Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintojani pilkattiin kadulla

Vierailija
30.05.2024 |

Minulla on isot rinnat ja tässä iässä ne eivät enää ole kiinteät. En käytä avonaisia, tiukkoja enkä läpinäkyviä paitoja, enkä voisi edes kuvitella kulkevani ilman rintaliivejä, mutta väkisinkin rintojen koon huomaa ja ne myös hölskyvät kävellessä helposti. Minulla oli päälläni aivan tavallinen, peittävä paitapusero ja sen alla tietysti liivit. Kuljin kadulla penkillä isuvien miesten ohi ja he kommentoivat halveksien "Naiset eivät oikein käytä rintaliivejä". Tämähän ei minun kohdallani edes ollut totta, minulla oli liivit ja aivan laadukkaat, tukevat sellaiset, mutta ilmeisesti en saisi edes kulkea kadulla häiritsemässä miesten esteettistä silmää roikkuvilla rinnoillani. Ja ilmeisesti näytän siltä, etten käytä rintaliivejä, vaikka käytän.

Luulivatko nämä miehet, että yritän keski-ikäisenä naisena epätoivoisesti esitellä rintojani tajuamatta, että olen miesten mielestä ruma ja vanha? En todellakaan yritä, enkä todellakaan kuvittele, että rintojani, tai minua, pidettäisiin hyvännäköisenä. Ja näinkö miehet yleisestikin luulevat? Että roikkuvarintainen keski-ikäinen nainen roikottaa rintojaan tahallaan ja luulee niiden houkuttelevan miehiä? Nämä miehet olivat sen verran sivistymättömiä, että kommentoivat ääneen, mutta näinkö te miehet yleisesti ajattelette?

Tämä tapaus aiheutti minulle todella suurta häpeää ja minusta tuntuu, etten kehtaa enää liikkua ulkona muuta kuin pakolliset menot. Minusta tuntuu nyt, että miehet katsovat minua inhoten, aiemmin en ole kiinnittänyt tähän huomiota, koska kuljen omissa ajatuksissani, en katsele ja arvioi muita enkä ole ajatellut, että joku katsoisi minua. Pienennysleikkaukseen ei ole varaa kun teen matalapalkkatyötä köyhyysrajalla ja julkiselta en saa leikkausta koska rinnat eivät ole niin isot, että niistä olisi terveydellistä haittaa. En ole myöskään ylipainoinen, joten laihdutus ei pienennä rintojani. Harkitsen transihmisten käyttämiä bindereitä, joilla rintoja saa pienennettyä vaikka itselläni kyse ei mistään transidentiteetistä olekaan, haluan vain häivyttää rintani näkyvistä. Onko joku nainen täällä kokeillut näitä ja saako niillä tosiaan isot rinnat litistettyä?

Kommentit (318)

Vierailija
241/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei kai tuota kukaan kiistä. Epäasiallinen käytös on perseestä.Jotkut ihmiset ovat kusipäisiä häijyjä moukkia.

Mutta mitä sitten? En usko että maailma tuosta miksikään muuttuu. "

No ei kai se muutu kun suurimman osan asenne on juuri tämä, että ei voi mitään, ei se muutu. Jatkakaa. Älkää välittäkö. 

Jos jokin asia ahdistaa, puhu tai kirjoita siitä. Jokainen meistä voi vaikuttaa siihen, miten siihen tarpeeseen puhua vastaamme. Vastaus täällä on suureksi osaksi epäempaattinen, syyllistävä, vähättelevä ja torjuva, naureskelevakin. 

Ongelma on se, että meidän reaktio on loistava kasvualusta häirinnälle. Se ylläpitää sitä. Miksi häiritsijät lopettais kun he tietävät että yhteisö hiljentää uhrin ja osoittaa hiljaisen hyväksyntänsä hänen teoilleen?

Jos joku häiritsee sua tai toista kadulla, soita poliisit. 

Ongelma on se, ettei niitä poliiseja soiteta ( paitsi jos joku nainen on rannalla ilman yläosaa niin sitten heti soitetaan ) vaan ajatellaan, ettei mitään voi tehdä!  

Vierailija
242/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolvana, mikä tolvana. Täysi uhrimentaliteetti tolla tyypillä. Ahdistaa varmaan kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niinku soitat poliisille että noi haukkuu mun tissejä? Varmaan poliisitki nauraa!

Vierailija
244/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua kaikki huomauttelu miesten taholta. 

Täytyy antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. 

Olen 65v nainen ja viimeisin kommentti suunnilleen samanikäisiltä miehiltä: Ei tosta muijasta enää nuorta saa!

En viitsinyt vastata näille mitään. Kun en halua mennä samalle tasolle.

Niin se on tuttua,  ja AP on 40v eli 80-luvulla syntynyt niin kuin minäkin. Sinä olet 65v. 

Sekä sinun, että meidän sukupolvet on kasvatettu siihen, että ei pidä välittää, mikä antaa miehille signaalin että on ok jatkaa. 

Onneksi tuli MeToo-liike mikä on muuttanut sekä asenteita, että myös käytäntöjä. 

Esim. Vielä 2010-luvulla työpaikoilla ei oikein voinut mitään jos joku työkaveri ahdisteli. Vaikka se oli jo lakisääteisesti kiellettyä, sosiaalisesti työyhteisössä olisi asian esille ottanut leimattu turhasta valittajaksi. 

Sitten tuli 90-luvulla ja 2000-luvuilla syntyneet töihin. Kyllä kävi selväksi ettei sen ikäiset naiset ota vastaan enää häirintää niin kuin me vanhemmat. Ja työpaikkojen säännöt ja käytännöt ovat huomattavasti tiukentuneet sekä yhteisö kun nuorentunut, tukee asioiden esille ottoa eivätkä hiljennä " turhasta nillittävää ". 

Ja kas: Se auttaa! Ei enää ole kuulunut limaisia kommentteja eikä kukaan edes kuvittele ettei joutuisi vaikeuksiin jos menisi vaikka takapuolesta tarraamaan. 

Eikä kyse ole mun iästä vaan sen kuulee taukotiloissa ettei niitä nuorempia naiskollegoja enää puhutella samoin kuin itseä nuorempana puhuteltiin. 

Kulttuurinmuutos on meistä ihmisistä yhteisönä kiinni. Sillä ei ole tekemistä hullujen tai päihdeongelmaisten kanssa joilta huutelua jatkossakin joutuu kuulemaan vaan ihan meistä normi ihmisistä joilla on normi rajat. 

Vierailija
245/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoista maailmaa ei ole eikä tule, missä kaikki olisi kasvatettu käyttäytymään hyvin ja oikein.

Mikä tässä on aloittajalle ylivoimaista tajuta?

Se on yksinkertaisesti tollo.

"Se" haluaisi vain tietää, onko tällainen ajattelutapa yleinenkin miehillä, että luullaan isorintaisen automaattisesti esittelevän rintojaan. Tätä kysyin, tähän en ole saanut vastausta. Kumpi on tollo, se joka kysyy ihan asiallisesti kysymyksen vai se, joka mölisee asian vierestä lisää solvauksia? Minä olen todella sillä tavalla "tollo", että minulla on asperger enkä ymmärrä tällaista "keskustelu"tyyliä ollenkaan. Luuletteko, etten tiedä, ettei sellaista maailmaa tule jossa kaikki käyttäytyvät hyvin? Kyllä tiedän, mutta eikö mistään ikävästä ilmiöstä saa edes PUHUA? Mikä sinua ja kaltaisiasi tässä keskustelussa niin hiertää, käyttekö itse huutelemassa törkeyksiä kadulla vai mikä? 

Vierailija
246/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä on vanhat naiset tehty? Väkeväst pissist, riippuvast tissist. Niistä on vanhat naiset tehty.  

MIstä on vanhat miehet tehty, lököttävistä kalsareista, ketainen eteen, ruskea taakse, ja sitte se nakki sinne kans

Vierailija
247/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahistaa ku joku sanoi jotain mun riippurinnoista. Yyy-yyy.

Kyllä se ahdistaa minua. Yleensä ihmisiä loukkaa kun heidän ulkonäköään solvataan, varsinkin naisia loukkaa koska kautta historian meitä on arvotettu ulkonäön kautta ihan eri tavalla kuin miehiä. Sinullakin lienee heikot kohtasi, joihin iskeminen ahdistaa. 

Vierailija
248/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joukko naisia täällä peesamassa ukkojen huuteluja. Jep jep.

