittäin tärkeää ylläpitää nestetasapainoa. Tietenkin jos ei välitä omasta terveydestään, niin silvuplee.
Mä en juo kuin ruoan kanssa vähän vettä ja yli 30 asteessa muutaman huikan.
5x mitattu kehonkoostumus ja nestetasapaino on täydellinen? Samoin pissa on kirkasta, ei munuaisongelmia tms. Elän suuren osan vuotta 25-35 asteessa
Mites tuon selität?
Vierailija kirjoitti:
Helteellä menee 7 litraa vettä päivässä, muuten 5 litraa.
Eikö tule vesimyrkytys? Aivot turpoaa liiasta vedestä. Ja elektrolyyttejä poistuu.
Karita Tuomola joutui joskus 20 vuotta sitten sairaalaan asti, kun oli juonut ihan liikaa vettä. Tasapaino kaikessa!
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tarvitsee noin 3,7 litraa nesteitä päivässä. Jos juot tuon 4 litran päälle vielä muita juomia niin saat liikaa nesteitä.
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eati…
Jutussa ei mainita mitään kuumasta kesästä.
Minä en ole ikinä oikein osannut siemailla vettä. En edes muistaisi tehdä niin. Juon aina paljon kerrallaan muutaman kerran päivässä. En tiedä onko sillä väliä kummin päin tekee.
En tiedä oonko vanhemman polven ihminen jos 90-luvun lopulla syntynyt mutta juon liikaa vettä. Normaalisti lähemmäs 7 litraa päivässä. Ei mitään syytä ja munuaisten arvot normaalit. Suu kuivaa vaan koko ajan ja on jano. Elimistö kai tottunut siihen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no mä olen 45v enkä tajua tuota veden kanssa lotraamista. Juon kun janottaa.
Pieleen menee. Jos juo vain janoonsa, on kehon nestetasapaino lähtökohtaisesti pielessä. Noh onnea vain elintapasairauksien kanssa.
Varsinkin kesäaikaan jos hikoilee niin on erittäin tärkeää ylläpitää nestetasapainoa. Tietenkin jos ei välitä omasta terveydestään, niin silvuplee.
Mä en juo kuin ruoan kanssa vähän vettä ja yli 30 asteessa muutaman huikan.
5x mitattu kehonkoostumus ja nestetasapaino on täydellinen? Samoin pissa on kirkasta, ei munuaisongelmia tms. Elän suuren osan vuotta 25-35 asteessa
Mites tuon selität?
Asut muualla kuin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oonko vanhemman polven ihminen jos 90-luvun lopulla syntynyt mutta juon liikaa vettä. Normaalisti lähemmäs 7 litraa päivässä. Ei mitään syytä ja munuaisten arvot normaalit. Suu kuivaa vaan koko ajan ja on jano. Elimistö kai tottunut siihen määrään.
Onko sulta tutkittu diabetes?
7 litraa on oikeasti ihan liikaa, ellei ole kyse jostain erityisen harvinaisesta tilaisuudesta. Tyyliin juokset maratonin Saharan aavikolla.
Vierailija kirjoitti:
7 litraa päivässä kuulostaa järkyttävän suurelta määrältä. Mitä tapahtuu, jos et juokaa niin paljoa? Pystytkö totuttamaan elimistösi vähempään määrään vähitellen? Vaikka joka päivä desi vähemmän kuin edellisenä päivänä.
2-4 litraa on normaali määrä vettä, riippuen miten hikinen päivä on.
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus, vajaa ämpärillinen päivässä😦