Mitä h-vettiä. Kala on aivan järkyttävän kallista.
Jopa lohi maksaa paljon. Mitä on tapahtunut kalan hinnalle, kuka vetää välistä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan voi itse kalastaa.
Niin voi mutta pitääkö? Voisiko jostain saada tuoretta ei viljeltyä kalaa ilman että tarvitsee itse pyydystää?
Ei voi saada, mutta ostaa voi ainakin . Citymarketista ja K-supermarketista, ainakin kehäkolmosen ulkopuolella olevista. Näkyi esim ahven olevan 10€/kg avattuna.
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli Prismassa paljon tuotteita asiakasomistajahintaan, kalatiskillä savulohi 19.90€/kg.
Osa noista savulohista on valmistettu uutteella, eivät ole savussa käyneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli Prismassa paljon tuotteita asiakasomistajahintaan, kalatiskillä savulohi 19.90€/kg.
Pitihän se arvata. Valhetta tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on verkot järvessä, ukko on kalastanut koko ikänsä kotitarpeiksi ja minä olen ollu mukana, ei se kala kalastamalla itse hyppää noin vain lautaselle, ostat merkit, bensat, katsot joskus tosi sotkuiset verkot, kala voi pyörittää ne tosi myttyyn kun pakoon yrittää, itikat riesana rannassa, aikaa menee joskus monta tuntia, mutta kyllä sen kestää kun tietää että saa tuoreen kalan, sitten ne on siivottava ja laitettava se sapusta. Ja uskokaa pois, kyllä kalaankin voi tympääntyä. Muikut otetta melkein yksitellen ja siinä se aika kuluu lokkien härrätessä ympärillä.
Tämä, meillä sama erotuksena vaan että vesialue on sellainen ettei mitään lupia tarvitse kun se on yksityisten mailla oleva tekojärvi.
Matkaa tulee 20 km, mutta haukea tulee runsaasti.
Puoli päivää siinä menee peratessa ja pakastaessa ja ruoaksi laitettaessa
Edu
Tarvitsethan sinä maksaa kalastuksenhoitomaksun, jos olet alle 65 v. Tuo pätee myös noihin yksityisiin vesialueisiin.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin keinotekoisen makuista ruokaa saa kaupasta ja vielä 2-3 kertaisella hinnalla,hedelmät on mätiä, pakkauskoot pieniä, yms. Työkaveri osti esim lohikeitto 300 g ja oli pelkkää lientä, yksi pieni lohenpalanen, hintaa toki sen 4 e rasia. Kuluttajat ei tunnu välittävän, äänestyksellä ei voi vaikuttaa, omavaraisuus tuhottu sekä pienviljelijät pistetty ahtaalle. Ihmettelen mitä on tapahtunut mm perunoille...?eivät maistu miltään ja kuori maistuu ihan myrkyltä (söin vahingossa kuoriperunan jonka jälkeen vatsa ripulilla 2 vuorokautta) mitään hyvää,laadukasta tuotetta ei saa enää mistään. Todella moni ruokatuote keinotekoista. Olispa varaa muuttaa maalle ja viljellä itse ruokansa,perustaa vihannestarha yms. Ei tarvitsis sylkäistä jokaista ruokaa suustaan:(
Aivan järkyttävää miten maailma muuttunut ja vielä pahemmaksi menee.
Totta. Ihmisten pitäisi laittaa nuo teolliset keitot jne boikottiin niin kauan kuin alkaisivat tehdä niistä ihmisruokaa. Läheisellle ikä- ihmiselle on ajoittain pakko ostaa noita. Esimerkkinä lihakeitto, jonka lämmitin hänelle, lientä, pieniä perunanpalasia ja haloo, oliko tämä lihakeittoa. Annoksessa oli kaksi kynnen kokoista " lihapalaa". En edes viitsi ajatella, mikä tuonkin litkun kilohinta on. Järkyttävää asiakkaiden aliarvioimista. Näillä on tietenkin tarkkaa dataa siitä, että vanhukset ostavat mielellään lihakeittoa ja sitten onkin hyvä syy tarjota jotain pelkkää lientä keittona. Eikö se kuuluisa ruokavirasto voi tällaiseen puuttua.
Vihreä siirtymän kalaa, kiitos vihreät. Tuotantokustannukset on karanneet käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi oikeaa villinä pyydettyä tuoretta kalaa? Pitääkö alkaa itse kalsastaa
Yleensä kalaa elää joissa, meressä ja järvissä, ei muuta kuin luvat kuntoon ja kalastamaan.
Huh, lopettakaa ostamasta epäterveellistä kassilohta. Mielummin kotimaista melkein mitä vain paitsi tuotettua lohta.
Vierailija kirjoitti:
Huh, lopettakaa ostamasta epäterveellistä kassilohta. Mielummin kotimaista melkein mitä vain paitsi tuotettua lohta.
Siitähän tässä on kysymys. Tuoretta, kotimaista kalaa ei ole ollenkaan joka kaupassa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on verkot järvessä, ukko on kalastanut koko ikänsä kotitarpeiksi ja minä olen ollu mukana, ei se kala kalastamalla itse hyppää noin vain lautaselle, ostat merkit, bensat, katsot joskus tosi sotkuiset verkot, kala voi pyörittää ne tosi myttyyn kun pakoon yrittää, itikat riesana rannassa, aikaa menee joskus monta tuntia, mutta kyllä sen kestää kun tietää että saa tuoreen kalan, sitten ne on siivottava ja laitettava se sapusta. Ja uskokaa pois, kyllä kalaankin voi tympääntyä. Muikut otetta melkein yksitellen ja siinä se aika kuluu lokkien härrätessä ympärillä.
Tämä, meillä sama erotuksena vaan että vesialue on sellainen ettei mitään lupia tarvitse kun se on yksityisten mailla oleva tekojärvi.
Matkaa tulee 20 km, mutta haukea tulee runsaasti.
Puoli päivää siinä menee peratessa
69-v nykyisin,jos ei ole täyttänyt 65-v ennen vuoden - 23 loppua.
Meilläpäin kotimaiset kirjolohifilee 15e/kg, kokonainen 12e/kg, muikut 4,90e/kg.
Fileet maksaa kun työvaiheita on enemmän kuin kokonaisessa kalassa.
Mitä tästä opimme: MENKÄÄ IHMISET KALAAN!!!!!! Ihan toimivat välineet saa muutamalla kympillä, ei alkuun tarvitse hifistellä. Hinta on äkkiä maksettu takaisin.
Tuottajille ei haluta maksaa mitään työpanoksesta, maanviljelijät ja kalastajat tuottaa ruokaa nälkäpalkalla.
Esim. silakasta kalastaja saa alle 30 centtiä kilolta, kaupassa 15 euroa kilo.
Liian aliarvostetut työt.
Silakan hinnassa näkyy välistäveto.
Lohen hinnassa näkyy se että se on kalastettu loppuun jo vuosikausia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuhansien järvien maa ja esim. Prisman kalatiskillä lojuu pääsääntöisesti pelkkää antibioottilohta. Ja kilohinnat 30-50€ välillä. Naminami.
Perämeren siika ma-ke 6,95 kilo Cittari Jumbo.On sopuhintaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi oikeaa villinä pyydettyä tuoretta kalaa? Pitääkö alkaa itse kalsastaa
Yleensä kalaa elää joissa, meressä ja järvissä, ei muuta kuin luvat kuntoon ja kalastamaan.
Onkimies ei lupia tarvi,eikä eläkeläiset tai alle 18v,eikun kalaan.
Meillä on jokamiehenoikeudet ja järvet täynnä särkikalaa ja haukea. Niin kauan kuin ei jaksa mennä itse kalaa voi päivitellä kuinka kilohinta nousee vuodesta toiseen kympillä. Ei se ole tyhmä joka pyytää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä v? Onko olemassa jotain ainetta jolla savustettu kala tehdään? Merkitäänkö tätä jollain tavalla?
Tämä on huijausta!