Vo hyvänen aika! Nyt kyllä meni luottamus sekä tyttäreen että lääkäriin!
Löysin 16-vuotiaani tyttäreni päiväkirjan välistä EHKÄISYPILLERIRESEPTIN. Lääkärinä oli vieläpä nainen, joka on ollut mm. lääkärini kaikkien raskauksieni aikana ja muutenkin hoitanut lapsiammekin. Nyt hän on kirjoittanut lapselle ehkäisypillereitä.
En ymmärrä. Miksei lääkäri ole ottanut minuun yhteyttä? Tiedän, että hänellä on vaitiolovelvollisuus, mutta hän tietää minun kantani tällaisiin asioihin. Seksi ei kuulu lapsille eikä mielestäni edes elämään ennen avioliittoa. Tämä lääkäri tietää tämän! Lääkäri on itsekin äiti, jolla on teini-ikäisiä lapsia!
Otan kyllä maanantaina yhteyttä terveyskeskukseen. Ja aion todellakaan vaihtaa lääkäriä! Monen vuoden hyvä ja luottamuksellinen suhde meni sen siliän tien. Pahalta tuntuu, että se kaatui tällaiseen, mutta en vain voi enää luottaa tähän naiseen.
Kommentit (64)
Vierailija:
on oikeasti olemassakin.
Minun äitini oli juuri niin kuin ap, siksi en tätä helposti provoksi uskokaan..
Meillä ei oltu mitään " hihhuleita" , mutta äitini käytti yksinhuoltajuuttaan tekosyynä asenteisiinsa ja ylikontrollointiinsa.
Ja mitä hemmettiä kaivat toisten päiväkirjoja?
Toivottavasti tämä on huono provo...
Lapsesi pilleriresepti voi olla myös muuhun tarkoitukseen!
Eipä ihme, ettei tyttäresi ole voinut asiasta keskustella kanssasi. Lääkäri ei voi ottaa asiassa sinuun yhteyttä ilman vaitiolovelvollisuuden rikkomista. Tyttäresi on toiminut asiallisesti ja mennyt lääkärin vastaanotolle aloittaessaan? seksielämäänsä.
Saatat pitää häntä lapsena mutta hän voi olla eri mieltä. Avioliitosta ja seksistäkin hän saatta olla eri mieltä.
Maailmassa on miljoona kauheampaa asiaa kuin seksi - joka on muuten jokaisen yksityisasia, myös tyttäresi.
ei hän voi sinulle tuollaisesta asiasta ilmoittaa. Jos ilmoittaisi, saisi virkavirhesyytteen.
Jos ei kirjoittaisi pillereitä, lapsesi harrastaisi seksiä ilman ehkäisyä.
Jos ei kirjoittaisi, joku toinen lääkäri kuitenkin kirjoittaisi, jos lapsesi menisi pyytämään.
Voihan e-pillerit olla myös hoidollisena eikä ehkäisyyn, esim. kipeiden/epäsäännöllisten kuukautisten hoitoon.
Jos sinulla on luottamuksellinen suhde lääkäriin ja olet hänestä aina pitänyt, todennäköisesti tyttärelläsi on myös luottamuksellin suhde samaan lääkäriin. Älä pilaa sitä. Tod näk lääkäri on puhunut vakavasti tyttäresi kanssa seksistä (ainakin minä olisin tuossa tilanteessa puhunut). Mutta emme me aikuiset voi kaikkea lasten puolesta päättää, vaikka haluaisimme.
Vaikka ottaisit yhteyttä maanantaina tk:een, he eivät saa kertoa yhtään mitään tyttäresi asioista, eivät edes sitä, onko hän käynyt siellä potilaana vaiko ei. Jos kertovat, tekevät vakavan salassapitovelvollisuusrikkomuksen ja virkavirheen.
t lääkäri
älkää nyt tähän vaivautuko edes vastailemaan, pölhö provo
Hei Ap!
Kuvitteletko todellakin, että jos tyttäresi ei syö pillereitä, hän ei myöskään harrasta seksiä? Itse ainakin vältyin suht varmalta teiniraskaudelta hankkimalla 16-vuotiaana pillerit. Sitä ennen oli aina kiikun kaakun viitsiikö kondomeja ostaa/käyttää. Eli saisit olla kiitollinen, kun tyttäresi on noin vastuuntuntoinen! Jenkeissä on monilla vanhemmilla tuo tyyli, että ehkäisystä ei puhuta ja sitten luotetaan, ettei seksiäkään harrasteta. No kaikki varmaan tietää, että siellä on teiniraskauksia suhteessa hurjasti enemmän kuin Suomessa.
Pakko kysyä, että kuinka vanha oikein olet, jos ajatusmaailmasi on noin kalkkiintunut? Ja siis itsekin olen jo yli 30 eli teinivuosista on aikaa.
Äläkä nyt vaan ole niin typerä, että vaihdat hyvää lääkäriä tuollaisen syyn takia. Mitäs sitten olisit sanonut, kun tyttäresi olisi tullut joku kaunis päivä kotiin kertoen olevansa raskaana ja että lääkäri ei suostunut määräämään hänelle pillereitä, kun tietää ettei äiskä hyväksy esiaviollista seksiä. Pakko sanoa, että asenteesi on aivan idioottimainen! Mieti nyt vielä homma kerran läpi uudestaan.
Mulle määrättiin pillerit teini-ikäisenä runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia...Itse otin asian terkan kanssa puheeksi ja hän sitä ehdotti. Kerroin kyllä omalle äidilleni kun olin jo reseptin saanut... Kannattaiskohan sun jutella sen tyttösi kanssa ennen kuin alat karjumaan terveyskeskuksen tädeille...
Vierailija:
Ja mitä hemmettiä kaivat toisten päiväkirjoja?
Lapseni on vasta 16. Minä olen hänen äitinsä ja minulla on oikeus ja myös VELVOLLISUUS tietää, mitä hänelle kuuluu. Ja koska hän ei muuten juurikaan puhu, otan itse selvää. Kannan oman vastuuni vanhemmuudesta.
16-vuotiaalle EI TODELLAKAAN KUULU SEKSIELÄMÄ ja lääkärin ei kuulu siihen kannustaa. Minä en äitinäkään siihen kannusta. Kondomeja en ole koskaan kellekään lapselleni ostanut enkä osta. Seksi kuulu vasta avioliittoon. Niin kauan kuin lapseni asuvat kotona, tehdään minun sääntöjeni mukaan.
Eikö kellään muka ole kommentoitavaa tämän lääkärin tekosiin? Onko asia teidän mielestäni muka ok?
ap
mitä helvettiä olit tekemässä tyttäresi päiväkirjalla? ei ihme jos tyttäresi ei sinuun luota! ja vastuullinen on, jos hommannut reseptin, voi muuten olla myös kivuliaisiin kuukautisiin, joista ei sinulle uskalla kertoa, kun et hyväksyisi pillereitä niihinkään käytettäväksi. Häpeän puolestasi ja säälin tytärtäsi. lääkärillä vaitiolo velvollisuus ja toimi oikein, tyttäresi oikeuksia kunnioittaen, joita sinä et näytä kunnioittavan pätkääkään. Miksi sinä olet saanutkin lapsia, kun monet niitä eivät saa hartaista toiveista huolimatta?! HÄPEÄ!!!
Just sama juttu on ollut täällä aiemminkin. En jaksa enää edes vaivautua vastaamaan mitään järkevää.
Yli 16-vuotias saa jo lain mukaan määrätä kehostaan ja harrastaa seksiä kenen kanssa haluaa. Sinulla ei ole siihen nokankoputtamista.
Jos et olisi tuollainen yliniuho ämmä, tyttäresi luultavasti olisi kertonut itse sinulle. Varmaan mukava ajatella, että jos tyttärellesi tulee jokin ongelma elämässään, tulet olemaan niuhoutesi takia viimeinen, joka siitä saa tietää. Sinulla on tässä kasvunpaikka, ei kellään muulla.
Se on suomen laki.
Kolmanneksi, katso peiliin ja ihmettele miksi lapsesi ei hoitanut asioita yhdessä kanssasi.
Ei lapsia voi omistaa, eivät he ole aikuisten käskyläisiä. Sinä voit ohjata, rakastaa, keskustella, säädellä rahaa ym. etuuksia, mutta kyseessä on tyttäresi elämä, jonka hän elää omalla tavallaan. Kun hän ei jaa käsitystäsi seksuaalietiikasta, niin et sinä sitä hänelle voi määrätäkään. Jos tarkoituksenasi on todella välittää hänelle arvomaailmasi, niin pakottamalla se ei ainakaan teinille onnistu. Vieraannutat lapsen itsestäsi ja hän ehkä kapinoi entistä rajummin sinua vastaan.
