Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö 100% etätyötä tekevän selitellä toisille saman firman työntekijöille, miksei hänellä ole velvollisuutta olla toimistolla?

Vierailija
01.06.2024 |

Kun tilanne on se että läheiset, oman työpisteen työkaverit syyn (sairaus) tietävät ja se on heille täysin ok. Ymmärtävät täysin.

Mutta sitten samassa firmassa ihan muissa toimipisteissä olevat kysyy suoraan että MIKSI teet täyttä etää? Onko velvollisuus vastata mielestänne? Kun ei liity heidän työhönsä millään lailla eli ovat vaan uteliaita tai kateellisia.

Miten joku kehtaa edes kysyä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut mieleenkään koskaan kysellä miksi joku tekee pelkkää etätyötä vaikka työpaikalla on hybridityö. Näitä on meiänkin työpaikalla muutama mutta onhan se nyt päivänselvää että asiasta on silloin pomon kanssa sovittu ja siihen on oikea syy. Ei ne syyt _mulle_ kuulu.

Juuri näin.

Vierailija
22/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on hyvä nuoleskella työnantajaa olemalla työpaikalla 5: nä päivänä viikossa. Tai ainakin 3:na. Ja onhan se fiksua näkyä ainakin pari kertaa viikossa virallisella työpisteellään. 

Säälittäviä työpaikat, joissa pitää näkyä. Jos työ on sellaista, että tuloksen voi tuottaa missä vain, tuloksellisuuden pitäisi riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se muille kuulu. Mutta onhan se outoa, jos meillä on läsnäolollinen suunnittelupäivä (ei usein), yksi on silti etänä. Vaikka kuinka huomioidaan ja otetaan mukaan, eihän se sama ole. 

Vierailija
24/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein viimeiset työvuoteni lähinnä etänä. Jatkoin joitakin töitä etänä vielä senkin jälkeen, kun pääsin työeläkkeelle. Ei ollut tarvetta selitellä syöpähoidoista kenellekään. Siis kukaan ei kysynyt ja kaikki toisaalta tiesivät.

Voihan esimieheltä kysyä, että mitens näin. Yksittäisen työntekijän sairautta ei tarvitse kertoa, mutta vastauksen osaa jokainen järkevä muotoilla oikein.

Milloin epätasa-arvoa työelämässä on tulkittu niin, että jos liki työkyvytön voi tehdä etätyötä, niin se on muilta pois.

Vierailija
25/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. 

Vierailija
26/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellaisiakin paikkoja joissa kauan talossa olleet saa etäillä koska heihin luotetaan muut tekee hybridiä.

Valtiolla taasen toimitilojen pienentäminen on johtanut siihen että ei mahdu kuin jotain max yks kolmasosa kerralla toimistolle

Vierailija
27/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö sopii toisille paremmin kuin toisille. Herätys 07:55 ja sitten teamsissa viestiä että keskittyy projektin visaiseen ongelmaan. Sitten voi käydä suihkussa ja laittaa aamiaista. Yhdeksältä voi huhuilla taas teamsiin että on haasteita mutta myös etenemistä tapahtuu. Kymmeneltä kauppaan jonka jälkeen parin tunnin lounas. Kahdelta taas viestiä teamsiin edistymisestä ja sitten rautakauppaan ja kuntosalille. Teamssin voi sulkea kuudelta hiki-emojin kera.

Et ole tehnyt päivääkään etätyötä. 

Taidat olla niitä jotka käyvät toimistolla kaksi kertaa päivässä puoli tuntia kerrallaan kahvitauolla juoruamassa ja puolen tunnin ruokkis vielä päälle. Ja roikut siinä välissä toisten työpisteellä selittämässä naapurista, lapsenlapsista, koirasta ja kumminkaimasta.

Etätöissä saa sentään työrauhan ja tulosta aikaan. 

Vierailija
28/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toimistolla tosi kylmä ilmastointi kesät talvet. Viime tammikuussa yhdellä työkaverilla oli tuo lemmikki töihin päivänä mukana pari pingviiniä. Ne lähti ulos lämmittelemään

Vierailija
29/37 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus ei ole hyväksyttävä syy antaa vain yhdelle mahdollisuus täyteen etätyöhön. Silloin kyseisen työn tekeminen ilmiselvästi onnistuu etänä ja ei ole perusteita evätä etätöitä muilta.

Vierailija
30/37 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein viimeiset työvuoteni lähinnä etänä. Jatkoin joitakin töitä etänä vielä senkin jälkeen, kun pääsin työeläkkeelle. Ei ollut tarvetta selitellä syöpähoidoista kenellekään. Siis kukaan ei kysynyt ja kaikki toisaalta tiesivät.

Voihan esimieheltä kysyä, että mitens näin. Yksittäisen työntekijän sairautta ei tarvitse kertoa, mutta vastauksen osaa jokainen järkevä muotoilla oikein.

Milloin epätasa-arvoa työelämässä on tulkittu niin, että jos liki työkyvytön voi tehdä etätyötä, niin se on muilta pois.

Juuri tämä. Kun etätyön vaihtoehtona on sairausloma, jolloin sitten toiset joutuu tekemään sinunkin työsi, kyllä luulisi sopivan työkavereillekin.

Vierailija
31/37 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissasi kysyt tätä???

Vierailija
32/37 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö sopii toisille paremmin kuin toisille. Herätys 07:55 ja sitten teamsissa viestiä että keskittyy projektin visaiseen ongelmaan. Sitten voi käydä suihkussa ja laittaa aamiaista. Yhdeksältä voi huhuilla taas teamsiin että on haasteita mutta myös etenemistä tapahtuu. Kymmeneltä kauppaan jonka jälkeen parin tunnin lounas. Kahdelta taas viestiä teamsiin edistymisestä ja sitten rautakauppaan ja kuntosalille. Teamssin voi sulkea kuudelta hiki-emojin kera.

Ja sitten kun lasketaan yhteen, että saitko edes 5h päivässä oikeata työtä aikaan...

Vierailija
33/37 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni saa kotona paljon enemmän aikaan, kuin toimistolla. Kun puuttuu ne häiriötekijät. Koko ajan ovella joku napisemassa ja höpöttämässä kuulumisiaan.

Vierailija
34/37 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Kun etätyön vaihtoehtona on sairausloma, jolloin sitten toiset joutuu tekemään sinunkin työsi, kyllä luulisi sopivan työkavereillekin.

Miksi minun pitäisi välittää jonkun tuntemattoman sairauslomista? Ei minua kiinnosta mikään muu kuin pätevät perustelut sille, miksen voisi tehdä 100% etätyötä, jos muutkin voivat. En halua kuulla mitään kiertelyä ja kaartelua asiasta, tai väitteitä, että minä mukamas yritän onkia toisten terveystietoja. No, onneksi minulla jo onkin täysi etätyö ja olen ainoa työntekijä.

Vierailija
35/37 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi välittää jonkun tuntemattoman sairauslomista? Ei minua kiinnosta mikään muu kuin pätevät perustelut sille, miksen voisi tehdä 100% etätyötä, jos muutkin voivat. En halua kuulla mitään kiertelyä ja kaartelua asiasta, tai väitteitä, että minä mukamas yritän onkia toisten terveystietoja. No, onneksi minulla jo onkin täysi etätyö ja olen ainoa työntekijä.

No ilmankos et ymmärrä. Ymmärtäisit jos joutuisit tekemään sen sairauslomalaisen työt omien töidesi lisäksi ilman lisäpalkkaa. Silloin varmaan olisit tyytyväinen että hän tekee omat työnsä missä tahansa.

Tai no, kuulostaa siltä ettet ole tyytyväinen mihinkään, tuosta meuhkaamisestasi päätellen, vaikka sinulle ei edes voi tulla tällaista tilannetta 😄

Vierailija
36/37 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen 100 % etää, olen työpaikallani ainoa. Muut tekevät 60% etänä ja tekisin minäkin jos ei terveysongelmat olisi esteenä. Oma työporukka tietää täysin missä mennään, tietävät sairaidestani kaiken. Kaukaisemmat kollegat ei tiedä ja kyllä, kyllä vain kehtaavat kysyä päin naamaa! 😂 Olen vastannut että terveyssyistä, enkä jatka keskustelua sen enempää vaikka yrittävät. Jos eivät tajuaisi lakata kyselemästä, voisin sanoa hyvin rumasti.

Ikävöin työporukkaa ja lähityöpäiviä ja todellakin haluaisin elää "normaalisti", mutta ei voi mitään. Tämä on tällä hetkellä ainoa keino pysyä edes etätyökykyisenä. Esimiehet kunnioittaa lääkärintodistusta, kun todistuksessa lukee suoraan että toimii sairauslomatodistuksena, ellei mukautus onnistu. Toki työkykyneuvottelut ym käyty myös. Nyt tämä vaan menee näin.

Vierailija
37/37 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

Vaihtaisin työpaikkaa tuossa vaiheessa. Sinäkään et osannut sanoa, miksi muut eivät voi tehdä etätöitä koko ajan. Selittelet vaan toisten sairauksista.  

En minä ole sun esimiehes! 😂 Kysypä siltä kun noin vltuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi