Tuli kutsu ylioppilasjuhliin. Meni maku siinä vaiheessa..
Kun tulevan ylioppilaan äiti vastasi kysymykseeni lahjasta. Sain vaikutelman että rahankeruu mielessä. Mitä enemmän vieraita sitä enemmän rahaa tulee. Muutama päivä sitten laitoin tälle äidille viestin etten pääse tulemaan. Samassa viestissä toivotin tulevalle ylioppilaalle onnea. Todellinen syy etten osallistu juhlaan on tuo rahan keruu. Meni maku samantien. Ei antanut muuta mahdollisuutta lahjaan vaikka tiedän että raha on nuorelle hyvä sekä sille käyttöä.
Kommentit (270)
Ei pidä kysyä vanhemmilta, vaan juhlan päähenkilöltä mitä hän haluaa. Jos haluaa rahaa , niin on superTYHMÄÄ antaa jotakin muuta. Voit antaa 20- 10000e esim- riippuen rahatilanteesta / anteliaisuudesta/ pihiydestäsi.
Näin helppoa. Minä annoin läheiselleni 500e.sit kun pääsee opiskelemaan , annan tonnin ja sitä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat lahjat:
1. raha
2. henkilökohtainen kirje ylioppilaalle
3. aineeton lahja tai lahjoitus hyväntekeväisyyteen
Ei tavaraa, ellei sitä erikseen toivota.
Lahjoitus hyväntekeväisyyteen ei ole lahja ylioppilaalle.
Aika törkeetä ois nuorelle opiskelemaan lähtevälle ylioppilaalle antaa "lahjaksi" hyväntekeväisyysvuohi Afrikkaan. Mitä se nuori sillä tekee, kiitos vaan. Harrasta hyväntekeväisyyttä ihan ihan niin paljon kuin haluat mutta älä toisen nimissä.
Minusta ylioppilaalle annetaan mitä hän pyytää, moni pyytää aineettomia lahjoja nykyään. Ja jos ei joka tapauksessa aio rahaa antaa, niin ei se lahjoitus asiasta törkeämpää tee. Alkuperäinen tarkoitukseni oli lähinnä korostaa kuinka epätoivottuja ylimääräiset tavarat ovat, mutta palstalaisten kykyyn loukkaantua voi aina luottaa.
Itselleni tulee mieleen yksi tapaus noin 20-30v sitten. Vanhempani asuivat Hgissä pientaloalueella ja naapurin perheessä oli lakkijaiset. Perheen mummo Pohjanmaalta oli käymässä ja siellähän on tapana kutsua koko kylä. Vanhempani saivat sitten myös kutsun vaikka eivät näiden naapureiden kanssa juurikaan olleet tekemisissä.
Vanhempani ovat sellaisia ujonpuoleisia ihmisiä ja eivät osanneet suhtautua mitenkään koko kutsuun. Kauhea polemiikki alkoi yhdestä kutsusta. Kysymyshän oli siitä, etteivät halunneet mennä vieraiden ihmisten juhliin, mutta kun on kutsuttu. Apua!
Annoin neuvoksi olla vaan. Tuskin mitään tapahtuisi. Eikä mitään tapahtunut.
Väkisin tavaraa tuovat ei ymmärrä, että maailma hukkuu jo turhaan tavaraan.
Jos tavaralle ei ole käyttöä tai se ei miellytä saajaa, se on rasite. Vie tilaa ja pitää nähdä vaivaa, että siitä pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
En anna kenellekään rahaa. Viinaan ja huumeisiin ne menevät näillä ylioppilailla kuitenkin nykyään. En anna rahaa myöskään käsiojossa kaupungilla kerjääville.
Etkö nyt tosiaan ymmärrä eroa lahjan ja kerjäämisen välillä? Ovatko Hurstin leipäjonotkin sinulle yhtä juhlaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisillä on jo kaikkea kaapit täynnä. Miksi sinne väkisin pitää tuoda uutta tarpeetonta roinaa? Mieluummin rahaa, jolla juhlittu voi itse päättää mitä tulee ostamaan.
