Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silloin kun olit lapsi, mitä ruokia isäsi kokkasi perheelle?

Vierailija
30.05.2024 |

Itselleni mieleen on jäänyt keitetyt perunat ja ruskea kastike sekä letut.

Mitä ruokia muistat isäsi laittaneen silloin kun olit lapsi?

Kommentit (488)

Vierailija
361/488 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Aki!

Suomen kansainvälisesti tunnetuin elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki on lähettänyt Elokapinalle ytimekkäästi muotoillun avoimen kirjeen, jossa hän toivottaa voimia taistelussa kasvotonta pääomaa ja silkkaa vähä-älyisyyttä vastaan. Kirje tulee tuenosoituksena Elokapinan ensi viikolla alkavalle Myrskyvaroitus-kampanjalle, jonka puitteissa Helsingissä pidetään useita mielenosoituksia 7.13.6 ja 25.30.6. välisenä aikana. Kyseessä on Suomen historian suurin tottelemattomuuskampanja, ja mielenosoituksiin odotetaan tuhansia osallistujia. Elokapina vaatii Suomen hallitusta leikkaamaan kaikki ympäristölle haitalliset tuet ja noudattamaan ilmastolakia.

Vierailija
362/488 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän, eli mummon luona ollessa mummo teki ruuat ja hyvät olikin. Isä oli monasti kännissä, mutta ei aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/488 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä isä?

Vierailija
364/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoja, pottuja ja kastikkeita, lämpimiä leipiä. Ihan tavallisia kotiruokia teki. Sen keitot oli minusta parempia ku äitin tekemät, kun äitin keitot oli täynnä jotain "heiniä" mun mielestä, ja äiti ei ollut perunaihmisiä kuten isä ja minä. Isän ruuat sisälsi varmaan aina pottuja, paitsi lämppärit, jotka oli ranskanleivän siivuja pellillä, päällä ketsuppia, jauhelihaa ja juustoa. 🤤

N52

Vierailija
365/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea mahdollista, meillä ei äiti tehnyt ikinä ruokaa 

maksapihvit, lihapullat, jauhelihakastike, perunamuussi, kalaruuat, karjalanpaisti, kaalilaatikko jne jne 

Vierailija
366/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistoi lettuja. Kesäisin grillasi makkaraa. Siinä pä ne isän ruoanlaittotaidot. Mutta tosi hyviä kyllä olivat ne letut. Olin lapsi 70-luvulla.

Vierailija
367/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkaraa ja makkaronia eri muodossa. Ei mitään jäniksen ruokaa. Niillä elettiin, kun äiti oli sairaalassa joskus 80-luvun alkuvuosina. Avioeron jälkeen isäviikonloput taisi mennä pizzadieetillä.

Vierailija
368/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savusti paljon kaloja kesäaikaan! 

Vierailija
369/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyttipannu

Vierailija
370/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isä teki ja tekee perheen kaikki ruoat. Välillä syötiin nakkeja ja ranskalaisia, mutta paljon myös etnisiä herkkuja ja kalaa. Lihamureke ja kyljykset olivat tietty kasarilla vakio, samoin ruskea jauhelihakastike, välillä eksoottisesti perunan sijaan spagetin kanssa. Isällä on aina joku uusi resepti kokeilussa, ja hyvää on ollut. En pystyisi nyt aikuisenakaan kuvittelemaan yhteiseloa miehen kanssa, joka ei kokkaa, niin vahva malli on kotoa tullut. Laitan kyllä ruokaa itsekin mielelläni.

Vierailija
371/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla Isä teki lihapullia, lihamureketta, kuivalihavelliä, lihakastiketta, kyljyksiä, joulukinkkua, jauhelihakastiketta, ja perunoita aina keitettiin, joka päivä. Ehkä kokkkasi muutakin mutta en myt muista mitä. Isä laittoi yleensä päivällisen arkisin. En muista,  laittoiko hän kalaruokia. Salaattia oli yleensä ruan kanssa.

Vierailija
372/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitti perunoita ja avasi sillipurkin.

Vierailija
373/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli syntynyt 30-luvulla. Kahvia ja perunoita osasi keittää ja makkaraa paistaa.  

Vierailija
374/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä ei kokannut, keitti kahvin äidille, 

Vierailija
375/488 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isä ei tehnyt koskaan ruokaa. Ei varmaan osannut. Minä aloin tehdä ruokaa heti kun köksän tunnilla jotain opin, mutta veljeni ei. En osannut tätä ihmetelläkään, niin se vain meni. Perheen miehet teki sitten jotain muita töitä, ei meillä ollut mitään alistettuja naisia, päin vastoin, olipahan vain sellainen työnjako.

Vierailija
376/488 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla äiti oli kotirouva, joten kokkailut kuuluivat pääsääntöisesti hänelle. Isä toi rahaa pöytään, metsästi ja kalasti. Jouluisin isä pyysi äitiä tuomaan myymäläautosta kermaa ja sokeria. Siitä hän keitteli nekkuja eli kovettuvaa kinuskikastiketta. Oli muuten kovaa.resepti oli varmasti vanha. Kerran äiti oli sairaalassa ja silloin teki muussa. Tämä on jäänyt mieleeni, koska muussari oli rikki ja isä kävi liiterissä vuolemassa muussinuijan. 

Vierailija
377/488 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarakeittoa.

Vierailija
378/488 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kalasti ja kokkasi hyvin kalaa. Syötiin lohta, siikaa, kuhaa, ahventa, muikkua, haukea, madetta. Halstrasi, savusti, paistoi ja kuivasi. Kalakeittoakin tekin.

Muita ruokia ei osannut kovin hyvin laittaa. Paistoi perunoita ja kananmunaa pannulla. Paistoi lettuja. Keitti puuroa ja kiisseliä. Paistoi leipää.

Vierailija
379/488 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistaa ja kalaa, siis ruokaa itse saalistetuista aineksista. Olenkin oppinut arvostamaan kaikkea aitoa, puhdasta ja lähiruokaa.

Vierailija
380/488 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän isä ei tehnyt koskaan ruokaa. Ei varmaan osannut. Minä aloin tehdä ruokaa heti kun köksän tunnilla jotain opin, mutta veljeni ei. En osannut tätä ihmetelläkään, niin se vain meni. Perheen miehet teki sitten jotain muita töitä, ei meillä ollut mitään alistettuja naisia, päin vastoin, olipahan vain sellainen työnjako.

Silloin tuollaisessa perheessä on helppoa, jos menee "luonnostaan" noin. Mulla ei mennyt, olisin halunnut tehdä ulkotöitä ja mua patisteltiin keittiöön. Monta kertaa huusin vanhemmille pää punaisena, miten väärin on, ettei veljen odotettu kokkaavan. Nyt kotona aikuisena teen tietysti kaiken itse. Ikuinen katkeruus jäi vanhempia ja veljeä kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi