Työtehtävä sisältää pienen määrän asiakkaille soittamista. Voiko sanoa pomolle, että ahdistuneisuuden takia en voi soittaa asiakkaille?
Tiimissä on nimittäin myös tehtäviä, joissa ei ole asiakaskontaktointia. Voiko tuollaista sanoa? Tulee ihan sellainen puristava tunne rintaan, ääni värisee, en pysty keskittymään asiasisältöön kun jännittää niin paljon, jne. Eli vaikuttaa hyvinvointiini tuo.
Kommentit (62)
Ei ei. Syystä, että tuo ahdistus on sitä lajia, joka ruokkii itseään. Nyt jos luistat tuosta, et pian pysty myöskään käymään kaupassa jne.
Siksi menet nyt työterveyteen ja pyydät apua: terapiaa ja lääkkeet.
Alkuun propral ja joku rauhoittava. Sitten terapiassa opettelet rauhoittavan hengityksen yms.
Soittamispelkoa pahentaa se, kun ihmisillä on tunne, että pitää puhua koko ajan ja tosi nopeasti. Mutta oikeasti puhelu onnistuu parhaiten, kun hidastaa nopeutta ihan reilusti. Puhu hitaaaaasti ja hengitä hitaasti sisään laskien viiteen, sitten pidätät hengitystä laskien kolmeen ja hengität ulos hitaasti samalla laskien kuuteen. Ja toista, toista.
Hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niihin puheluihin tottuu viikossa. Ja kaikki kehittyminen tapahtuu epämukavuusalueella, ei sitä kannata vältellä vaikkei se kivaa olekaan.
Olen tehnyt tuota työtä useamman vuoden. En ole tottunut. Silti jännittää, aina. Sydän hakkaa rinnassa, ahdistaa, rintaa puristaa, aivosumua, jne. Olen nyt ollut vuoden pois työpaikalta, ja nyt on pian edessä paluu tuohon samaan tehtävään.
ap
Ei mikään estä sanomasta. Parhaassa tapauksessa saat vaihtaa sopivampaan työhön, huonommassa sinut irtisanotaan. Mutta sitten voisit hakeutua paremmin sinulle sopivaan työhön.
Ahdistuneisuushäiriöönhän on lääkkeitä, jotka helpottaa.
Aina voi kysyä. Miten pomosi reagoi, on vaikea arvioida. Voiko työtehtäviä järjestellä eri tavalla. Taisit kirjoittaa, että myös sellaisia työnkuvia on, joissa soittelua ei ole.
Toivottavasti pomosi ei ryhdy kyseenalaistamaan suoriutumistasi ylipäätään työpaikassasi. Hyvä pomo pyrkii tietysti hyvään lopputulokseen ja haluaa auttaa sinua löytämään oman paikkasi. Mutta ellei sellaista paikkaa nyt ole saatavilla, miten sitten.
Ilmeisesti työpaikka on sinulle suurelta osin mieluisa ja haluaisit säilyttää sen. Voisit vielä koettaa miettiä keinoja puheluiden selättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Niihin puheluihin tottuu viikossa. Ja kaikki kehittyminen tapahtuu epämukavuusalueella, ei sitä kannata vältellä vaikkei se kivaa olekaan.
Ei totu vaan ehkä turtuu. Jos kehosi sanoo että älä tee sitä mutta teet sen, osa sielustasi kuolee aina kun teet sen. Epämukavuusalue on myytti ja huono vitsi.
Olen tehnyt toisinpäin eli ottanut puheluita vastaan noin 70 päivässä. Joskus soitellut asiakkaille, suomi/ruotsi/englanti.
Vierailija kirjoitti:
Jos talo palaa, voit laittaa hengitysmaskin helpottamaan tai poistua mikä ratkaisee ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei totu vaan ehkä turtuu. Jos kehosi sanoo että älä tee sitä mutta teet sen, osa sielustasi kuolee aina kun teet sen. Epämukavuusalue on myytti ja huono vitsi.
Fake it till you make it on samanlainen huono vitsi.
Joo, hei mennään kaikki jonossa esimiehille kertomaan että mua ei huvittaisi tehdä tätä ja Perttiä ei ehkä huvita tehdä tuota ja niin edelleen. Sillä tavalla ne hommat tulee hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tuota työtä useamman vuoden. En ole tottunut. Silti jännittää, aina. Sydän hakkaa rinnassa, ahdistaa, rintaa puristaa, aivosumua, jne. Olen nyt ollut vuoden pois työpaikalta, ja nyt on pian edessä paluu tuohon samaan tehtävään.
ap
Kognitiivinrn käyttäytymisterapia auttaa. Itsekin voi tehdä hengitysharjoituksia ja rentoutusharjoituksia. Tuollainen ongelma on kyllä aivan hoidettavissa.
Minusta tämä olisi sellainen asia, jonka kanssa voisi kääntyä työterveyden puoleen. Noita puheluita voisi vaikka ihan harjoitella ensin tutun ihmisen kanssa, turvallisesti. Eipä tuohon kai tosiaan mikään muu auta, kuin siedätys, mutta voisihan sitä alkua silti keventää harjoittelulla. Kai siellä työterveydessä joku psykologi osaisi auttaa?
Do one thing every day that scares you.
Eleanor Roosevelt
Voi jeesus, mene töihin ja tee siellä töitä. Pelostasi pääset yli sillä että soitat puhelimessa asiakkaalle, ei sillä että saikutat kun puhelin soi.
Vierailija kirjoitti:
Aapeelle kenkää. HETI!
Älä vaan soittele kelleen.
Ei voi. Menet lääkäriin ja kokeilet esim Propralia. Lisäksi hakeudut terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos et suoriudu työtehtävistäsi, niin ei työnantajan tarvitse pitää sinua palkkalistoillaan.
Naisen euro on ansaitusti sen 93 senttiä kun 7% työtehtävistä halutaan jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh... sanoo tyyppi, joka ei tiedä mistään mitään. 🙄
Anna kun arvaan, olet vielä kaiken lisäksi kouluttamaton mielisairas elämäntapatyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talo palaa, voit laittaa hengitysmaskin helpottamaan tai poistua mikä ratkaisee ongelman.
Ahdistuneisuushäiriöön ei kuole minuuteissa, vaan se on parannettavissa. Että ehkä niin kuin pikkanen ero noissa 🤦🏻.
Oletko töiden tai tuohon ahdistukseen liittyen ollut töistä poissa? Saikulla? Jos näin on, niin mielestäni voit hyvin kysyä pomolta voisitko skipata puhelut. Varsinkin jos muuten suoriudut töissä hyvin. Kyllä hyvä työpaikka tukee töihinpaluuta.
Omituista, ettei voi työroolissa soitella tarvittavia puheluita.
Itse en yksityiselämässäni välitä puhelimitse hoidettavista asioista yhtään. Pitkitän ihan viime tippaan.
Mutta työroolissa ei mitään ongelmaa soitella ja vastata puhelimeen. Enhän mä omia asioitani siinä hoida, vaan työjuttuja.