Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli kutsu ylioppilasjuhliin. Meni maku siinä vaiheessa..

Vierailija
01.06.2024 |

Kun tulevan ylioppilaan äiti vastasi kysymykseeni lahjasta. Sain vaikutelman että rahankeruu mielessä. Mitä enemmän vieraita sitä enemmän rahaa tulee. Muutama päivä sitten laitoin tälle äidille viestin etten pääse tulemaan. Samassa viestissä toivotin tulevalle ylioppilaalle onnea. Todellinen syy etten osallistu juhlaan on tuo rahan keruu. Meni maku samantien. Ei antanut muuta mahdollisuutta lahjaan vaikka tiedän että raha on nuorelle hyvä sekä sille käyttöä. 

Kommentit (270)

Vierailija
201/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin lahjoitukseen maamuille. Woke-ylioppilaalle korttiin *sateenkasritsempit*!

Vierailija
202/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä summa ylioppilaalle, jos on kummilapsi? Onko 100e tarpeeksi?

Minä annoin 100 euroa kummilapselle ja toisena vuonna serkun lapselle 50 euroa. 

20 euroa saa kyllä riittää serkun lapselle, minimi mitä voi lahjakortille ladata niin sillä mennään.

Mitä?!?! Minimi on tonni minkä kehtaa antaa. Voi nolous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isältäni 20000 euroa ylioppilas lahjaksi. Se oli matkarahaa niin se sanoi mutta käytin vaan 3000 matkustamiseen. Lopuilla ostin auton mutta minulla oli itsellä säästöjä jotain 140000 euroa. Uusi auto maksoi 25000 ja minulla on se auto vieläkin 8 vuoden jälkeen. Ajelen sillä autolla vielä 10 vuotta toivottavasti.

Vierailija
204/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain isältäni 20000 euroa ylioppilas lahjaksi. Se oli matkarahaa niin se sanoi mutta käytin vaan 3000 matkustamiseen. Lopuilla ostin auton mutta minulla oli itsellä säästöjä jotain 140000 euroa. Uusi auto maksoi 25000 ja minulla on se auto vieläkin 8 vuoden jälkeen. Ajelen sillä autolla vielä 10 vuotta toivottavasti.

Ja yhä yhdyssanat hukassa? 

Vierailija
205/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosien yo-juhliin ollaan lahjaksi viety 50-100 euroa, riippuen, onko sukua ja kuinka läheistä, onko kummilapsi ja vähän siitäkin, kuinka monta henkilöä meidän perheestä meni juhliin.

Vierailija
206/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin 30-50 euroa riippuen omasta rahatilanteesta. Paitsi jos olisin hyvätuloinen ja ylioppilas olisi läheinen, sitten antaisin satasen. 

Vierailija
207/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosien yo-juhliin ollaan lahjaksi viety 50-100 euroa, riippuen, onko sukua ja kuinka läheistä, onko kummilapsi ja vähän siitäkin, kuinka monta henkilöä meidän perheestä meni juhliin.

Meidän omille lapsille taisivat isovanhemmat antaa jopa 200-500 euroa yo-lahjaksi vuosina 2018-2023.

Vierailija
208/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle saa antaa rahaa. Festarilippu 260e, matkat 50e, ruoka ja juoma 150e...

Vierailija
209/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen, ettei tällä hetkellä ole ketään, jonka lakkiaisjuhlaan pitäisi osallistua. Omat rahat hädin tuskin riittävät ruokaan ja lääkkeisiin, joten jättäisin luultavasti jollain tekosyyllä menemättä juhliin. Kaikki eivät näytä ymmärtävän, että jo muutaman kympin rahalahjoitus on omasta ruoasta pois. Puhumattakaan, jos pitäisi vielä mennä eri paikkakunnalle juhliin.

Läheisten juhliin mun mielestä voi osallistua ilman lahjaakin. Ainakin meillä on kaikki tervetulleita. Myös ne ei-niin-läheiset. Eikä ole mitään lahjapakkoa. Voi tehdä itse kortin tai kirjoittaa kirjeen. Se riittää hyvin.

Mä pidän juhlia samalla periaatteella kuin äitini aikanaan. Pääasia on, että juhlat on mukavat ja kaikilla vierailla hyvä olla, tarjoilut pitää olla hyvät, monipuoliset ja riittävät. Lahjat on aina olleet sivuseikka. Pääasia, että kaikki viihtyy.

Vierailija
210/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ottaen on sopimatonta kutsun yhteydessä mainita (kerjätä) että antakaa rahaa. Vuosia sitten mekin saimme kutsun ystäväperheen lapsen juhlin ja kutsussa luki että tytär haluaa matkustaa ja siihen haluaa rahaa. Olimme "estyneitä" ja lähetimme ainoastaan onnittelukortin.

Tuo on just parasta, kun tietää mitä ylioppilas haluaa. Mitä pahaa siinä on, jos nuori haluaa matkustaa? 

Älä käännä asioita. Kukaan ei ole paheksunut matkustushalua, vaan rahanpyynnön mainitsemista. Meille tuli kerran kutsu häihin, joihin oli kynnysmaksu hääkulujen peittämiseksi. Sattuneesta syystä oli muuta menoa silloin.

Vierailija
211/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ottaen on sopimatonta kutsun yhteydessä mainita (kerjätä) että antakaa rahaa. Vuosia sitten mekin saimme kutsun ystäväperheen lapsen juhlin ja kutsussa luki että tytär haluaa matkustaa ja siihen haluaa rahaa. Olimme "estyneitä" ja lähetimme ainoastaan onnittelukortin.

Tuo on just parasta, kun tietää mitä ylioppilas haluaa. Mitä pahaa siinä on, jos nuori haluaa matkustaa? 

Älä käännä asioita. Kukaan ei ole paheksunut matkustushalua, vaan rahanpyynnön mainitsemista. Meille tuli kerran kutsu häihin, joihin oli kynnysmaksu hääkulujen peittämiseksi. Sattuneesta syystä oli muuta menoa silloin.

Ap itse kysyi. Mitään pyyntöä ei esitetty, mutta kun kysymällä kysytään, olisiko pitänyt valehdella että halutaan jokin kippo, jota ei oikeasti haluta?

Ihmeellistä valitusta. Jos ei halua kuulla toivetta, miksi kysyä?

Vierailija
212/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ymmärrän rahatoiveet.Toisaalta on sukulaisia jotka aina tuo sen tavaran.Yleensä on heidän omaan makuunsa ja kaukana saajan mausta.Siksi olisi hyvä olla joku perus astiasarja,lasit tms mitä kerää tai vaikka harmaat pyyhkeet jne toivelistalla niin voisi saada melkein mieluisaa tavaraakin.

Vierailija
213/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen iloinen, ettei tällä hetkellä ole ketään, jonka lakkiaisjuhlaan pitäisi osallistua. Omat rahat hädin tuskin riittävät ruokaan ja lääkkeisiin, joten jättäisin luultavasti jollain tekosyyllä menemättä juhliin. Kaikki eivät näytä ymmärtävän, että jo muutaman kympin rahalahjoitus on omasta ruoasta pois. Puhumattakaan, jos pitäisi vielä mennä eri paikkakunnalle juhliin.

Läheisten juhliin mun mielestä voi osallistua ilman lahjaakin. Ainakin meillä on kaikki tervetulleita. Myös ne ei-niin-läheiset. Eikä ole mitään lahjapakkoa. Voi tehdä itse kortin tai kirjoittaa kirjeen. Se riittää hyvin.

Mä pidän juhlia samalla periaatteella kuin äitini aikanaan. Pääasia on, että juhlat on mukavat ja kaikilla vierailla hyvä olla, tarjoilut pitää olla hyvät, monipuoliset ja riittävät. Lahjat on aina olleet sivuseikka. Pääasia, että kaikki viihtyy.

Vielä suuremmalla syyllä niiden ei-läheisten juhliin voi osallistua ilman lahjaa. Jos ihmistä, eli tässä tapauksessa nuorta, näkee kerran vuodessa tai kahdessa niin ihan minimillä mennään lahjojen suhteen.

Vierailija
214/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ymmärrän rahatoiveet.Toisaalta on sukulaisia jotka aina tuo sen tavaran.Yleensä on heidän omaan makuunsa ja kaukana saajan mausta.Siksi olisi hyvä olla joku perus astiasarja,lasit tms mitä kerää tai vaikka harmaat pyyhkeet jne toivelistalla niin voisi saada melkein mieluisaa tavaraakin.

Kaikilla ei ole mitään mitä kerää ja pyyhkeitä on jo.

Jos nuori toivoo rahaa, miksi käyttää rahaa tavaraan, mitä lahjansaaja ei halua? Itse antaisin vaikka 20 euroa mieluummin käteen kuin antaisin jonkun saman hintaisen kulhon, jota ei edes tarvita.

Vierailija
215/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä itse käännä päinvastaiseksibasiaa. Ap soitti ja kysyi toivetta. Kutsu tuli ilman mitään toiveita. Täysin eri asia kuin kutsu jossa on kynnysmaksu. Sellaista ei ollut. Ei ollut mitään rahavaatimusta. Kysyttäessä kerrottiin toive mutta sekin on nirppanokalle liikaa.

Vierailija
216/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun kysytään toivetta, ei saa kertoa? Mitään rahapyyntöä ei esitetty, joten miksi väännät itse asian päinvastaiseksi?

Vierailija
217/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori toivoo rahaa, miksi käyttää rahaa tavaraan, mitä lahjansaaja ei halua? Itse antaisin vaikka 20 euroa mieluummin käteen kuin antaisin jonkun saman hintaisen kulhon, jota ei edes tarvita.

Se riittää ihan hyvin syyksi että lahjan antaja ei pidä rahalahjoista.

Vierailija
218/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riittää ihan hyvin syyksi että lahjan antaja ei pidä rahalahjoista.

Kaikki lahjansaajat ei tykkää kupeista ja kipoista. Itse ajattelen, että lahja on saajalle eikä sen antajalle.

Ehkä joku sitten ajattelee ilahduttavansa lahjalla ensisijaisesti itseään eikä sen saajaa.

Vierailija
219/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ylipäätään ilman lahjaa saapuminen on parempi kuin turhan tavaran roudaaminen. Ymmärsin kyllä omissa juhlissani kun yksi kummitädeistäni saapui ilman lahjaa, oli kiva nähdä kuitenkin. 

Vierailija
220/270 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulhot ja kupit voi myydä, jos ei tarvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan