Tuli kutsu ylioppilasjuhliin. Meni maku siinä vaiheessa..
Kun tulevan ylioppilaan äiti vastasi kysymykseeni lahjasta. Sain vaikutelman että rahankeruu mielessä. Mitä enemmän vieraita sitä enemmän rahaa tulee. Muutama päivä sitten laitoin tälle äidille viestin etten pääse tulemaan. Samassa viestissä toivotin tulevalle ylioppilaalle onnea. Todellinen syy etten osallistu juhlaan on tuo rahan keruu. Meni maku samantien. Ei antanut muuta mahdollisuutta lahjaan vaikka tiedän että raha on nuorelle hyvä sekä sille käyttöä.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa antaa rahaa!? Miksi mielellään antaa jotain turhaa kaapin täytettä 50 eurolla?
Minä en anna rahalahjoja kellekään. Sori siitä.
Niin kukas tässä on pääosassa, sinä vai lahjan saaja.
Eli viestisi on selvä: Juhlakalulle on vietävä rahaa, muuten ei kannata raahautua paikalle.
Ei sinun kannata raahautua juhliin ollenkaan. Anna muiden viettää hyväntuulinen päivä rauhassa.
Perheen ylioppilaat ovat saaneet lahjaksi astioita, kirjoja, kukkia, karkkia, rahaa, koruja.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin piletin kaikki valmistujaisrahat, joten ei niistä silleen mitään hyötyä ollut. Sitten menin töihin ja opiskelin ja olen itseni elättänyt siitä lähtien.
Että ihan piletit. Taisi äidinkielestä tulla alempi arvosana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa antaa rahaa!? Miksi mielellään antaa jotain turhaa kaapin täytettä 50 eurolla?
Eli viestisi on selvä: Juhlakalulle on vietävä rahaa, muuten ei kannata raahautua paikalle.
Ei sinun kannata raahautua juhliin ollenkaan. Anna muiden viettää hyväntuulinen päivä rauhassa.
Minä menen niihin juhliin, joihin minut on kutsuttu ja joihin haluan mennä. Ja vien juhlittavalle onnittelukortin ja ruusun, en rahaa. Ja varmasti vietämme hyväntuulisen päivän ja kivat juhlat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisimme järjestäneet yo-juhlat rahankeruu mielessä, niin 70 vieraasta olisi kannattanut kutsua vain ylioppilaan isovanhemmat. Kaikkien muiden vieraiden kestitsemiseen kului enemmän rahaa kuin mitä he toivat lahjaksi. Enkä suinkaan valita tästä. Minua vain ärsyttää, kun jotkut kuvittelevat ihmisten kutsuvan vieraita rahan vuoksi.
Eikä meillä tietenkään tarjoiluja maksettu ylioppilaan saamista lahjoista. Mutta enemmän rahaa ylioppilas olisi saanut, jos olisimme jättäneet juhlat pitämättä ja olisin antanut niiden tarjoiluihin menneen rahan suoraan ylioppilaalle.
Omista yo-juhlistani on jo 40 vuotta. Edelleen muistan kiitollisena niitä vieraita, jotka antoivat rahalahjan. Niiden ansiosta oli paljon helpompaa aloittaa opiskelut yliopistossa satojen kilometrien päässä kotoa.
Minä sain 90-luvulla 2 tyynyliinaa (2 eri vieraalta), pussilakanasetin,
No niin, tyynyliinoja! Olisi mielenkiintoista tietää, minkä ikäinen tämä kirjoittaja on, 70 - 90? Ainakn elää hyvin kaukana vuodesta 2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menen niihin juhliin, joihin minut on kutsuttu ja joihin haluan mennä. Ja vien juhlittavalle onnittelukortin ja ruusun, en rahaa. Ja varmasti vietämme hyväntuulisen päivän ja kivat juhlat. :)
Et vietä. Et osaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisillä on jo kaikkea kaapit täynnä. Miksi sinne väkisin pitää tuoda uutta tarpeetonta roinaa? Mieluummin rahaa, jolla juhlittu voi itse päättää mitä tulee ostamaan.
Ehkä , mutta miten voi nuorella olla jo kaapit täynnä kaikkea. Minulla ei ainakaan ollut opiskellessani sijoittaa ihmeesti rahojani talouteni rakentamiseen , kyllä rahat aika tarkkaan meni opiskelujen suorittamiseen, mm. vuokra , matkustamiset ja ruokaan hengen pitimiksi. Ei minua vanhempani elättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä juhlat maksoivat hieman alle tonnin, ylioppilaamme sai rahaa melkein viisitonnia ja esim. Kupilkan astiasarjan omalle nimelle, sama henkilö antoi 150 käteistä.
Melkein viisitonnia? Kuinka monta vierasta? Miksi astiasarjassa pitää olla oma nimi?
Meille lähimmäisten kutsuminen on tärkeintä. Ei se, mitä tavaraa/rahaa he tuovat mukanaan. Ei sellainen tule edes mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisillä on jo kaikkea kaapit täynnä. Miksi sinne väkisin pitää tuoda uutta tarpeetonta roinaa? Mieluummin rahaa, jolla juhlittu voi itse päättää mitä tulee ostamaan.
Ehkä , mutta miten voi nuorella olla jo kaapit täynnä kaikkea. Minulla ei ainakaan ollut opiskellessani sijoittaa ihmeesti rahojani talouteni rakentamiseen , kyllä rahat aika tarkkaan meni opiskelujen suorittamiseen, mm. vuokra , matkustamiset ja ruokaan hengen pitimiksi. Ei minua vanhempani elättänyt.
Ainakin mulle äiti alkoi kerätä astiastoa hyvissä ajoin ennen kuin valmistuin ylioppilaaksi. Hän sai otain tarroja ruokaostosten yhteydessä ja niillä alkoi kerätä. Kysyi tietysti etukäteen, että miellyttääkö asiastosta.
Vierailija kirjoitti:
Meille lähimmäisten kutsuminen on tärkeintä. Ei se, mitä tavaraa/rahaa he tuovat mukanaan. Ei sellainen tule edes mieleen.
En minä ainakaan kauaa niiden vieraiden kanssa viihtynyt vaan aika nopeasti lähdettiin muiden kanssa juhlimaan.
Vierailija kirjoitti:
En oikein älyä miksi ylioppilaita ylipäätään vielä nykypäivänä juhlitaan. Hehän ovat käytännössä aikalailla samanlaisia surkimuksia kuin peruskoulusta valmistuneet. Eipä ole ammattia ei. Kun valmistut esim yliASENTAJAKSI, siinä on jo jotain
Ylioppilaaksi pääsyä on aihetta juhlia, samoin ammattikoulusta valmistumistakin. Molemmat ovat arvokkaita etappeja alkavalla elämäntaipaleella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan kauaa niiden vieraiden kanssa viihtynyt vaan aika nopeasti lähdettiin muiden kanssa juhlimaan.
Voin kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisimme järjestäneet yo-juhlat rahankeruu mielessä, niin 70 vieraasta olisi kannattanut kutsua vain ylioppilaan isovanhemmat. Kaikkien muiden vieraiden kestitsemiseen kului enemmän rahaa kuin mitä he toivat lahjaksi. Enkä suinkaan valita tästä. Minua vain ärsyttää, kun jotkut kuvittelevat ihmisten kutsuvan vieraita rahan vuoksi.
Eikä meillä tietenkään tarjoiluja maksettu ylioppilaan saamista lahjoista. Mutta enemmän rahaa ylioppilas olisi saanut, jos olisimme jättäneet juhlat pitämättä ja olisin antanut niiden tarjoiluihin menneen rahan suoraan ylioppilaalle.
Omista yo-juhlistani on jo 40 vuotta. Edelleen muistan kiitollisena niitä vieraita, jotka antoivat rahalahjan. Niiden ansiosta oli paljon helpompaa aloittaa opiskelut yliopistossa satojen kilometrien päässä kotoa.
Minä sain 90-luvulla
90-luvulla juhlinut on nyt viidenkympin huitteilla. Sinulla ei taida alkeislaskutkaan olla hallussa, kun kommentoijan ikää arvuuttelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella.
Et voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella.
Et voi.
Taidat olla vähän lapsellinen? :)
Tänä vuonna 50 vuotta täyttävät saivat lakin 1993, jos suorittivat koulun normaaliajassa.
Vierailija kirjoitti:
En oikein älyä miksi ylioppilaita ylipäätään vielä nykypäivänä juhlitaan. Hehän ovat käytännössä aikalailla samanlaisia surkimuksia kuin peruskoulusta valmistuneet. Eipä ole ammattia ei. Kun valmistut esim yliASENTAJAKSI, siinä on jo jotain
OT, miksi ammattikouluihin piti matkia tuo ylioppilaslakkiperinne? Hattutehtailijoiden salaliitto?