Ap pään sisäiset peikot eivät katoa mihinkään vaikka kuinka haukkuisin miehiä ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla.

Oikein super vähättely! 

Nytkö tämä on oikein " ajanvietteenä käytettävä keskustelupalsta ", ohhoh. Sillee että: " Miksi AP edes ottaa asian esille tällaisessa paikassa, minä en ainakaan ota tähän mitään kantaa koska olen täällä aikaani kuluttamassa ja viihtymässä... "

Ei se ole mitään miesten haukkumista todeta ääneen, että kaduilla ohikulkevien ihmisten ulkonäköä ei sovi kommentoida ääneen ja että syyllisiä siihen on tasan ne, jotka huuteli. 

AP:lla on oikeus kulkea ohi rintojensa, itsetuntonsa ja kaiken kanssa rauhassa ilman että joku käy huutelemalla kimppuun!

Jokaisella meistä on uhkatilanteessa luontainen tapa reagoida mikä on ihmisen dna:ssa: 

1. Pakeneminen

2. Lamaantuminen

3. Toiminta 

Osa täällä on selvästi niitä jotka heti toimii, eivätkä ymmärrä etteivät ole sitä valinneet eikä se ole parempi tapa vaan ihmisen evoluutiossa on paikka noille kaikille. 

Jos täällä keskustellaan tästä asiasta niin siitä voi keskustella ihan vakavasti. Jos se on jollekin viihdettä niin jokaisella on oikeus olla niin epäempaattinen kuin on, mutta ei se kaikille sitä ole. 

Täälläkin palstalla keskustelukulttuuri on vuosien saatossa muuttunut ja sitä voi edelleen halutessaan muuttaa parempaan tai huonompaan suuntaan. 

Vierailija
249/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joukko naisia täällä peesamassa ukkojen huuteluja. Jep jep.

Ei, vaan suhteuttamassa tapahtunutta.

Ei toi ole mitään suhteuttamista vaan samaa naisvihamielistä kulttuuria jota miehetkin harjoittaa. 

Naiset laumana pyrkivät hiljentämään yksilön, joka avaa suunsa koska meidät naiset on opetettu että miehille ei voi mitään ja parhaiten säilyy rauha, kun pitää suunsa kiinni. 

Minutkin on niin kasvatettu ja en ole tehnyt numeroa rais-kauk-sis-ta edes, vaikka olisi pitänyt. Mutta oma äiti kasvattanut jo nuoresta pitäen, että parempi unohtaa, olla välittämättä ja jatkaa eteenpäin niin kuin ei mitään. 

Sellainen asenne mahdollistaa sen kulttuurin, että naista ei pidetä tasa-arvoisena ihmisenä vaan objektina jonka tehtävä on miellyttää miestä. Miestä joka on heittänyt " läpällä " kommentin naisen ulkonäöstä, ei pidä nolata ottamalla asiaa esille vaan ottamalla asian esille osoittaa vain itse olevansa turhasta nillittävä, lässyttävä, piipittävä tosikko. 

Kaikki alkaa asenteesta,  ja se asenne johtaa huutelun, kourimisen, ulkonäön arvostelun ja lopulta myös fyysisen väkivallan hyväksymiseen. 

Asenne voi olla se, että naisen on oltava kuin ei olisikaan ja esiteltävä nättinä ja nuorena vartaloaan sekä syyllistettävä itseään, jos joku tekee sille vartalolle mitä lystää, vaikka väkivaltaa. 

Vanhana ja rupsahtaneena naisen tulee piilottaa kroppansa, ettei miehet joudu näkemään sitä ja ällöty siitä. Mikäli mies näkee kropan tilanteen jopa vaatteiden läpi, on hänellä siitä oikeus huomauttaa jonka jälkeen naisen on viipymättä aloitettava omakustanteiset korjaustoimenpiteet: 

1. Itsetunto pitää korjata ettei tule turhaa tarvetta avautua asiasta. 

2. Pitää ottaa selvää leikkaisiko kirurgi 

3. On hankittava paremmat vaatteet ja korostettava viehättäviä piirteitään.

Muut naiset tulevat kuin Tuhkimon kimppuun että laitetaan kuntoon, että miehet voivat rauhassa istua ulkona pelkäämättä että joku nainen ulkonäöllään jotenkin häiritsee heitä. 

