Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kouluun tulee enemmän ja enemmän lapsia joilla ei ole ollut perheessä mitään vaatimuksia

Vierailija
31.05.2024 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rehtori-kouluun-tulee-yha-enemman-l…

aikuiset ei ole ollut akkuisia ja sääntöjä eikä muita ei osata kunnioittaa 

Kommentit (223)

Vierailija
1/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä vähän jo pelottavaa, miten monilta lapsilta ei oikein vaadita yhtään mitään nykyisin. Kaikki epämiellyttävä yritetään lakaista pois, ettei vaan tarvitse kokea pettymyksiä tai tehdä asioita, mistä ei pidä.

Olen itse milleniaali, mutta minulla on ollut tuollaiset vanhemmat. Aika kivikkoinen on ollut aikuisuus, mutta olen saanut palaset kohdilleen ja homma rullaa nykyisin. Oman lapsen kasvatan ihan toisin. On parempi oppia jo lapsena, että joidenkin asioiden eteen pitää tehdä enemmän töitä. Ja joskus pitää tehdä epämiellyttäviä asioita ilman, että siitä saa mitään huikeaa palkkiota, koska jotkut asiat vaan elämässä pitää tehdä.

Ja minusta tämä rajattomuus kietoutuu nykyisin kyllä myös lasten lihavuusepidemiaan. Ei vedetä lapsille yhtään rajoja sen suhteen mitä on fiksu syödä ja mitä ei. Tavallinen hyötyliikunta on kadonnut kokonaan, kun vanhemmista on ihan liian karua laittaa lapsi kävelemään kilsan päähän treeneihin itse säässä kuin säässä.

Lisäksi minusta lapsia pidetään ihan vauvoina hirveän pitkään. Meillä oli lasten kaveripiirin vanhempien kesken keskustelua viime syksynä kimppakyydeistä, kun nelosluokalla alkoi a2-kieli toisella koululla. Siinä oli sitten moni vanhempi ihan monttu auki, kun sanoin, että meidän tyttö kulkee ainakin bussilla ihan itse, kun bussi kulkee meidän alueen läpi suoraan sen toisen koulun edessä olevalle pysäkille. Lopulta muutkin uskalsivat laittaa lapsensa bussilla kulkemaan. Vähän tuli kyllä sellainen olo, että nykyinen paljon puhuttu vanhempien oleminen äärirajoilla, on kyllä joillain ihan itse aiheutettua, kun pitää vaikka seisoa päällään, ettei lapsi joudu tekemään mitään itse. Julkisilla itse kulkeminen on kuitenkin ihan tärkeä taito.

Vierailija
2/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, teinit on niin tyhmiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso, Suomi ja Hesari-lehti on pilalla!

Vierailija
4/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikeskeisyys, lapsista on tullut kaiken keskipisteitä.

Sitä niittää mitä kylvää. 

Vierailija
5/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just se että kun on hankalaa niin ei selvitä pienistä esteistä

Vierailija
6/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurin vanhemmat lässyttää 13- ja 10-vuotiaille lapsilleen kuin ne olisivat vielä vauvoja. Mitään ei tunnuta vaativan ja lapset saavat huutaa ja räyhätä vanhemmilleen ja nämä vaan lässyttävät takaisin. (Rivarin seinän takaa kuuluu)

Yksi päivä kuuntelin, kun arvostelivat ulkona toisen lapsen valmentajaa, kun ei tajua mikä talentti tämä lapsi on ja nosta tätä parempaan ryhmään. En toki tiedä kuinka taitava tämä lapsi on harrastuksessaan, mutta kuulosti siltä, että vanhemmat yliarvioivat lapsensa taidot.

Nostan hattua opettajille ja lasten valmentajille. 

Vierailija
7/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on koulullakin omat vikansa, kun paapovat lapsia. Esim. asumme kahden km päästä koulusta, ekaluokkalainen ei saa sitä matkaa yksin ajaa polkupyörällä. Vaan hänellä pitää olla saattaja. Koska me vanhemmat lähdemme aikaisemmin töihin, pitää naapurin papan olla hänen saattaja mennen tullen. Illalla lapsi ajaa harrastuksiin ilman saattajaa saman matkan.  Sama homma jatkuu vielä tokaluokkalaisella.

Vierailija
8/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on koulullakin omat vikansa, kun paapovat lapsia. Esim. asumme kahden km päästä koulusta, ekaluokkalainen ei saa sitä matkaa yksin ajaa polkupyörällä. Vaan hänellä pitää olla saattaja. Koska me vanhemmat lähdemme aikaisemmin töihin, pitää naapurin papan olla hänen saattaja mennen tullen. Illalla lapsi ajaa harrastuksiin ilman saattajaa saman matkan.  Sama homma jatkuu vielä tokaluokkalaisella.

