Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok olettaa, että ystävän kesäpihajuhlissa on myös vegaanista grillattavaa?

Vierailija
30.05.2024 |

Tietävät, että olen vegaani, mutta en ole ilmoittanut siitä.

Juhlat huomenna ja syödään grilliruokaa. Onko ok olettaa, että sieltä löytyy vegaanisia vaihtoehtoja? 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ns. ideologisesti kasvissyöjä, niin suosittelen jättämään väliin grillijuhlat. Ainakaan itse en tahtoisi juhliini ketään vikisijää pilaamaan tunnelmaa.

Riikka Purraa et sitten kutsuisi juhliisi tai Jussi Halla-ahoa.

Minä taas menisin molempien juhliin. Tietäisin saavani ainakin Jussin munakoisorullia tai Riikan täytettyjä kesäkurpitsoja.

Vierailija
22/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegaanista grillattavaa? no senkun heität nurmikkoa ja pahvia ja olkia grilliin. ei vegaanien pidä pilata normaalien ihmisten lyhyttä grillikautta soijanakkien pahalla hajulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vegaani ja pidän usein grillijuhlia lihansyöjäystävilleni. Asun niin kivassa paikassa että siksi yleensä kaikki kokoontuu kesällä minun luokse, on rantasauna, kaksi grillipaikkaa ja laavu nuotiopaikkoineen.

Vegaaniset tarjottavat teen alusta asti itse ja ne kyllä kelpaa lihiksillekin edes lisukkeeksi. Lisäksi ostan myös lihagrillattavia, valmiita vartaita marketista tai jos tehdään burgereita niin burgeripihvejä. Vieraat tuovat yleensä myös jotain tarjottavaa mukanaan, makkaroita pikkutunneille nuotiota varten ym.

Vierailija
24/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksia löytyy aina

Ei löydy. Minä olen ollut yli 30v kasvissyöjä ja edelleen vien omat ruoat enkä tee asiasta numeroa. Grilliin ei useinkaan ole varattu kuin makkaraa ja ehkä jotain kanalättyjä tms. Joten ennemmin omat eväät kuin ilta vatsa kurnien.

Vierailija
25/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit eivät kuulu grillijuhliin.

Vierailija
26/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
27/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy syödä lähtiessään maha täyteen, jos on hyvin spesiaali ruokavalio. Tai ottaa eväät.

Vierailija
28/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin kaiken varalta omat grillattavat mukaan, enkä tekisi asiasta numeroa.

Vierailija
29/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten he voivat tietää, että olet vagaani, jos et ole sitä ilmoittanut? Mutta meillä nyt on ihan perheenkin kesken grillaillessa (vaikka kukaan meistä ei ole vegaani, ei edes vegetaristi) kasviksia grillissä ja paistorasva on oliiviöljy, joten siinäkään ei ole eläinperäistä mukana. Eli meillä olisi syötävää sulle vaikka et erikseen ilmoittaisi. Fiksua on viedä jotain kasviksia mukanaan, niin varmistat asian,

Vierailija
30/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka menee tyhjin käsin kenenkään grillijuhliin? 

Vierailija
31/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille vegaanigrlillauksille pitää olla eri grilli, muutenhan siitä voi tarttua lihan jäänteitä porkkanoihin. Uudet porkkanat mausteöljyssä ovat muuten  herkullisia grillattuna.

Vierailija
32/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tuo edes teoriassa onnistuisi, kun ei kellään ole kahta grilliä. Ja se lihan grillaushan "pilaa" sulle sen grillin. Salaatissa yms lisukkeissakin yleensä on edes jotain eläinperäistä, kuten maitotuotteita, kananmunaa tai hunajaa. Ota omat ruoat, normaalisti syövien on lähes mahdotonta tehdä noin äärimmäisen rajoittavan ruokavalion ruokaa ainakaan grillausolosuhteissa.