Ehkä , mutta miten voi nuorella olla jo kaapit täynnä kaikkea. Minulla ei ainakaan ollut opiskellessani sijoittaa ihmeesti rahojani talouteni rakentamiseen , kyllä rahat aika tarkkaan meni opiskelujen suorittamiseen, mm. vuokra , matkustamiset ja ruokaan hengen pitimiksi. Ei minua vanhempani elättänyt.
Valtaosa ylioppilaista on jo 18-19-vuotiaita. Siinä vaiheessa on vietetty yleensä mm. rippijuhlat ja monet synttärit, ja saatu silloin ties mitä tavaraa. Ylioppilasjuhlat ovat kenties ensimmäinen ja ainoa tilanne, jossa juhlistetaan nuoren omaa saavutusta. Silloin on minusta kohteliasta, sivistynyttä ja empaattista antaa sellainen lahja jota hän itse toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän rahatoiveet.Toisaalta on sukulaisia jotka aina tuo sen tavaran.Yleensä on heidän omaan makuunsa ja kaukana saajan mausta.Siksi olisi hyvä olla joku perus astiasarja,lasit tms mitä kerää tai vaikka harmaat pyyhkeet jne toivelistalla niin voisi saada melkein mieluisaa tavaraakin.
Kaikilla ei ole mitään mitä kerää ja pyyhkeitä on jo.
Jos nuori toivoo rahaa, miksi käyttää rahaa tavaraan, mitä lahjansaaja ei halua? Itse antaisin vaikka 20 euroa mieluummin käteen kuin antaisin jonkun saman hintaisen kulhon, jota ei edes tarvita.
Se riittää ihan hyvin syyksi että lahjan antaja ei pidä rahalahjoista.
Kaikki lahjansaajat ei tykkää kupeista ja kipoista. Itse aja
Niin, tässä näkyy ero törpö ja huomaavaisen ihmisen välillä. Törppö tuhlaa rahaa ja luonnonvaroja lahjaan, joka on ei-toivottu ja jolle ei ole käyttöä. Se on toisen ihmisen ilahduttamisen vastakohta. Oma itsekäs tarve menee toisen ihmisen edelle.
Huomaavainen ihminen ajattelee, millaisia seurauksia omalla toiminnalla on muille. Hän ajattelee oman navan sijaan lahjan saajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän rahatoiveet.Toisaalta on sukulaisia jotka aina tuo sen tavaran.Yleensä on heidän omaan makuunsa ja kaukana saajan mausta.Siksi olisi hyvä olla joku perus astiasarja,lasit tms mitä kerää tai vaikka harmaat pyyhkeet jne toivelistalla niin voisi saada melkein mieluisaa tavaraakin.
Kaikilla ei ole mitään mitä kerää ja pyyhkeitä on jo.
Jos nuori toivoo rahaa, miksi käyttää rahaa tavaraan, mitä lahjansaaja ei halua? Itse antaisin vaikka 20 euroa mieluummin käteen kuin antaisin jonkun saman hintaisen kulhon, jota ei edes tarvita.
Se riittää ihan hyvin syyksi että lahjan antaja ei pidä rahalahjoista.
Kaikki lahjansaajat ei tykkää kupeista ja kipoista. Itse aja
Mistä tämä asenne kumpuaa? Siis pohjaton halu työntää krääsää jota toinen ei halua, vain siksi että itse loukkaantuu jostain täysin epämääräisestä syystä? Ap kysyi mitä halutaan lahjaksi, hänelle vastattiin. Ei se ole mikään barrikaideille lähtemisen paikka. Rahalahjatoiveet ovat olleet täysin korrekteja jo ainakin 15 vuotta, ei niistä pidä näin suurta pulttia ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kulhot ja kupit voi myydä, jos ei tarvi.
Eli vaivaa ja aikaa, kenties myös rahaa menee hukkaan siinä.
Miksi pitää olla rahaa tuntattomillevylioppilaille
kyllä ruusupuskassa riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap, jos olet joku puolituttu, tällöin voi kutsusta kieltäytyä. Mutta, jos olet läheinen, mene ja anna se toivoma rahalahja ja unohda se tavaralahja, mikä välttämättä ei ilahduta saajaansa
Lahjahevosen suuhun ei katsota. Lahjan antaja antaa lahjaksi juuri sitä mitä itse haluaa.
Vaikka siitä ei olisi mitään iloa tai hyötyä? Lahjan antajalla on periaate, että rahaa ei anneta, mutta tuo lahjan, joka häntä itseään miellyttää? Ja joka menee nahdollisesti suoraan kirpparille tai jakoon?
Mä en anna koskaan rahaa, mutta en myöskään osta mitään kuppia, kippoa, korua tms. Ostan ja annan lahjakortin sellaiseen palveluun, jonka tiedän miellyttävän nuorta. Yhdelle tuoreelle ylioppilaalle ostimme hiukan isommalla porukalla lahjakortin kylpylään. Toiselle lahjakortin urheiluvälineliikkeeseen. Kolmannelle lahjakortin Lippu.fi:hin. Kovasti ovat kyllä noista tykänneet.
No miksi kysyit lahjatoivetta, jos et ole valmis antamaan mitä ylioppilas toivoo.
Ei tosiaan kannata kysyä toiveita jos ei niitä halua kuulla
Jos haluaa viettää valmistujaisjuhlia, häitä ym niin kutsutaan ketä kutsutaan. Jos joku vieras muistaa lahjalla tai rahalla niin se otetaan iloisena ja kiitollisena vastaan. Mistä lähtien juhliin on ollut joku pääsymaksu? Ticketmasterista pääsylippu? Kyllä on niin WT osastoa jos ei voi tarjota vieraille kahvikakkua tai jopa kälystä voileipäkakkua ilman että vieras maksaa siitä korvauksen. Ihmisiltä on poistunut häpeäntunne.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisillä on jo kaikkea kaapit täynnä. Miksi sinne väkisin pitää tuoda uutta tarpeetonta roinaa? Mieluummin rahaa, jolla juhlittu voi itse päättää mitä tulee ostamaan.
Mitä se sillä rahalla tekee jos kaikkea jo on.Ruusu ja onnitellut riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa viettää valmistujaisjuhlia, häitä ym niin kutsutaan ketä kutsutaan. Jos joku vieras muistaa lahjalla tai rahalla niin se otetaan iloisena ja kiitollisena vastaan. Mistä lähtien juhliin on ollut joku pääsymaksu? Ticketmasterista pääsylippu? Kyllä on niin WT osastoa jos ei voi tarjota vieraille kahvikakkua tai jopa kälystä voileipäkakkua ilman että vieras maksaa siitä korvauksen. Ihmisiltä on poistunut häpeäntunne.
Ei liity aloitukseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sillä rahalla tekee jos kaikkea jo on.Ruusu ja onnitellut riittää.
No opiskelija tarvitsee sitä rahaa vaikka ihan vaan päivittäiseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun nuoret nykyään eivät halua turhaa tavaraa. Sillä rahalla sitten ehkä ostavat mieluista.
Juhlien järjestäminen on kallista. Viimeksi pelkät kakut leipomosta maksoivat satasen kappale. Kakusta muka riittää 20 henkilölle. Ei riitä, ellei ole valmiiksi leikattu.
Ai vanhemmat panee nykyään ylioppilaan maksamaan kestit? Katos vaan!!
Jos lahjan saaja ei tykkää lahjasta, niin se on ihan hänen henkilökohtainen ongelmansa. Jos ei halua antaa rahalahjoja, niin sitten niitä ei anneta - yksinkertaista kuin mikä.