Mä menin kouluun vuonna 1984. Siihen aikaan eka-tokaluokkalaiset eivät saaneet ainakaan minun koulussani pyöräillä kouluun, koska heidän katsottiin olevan liian pieniä tekemään sen turvallisesti.

Vierailija
9/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mielenkiintoista että sama poppoo joka selittää, että ihminen kantakoot vastuunsa ja mitään turvaverkkoja ei kukaan tarvi, jättää kasvattamansa lapsensa siihen miten kantaa vastuunsa ja selvitä elämästä ilman turvaverkkoja. :D :D :D

Vierailija
10/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kyllä vähän jo pelottavaa, miten monilta lapsilta ei oikein vaadita yhtään mitään nykyisin. Kaikki epämiellyttävä yritetään lakaista pois, ettei vaan tarvitse kokea pettymyksiä tai tehdä asioita, mistä ei pidä.

Olen itse milleniaali, mutta minulla on ollut tuollaiset vanhemmat. Aika kivikkoinen on ollut aikuisuus, mutta olen saanut palaset kohdilleen ja homma rullaa nykyisin. Oman lapsen kasvatan ihan toisin. On parempi oppia jo lapsena, että joidenkin asioiden eteen pitää tehdä enemmän töitä. Ja joskus pitää tehdä epämiellyttäviä asioita ilman, että siitä saa mitään huikeaa palkkiota, koska jotkut asiat vaan elämässä pitää tehdä.

Ja minusta tämä rajattomuus kietoutuu nykyisin kyllä myös lasten lihavuusepidemiaan. Ei vedetä lapsille yhtään rajoja sen suhteen mitä on fiksu syödä ja mitä ei. Tavallinen hyötyliikunta on kadonnut kokonaan, kun vanhemmista

Eli sinulla kävi tämä klassinen: olit tyytymätön saamaasi kasvatukseen ja halusit vetää homman toiseen ääripäähän. Varmasti lapsesi selviää elämässään ihan hyvin, mutta varaudu siihen, että myös hän tulee olemaan kriittinen omaa kasvatustaan kohtaan. 

Tottakai tulee olemaan kriittinen. Sehän on itsestäänselvyys. Suurin osa kuitenkin on aikuistuessaan ja lapsia saadessaan.

Mutta haluaisin tietää miten päättelit tekstistäni, että olen vetänyt toiseen ääripäähän?

Vierailija
11/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin helpolla nykyään saa kasvatettua voittajia. Opeta hyvät tavat, opeta pojat kohtelemaan naisia hyvin, opeta että elämässä on asioita joista ei tykkää mutta ne tehdään silti. 

Vierailija
12/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minusta tämä rajattomuus kietoutuu nykyisin kyllä myös lasten lihavuusepidemiaan. Ei vedetä lapsille yhtään rajoja sen suhteen mitä on fiksu syödä ja mitä ei. 

Ei tuo ole suurin syy. Maailma on muuttunut. Ennen oltiin laihoja, koska kerta kaikkiaa ei ollut ruokaa tarjolla kuten nykyisin, ei välttämättä edes terveellistä ruokaa. Ei ollut kyse siitä, että vanhemmat piti rajoja paremmin ja siksi toisekseen rajojen pitäminen tarkoitti raipan antamista. Vaikka kuinka sinä tai moni muu vielä yrittää väittää, ettei heille ollut haittaa siitä, että pienistäkin asioista sai suhteettoman rangaistuksen, ette ole oikeassa. 

Vierailija
13/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menin kouluun vuonna 1984. Siihen aikaan eka-tokaluokkalaiset eivät saaneet ainakaan minun koulussani pyöräillä kouluun, koska heidän katsottiin olevan liian pieniä tekemään sen turvallisesti.

Aivan, mutta otsikossa mainittuun ongelmaan ei liity mitenkään se, saiko ajaa polkupyörällä kouluun itsenäisesti. Ongelma on sekä curling- että kaverivanhemmat, ja kaiken huippuna sellaiset vanhemmat jotka eivät piittaa lapsestaan pätkääkään.