Vierailija
33/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Minä kyllä uskallan kysyä, että tuonko omia ruokia (allergioiden takia), ja usein joka tapauksessa varaudun siihen, että minun yksittäisiä ongelmiani ei ole huomioitu. En koskaan oleta mitään automaattisesti.

Vierailija
34/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään voi olettaa jos on kasvissyöjä, että muiden pitäisi huolehtia siitä. Omat eväät mukaan ja grillaa ne myös, ei voi vaatia isännältä, että hän tietää miten kasviksia grillataan juuri sellaiseksi että kasvissyöjät saavat niistä ihanan makuelämyksen, heh heh.

Vierailija
35/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, sulla on hyvä asenne. 

Vierailija
36/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksia löytyy aina

Ei aina, mutta usein. Itse kyllä grillaan esim. Herkkusienet täytettynä juustolla ja käärittynä pekoniin.

Vierailija
37/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Oma tyttäreni on ollut vegaani muutaman vuoden enkä silti jaksa jatkuvasti pitää varalla vegaanisia vaihtoehtoja, esim. jotain tofua, vegenakkeja ym. koska eivät niitä muut meillä syö. Kasviksia meillä toki on aina grilliruuan kanssa, mutta eihän se oikein ateriaksi riitä jos on joku grillattu paprika. Tyttö ilmoittaa aina jos on tulossa niin hommaan sitten hänelle grillattavaa tai hän tuo itsekin jotain.

Vierailija
38/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko vaan ottaa yhteyttä ja sopia asiasta, että tuot vaikka jotakin tullessasi?

Mulla on vegaanikaveri, jonka puoliso on sekasyöjä. Ihania ihmisiä, joo, mutta stressaan tosi paljon vegaanikaverille sopivista  ruuista viikonlopun mökkivierailuista. Kysyn kyllä hänen toiveitaan ja mitä saisi olla, niin vegaanivieraiden ärsyttävin tapa on sanoa suurpiirteisesti "kaikkea missä ei ole eläintä" tai sinne päin. Noh, sitten pähkäilen hänen kahvikauramaitoansa kaupan laajan valikoiman äärellä  ja syökö ehkä soijanakkeja tulistellessa tai oisko kasvispata kiva lounaalle.

Haluan olla vieraanvarainen ja ottaa huomioon vieraani ruokavaliot, jotta he tuntisivat olonsa tervetulleeksi luonani. Olen ehkä idioottimaisen vanhanaikainen hölmö niin asennoituessani, mutta pahempi olisi päästää toivottu vieras nälkäisenä nukkumaan. Kuitenkin tajuan joka kerta epäonnistuneeni tarjoiluissani. Näen naamasta, että olisin voinut olla luovempi ja keksiä jotakin jännempää tai oikeanlaisen vegenakin. JOten juuri siksi puhu ap suoraan, mitä toivot.. Tuo mukanasi lempparinakkisi tai lempparikasviksesi tai kasvisperäisen grillijuuston. Näin neuvot samalla kaikkia muitakin, mitä vegevalikoimista kannattaa valita tai miten jokin vegegrilliherkku onnistuisi.

P.S. En tuomitse ihmisiä, jotka kyllästyvät miettimään vegevieraan toiveita. Kun ei osata sanoa ja kertoa ja neuvotella. Tai tuoda jotakin malliksi mukanaan.

Vierailija
39/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tottunu allwrgisena ottamaan omia ruokia varmuudeksi mukaan. Mikä sulla on vaikeeta?

Vierailija
40/42 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat otan huomioon, muut saa tuoda omat erikoisruokansa itse, jos on liian vaikeaa syödä vierailla ollessa sitä mitä tarjotaan.

Mielihaluja ja rajoitteita on nykyään niin paljon, etten viitsisi enää kutsua ihmisiä kylään, jos tarjottavia pitäisi lappu kädessä ostaa / valmistaa Maijalle 4 tätä ja Sumu-Petterille 3 tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän