Tuli kutsu ylioppilasjuhliin. Meni maku siinä vaiheessa..
Kun tulevan ylioppilaan äiti vastasi kysymykseeni lahjasta. Sain vaikutelman että rahankeruu mielessä. Mitä enemmän vieraita sitä enemmän rahaa tulee. Muutama päivä sitten laitoin tälle äidille viestin etten pääse tulemaan. Samassa viestissä toivotin tulevalle ylioppilaalle onnea. Todellinen syy etten osallistu juhlaan on tuo rahan keruu. Meni maku samantien. Ei antanut muuta mahdollisuutta lahjaan vaikka tiedän että raha on nuorelle hyvä sekä sille käyttöä.
Kommentit (270)
Ymmärrän ap, jos olet joku puolituttu, tällöin voi kutsusta kieltäytyä. Mutta, jos olet läheinen, mene ja anna se toivoma rahalahja ja unohda se tavaralahja, mikä välttämättä ei ilahduta saajaansa
Mä sain aikoinaan valmistujaislahjaksi astioita, mikä oli tosi kiva ja hyödyllinen lahja, kun muutin sitten pian omaan asuntoon. Rahalahja on sellanen perusvarma lahja, jos ei tiedä, mitä lahjansaaja haluaa/tarvitsee.
Itse en edes muista muita lahjoja kuin mummoni antaman oman kultaisen kaulakorunsa, jonka hän vähän harmitellen antoi, ettei ole muuta. Se on ajatuksenakin paras lahja, jonka olen saanut. Toinen oli tätini antama koriste-esine. Se taisi itse asiassa olla sellainen kakunkoriste, mukamas humoristinen, todella lihava nainen ylioppilaslakki päässä vyörymässä joka suuntaan. Olin silloin todella laiha ja olin aiemmin sairastanut syömishäiriötä, joten otin tuon vittuiluna.
Mikä summa ylioppilaalle, jos on kummilapsi? Onko 100e tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ois kyllä painajaismaista olla jossain juhlissa. Lämpötila lähes 30 astetta, paita oli hikimärkä jo aamulla kun kävin kaupassa. Juhlissa pitäisi pönöttää jossain tuntitolkulla ja sen jälkeen olla vielä pahimmillaan jossain täyteen ammutusssa kerrostalokopissa.
Nuoret pimpit on aika marinoituneita jo ennen iltaa, sitten vähän antavampaa päälle ja baanalle, pimppi on toki syytä pestä illan koitoksiakin silmälläpitäen 😏
Kylläpä puhut rumasti ihmisistä.
Kirjoittaja ei taida pitää naisia ihmisinä. Sitten ihmettelee, kun jää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ottaen on sopimatonta kutsun yhteydessä mainita (kerjätä) että antakaa rahaa. Vuosia sitten mekin saimme kutsun ystäväperheen lapsen juhlin ja kutsussa luki että tytär haluaa matkustaa ja siihen haluaa rahaa. Olimme "estyneitä" ja lähetimme ainoastaan onnittelukortin.
Tuo on just parasta, kun tietää mitä ylioppilas haluaa. Mitä pahaa siinä on, jos nuori haluaa matkustaa?
Nyt ymmärrät väärin. Ei tietenkään ole matkustelemisessa mitään pahaa. Asian ydin on se, että pyydetään rahaa. Itse en ainakaan pyytäisi, sanoisin että pääasia että tuotte itsenne, se olisi mukavaa.
Eli soitat ja kysyt lahjatoivetta, mutta et halua kuulla sitä? Tiedätkö, jotkut kysyvät lahjatoivetta ihan siitä syystä, että se helpottaa heidän lahjanhankintaansa. Haluavat siis oikeasti tietää, mitä juhlakalu toivoo. Mistä voi tietää, kumpi tapaus on kyseessä? Että kuuluuko se lahjatoive kertoa vai pitääkö sanoa että eiei, mitään ei tartte tuoda, pääasia että tulette itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ois kyllä painajaismaista olla jossain juhlissa. Lämpötila lähes 30 astetta, paita oli hikimärkä jo aamulla kun kävin kaupassa. Juhlissa pitäisi pönöttää jossain tuntitolkulla ja sen jälkeen olla vielä pahimmillaan jossain täyteen ammutusssa kerrostalokopissa.
Nuoret pimpit on aika marinoituneita jo ennen iltaa, sitten vähän antavampaa päälle ja baanalle, pimppi on toki syytä pestä illan koitoksiakin silmälläpitäen 😏
Kylläpä puhut rumasti ihmisistä.
Kirjoittaja ei taida pitää naisia ihmisinä. Sitten ihmettelee, kun jää yksin.
Nuoret naiset (16-20) ovat lempi-ihmisiäni, joten eipäs mummeli vääristellä siellä.
Olen iloinen, ettei tällä hetkellä ole ketään, jonka lakkiaisjuhlaan pitäisi osallistua. Omat rahat hädin tuskin riittävät ruokaan ja lääkkeisiin, joten jättäisin luultavasti jollain tekosyyllä menemättä juhliin. Kaikki eivät näytä ymmärtävän, että jo muutaman kympin rahalahjoitus on omasta ruoasta pois. Puhumattakaan, jos pitäisi vielä mennä eri paikkakunnalle juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli juhlat kalliimmaksi kuin saadut lahjat.
Niin meilläkin. Mutta oli kiva kerrankin kutsua sukulaisia, kun oli kunnon tarjottavat ja kämppä mintissä.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaalle on tapana antaa ruusu ja rahaa, ei mitään tavaroita.
Höpö höpö, itse sain myös kirjoja ja astioita lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat lahjat:
1. raha
2. henkilökohtainen kirje ylioppilaalle
3. aineeton lahja tai lahjoitus hyväntekeväisyyteen
Ei tavaraa, ellei sitä erikseen toivota.
Lahjoitus hyväntekeväisyyteen ei ole lahja ylioppilaalle.
Aika törkeetä ois nuorelle opiskelemaan lähtevälle ylioppilaalle antaa "lahjaksi" hyväntekeväisyysvuohi Afrikkaan. Mitä se nuori sillä tekee, kiitos vaan. Harrasta hyväntekeväisyyttä ihan ihan niin paljon kuin haluat mutta älä toisen nimissä.
Ottaen huomioon että nuori on kuitenkin woke niin tässä olisi hyvä tilanne piikitellä :D. Hymyillen pitää se lahjavuohi ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap, jos olet joku puolituttu, tällöin voi kutsusta kieltäytyä. Mutta, jos olet läheinen, mene ja anna se toivoma rahalahja ja unohda se tavaralahja, mikä välttämättä ei ilahduta saajaansa
Lahjahevosen suuhun ei katsota. Lahjan antaja antaa lahjaksi juuri sitä mitä itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä annoin 100 euroa kummilapselle ja toisena vuonna serkun lapselle 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annoin 100 euroa kummilapselle ja toisena vuonna serkun lapselle 50 euroa.
20 euroa saa kyllä riittää serkun lapselle, minimi mitä voi lahjakortille ladata niin sillä mennään.
Pks-seudun viihdehuumekäyttö on poliisin mukaan lisääntynyt räjähdysmäisesti. Eli jos nuori on näitä bilettäjiä niin rahat menevät todennäköisesti huumeisiin. Varsinkin jos muka yrittää viisastella alkoholin vaaroista kahvipöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Pks-seudun viihdehuumekäyttö on poliisin mukaan lisääntynyt räjähdysmäisesti. Eli jos nuori on näitä bilettäjiä niin rahat menevät todennäköisesti huumeisiin. Varsinkin jos muka yrittää viisastella alkoholin vaaroista kahvipöydässä.
No ei kehtaa kukkaa kuitenkaan antaa lahjaksi vaikka se vastaanottajaa miellyttäisikin...
Sain aikoinaan 80-luvulla yo-lahjaksi yhteensä jotain 3000 mk. Lisäksi tuli jotakin tavaraa, esim. pari mariskoolia, jokin mietelausekirja, keraaminen seinäkoristelaatta jne.
Minä sain 2014 yo-lahjaksi mm. astioita ja ruuanlaittovälineitä. Kyllä on vieläkin käytössä moni niistä ja oli tosi kiva apu alkuun kun muutin silloin pois kotoa.
Itsellä on rahallisesti aika laihat vuodet nyt menossa ja jos yo-juhliin kutsu tulisi, yrittäisin varmaan bongailla jostain alennuksesta laadukkaita keittiöasioita.
Minusta rahalahja on ainoa oikea ylioppilaalle pienin poikkeuksin. Esim mummin koru kuten edellä kuvattiin. Se boomerien kaman palvonta on entistä maailmaa jostain pula-ajalta. Kippojen ja muun sälän antaminen osoittaa huonoa harkintakykyä, ellei niitä erikseen ole toivottu ja ylioppilaan maku tiedossa. Lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa eikä antajaa. Itsekkäitä ne, jotka kävelevät ylioppilaan tahdon yli. Nuori ihminen tarvitsee rahaa itsenäisen elämänsä alussa eikä boomerikamaa. Tuntemani nuoret kyllä kauniisti kiittävät, mutta hankkiutuvat vähin äänin eroon rumista koruista, kasarityylin astioista jne.
Aika törkeetä ois nuorelle opiskelemaan lähtevälle ylioppilaalle antaa "lahjaksi" hyväntekeväisyysvuohi Afrikkaan. Mitä se nuori sillä tekee, kiitos vaan. Harrasta hyväntekeväisyyttä ihan ihan niin paljon kuin haluat mutta älä toisen nimissä.