Miksi usein vanhemman polven ihmiset juovat niin vähän vettä? Eikö heillä keho kuivu vai onko kyseessä jokin jääräpäisyysasia?
Oltiin työporukalla koulutuspäivällä. Paljon hikoilua ja erilaisia turvallisuusaiheisia rasteja.
Kiinnitin huomioni, että monet noin 55-60 vuotiaat kollegat joivat todella vähän vettä. Lämpöä oli se 25-28 astetta.
Itse kittasin 4 litraa vettä päivässä eikä tuntunut siltikään riittävän. Vanhemmat kollegat joivat vain ehkä yhden 0,5l pullollisen tai sitten kaksi tuollaista 0,5l pullollista. Muutamien nuorempien kanssa myöhemmin ihmettelimme tätä.
Kaikki nuoremmat joivat vettä kuin elefantit.
Kommentit (182)
Kysykää urheilijoilta, miten nestetasapaino vaikuttaa kehon toimintakykyyn.
Riippuu ihan yksilöstä. Jos ei hikoile erityisemmin, ei pidä juoda extra paljon vain varmuuden vuoksi. Siinä huuhtoo elimistön elektrolyytit pois. Jos hikoilee paljon, niin juo paljon. Simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä tuolla konttorirottien jatkuvalla veden juomisella? Kumma kuinka muotipullo mukanaan kanniskelevat samaistavat itsensä palomiehiin ja muihin työläisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee samantien kaikki läpi ja sitten saa olla heti etsimässä vessaa. Juon vain sen verran, että janon tunne helpottaa ja ruoan yhteydessä sitten reilummin
Minä taas en ole ikinä ymmärtänyt ruuan yhteydessä juomista. Syöminen ja juominen erikseen. Olen vähän kuin joku luonnon eläin 😄
Vierailija kirjoitti:
Joo vouhotusta tuo vesipullon kansa käveleminen.
Vettä juodaan kun janottaa, elimistö kyllä itse säätelee vedentarpeen hyvin.
Eikä säätele. Päivystykseen päätyy aina vaan iso joukko kuivuneita ikääntyneitä.
Tiedän myös työikäisen tuttavani, jolle piti tilata ensihoito, kun meni aivan sekaisin helteellä ja tuli rytmihäiriöitä. No hämmästyttävää teki pihahommia helteellä juomatta. Nesteytyksen jälkeen virkeni. Oppi juomaan ton kokemuksen jälkeen.
Jos juon paljon vettä, se myös pissittää kovasti. Varsinkin iltapäivisin saa vessassa rampata ihan häpeään asti.
En liiemmin hikoile.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan yksilöstä. Jos ei hikoile erityisemmin, ei pidä juoda extra paljon vain varmuuden vuoksi. Siinä huuhtoo elimistön elektrolyytit pois. Jos hikoilee paljon, niin juo paljon. Simppeliä.
Aika paljon saa juoda, että huuhtelee elektrolyytit pois. Ja tässä tapauksessa veteen voi sekoittaa elektrolyyttiliuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhemmat tietävät, että vettä ei ole tarpeen juoda liikaa, elimistölle se on vain pahaksi. Kun lämpöä on 25-28 astetta, pyritään välttämään hikoilua minimoimalla rehkiminen ja varmistetaan, että elimistön suolatasapaino pysyy kunnossa. Siksi vettä ei juoda litrakaupalla, ainoastaan janoon. Elimistö tietää, mitä se tarvitsee ja moni nuori on jo tuhonnut nälän- ja janontunteensa. Vanhoilla nuo on tallella.
Kai sinä sen ymmärrät, että vissy on myöskin olemassa? Että siitä vain kauppaan hakemaan vissyä; saat nesteytystä ja suoloja
Ps: Kun ihmisellä on jano, nestehukka on jo olemassa.
Jano on normaali kehon signaali. Ei lääketieteellinen hätätila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no mä olen 45v enkä tajua tuota veden kanssa lotraamista. Juon kun janottaa.
Pieleen menee. Jos juo vain janoonsa, on kehon nestetasapaino lähtökohtaisesti pielessä. Noh onnea vain elintapasairauksien kanssa.
Varsinkin kesäaikaan jos hikoilee niin on erittäin tärkeää ylläpitää nestetasapainoa. Tietenkin jos ei välitä omasta terveydestään, niin silvuplee.
Tuo on aivan kukkua. Janoon juominen riittää hyvin. Keho kertoo kyllä mitä se milloinkin tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tarvitsee noin 3,7 litraa nesteitä päivässä. Jos juot tuon 4 litran päälle vielä muita juomia niin saat liikaa nesteitä.
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eati…
Mielenkiintoinen linkki. Sen mukaan naisen vedentarve on tuota pienempi, 2,7 litraa päivässä, josta ravinnon mukana saa n. 20%. Loppu pari litraa sitten käsittää KAIKKI juomiset, muutkin kuin veden. Linkissä myös kerrotaan että terveellä ihmisellä janon tunne on hyvä mittari, juo silloin kun janottaa. Tämä vesipullohysteria on ihan suomalainen ilmiö, ulkomaillakin tunnistat suomalaisturistin siitä isosta vesipullosta jota se raahaa mukanaan. Ja etsii vessaa koko ajan liikajuomisensa takia.
Aika iso osa ihmiskunnasta asuu todella lämpimillä seuduilla ja hyvin tuntuvat selviävän ilman jatkuvaa veden lipittämistä. Nestetasapaino - tuo hieno sana! Sitä varten meillä on nälkä ja jano koska elimistömme osaa huolehtia ihan itse tästä tasapainosta, se ilmoittaa meille mitä tarvitaan.
Miksi juoda vettä kun voi juoda kaljaa
T: Boomeri
ps älkää nyt sitten vetäkö väärään kurkkuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä säätele. Päivystykseen päätyy aina vaan iso joukko kuivuneita ikääntyneitä.
Tiedän myös työikäisen tuttavani, jolle piti tilata ensihoito, kun meni aivan sekaisin helteellä ja tuli rytmihäiriöitä. No hämmästyttävää teki pihahommia helteellä juomatta. Nesteytyksen jälkeen virkeni. Oppi juomaan ton kokemuksen jälkeen.
Minulla ei mikään määrä nesteytystä (vesi+elektrolyytit) auta helteen aiheuttamiin rytmihäiriöihin. Vain kehon viilentäminen esimerkiksi kylmällä suihkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä tuolla konttorirottien jatkuvalla veden juomisella? Kumma kuinka muotipullo mukanaan kanniskelevat samaistavat itsensä palomiehiin ja muihin työläisiin.
Säännöllinen juominen on hyväksi ihan jokaiselle. Tietysti konttorityöläisellä se tarvittava nesteen määrä ei ole niin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon saa juoda, että huuhtelee elektrolyytit pois. Ja tässä tapauksessa veteen voi sekoittaa elektrolyyttiliuosta.
No ei nyt POIS pois. Kielikuva. Mutta laimennat elimistön elektrolyyttisuhdetta, jos juot liikaa.
Vierailija kirjoitti:
No mulla tulee kyllä jano näillä ilmoilla pariinkin otteeseen kun kaupungille lähden pariksi tunniksi. Mutta sitä vesipulloa ei saisi ottaa mukaan?
Minä syön vähän suolasta ja vähän sokeriakin ja juon paljon vettä. Iho on kuin silkkiä eikä ikärypytkään näy. Nesteyttäkää kehonne. Naamakin siliää näemmä. Ei poistu liikaa kehosta mitään sen vuoksi että juo vettä.Mutta saahan sitä ryppynaamakin olla.Ei siinäkään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tarvitsee noin 3,7 litraa nesteitä päivässä. Jos juot tuon 4 litran päälle vielä muita juomia niin saat liikaa nesteitä.
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eati…
Mielenkiintoinen linkki. Sen mukaan naisen vedentarve on tuota pienempi, 2,7 litraa päivässä, josta ravinnon mukana saa n. 20%. Loppu pari litraa sitten käsittää KAIKKI juomiset, muutkin kuin veden. Linkissä myös kerrotaan että terveellä ihmisellä janon tunne on hyvä mittari, juo silloin kun janottaa. Tämä vesipullohysteria on ihan suomalainen ilmiö, ulkomaillakin tunnistat suomalaisturistin siitä isosta vesipullosta jota se raahaa mukanaan. Ja etsii vessaa koko ajan liikajuomisensa takia.
Aika iso osa ihmiskunnasta asuu todella lämpimillä seuduilla ja hyvin tuntuvat selviävän ilman jatkuvaa veden lipittämistä. Nestetasap
Kun on jo moneen kertaan todettu, että kun varsinainen janon tunne tulee, on nestetasapaino jo häiriintynyt. Sitä ennen keho antaa jo pieniä signaaleja.
Kuten sanottu, kyllä ihminen selviää hengissä, kunhan juo kerran kolmessa vuorokaudessa. Nyt on kyse siitä, mikä on terveellistä.
Ehkä näillä jatkuvasti juovilla ja syövillä nää asiat itse asiassa liittyy toisiinsa? Kun juo liikaa vettä, tarvitsee suolaista ruokaa nestetasapainon ylläpitämiseen. Eli jatkuva juominen luo jatkuvan nälän?
Neljä litraa on paljon. Itselläni on alhaiset natriumarvot, juon 1,5 litraa Vichyä päivässä helteellä.
Joo, hoitajan työ on varmasti raskasta, mutta kuumassa savussa sukeltaminen on kuitenkin eri juttu.