Kiasman itkijäpatsas
Mitä mieltä olette Kiasman patsaasta, missä vesi tulee kuin kraanasta lasten ja naisten silmistä. Minusta se on kamala, vastenmielinen ja surua aiheuttava. Olen matkoilla nähnyt paljon ihania patsaita ja suihkulähteitä eri kaupungeissa luomassa viihtyisyyttä ja estetiikkaa yhteiseen ympäristöön. Suomessa törmää kummalliseen ympäristötaiteeseen kuten sekin suuri pissaava nukke. Nämä eivät herätä huomiota taiteellisuudellaan vaan inhohätkähdyksellä eivätkä tuo mitään hyvän mielen lisäarvoa kaupunkikuvaan. Kuka tuollaisten lähelle jää nauttimaan kauniista kesäpäivästä tai kahvikupposesta. Voihan jokainen kotiinsa hankkia vastenmielisiä teoksia, mutta julkisilla paikoilla voisi hämäräksi jäävän kantaaottavuuden sijaan vaalia kauneutta taideteoksilla.
Kommentit (51)
Naiset ja lapset on uhreja ja miehiä ei oo missään
tasa-arvo hukassa
Masentava. Miksi kaupunkiin hankittavat uudet taideteokset ovat joko tekotaiteellisia tai ankeita? Mielestäni vaikka joku Tommi Toijan patsas olisi ollut kivempi.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ja lapset on uhreja ja miehiä ei oo missään
tasa-arvo hukassa
koko teos on miesvihaa
Vierailija kirjoitti:
Antakaa palautetta kaupungille
patsas taitaa olla Kansallisgallerian hankinta.
Todella hieno minun mielestäni.
Kusevat koirat ois hauska. Keskellä lyhtypylväs ja erilaisia koiria kusemassa siihen. Pylvääseen voisi aina kiinnittää ajankohtaisen aiheen, jonka päälle kusaistaan.
Teoksesta voi olla montaa mieltä, mutta paikka ainakin on väärä. Sijainti on liian keskeinen tällaiselle teokselle. Entä eikö löytynyt suomalaista taiteilijaa? Joku toivoa ja tulevaisuudenuskoa luova teos olisi ollut parempi. Tuosta tulee vaan fiilis, että ranteet auki. 😥
Vierailija kirjoitti:
Olin teoksen vihkiäisissä ja se sopi mielestäni erinomaisesti sille valittuun kohtaan ja oli hyvä kontrasti Kiasma-rakennukselle (hauska nähdä altaassa taas vettä). Idea kierrätetyistä patsaista on hauska ja ekologinen.
Jos toisessa ketjussa valitettiin etteivät lapset siedä minkäänlaisia vastoinkäymisiä niin mitä voi sanoa aikuisista joiden mielestä päivä menee pilalle siitä, että joutuu kohtaamaan myös vakavampia asioita käsitteleviä teoksia lähiympäristössään?
Hauska?
Outo ja kamalahan se on, mutta se on myös yksi taiteen tarkoituskin? Olla erilaisia tunteita ja keskustelua herättävä, raflaava. Toisaalta tuo taideteos on siksi mun mielestä just hyvä ja hieno, todella tarpeellinenkin. Sille on paikkansa ja tehtävänsä.
Ehkä joku päivä ihmisten silmät aukeaa siihen, mitä meidän ympärillä tapahtuu ja mitä meille koko ajan tehdään? Ehkä tuo taideteos osaltaan auttaa siinä edes joidenkin kohdalla? Meille kaikille tehdään niin pahaa koko ajan, eri tavoin eikä sitä kaikkea edes tajuta.
Kiasman itkijäpatsas on siihen ympäristöön hyvä väriltään.
Antaisivat veistoksien olla rauhassa. Haluamme veistoksia, emme veistoksiksi naamioituja sanomia naamaan hierottuna.