Vierailija
14/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän nämä vanhemmat sitten kun se nuori ei saakaan töitä? Meneekö ne haulikko kädessä uhkailemaan työnantajaa, että nyt palkkaat tän kakaran tai ampu tulee? Uhkaa haastaa oikeuteen? :D :D :D

Vierailija
15/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, mutta otsikossa mainittuun ongelmaan ei liity mitenkään se, saiko ajaa polkupyörällä kouluun itsenäisesti. Ongelma on sekä curling- että kaverivanhemmat, ja kaiken huippuna sellaiset vanhemmat jotk

Toi vastaushan on juuri yläpuolella olevaan kommenttiin jossa pyörällä ajamisen kieltäminen väitettiin olevan "nykyaikaista paapomista" mitä se ei ole

Vierailija
16/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären harrastuksessa oli poika (9-10v), jonka vanhemmat kulkivat treeneissä mukana ja ylistivät valmentajalle kuinka erinomainen ja lahjakas tämä poika on. Parit treenit tämä valmentaja (vanhempi nainen, jolla tiukka linja) kuunteli tätä. Sitten heitti vanhemmat pihalle ja sanoi, että lapsi on tervetullut kyllä yksin, mutta vanhemmat ei, kun häiritsevät toisten treenejä. Sen jälkeen tämä lapsi ei enää tullut ollenkaan. 

Vierailija
17/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, mutta otsikossa mainittuun ongelmaan ei liity mitenkään se, saiko ajaa polkupyörällä kouluun itsenäisesti. Ongelma on sekä curling- että kaverivanhemmat, ja kaiken huippuna sellaiset vanhemmat jotk

Kommentoin viestiä, jossa käytettiin pyöräilykieltoa esimerkkinä siitä, kuinka nykyajan koulut paapovat lapsia. 1980-luvulla pyöräilykiellon ymmärrettiin olevan siksi, että lapset olivat koulun vastuulla koulumatkoilla.

Sääliksi käy nykypäivän ammattikasvattajia, kun kaikki tuntuu olevan vanhempien näkökulmasta koulun vika.

Vierailija
18/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lapsista on päivähoidossa, jossa ikävät tunteet sanoitetaan, mitää seurauksia toisten puremisesta tai lyömisestä ei ole. Todetaan vain, että "nyt tuli Mintulle paha mieli, ei ole kiva juttu" ja saa jatkaa muiden tönimistä, lelujen viemistä, vaatteiden repimistä jne. Onpa meillä päiväkoteja, joissa Mintun tulee antaa punaiset kesäsandaalinsa Aishalle käyttöön, koska tämä niitä niin haluaa.

Miksi syyllistää vanhempia asiasta, joka on kokonaan päivähoidon vastuulla? Vanhempien tulee tukea varhaiskasvatusta kasvatustyössään, ei sovi mennä asettamaan omia rajoja tai vaatimuksia, sillä tavalla lapsi ahdistuu.

Vierailija
19/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minusta tämä rajattomuus kietoutuu nykyisin kyllä myös lasten lihavuusepidemiaan. Ei vedetä lapsille yhtään rajoja sen suhteen mitä on fiksu syödä ja mitä ei. 

Ei tuo ole suurin syy. Maailma on muuttunut. Ennen oltiin laihoja, koska kerta kaikkiaa ei ollut ruokaa tarjolla kuten nykyisin, ei välttämättä edes terveellistä ruokaa. Ei ollut kyse siitä, että vanhemmat piti rajoja paremmin ja siksi toisekseen rajojen pitäminen tarkoitti raipan antamista. Vaikka kuinka sinä tai moni muu vielä yrittää väittää, ettei heille ollut haittaa siitä, että pienistäkin asioista sai suhteettoman rangaistuksen, ette ole oikeassa. 

Kukaan mistään suhteettomista rangaistuksista ole puhunut vaan järkevistä terveistä rajoista ja siitä, että lapsilta vaaditaan jotain. Ja kyllä jo ysärillä oli mäkkäreitä, mutta siellä käytiin vaan spesiaalitapauksissa. Eikä kaupasta ostettu koko ajan karkkia ja sipsiä jne.

Vierailija
20/223 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähtisin siitä, että tässä nimenomaisessa tapauksessa ongelma ovat ne vanhemmat, jotka eivät ymmärrä koulun sääntöjä. Pyöräily on kielletty siksi että se on vaarallista, ja koska lapset ovat koulumatkoilla koulun vastuulla.

Jokainen voi pistää lapsensa vapaa-ajalla pyöräilemään vaikka itse hornaan, jos katsoo sen kasvatuksellisesti tärkeäksi, mutta koulun kanssa olisi syytä opetella tekemään yhteistyötä. Siitä voisi lapsikin sitten mallista oppia.