Eräs tuttavani on ollut yliopistossa yli 20 vuotta
Hän ei ole saanut mitään tutkintoa kasaan, samaa tutkintoa veivaa 20 v. ja gradusta kiinni. On ikuinen opiskeluoikeus. Tunnetteko te ketään ikiopiskelijaa?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo suoritetut kurssit vanhene? Yksi peräkammarin poika oli yli 10 vuotta yliopistossa, saamatta juuri mitään aikaan. Lopulta ne opintosuoritukset vanheni ja joutui lopettamaan.
Kai se riippuu kuinka kilttejä opintovastaavat on näille...
Ei se nyt siitä riipu vaan yliopiston säädöksistä. Monissa yliopistoissa on tuo 10 vuoden raja.
Joo minä valmistuin 16 vuotta myöhemmin opintojen aloittamisesta.
Itsekin olen opiskellut yli 20 vuotta yliopistossa, mutta en koskaan yli 10 vuotta samaa tutkintoa, koska en ole halunnut opintojen vanhenavan eli aina välillä pitää valmistua.
Ei ole varmaan oikeasti aikoihin tehnyt sitä gradua. Jos on tehnyt, niin sitten on varmaan diagnosoimaton ADHD. Sen huomaa yleensä viimeistään graduvaiheessa, kun ei keskittyminen riitä niin laajaan työhön. Voi olla myös ADHD vaikka ois ihan rauhallinen ja hiljainen. ADHD kun voi olla ilman ylivilkkautta. Ennen kutsuttiin ADD:ksi. Yleensä tytöillä on tuo muoto. Ovat kilttejä ja rauhallisia ja hiljaisia, mutta omissa ajatuksissaan. Ei koulussa siksi huomata koko ADHD:ta kuten ylivilkkaista pojista heti huomataan. Mutta keskittyminen on oikeasti ihan yhtä huonoa, vaikka se vilkkaus puuttuukin.
Vierailija kirjoitti:
Päädyin ihan muihin hommiiin ja sen takia gradu jäi roikkumaan. Yliopisto otti yhteyttä tyyliin, että etkö nyt voisi jotain paskaa kirjoittaa, että saadaan sinusta valmistumisrahat. Ei ollut mitenkään rima korkealla gradun arvostelussa.
Kaikkea sinäkin valehtelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saa opiskelija-alennukset, jos on kirjoilla yliopistossa. Jos häneltä puuttuu vain gradu, tottakai hän on kandi ja hänellä on tutkinto. Ne kenellä on ikuinen opiskeluoikeus, pitää niitä opiskelualennuksia ja jotkut saattaa asua opiskelija-asunnossa.
Ei ole kandi
"Syksystä 2005 alkaen uusien opiskelijoiden on suoritettava kandidaatin tutkinto välitutkintona ennen maisterin tutkinnon opiskelua."
Katsoa kun hän aloitti, ei ollut sellaista tutkintoa välissä. (Joillain aloittaa kandi vastasi Maisteria, eikä silloinkaan suoritettu kuin yksi tutkinto)
Minä aloitin aikoinaan vuonna 2004 ja kandi piti suorittaa. Minun käsityksen mukaan sellainen oli pitänyt suorittaa omalla alalla aina. Mulla ois kans ollut ikuinen opiskeluoikeus. 2005 tuli se rajattu oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varmaan oikeasti aikoihin tehnyt sitä gradua. Jos on tehnyt, niin sitten on varmaan diagnosoimaton ADHD. Sen huomaa yleensä viimeistään graduvaiheessa, kun ei keskittyminen riitä niin laajaan työhön. Voi olla myös ADHD vaikka ois ihan rauhallinen ja hiljainen. ADHD kun voi olla ilman ylivilkkautta. Ennen kutsuttiin ADD:ksi. Yleensä tytöillä on tuo muoto. Ovat kilttejä ja rauhallisia ja hiljaisia, mutta omissa ajatuksissaan. Ei koulussa siksi huomata koko ADHD:ta kuten ylivilkkaista pojista heti huomataan. Mutta keskittyminen on oikeasti ihan yhtä huonoa, vaikka se vilkkaus puuttuukin.
Kysymys kuuluu, onko tälläinen ihminen väärä yliopistoon. Gradu on näyte kyvyistä. Jos niitä ei ole niin miten voisi tehdä alan töitä. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saa opiskelija-alennukset, jos on kirjoilla yliopistossa. Jos häneltä puuttuu vain gradu, tottakai hän on kandi ja hänellä on tutkinto. Ne kenellä on ikuinen opiskeluoikeus, pitää niitä opiskelualennuksia ja jotkut saattaa asua opiskelija-asunnossa.
Ei ole kandi
"Syksystä 2005 alkaen uusien opiskelijoiden on suoritettava kandidaatin tutkinto välitutkintona ennen maisterin tutkinnon opiskelua."
Katsoa kun hän aloitti, ei ollut sellaista tutkintoa välissä. (Joillain aloittaa kandi vastasi Maisteria, eikä silloinkaan suoritettu kuin yksi tutkinto)Minä aloitin aikoinaan vuonna 2004 ja kandi piti suorittaa. Minun käsityksen mukaan sellainen oli pitänyt suorittaa omalla alalla aina. Mulla ois kans ollut ikuinen opiskeluoikeus. 2005 tuli se rajattu oikeus.
Ei ole pitänyt - olet väärässä
Varsin tavallista että gradu jää roikkumaan. Ennen sitä opiskeluajan rajausta noita gradua vaille maistereita eli ikuisia opiskelijoita oli ihan hirveästi. Sen takiahan se rajaus tuli, että vähenisi ne ikiopiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistot=wokepaskaa
Persu=paskaa
"Ei ole pitänyt - olet väärässä"
Ilmeisesti tämä on sitten alakohtaista. Täällä humanistisessa piti suorittaa. Kyllä kai minä omat opintoni tiedän paremmin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu, onko tälläinen ihminen väärä yliopistoon. Gradu on näyte kyvyistä. Jos niitä ei ole niin miten voisi tehdä alan töitä. Niinpä.
Niin, itse olen sitä mieltä että ei kaikki sovi yliopistoon. Pitäisi olla jotkut älykkyys-ja persoonallisuustestit yläkoulun lopussa kun tekee jatkovalintoja.
Minäkin olen ollut nyt 20 vuotta yliopistolla. 4 vuodessa tutkinto ja sitten töissä siellä. Tutkimuksista on syntynyt jo 3 eri menestyvää yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Varsin tavallista että gradu jää roikkumaan. Ennen sitä opiskeluajan rajausta noita gradua vaille maistereita eli ikuisia opiskelijoita oli ihan hirveästi. Sen takiahan se rajaus tuli, että vähenisi ne ikiopiskelijat.
Väitän että tää johtuu yliopistoistakin. Gradu tuntuu hirveältä möröltä jos siihen ei ole pikkuhiljaa tietoisesti ohjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päädyin ihan muihin hommiiin ja sen takia gradu jäi roikkumaan. Yliopisto otti yhteyttä tyyliin, että etkö nyt voisi jotain paskaa kirjoittaa, että saadaan sinusta valmistumisrahat. Ei ollut mitenkään rima korkealla gradun arvostelussa.
No en valehtele. Yliopisto otti yhteyttä ja kysyi enkö nyt jonkinlaisen gradun saisi aikaiseksi. Tein sen gradun ja kun se oli vielä puolivalmis omasta mielestäni, niin proffa sanoi vaan, että nyt kansiin jo. No en laittanut kansiin vaan tein sen loppuun, ja loppujen lopuksi ihan hyvä siitä tuli. Tuli kuitenkin selväksi, että yliopisto sai rahaa valmistumisestani ja sen takia hoputtivat ja olisivat hyväksyneet vähän huonommankin gradun. Tein gradun, koska se oli minuakin häirinnyt, että hommat jäi kesken vaikka itse tutkinnolla en ole tehnyt yhtikästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistot=wokepaskaa
Tuo on ihan totta. Alapeukuttelijat ovat itse wokettajia tai sitten he eivät muuten vain tajua mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksen kanssa pystyy sekä normaaliin opiskeluuun, gradun tekoon että työelämään. Mutta jos ei ole diagnoosia, niin silloin ei ole tietenkään sitä lääkitystäkään. Mutta kyllä siis pystyy työelämään, jos saa diagnoosin sekä lääkityksen. Monesti älykkäitä tyyppejä, aivoissa vain erilainen dopamiinijärjestelmä ja jatkuva dopamiinin puute mikä aiheuttaa keskittymisongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että tää johtuu yliopistoistakin. Gradu tuntuu hirveältä möröltä jos siihen ei ole pikkuhiljaa tietoisesti ohjattu.
Ennen gradut otettiinkin vakavemmin. Niiden piti olla joku taidonnäyte. Nykyäänhän on onneksi vallalla asenne, että riittää kun läpi menee. Että kannattaa mennä sieltä mistä rima on matalin. Erinomaisen ja kiitettävän oppilaitakin kannustetaan tekemään nopeasti rimanalitusgradu. Ei tavoittelemaan erinomaista arvosanaa gradustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en valehtele. Yliopisto otti yhteyttä ja kysyi enkö nyt jonkinlaisen gradun saisi aikaiseksi. Tein sen gradun ja kun se oli vielä puolivalmis omasta mielestäni, niin proffa sanoi vaan, että nyt kansiin jo. No en laittanut kansiin vaan tein sen loppuun, ja loppujen lopuksi ihan hyvä siitä tuli. Tuli kuitenkin selväksi, että yliopisto sai rahaa valmistumisestani ja sen takia hoputtivat ja olisivat hyväksyneet vähän huonommankin gradun. Tein gradun, koska se oli minuakin häirinnyt, että hommat jäi kesken vaikka itse tutkinnolla en ole tehnyt
Joo siis kyllä näitä on paljon joita yliopisto maanittelee gradun tekoon. Kun tosiaan sitä rahaa tulee vain valmistuneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse olen sitä mieltä että ei kaikki sovi yliopistoon. Pitäisi olla jotkut älykkyys-ja persoonallisuustestit yläkoulun lopussa kun tekee jatkovalintoja.
Entä jos on mensaälykäs, ei ADD tai ADHD, ei mielenterveysongelmia, ja opinnot viivästyneet?
Mitä arvelet tässä tapauksessa syyksi?