Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko skitsofreniaa sairastaa jos ei kuule ääniä/näe näkyjä

Vierailija
31.05.2024 |

Ainoa oire oli vainoharhat. Varsinaisia deluusioitakaan ei oo ollut

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä lääkäriltä.

Vierailija
2/8 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan mulla ei ole koskaan ollut aistiharhoja ja silti on skitsofreniadiagnoosi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan mulla ei ole koskaan ollut aistiharhoja ja silti on skitsofreniadiagnoosi. 

Mut ilman deluusioita?

Vierailija
4/8 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan. Tiedän skitsofreenikon jolla ei ainakaan mun tietääkseni ole muuta kuin vainoharhaisuutta.

Vierailija
5/8 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Vainoharhat on deluusioita eli harhaluuloja. Muitakin oireita on. Hallusinaatiot ei ole välttämättömiä diagnoosille.

Itsellä oli kanssa tosi paljon erilaisia harhaluuloja. Sitten ehkä negatiivisia oireita eli toiminnan heikkenemistä.

Vierailija
6/8 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Vainoharhat on deluusioita eli harhaluuloja. Muitakin oireita on. Hallusinaatiot ei ole välttämättömiä diagnoosille.

Itsellä oli kanssa tosi paljon erilaisia harhaluuloja. Sitten ehkä negatiivisia oireita eli toiminnan heikkenemistä.

googlaa paranoidisuus. Eri juttu. Harhaluulo voi olla esim. luulet olevas Jumala tms

Vierailija
7/8 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi aikanaan skitsofreniadiagnoosin kriteerit täyttyneet, mutta koska kyseessä oli ensimmäinen oirejakso niin sain vain harhaluuloisuushäiriö-diagnoosin. Minullakaan ei ollut näkö- eikä kuuloharhoja vaan muistaakseni skitsofrenian diagnostiset kriteerit olisivat täyttyneet koska minulla oli A. vainoharhoja (ajatusharhoja) ja B. tunne-elämä latistunutta.

Täältä Käypä hoito suosituksista voi lukea eri skitsofrenioiden diagnoosiluokituksista: https://www.kaypahoito.fi/nix00191 

Vierailija
8/8 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ollut Nietzche, jota aikoinaan luin, että  jos ihminen olettaa jonkun puhuvan hänestä pahaa, on hän 90 % oikeassa. Ei ole harha, vaan todellisuutta, jonka voi jättää omaan arvoonsa. Sellaisia ihmiset ovat. Aivotutkijat todenneet myös, että periytyvien geenien mukana, voimme periä myös muistikuvia edellisiltä sukupolvilta. Voiko siis monipersoonaisten geeneistä löytää eri muistiperintöä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi