Rintojani pilkattiin kadulla
Minulla on isot rinnat ja tässä iässä ne eivät enää ole kiinteät. En käytä avonaisia, tiukkoja enkä läpinäkyviä paitoja, enkä voisi edes kuvitella kulkevani ilman rintaliivejä, mutta väkisinkin rintojen koon huomaa ja ne myös hölskyvät kävellessä helposti. Minulla oli päälläni aivan tavallinen, peittävä paitapusero ja sen alla tietysti liivit. Kuljin kadulla penkillä isuvien miesten ohi ja he kommentoivat halveksien "Naiset eivät oikein käytä rintaliivejä". Tämähän ei minun kohdallani edes ollut totta, minulla oli liivit ja aivan laadukkaat, tukevat sellaiset, mutta ilmeisesti en saisi edes kulkea kadulla häiritsemässä miesten esteettistä silmää roikkuvilla rinnoillani. Ja ilmeisesti näytän siltä, etten käytä rintaliivejä, vaikka käytän.
Luulivatko nämä miehet, että yritän keski-ikäisenä naisena epätoivoisesti esitellä rintojani tajuamatta, että olen miesten mielestä ruma ja vanha? En todellakaan yritä, enkä todellakaan kuvittele, että rintojani, tai minua, pidettäisiin hyvännäköisenä. Ja näinkö miehet yleisestikin luulevat? Että roikkuvarintainen keski-ikäinen nainen roikottaa rintojaan tahallaan ja luulee niiden houkuttelevan miehiä? Nämä miehet olivat sen verran sivistymättömiä, että kommentoivat ääneen, mutta näinkö te miehet yleisesti ajattelette?
Tämä tapaus aiheutti minulle todella suurta häpeää ja minusta tuntuu, etten kehtaa enää liikkua ulkona muuta kuin pakolliset menot. Minusta tuntuu nyt, että miehet katsovat minua inhoten, aiemmin en ole kiinnittänyt tähän huomiota, koska kuljen omissa ajatuksissani, en katsele ja arvioi muita enkä ole ajatellut, että joku katsoisi minua. Pienennysleikkaukseen ei ole varaa kun teen matalapalkkatyötä köyhyysrajalla ja julkiselta en saa leikkausta koska rinnat eivät ole niin isot, että niistä olisi terveydellistä haittaa. En ole myöskään ylipainoinen, joten laihdutus ei pienennä rintojani. Harkitsen transihmisten käyttämiä bindereitä, joilla rintoja saa pienennettyä vaikka itselläni kyse ei mistään transidentiteetistä olekaan, haluan vain häivyttää rintani näkyvistä. Onko joku nainen täällä kokeillut näitä ja saako niillä tosiaan isot rinnat litistettyä?
Kommentit (318)
Mun tutulle sanottiin että syö enemmän että kasvaa perse. On 69- vuotias mutta nuorekas.
Taidat olla plösö? Vaan lihavilla naisilla on sellaset vedellä täytetyt rantapallot tisseinä. Ne eivät ole kauniit. Kuten ei myöskään sellaset pitkät lättänät roikkuvat kärpäslätkätkään.
Vierailija kirjoitti:
Miehet kuvittelevat, että naiset ovat olemassa heitä varten ei itsenäisiä ihmisiä. Saa arvostella suuntaan ja toiseen. Odotetaan palveluja keittiöstä makuuhuoneeseen. Ja liian vahvatahtoiset ja itsenäiset naiset ovat sitten lesoja tai vasureita. Ja kaikki tämä kun on mies ja etuoikeutettu, tai nii he kuvittelevat. Naisviha Suomessa on valtava ja sitä yrititetään peittää puheilla tasa-arvosta.
Naisia huonosti synnytysosastolta Terhokotiin. Vielä vanhainkodissakin he tulevat kokemaan sovinistista syrjintää, vaikkei koko paikassa olisi yhtään naista eikä miestä.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla plösö? Vaan lihavilla naisilla on sellaset vedellä täytetyt rantapallot tisseinä. Ne eivät ole kauniit. Kuten ei myöskään sellaset pitkät lättänät roikkuvat kärpäslätkätkään.
Sinä taas et ole kaunis sisältä, minkä takia olet yksin.
Nykypäivänä ihmisillä puuttuvat käytöstavat. Vieraille ei huudella, piste.
Opetelkaa käyttäytymään.
Häh? Mies totesi kertomasi lauseen ja sinä kehittelit siitä oman versiosi? Missä kohtaa oli arvostelu ja haukkuminen?
Toisten kehon osien kommentointi ei ole korrektia, mutta jos miehen lausuma oli tuo, on loppu aloittajan mielikuvituksen ja aran itsetunnon tuotoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu samaistuin keho vihaan. Itseltäni tultiin kysymään olenko raskaana, koska väljä paituli.. Sitten tokaistiin vaan, että ai sä oot vaan lihonnut sitten. Tuskin olen ainoa ruuhkavuosi nainen, jolle on kertynyt vähän pehmykettä 😅 Olisi kiva juttu, jos saisi olla rauhassa sellainen kuin on. Miehet ilmeisesti kokevat asiakseen turhan kommentoinnin..
Hih hih, kukas niitä ulkonäköpaineita aiheuttaa? Yhteiskunta. Ja mistäs koostuu yhteiskunta? Ihmisistä, joista Suomessakin yli puolet on naisia. Naiset nyt vain tutkitusti vatvovat paljon enemmän kuin miehet, mitä muut heistä ajattelevat.
Miehet pitää yllä sitä
Säälittää tuo nainen, on kyllä ruma akka, sääliä ja myötähäpeää, hulluutta, hyi helvetti ja yäk.
Nuo kommentit eivät tulleet avohoitopotilailta, vaan perheenäideiltä omilla nimillään. Samaan aikaan kun he istuvat vanhempainillassa vastustamassa koulukiusaamista, he kivittävät mediassa 18-vuotiaan nuoren naisen, kun tämä oli lentokentällä vastassa kultaleijonia.
Samat naiset, jotka itse käyttävät tunnin aamulla peilin edessä meikkaamassa, kritisoivat Iida siitä, että tämä tekee juuri samaa mitä he itse, tosin sillä erotuksella, että Iida tekee sen avoimemmin ja rehellisemmin. Kun tyttö on poikamainen, se on kehu. Kun poika on tyttömäinen, se on haukku. Moni nainen on imarreltu, kun kuulee olevansa yksi jätkistä. Tämä on puhdasta naisvihaa.Nainen miehenä on statuksen nousu, mies naisena statuksen lasku. Siksi sodan viihdytysjoukoissa ja vielä 80-luvun suomalaisessa tv-viihteessä naurettiin miehille, jotka pukeutuivat naisiksi.
Suurin ongelma tulee vastaan, kun nainen päättääkin itse, mikä on kaunista. Hyväksymme naisten kauneuden sellaisena kuin sen haluamme nähdä. Kun nainen päättää itse ulkonäöstään, se herättää raivoa.
Siksi Iida Vainio, Johanna Tukiainen, Amanda Harkimo, Erika Vikman, jne ovat esikuvia ja todellisia feministeja. Olen ylpeä heistä.
Ihan typeryksiä tollaset jotka kommentoi muiden kehonosia. Mulla on isot rinnat enkä käytä helteillä rintsikoita. Se ei ole kenenkään muun kuin oma asiani.
Mullakin on isot ja olisin kuullut tuollaista jonkun sanovan olisin mennyt kysymään kaivaako herrasmies verta nenästään? Pienistä en pelästy ja tietäähän sen jos niitä herrasmiehiä oli pari tai muutama niin joukossa se tyhmyys tiivistyy.
Oli ilkeää noilta miehiltä. Silti, ole tyytyväinen jos ongelmasi on tätä luokkaa. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan typeryksiä tollaset jotka kommentoi muiden kehonosia. Mulla on isot rinnat enkä käytä helteillä rintsikoita. Se ei ole kenenkään muun kuin oma asiani.
Oman arvonsa tuntevaan ihmiseen kohdistuva asiaton käytös tai arvostelu valuu kuin vesi hanhen selästä. Pahat sanat tai loukkaantuminen menevät sanojan puutteellisuuden piikkiin, koska ihminen tietää oman arvonsa vikoineen kaikkineen. Ihminen, jolla on terve itsetunto osaa vetää ne rajat miten muut kohtelee.
Näin tänä kesänä naisen, jolla ei ollut ollenkaan rintsikoita, ja hän käveli niin, että rinnat hölskyivät ihan hirveästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämä tapaus aiheutti minulle todella suurta häpeää"
Aloita meditointiharrastus. En oikeasti pysty suosittelemaan tarpeeksi, on kääntänyt oman suhtautumiseni elämään täysin ylösalaisin. Puhelimille on hyvä äppi nimeltä Headspace, jossa on ohjattuja meditointeja.
Tämä. Ja meditoinnin lisäksi aloita joku harrastus, missä kehityt ja mikä tuo itsetuntoa. Itse aloitin maastopyöräilyn. On superhauskaa, luonnossa, ja siinä kehittyy. "Viime kesänä en uskaltanut ajaa tuostakaan kivikko-juurakosta, nyt meni vauhdilla läpi."
Hienoa mutta maastopyöräily vahingoittaa niitä juurakoita, puu kärsii, kuolee. Olisiko muita paikkoja harrastaa jotain vauhdikasta? Se ei oiein mätsää meditoinninkaan kanssa, luonnon vahingoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Olisit näyttänyt niille tissit ja sen jälkeen käskenyt vetään käteen. Se isku munille annetaan heti! Se on turha parkua ettei herrasmiehiä ole, jos ei osaa vaatia arvoistaan kohtelua.
Näin juuri, palaute annetaan heti. Oppivat pitämään suunsa kiinni ainakin siten, että asianosainen ei kuule kommentteja. Minä olisin sanonut jotain tyyliin, enemmin riipputissit, kun ilman aivoja ja käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Oli ilkeää noilta miehiltä. Silti, ole tyytyväinen jos ongelmasi on tätä luokkaa. Tsemppiä.
Aloittajan (satutädin) ongelma ei ole nuo miehet vaan hän itse. Aikuisuus ei ole paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella. Aikuisuus on vastuuta. Sua kohdellaan just niin kuin annat itseäsi kohdeltavan.
Kerron nyt surullisen faktan. Onnea ei valitettavasti kukaan meille anna. Ei valtio, eikä toinen ihminen. Kukaan ei ole sitä meille velkaa. Se on löydettävä itse. Ei tämä aikuisuus helppoa ole yhtään kenellekään. Jokainen muukin meistä kamppailee sen kanssa, rakastetaanko minua vai kuolenko yksin vanhainkodin siivouskaapin lattialle. Välillä sitä koettaa unohtaa tuskan ja vetää kännit viinalla tai jeesuksella. Lopun aikaa meidän muidenkin täytyy pitää torjunta päällä ja elää feikkihymy naamalla epävarmuuksiemme kanssa.
No tuhat kertaa ennemmin ottaisin sun rinnat kuin olisin kommentin lausuneen miehen kaltainen idiootti. Se kun on vaiva, jolle harvoin voi tehdä yhtään mitään.
Naisten nimenomaan ei pidä alistua tuollaiseen käytökseen, vaan käynnistää yhteiskunnallinen keskustelu. Näin ei ollut vielä 30v. sitten, mutta pelit/videot ym. ovat tehneet tehtävänsä. Ihmettelen suomalaisten naisten poikien kasvattamistapaa myös. Pitkälle opiskelleet, älykkäät naiset älkää alistuko, vaan käynnistetään keskustelu. Jos emme nyt toimi, seurauksista kärsii tulevien sukupolvien tytöt ja naiset.
Jos rinnat eivät ole niin isot, että niistä olisi terveyshaittaa, niin taatusti löytyy tukevia rintaliivejä. Ei se kroppa ole ongelma, vaan ne vääränlaiset alusvaatteet. Itseäkin ottaa naisena silmään, kun joku ei osaa ollenkaan pukeutua kropalleen sopivasti. Eikä siinä ole kyse vaatetuksen kalleudesta vaan sopivuudesta. Onko se sitten kaunista, jos isot rinnat leviää pitkin kroppaa? Ei. Yhtä vähän kuin se, että ylipainoinen pukeutuu vaikka liian tiukkaan vaatteeseen. Ainahan sitä voi huudella, että jokainen saa pukeutua niin kuin haluaa. Niin saakin, mutta ei saa sitten valittaa jos muut tuijottaa.
Minkäänlainen ääneen arvostelu tai huutelu ei taas ole koskaan ok.
Miehet pitää yllä sitä