Tuli kutsu ylioppilasjuhliin. Meni maku siinä vaiheessa..
Kun tulevan ylioppilaan äiti vastasi kysymykseeni lahjasta. Sain vaikutelman että rahankeruu mielessä. Mitä enemmän vieraita sitä enemmän rahaa tulee. Muutama päivä sitten laitoin tälle äidille viestin etten pääse tulemaan. Samassa viestissä toivotin tulevalle ylioppilaalle onnea. Todellinen syy etten osallistu juhlaan on tuo rahan keruu. Meni maku samantien. Ei antanut muuta mahdollisuutta lahjaan vaikka tiedän että raha on nuorelle hyvä sekä sille käyttöä.
Kommentit (270)
Minä olen niin pihi etten ikinä antaisi ylioppilaalle muuta kuin rahaa. Se on varma osuma. Toisin kuin kaiken maailman kama, josta antaja ehkä itse pitää mutta lahjansaaja ei arvosta ollenkaan ja heittää roskiin. Kamalaa tuhlausta.
Minä olen aina antanut lahjaksi rahaa koska paljon helpompaa kun nuori itse saa päättää mitä ostaa kuin että hänelle viedään roppakaupalla krääsää jolla hän ei sitten tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sain lukemattoman määrän erilaisia tuikkukippoja lahjaksi, kun kirjoitin ylioppilaaksi. Mulla ei varsinaisesti ole mitään niitä vastaan, mutta kaikki olivat eri mallisia ja värisiä ja niitä oli PALJON. Oikeasti antakaa rahaa lahjaksi. Mulla nuo kipot ovat jossain varastoituna, kun ne ovat kuitenkin lahjaksi saatuja.
Myy ne tai lahjoita hyväntekeväisyyteen! Voi pitää muutaman siltä varalta, että myöhemmin haluat käyttää niitä.
Eihän ylioppilaalle koskaan mitään tavaraa ole ostettu vaan aina on annettu rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli juhlat kalliimmaksi kuin saadut lahjat.
Juhlat maksaa vanhemmat, rahat/lahjat menevät valmistuneelle, tässä nähdään tämän päivän äitien tasoa, pitää itse saada voittoa, muuten en järjestä yo-juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Saathan sä itse ostaa mitä haluat. Ei niitä toiveita ole pakko noudattaa.
Jollet halua antaa rahaa, älä anna. Osta jotain mitä itse haluat ostaa.
Lahjanaantajan päätös se aina on mitä antaa. Ei tollasia voi vaatia.
Miksi pitäisi ostaa?
Ostamista yritetään muutenkin vähentää nykyaikana. Miksei kävisi joku itse tehty, käytetty tai aineeton lahja? Tai vaikka pelkkä ruusu ja kortti?
Joo, kyllä siellä opiskelijasolussa kaivataan kakkulapiota ja mariskoolia, ei mitään rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken helpointa on antaa vaan rahaa ja varmasti nuorelle tulee sille käyttöä. Itse sain tosi iso summan ja rahoista oli paljon apua, kun lähdin opiskelemaan. Ihan paras lahja oli.
Ennen pystyi helposti tallettamaan rahat tai shekit tilille omassa pankissa. Nykyään on lähes mahdotonta tallettaa käteistä sikälikun paikkakunnalla edes on pankkia. Ainakin joutuu ikävään kuulusteluun. Jos raha on tilillä, sitä ei niin helposti käytä turhiin ostoksiin.
Mobilepay on kätevä. Tässäkin. Nuoret harvoin ostavat kaikenlaista turhaa, jos ovat saaneet taaperosta asti päättää omista rahoistaan.
Nimimerkillä 28 000 euron osakesalkku ennen 20v ikää, duunarivanhempien kuopus
Ajattelin sitä, että ylioppilaan on parempi panna rahat tilille itse. Ennen se onnistui ilman suurempia ongelmia ja syynäämisiä. Jos muut panevat rahaa tilille, kela kiinnostuu kovasti, jos nuori jostain syystä joutuu anomaan toimeentulotukea. Tyyliin "voit hätätilanteessa pyytää rahaa joltakulta, kun olet ennenkin saanut".
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina antanut lahjaksi rahaa koska paljon helpompaa kun nuori itse saa päättää mitä ostaa kuin että hänelle viedään roppakaupalla krääsää jolla hän ei sitten tee mitään.
Ostaa niillä saamillaan ihanilla rahoilla todennäköisesti vain sitä krääsää, jolla ei sitten tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olipa perin outo kommentti.
Meillä juhlat maksoivat hieman alle tonnin, ylioppilaamme sai rahaa melkein viisitonnia ja esim. Kupilkan astiasarjan omalle nimelle, sama henkilö antoi 150 käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön möläys! 7
Möläytys on älytön, mutta itse olen vähän vanhempaa saapumiserää ja ajatus lahjoissa, tuliaisissa, jne on aina ollut se, että sen verran viedään mitä arvioidaan itse syövän tarjoilua.
Kysytkö siis ennen juhlia, että tekevätkö itse kaikki vai tilaavatko pitopalvelusta, jotta osaat mitoittaa rahamäärän oikein? Koska hinnan ero noissa voi olla aika huomattava.
Kyllä on vaikeaa. Mä en ymmärrä näitä, joka tuovat tarpeetonta, kun omasta mielestä on kova. Tai hupilahjat.
Mä just luin joku halusi antaa Marimekon pyyhkeen. On aina käyttöä. Mitä, jos ei tykkää väristä, on pyyhkeitä ennestään.
Raha on helppo ja toivottu lahja.
Eikä kukaan kerjää. Kulut on suuremmat, kuin menot
Vierailija kirjoitti:
Eihän ylioppilaalle koskaan mitään tavaraa ole ostettu vaan aina on annettu rahaa?
Sain isokokoisia ja painavia kirjoja, vaikka olin muuttamassa pois Suomesta. Muuttokuormani koostui suuresta kassista ja selkärepusta, jossa kuljetin välttämättömät vaatteet ym.
Lahjan tarkoitus on ilahduttaa sen saajaa eikä osoittaa, millaisia lahjoja antaja haluaa antaa. Tämän voisi pitää mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Voi surku, jatkossa ei kannata juhlia ystävien seurassa minkäänlaisia elämäntapahtumia, kuten kasteita,Häitä Jouluja,Juhannusta, Tai lastenkutsuja. Voikin jäädä tappiolle taloudellisesti, ja sehän se on juhlimisen, ja sukulaistapaamisten pääasia sulla, eikös?
Häätkin voi maksaa 10 000 nykyään, ja sit vieraat tuokin pelkän tylsän lahjan. BYÄÄÄÄÄ!
Jos olisimme järjestäneet yo-juhlat rahankeruu mielessä, niin 70 vieraasta olisi kannattanut kutsua vain ylioppilaan isovanhemmat. Kaikkien muiden vieraiden kestitsemiseen kului enemmän rahaa kuin mitä he toivat lahjaksi. Enkä suinkaan valita tästä. Minua vain ärsyttää, kun jotkut kuvittelevat ihmisten kutsuvan vieraita rahan vuoksi.
Eikä meillä tietenkään tarjoiluja maksettu ylioppilaan saamista lahjoista. Mutta enemmän rahaa ylioppilas olisi saanut, jos olisimme jättäneet juhlat pitämättä ja olisin antanut niiden tarjoiluihin menneen rahan suoraan ylioppilaalle.
Omista yo-juhlistani on jo 40 vuotta. Edelleen muistan kiitollisena niitä vieraita, jotka antoivat rahalahjan. Niiden ansiosta oli paljon helpompaa aloittaa opiskelut yliopistossa satojen kilometrien päässä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä niin käy. Tulisi halvemmaksi antaa suoraan nuorelle rahaa, mutta sehän ei ole juhlien idea. Tarkoitus on juhlia nuoren saavutusta läheisten ihmisten kanssa.
No minä annoin kummityttärelle Kalevalakorun lahjakortin, ajoissa vielä. Neito löysi haluamansa korun ja piti sitä juhlissa. Luulen, että kyllä muistaa pitkään, että se koru on kummilta.
Korona-aikaan oli juhlat, en voinut osallistua
Ps Mistä huomaa ajan vierivän nopeaan? Vastasyntynyt kummitytär pääsee ylioppilaaksi😉