Asenne voi myös olla se, että vaikka itselle on tapahtunut kamalampaa kuin kadulla huutelu, kadulla huutelu on silti väärin ja toksista. Enkä voi tietää mitä AP:n elämässä on muuta tapahtunut ja olettaa että koska hän haluaa keskustella tästä nyt niin se on pahinta mitä on tapahtunut. 

Asenne voi olla se että jokaisen täytyy saada olla rauhassa eikä ulkonäkö kuulu muille. 

Vierailija
250/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miestet käytös oli väärin. Mitä nyt sitten? Ap elää onnellisena elämänsä loppuun asti?

Sitä sitten että koskee kaikkia ihmisiä tämä huutelukulttuuri ja siitä on täällä jo lähes 300 kommenttiakin. Tämäkin keskustelu mikäli tänne jää opettaa kaikille jotka sitä lukee nyt ja tulevaisuudessa että miten yhteisö suhtautuu ahdisteluun ja miten ahdisteltu ihminen siitä kertoessaan otetaan vastaan. 

Oli tapahtunut sitten mitä hyvänsä, jos joku on siitä ahdistunut niin ei ole rakentavaa vähätellä asiaa ja vertailla että kyllä nyt pahempaakin sattuu. 

Tän ihmisen elämässä se on iso asia, että yhtäkkiä joku vieras katsoi oikeudekseen kommentoida häntä julkisella paikalla. Perusturvallisuudentunne järkkyy tuollaisesta mikä on inhimillistä. 

Hän kertoi olettaneensa olevansa näkymätön muiden silmissä ja täten saavansa kulkea rauhassa. 

Nyt on käynyt ilmi, ettei niin olekaan ja ajatuksiin voi tulla pelkoa, että mitä seuraavaksi voi tapahtua. 

Maailma olisi parempi paikka jos ihmiset sisäistäis tämän asian. 

Vierailija
251/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni joutuu näköjään vartalosheimauksen uhriksi tänä päivänä. Vaikkei sellainen ole enää tätä päivää.

Minä hoikan ja normaalin väliltä, käytän tukevia rintsikoita sillä luomu kuppikoko 75G. Olen nelikymppinen, ja päälläni oli paksu t-paita, tiukahko muttei varsinaisesti ihan vartalonmyötäsen tiukka eikä mikään napamallinen todellakaan.

Ryhmä noin 35-55 ikäisiä miehiä katsoi minua kun kävelin reippaasti ohi, ja totesivat niin kovaan paheksuvaan ääneen että halusivat minun selvästi kuulevan: "Kauhean näköisiä nuo muovisilikoonitissit naisilla!!!"

Okei.... :-/

Ps. Piti vielä sivusilmällä varmistaa että tarkoittivat minua, ja arvasin oikein, kun eikä siinä ollut muita naisia näkösällä minun lisäkseni kuin pari noin 70 ikäistä rouvaa joilla ohuet takit päällä.

Vierailija
252/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nainen on uhri, nainen on uhri, nainen on uhri, nainen on uhri, nainen on uhri, nainen on uhri, nainen on uhri, nainen on uhri, nainen on uhri, nainen on uhri ja nainen on uhri. Sanoinko se nyt riittävän monta kertaa? "

Tällä kommentilla ei ole minkäänlaista sisältöä eikä arvoa.

On fakta, että naisille huudellaan jatkuvasti ulkonäöstä ja sitä tekee vieraat miehet. Mulle ei ole kadulla koskaan toinen nainen huudellut mitään tai lääppinyt. 

Silloin on fakta, että nainen on usein häirinnän uhri kun moni nainen on samaa joutunut kokemaan nimenomaan miesten taholta niin paljon, että sitä pidetään normijuttuna vähän niin kuin joku sade joka vain tulee eikä muuta voi kuin suojautua.  

Se ei tarkoita itsesäälistä uhriutumista, että ilmiö tunnistetaan,  tuodaan esiin ja siitä puhutaan ääneen. 

Keskimäärin nainen on miestä fyysisesti heikompi ja joutuu pelkäämään kulkiessaan esim. Myöhään illalla kotiin. Pelko ei ole valinta, se on tunne. Itselläni on aina lupavapaa kaasusumutin mukana. 

Asioista on puhuttava niiden oikeilla nimillä suoraan. Mikään teeskennelty vahvuus ja se, ettei muka välitä mistään mitään ei kanna pitkälle. 

Vierailija
253/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Pitääkö kaikki sitten ottaa henkilökohtaisena loukkauksena? Ei muiden huono käytös minun vikani ole. "

En tiedä kuka olet tai minkä koet että väitän olevan sun vika. En ole AP. 

Se ei auta vaikka ei ottaisi kaikkea henkilökohtaisena loukkauksena, vaan kyse on siitä että ilmiö on niin yleinen että siitä on oppinut että koska olen nainen, olen joka kerta kun menen ulos kotoa altis kohtaamaan huutelua. 

Siihen täytyy henkisesti ja fyysisesti varautua aina. 

Se ei ole kenenkään yksilön vika eikä kaikki miehet toimi niin, mutta meidän kulttuurissa se on opittu hyväksymään ns. Pakollisena pahana ja sen kulttuurin muuttamiseen voi ihan jokainen yksilö osallistua vaikka itse ei olisi osallisena huonoon käytökseen. 

Alku olisi esim. Sen erottaminen mikä on yksilö ja mikä yhteisö ja miten tilastoja tulkitaan eikä ottaa yksilönä itseensä jos tilastojen mukaan oma sukupuoli tekee jotain ikävää mitä itse ei ole tehnyt eikä hyväksy. 

Vierailija
254/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijät heitti läppää ja mamma ahdistui. Huumorintaju naisten osalta taisi jäädä 90-luvulle. Tosikoita nykyään kaikki.

Vierailija
255/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä miesten jutuista välitä, hehän katsovat ja arvostelevat jatkuvasti naisia, ole ylpeä vartalostasi.

Vierailija
256/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Joo, jos vaan jaksais nähdä ton vaivan. Id i ootteja huutelijoita ja kiusaajia on niin paljon, ettei jaksa. "

Ei siitä ole vaivaa. Soitat häkeen, kerrot että täällä on ohikulkijoita häiritsevä porukka/ihminen joka on huudellut sulle epäasiallisesti mikä aiheuttaa sulle turvatonta tunnetta ja ahdistusta. Kyseessä on järjestyshäiriö ja häke päättää tuleeko poliisi paikalle vai ei. 

Poliisi voi olla sattumalta lähistöllä partioimassa ja niiden työ on turvata järjestystä ja rauhaa että kansalainen voi kulkea rauhassa. 

Kyllä se sana alkaa kiirimään nopeastikin että eipä kannata huudella. 

Just soitin tossa itse häkeen kun näin kadulla ihmisen jolla oli toisen vahingoittamiseen soveltuva esine mukanaan ja häke otti asian vakavasti ja kiitti ilmoituksesta. 

Täällä on paljon meuhkattu omanarvontunnosta ja sehän just on sitä, että soittaa poliisit eikä anna itseään kohdella kadulla miten sattuu. 

Sanon vielä että henkilö vaikuttaa päihtyneeltä niin niiden on pakko tulla. Merkitystä ei ole sillä onko se henkilö päihtynyt vai ei, koska päihtyneeltä vaikuttaminen on sun oma tulkinta. 

Järjestyslaki

Katso tekijänoikeudellinen huomautus käyttöehdoissa.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku

Yleiset säännökset

1

Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on edistää yleistä järjestystä ja turvallisuutta.

2

Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) yleisellä paikalla:

a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;

b) rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin;

2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu taajama-liikennemerkillä.

2 luku

Järjestyksen ja turvallisuuden vaarantaminen sekä häiriön aiheuttaminen

3

Yleisen järjestyksen häiritseminen ja turvallisuuden vaarantaminen

Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:

1) metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;

2) toistuvilla uhkaavilla eleillä, hyökkäävillä liikkeillä, suullisesti esitetyillä uhkailuilla ja muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä;

3) ampumalla, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu toiminta on kielletty myös muualla kuin yleisellä paikalla, jos toiminnan vaikutus ulottuu yleiselle paikalle.

4  (15.7.2005/582)

Päihdyttävän aineen nauttiminen

Päihdyttävän aineen nauttiminen on kiellettyä yleisellä paikalla taajamassa, rajavartiolaissa (578/2005) tarkoitetulla rajanylityspaikalla ja julkisessa liikenteessä olevassa kulkuneuvossa.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske erityisen luvan tai ilmoituksen mukaista anniskelualuetta taikka yksityisessä käytössä olevan kulkuneuvon sisätilaa. Se ei liioin koske alkoholijuoman nauttimista puistossa tai muulla siihen verrattavalla yleisellä paikalla siten, että nauttiminen sekä siihen liittyvä oleskelu ja käyttäytyminen ei estä tai kohtuuttomasti vaikeuta muiden oikeutta käyttää paikkaa varsinaiseen tarkoitukseensa.

Vierailija
257/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niinku soitat poliisille että noi haukkuu mun tissejä? Varmaan poliisitki nauraa!

Soitan että täällä on henkilö joka rikkoo järjestyslakia käyttäytymällä mua kohtaan uhkaavasti. 

Järjestyslaki

Katso tekijänoikeudellinen huomautus käyttöehdoissa.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku

Yleiset säännökset

1

Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on edistää yleistä järjestystä ja turvallisuutta.

2

Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) yleisellä paikalla:

a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;

b) rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin;

2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu taajama-liikennemerkillä.

2 luku

Järjestyksen ja turvallisuuden vaarantaminen sekä häiriön aiheuttaminen

3

Yleisen järjestyksen häiritseminen ja turvallisuuden vaarantaminen

Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:

1) metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;

2) toistuvilla uhkaavilla eleillä, hyökkäävillä liikkeillä, suullisesti esitetyillä uhkailuilla ja muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä;

3) ampumalla, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu toiminta on kielletty myös muualla kuin yleisellä paikalla, jos toiminnan vaikutus ulottuu yleiselle paikalle.

4  (15.7.2005/582)

Päihdyttävän aineen nauttiminen

Päihdyttävän aineen nauttiminen on kiellettyä yleisellä paikalla taajamassa, rajavartiolaissa (578/2005) tarkoitetulla rajanylityspaikalla ja julkisessa liikenteessä olevassa kulkuneuvossa.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske erityisen luvan tai ilmoituksen mukaista anniskelualuetta taikka yksityisessä käytössä olevan kulkuneuvon sisätilaa. Se ei liioin koske alkoholijuoman nauttimista puistossa tai muulla siihen verrattavalla yleisellä paikalla siten, että nauttiminen sekä siihen liittyvä oleskelu ja käyttäytyminen ei estä tai kohtuuttomasti vaikeuta muiden oikeutta käyttää paikkaa varsinaiseen tarkoitukseensa.

Vierailija
258/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa itsesääliä. Yyy-yy, puliukot kiusaa.

Niin Suomessa aina kännisten teot pitää antaa anteeksi. 

Tiedoksi että lain mukaan päihtyneisyys ei ole lieventävä asianhaara. 

Onko rattijuopon ajelukin pelkkää huviajelua? 

Lisäksi AP ei ole kertonut että kyseessä olisi olleet puliukot. 

Kyllä on joillain sairas mieli, ei voi muuta sanoa. 

Vierailija
259/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoista maailmaa ei ole eikä tule, missä kaikki olisi kasvatettu käyttäytymään hyvin ja oikein.

Mikä tässä on aloittajalle ylivoimaista tajuta?

Eli mitään huonoa käytöstä ei saa ottaa esille ja siitä keskustella? Aika luonnollista että ihmiset milloin mitäkin toisten käytöstä täällä pui. 

Älä säkään enää paheksu mitään koko loppuelämäs aikana.. 

Mä en ole AP ja olen varmaan eniten laittanut kommentteja liittyen käytökseen ja kasvatukseen joten epäilen että tarkoitat mua tolla kommentillas. 

Sellaista maailmaa ei tulekaan, mutta ei se tarkoita että ei saisi keskustella ja yrittää edes parantaa asioita. 

Vierailija
260/318 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla plösö? Vaan lihavilla naisilla on sellaset vedellä täytetyt rantapallot tisseinä. Ne eivät ole kauniit. Kuten ei myöskään sellaset pitkät lättänät roikkuvat kärpäslätkätkään. 

Miehet voisivat oppia jo siinä neljänkympin tienoilla niittaamaan kellit vähän ylemmäksi. Niitä on siis ihan hirveää tsiigata kun ne roikkuu ällöttävästi kun ikää tulee. Voisitte vähän miettiä näitä juttuja ettette aiheuta oksennusreaktoita naisille.