Mieti vähän, miten rankkaa on 16-vuotiaalla, joka ei voi kertoa äidilleen aloittaneensa seksin harrastamisen? Keneltä hän saa tukea, jos hänelle tulee ongelmia, poikaystävä kohtelee huonosti tms.?
Jos todella olet uskossa, rakastat lastasi ja luot avoimen ilmapiirin, jossa lapsesi tulee hyväksytyksi omana itsenään. Olemalla luotettava äiti voit parhaiten vaikuttaa lapsesi terveisiin valintoihin.
Ehkäisypillerit ja seksi eivät ole sama asia vaikka sinä tyhmänä niin luulet!!
Ja se että menet ja ja avaat tyttäresi päiväkirjan huh huh...
Älä tuu tänne sitten poraan kun tyttös alkaa vihata sua, kannattaisko sun harkita jotain hoitoon menemistä kun et tajua että 16- vuotias tyttö ei ole enää mikään lapsi ja alkaa tekemään itsenäisiä päätöksiä (kuten lääkärikäynti) ettei enää pyydä sua mukaan!!
HULLU AKKA!!
Siis toivon että on..
Mun mielestä lääkäri ei ois voinu tehä paremmin reseptin kirjottaessaan! Mitä sinä ap tekisit sitten jos lapsesi tulisi maha pystyssä kotiin?
Lukisit enemmän päiväkirjoja ja pauhaisit että seksi kuuluu avioliittoon plaa plaa? Sehän on vain sun mielipitees!
Ootko muuten puhunu tyttösi kanssa seksistä, siis kysynyt häneltä, mitä mieltä hän on?
Vastaappa näihin, jos et ole provo.
Kuinka vanha sä oikein olet 90v? Voisit hieman kunnioittaa sun lapses yksityisyyttä ja seksielämää ja olla vähemmän kuin ummetuksesta kärsivä lehmä.
Vierailija:
16-vuotiaalle EI TODELLAKAAN KUULU SEKSIELÄMÄ ja lääkärin ei kuulu siihen kannustaa. Minä en äitinäkään siihen kannusta. Kondomeja en ole koskaan kellekään lapselleni ostanut enkä osta. Seksi kuulu vasta avioliittoon. Niin kauan kuin lapseni asuvat kotona, tehdään minun sääntöjeni mukaan.Eikö kellään muka ole kommentoitavaa tämän lääkärin tekosiin? Onko asia teidän mielestäni muka ok?
ap
Vierailija:
Mitä sinä ap tekisit sitten jos lapsesi tulisi maha pystyssä kotiin?
Lukisit enemmän päiväkirjoja ja pauhaisit että seksi kuuluu avioliittoon plaa plaa? Sehän on vain sun mielipitees!
Ootko muuten puhunu tyttösi kanssa seksistä, siis kysynyt häneltä, mitä mieltä hän on?Vastaappa näihin, jos et ole provo.
Ensinnäkin, kuten sanoin, seksi ei kuulu lapsille eikä ennen avioliittoa kellekään. Niinpä lapseni ei tule maha pystyssä kotiin.
Toiseksi. Kuten sanoin, minä olen vanhempi ja minulla on vastuu lapsestani. Siksi luen silloin tällöin hänen (ja muidenkin lasteni) päiväkirjoja. Minä en näe siinä mitään pahaa. Lapseni eivät tiedä, että luen päiväkirjoja.
Kolmanneksi. Olen tehnyt lapsilleni selväksi kantani esiaviolliseen seksiin ja he tietävät sen. Oletan, että he toimivat minun kantani mukaan niin kauan kuin kotona asuvat. Jollei kantani miellytä, lapset voivat muuttaa poiskin.
ap
Oma äitini raivostui siskolleni kun se sai kondomin jostain lehdestä joka tulee kaikille nuorille jossain vaiheessa teini-ikää ja siinä valistetaan seksistä. Luki siskoni päiväkirjoja ja raahasi siskoni dildon siskoni psykiatrin vastaanotolle ja läiskäsi sen psykiatrin naaman eteen ja tivasi, että mikä tämmönen on kun toi kakara ei suostu kertomaan. Kerran pimitti siskolle tulleen joulukortin koska sen mielestä se pilkkasi siskoani ja oli törkeä. Kuvassa oli joululeivonnaisia...
Ei sitten ihme, ettei siskoni käy kotona. Ei kertonut abortistaan eikä sitäkään, että oli sairaalahoidossa yritettyään itsemurhaa.