Miksi usein vanhemman polven ihmiset juovat niin vähän vettä? Eikö heillä keho kuivu vai onko kyseessä jokin jääräpäisyysasia?
Oltiin työporukalla koulutuspäivällä. Paljon hikoilua ja erilaisia turvallisuusaiheisia rasteja.
Kiinnitin huomioni, että monet noin 55-60 vuotiaat kollegat joivat todella vähän vettä. Lämpöä oli se 25-28 astetta.
Itse kittasin 4 litraa vettä päivässä eikä tuntunut siltikään riittävän. Vanhemmat kollegat joivat vain ehkä yhden 0,5l pullollisen tai sitten kaksi tuollaista 0,5l pullollista. Muutamien nuorempien kanssa myöhemmin ihmettelimme tätä.
Kaikki nuoremmat joivat vettä kuin elefantit.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vouhotusta tuo vesipullon kansa käveleminen.
Vettä juodaan kun janottaa, elimistö kyllä itse säätelee vedentarpeen hyvin.
Silloin kun varsinainen janon tunne tulee, elimistössä on jo nestevaje.
Nopeastihan asian saa kuntoon samoin kuin nälänkin kanssa. Juovatko eläimet vettä ihan huvikseen, enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten juodaan vettä. Sitä varten janontunne on ihmiselle kehittynyt. Emme me ole mitään kurkkuja. Liika vesi on sekin pahasta.
Jos juot 10 litraa vettä päivässä niin se on liikaa. Se 3-5 litraa kuumalla säällä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no mä olen 45v enkä tajua tuota veden kanssa lotraamista. Juon kun janottaa.
Pieleen menee. Jos juo vain janoonsa, on kehon nestetasapaino lähtökohtaisesti pielessä. Noh onnea vain elintapasairauksien kanssa.
Varsinkin kesäaikaan jos hikoilee niin on erittäin tärkeää ylläpitää nestetasapainoa. Tietenkin jos ei välitä omasta terveydestään, niin silvuplee.
Nää on näitä samoja tyyppejä joiden on kahden tunnin välein mussutettava herraties mitä välipaloja ettei vaan tule nälkä kUN SiLLoiN on ElimIStö jo HÄTÄtilASSa. Sitten ihmetellään kun keski-ikäisenä on kakkostyypin diabetes ja ylipainoa.
Aikuinen tarvitsee noin 3,7 litraa nesteitä päivässä. Jos juot tuon 4 litran päälle vielä muita juomia niin saat liikaa nesteitä.
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eati…
Mulla tulee samantien kaikki läpi ja sitten saa olla heti etsimässä vessaa. Juon vain sen verran, että janon tunne helpottaa ja ruoan yhteydessä sitten reilummin
Ei sitä vettä nyt jatkuvasti ja litroittain tarvitse juoda. Asiaa on tutkittu, nykyään monet juovat vettä liikaakin. Järki käteen. Riittävästi ei tarkoita ihan jatkuvaa kittaamista. Ihmiskunta olisi kuollut sukupuuttoon, jos jatkuva veden juominen olisi noin tärkeää.
Se on hassua kun ilman sitä vesipulloa ei voi viittäminuuttia olla. Trendi kannella vesipulloa kokoajan. Veden liika juonti oli muotia aikanaan josta varmaan jäänyt. Silloin tv ssä ja videoilla lipittivät vettä kokoajan vaikka lääkärit totesi että on tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeastihan asian saa kuntoon samoin kuin nälänkin kanssa. Juovatko eläimet vettä ihan huvikseen, enpä usko.
Se ei ole huvikseen juomista, että huolehtii nestatasapainosta ennakoivasti. Onko säännöllinen ateriarytmi myös mielestäsi huvikseen syömistä? Harva eläin syö monta kertaa päivässä, kuten ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no mä olen 45v enkä tajua tuota veden kanssa lotraamista. Juon kun janottaa.
Pieleen menee. Jos juo vain janoonsa, on kehon nestetasapaino lähtökohtaisesti pielessä. Noh onnea vain elintapasairauksien kanssa.
Varsinkin kesäaikaan jos hikoilee niin on erittäin tärkeää ylläpitää nestetasapainoa. Tietenkin jos ei välitä omasta terveydestään, niin silvuplee.
Jano tulee siitä, että nestetasapaino ei ole kunnossa. Jano ei tule siitä, että näkee muiden juovan vettä. Tutkijat ovat moneen kertaan todenneet, että 2 litraa nestettä vuorokaudessa riittää ja siinä on mukana kaikki neste, tuo ei tarkoita lipitettävän veden määrää.
Siinä tutkimuksessa ei ole otettu huomioon fyysistä ponnistelua. Esimerkiksi palomieh
Tuskinpa aloittaja työskentelee palomiehenä.
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhemmat tietävät, että vettä ei ole tarpeen juoda liikaa, elimistölle se on vain pahaksi. Kun lämpöä on 25-28 astetta, pyritään välttämään hikoilua minimoimalla rehkiminen ja varmistetaan, että elimistön suolatasapaino pysyy kunnossa. Siksi vettä ei juoda litrakaupalla, ainoastaan janoon. Elimistö tietää, mitä se tarvitsee ja moni nuori on jo tuhonnut nälän- ja janontunteensa. Vanhoilla nuo on tallella.
Kai sinä sen ymmärrät, että vissy on myöskin olemassa? Että siitä vain kauppaan hakemaan vissyä; saat nesteytystä ja suoloja
Ps: Kun ihmisellä on jano, nestehukka on jo olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä vettä nyt jatkuvasti ja litroittain tarvitse juoda. Asiaa on tutkittu, nykyään monet juovat vettä liikaakin. Järki käteen. Riittävästi ei tarkoita ihan jatkuvaa kittaamista. Ihmiskunta olisi kuollut sukupuuttoon, jos jatkuva veden juominen olisi noin tärkeää.
Ihmiskunta ei ole kuollut sukupuuttoon myöskään ilman saippuaa, hammastahnaa, sänkyä ja tai sähkölämmitystä. Sä et varmaan sitten käytä noista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Se on hassua kun ilman sitä vesipulloa ei voi viittäminuuttia olla. Trendi kannella vesipulloa kokoajan. Veden liika juonti oli muotia aikanaan josta varmaan jäänyt. Silloin tv ssä ja videoilla lipittivät vettä kokoajan vaikka lääkärit totesi että on tarpeetonta.
Nykyään on paljon muotipulloja kuten Stanley cup ja Owala joilla voi oikein mainostaa veden litkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jano tulee siitä, että nestetasapaino ei ole kunnossa. Jano ei tule siitä, että näkee muiden juovan vettä. Tutkijat ovat moneen kertaan todenneet, että 2 litraa nestettä vuorokaudessa riittää ja siinä on mukana kaikki neste, tuo ei tarkoita lipitettävän veden määrää.
Siinä tutkimuksessa ei ole otettu
Itse olen ollut vpk:sa mukana ja siellä tuli kyllä toisinaan hiki. Maastopalokaudella tehtäviä tulee melkein joka päivä ja siellä saa letkua vetää 100 metriäkin. Jos lämpöä on tuollainen 25-30 astettakin, niin kyllä siinä saa vettä juoda jatkuvasti, jotta ylläpitää nestetasapaino. Jos ei ole juonut riittävästi, on kusi tummankeltaista ja päätä särkee.
Tässä ketjussa varmaan suurin ei koskaan tee fyysisiä ponnisteluja kesähelteillä, niin ei tarvitse niin juodakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tutkimuksessa ei ole otettu huomioon fyysistä ponnistelua. Esimerkiksi palomieh
Ap ei kertonut, että hän on palomies, joka tekee savusukellusta 5 litran vesipullo kainalossa.
Esimerkiksi lääkärit ja hoitajat ei leikkaussalissa lipitä vettä, vaikka raskasta työtä tekevätkin, Miten se voi olla mahdollista, hehän tietävät, että janoa ei kannata odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä samoja tyyppejä joiden on kahden tunnin välein mussutettava herraties mitä välipaloja ettei vaan tule nälkä kUN SiLLoiN on ElimIStö jo HÄTÄtilASSa. Sitten ihmetellään kun keski-ikäisenä on kakkostyypin diabetes ja ylipainoa.
Veden ja ravinnon kanssa on sama juttu, on terveellisempää ottaa lisäystä ENNEN kuin on huutava tarve.
Vierailija kirjoitti:
Joka saakelin kesä on vanhuksia jotka pökrää. Näin on ollut viimeiset 20 vuotta.
Nimenomaan vanhemmat ihmiset eivät juo riittävästi, eikä niin että he pärjäävät vähemmällä. Eivät pärjää, kun päätyvät sairaalaan.
Lähihoitajana voin todeta, että vanhemmat ihmiset kuumuudessa eivät juo nestettä tarpeeksi, yksi syy on, että välttelevät esim.rollaattorin kanssa vessassa käymistä.
Pelkkä hanavesi ei kuumuudessa aina ikäihmistä auta, tulee läpi. Veteen olisi hyvä lisätä elektrolyyttejä jotta elimistö sitoisi nestettä. Myös viscy tms. On hyvä vaihtoehto. Monet iäkkäämmät kuivuvat nesteen puutteesta sen näkee monesti jo ulkonäöstä
Jatkuva veden tarve saattaa kertoa alkavat diabeteksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Siinä tutkimuksessa ei ole otettu huomioon fyysistä ponnistelua. Esimerkiksi palomiehillä kuluu vettä varmasti 5-8 litraa, jos tulee esim. savusukellustehtävä.