Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin huono kielitaito ja potilasturvallisuus-millaisia kokemuksia teillä on?

Vierailija
02.06.2024 |

Kyllä ärsytti kun istuttuani 9 h päivystyksessä minut otti vastaa Pakistanista tai mistä lie kotoisin oleva lääkäri jonka huono suomi  yhdistettynä lähes kuiskaavaan äänenpainoon aiheutti,etten ymmärtänyt MITÄÄN. Menin ilmoittautumisluukulle kysymään asiaa mutta siellä istuva törkeä äm mä ilmoitti,ettei hän nyt tiedä mitä lääkäri on minulle sanonut. Lähdin sitten kotiin. Myöhemmin selvisi että minun olisi pitänyt mennä röngeniin..

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, miksei aspa käynyt kysymässä lääkäriltä... Ikävä kuulla huono kokemuksesi 😐

Vierailija
2/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Som svenskspråkig känner man en viss glädje över att finskspråkiga får uppleva ens en del av vårt dagliga liv.

Hoppas att ni snart begriper att Finlands språk är svenska och finska, inte engelska och ryska.

Miehen ruotsinkielinen  täti oli ihan ongelmissa suomenkielisessä terveydenhoidossa. Kamalaa hänelle, kun ei kouöusskaan opetettu lainkaan suomea hänen aikanaan. 

Hänen lapsuudessaan oletettiin, että ihminen kykenee elämään ruotsiksi koko elämänsä. 

Mutta mitään kostoa me suomenkieliset emme tarvitse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostu jäämään lääkärille, mikäli lääkäri ei puhu kunnolla Suomea.

Vierailija
4/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan karmeita kokemuksia sekä asiakkaana että ammattilaisena. Lähden alalta tämän kesän aikana suurimmaksi osaksi pois.

Vierailija
5/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotontahan se on. Venäläiset on kyllä oikeasti pahimpia. Laiskoja, kielitaidottomia ja töykeitä.

Vierailija
6/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ollut vaikeuksia lestadiolaislääkärien kanssa, vaikka samaa kieltä puhutaan. Ongelmia ymmärryksen kanssa.

Vierailija
7/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Som svenskspråkig känner man en viss glädje över att finskspråkiga får uppleva ens en del av vårt dagliga liv.

Hoppas att ni snart begriper att Finlands språk är svenska och finska, inte engelska och ryska.

Tuosta olen samaa mieltä, että suomalaiset ovat niin hölmöjä, etteivät osaa pitää kiinni omasta kielestään. Kaikki osaavat englantia sen verran, että kenenkään ulkomaalaisen ei ikinä tarvitse oppia suomea. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että olet ilkeä ihminen, kun iloitset toisten hankaluuksista.

Vierailija
8/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla paljon tarkempi kielitaitovaatimus. 

Siis lähes äidinkielentasoinen osaaminen pitäisi vaatia lääkäriltä. Kyllä heidän älykkyydellään pitää pystyä kieli oppimaan tai painukoot takaisin kotimaahansa tai muihin töihin. 

Vierailija
9/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yksityisellä ja voin valita lääkärini nimen perusteella.

Vierailija
10/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Om läkaren talar såsom du skriver är prognosen rätt skral.

Vierailija
11/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Ymmärrät täysin hyvin myös suomea, ei sinun arki ole sitä että sinulle puhutaan suomea etkä ymmärrä mitään.

Vierailija
12/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen ruotsinkielinen  täti oli ihan ongelmissa suomenkielisessä terveydenhoidossa. Kamalaa hänelle, kun ei kouöusskaan opetettu lainkaan suomela hänen aikanaan. 

Hänen lapsuudessaan oletettiin, että ihminen kykenee elämään ruotsiksi koko elämänsä. 

Mutta mitään kostoa me suomenkieliset emme tarvitse. 

Ni betalar mindre skatt per capita, så det att ni har roffat åt er är helt enkelt fel. Att återställa balansen är ingen hämnd. Att ni får känna på samma saker i miniatyr är ingen hämnd. Önskemålet är att ni skulle förstå grundläggande sake

Siis täh! 

Empatiani oli suuri tätiä kohtaan, kun hän yritti selvitellä vaikeita saurausasioitaan eikä lääkäri osannut kunnolla ainoaa tädin osaamaa kieltä eli ruotsia. 

Miksi syytät minua. Autoimme häntä miehen kanssa lääkärikäynnillä, kun pystyimme. 

Täti kävi kansakoulun jälkeen vielä jonkun talouskoulun. Sielläkään ei opeteltu suomea vaan englantia. Eihän täti enkkua oppinut parissa vuodessa kuin muutaman sanan talouskoulussa. 

Vierailija
13/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Om läkaren talar såsom du skriver är prognosen rätt skral.

Mikä riidankylväjä sinä olet. En ole se, jolla vastaat, mutta en minäkään jaksa aina korjata kielen nimeä pienellä alkavaksi, kun automaattikorjaus laittaa suurella. 

Vierailija
14/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta olen samaa mieltä, että suomalaiset ovat niin hölmöjä, etteivät osaa pitää kiinni omasta kielestään. Kaikki osaavat englantia sen verran, että kenenkään ulkomaalaisen ei ikinä tarvitse oppia suomea. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että olet ilkeä ihminen, kun iloitset toisten hankaluuksista.

Jag gläds inte över andras problem. Jag gläds över att majoriteten hoppeligen får en insikt i vad den själv dagligen gör. Det är viktigt för er, för med dagens takt är ni mindre än hälften av befolkningen inom överskådlig framtid trots tvångsförfinskningen av samtliga invandrare.

Vierailija
15/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen naislääkäri ja niin vahva murre etten ymmärtänyt mitään mitä tämä sönkötti. Sain antibiootit joille olen allerginen ja lähetteen raskaustestiin.

Vierailija
16/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella allergia oireita. Kerroin, että saanut lääkettä X, mikä ei auta yhtään. Kirjoitti reseptin lääkettä X. Ihan turha reissu.

Toinen tapaus, ei liittyne varsinaisesti kielitaitoon. Määräsi aikuisella lapsen annoksen lääkettä. Apteekissa farmaseutti ihmetteli. Soitti lääkäriin ja resepti korjattiin.

Vierailija
17/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juuri venäläisistä lääkäreistä juttua kuinka eivät keskustele potilaan kanssa vaan sanelevat mitä tehdään 😅 Venäjällä kun potilaat eivät ole eri mieltä lääkäreiden kanssa :D Tosin varmaan riippuu myös lääkärin persoonasta, oon törmännyt itse ihan mukaviin venäläistaustaisiin lääkäreihin, jotka keskustelevat hyvin potilaan ja saattajien kanssa. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010428005.html

Vierailija
18/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Ymmärrät täysin hyvin myös suomea, ei sinun arki ole sitä että sinulle puhutaan suomea etkä ymmärrä mitään.

Om det är så, gäller det väl dig med? Då läkaren inte kan ditt språk så kompenserar du väl dennes handikapp utan att knorra och betalar gladeligen notan? Det att man kan betyder inte att kraven på andra är lägre. Det inkluderar dig.

Vierailija
19/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian osastolla sain lähi-idästä kotoisin olevan lääkärin, joka hädin tuskin ymmärsi suomea. Kerroin mm. etten ole viiteen vuoteen käyttänyt alkoholia. Nyt tiedossani lukee, että viisi vuotta käyttänyt paljon alkoholia. Psykiatrialla vuorovaikutus on tärkeä osa hoitoa niin kielitaidoton lääkäri on todella huono asia. Mutta pakko kai ottaa jos ei muuta ole tarjolla.

Vierailija
20/26 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap ei avannut suuta siinä huoneessa vaan kiltisti yritti ymmärtää?  Mulla on ollut tapana kyllä huomauttaa että nyt en ymmärrä tahi toisinpäin eikä perästäpäin kitistä tai olettaa jonkun luukkutyypin tietävän. Aina on asiat selvinneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme