Ollaan sovittu usean perheen kanssa että alamme laulaa Suvivirttä koulun valmistujaistrn lopuksi
Kys juhlassa sitä ei laulettu virallisesti viimekään vuonna. Nyt aiomme yhdessä korjata tilanteen. Olen aivan varma että lapset yhtyvät lauluumme.
Mitä wokettajat alias opettajat tekevät, se jää nähtäväksi.
Kommentit (251)
Itse voin laulaa Suvivirren ekan säkeistön, mutta jo toisessa värssyssä tulee niin heviä jumalajuttua, että en osallistu. En ole herran kansaa joka kiittää luojaansa eikä kolmannen säkeistön Jeesus ole mun sydämeni valo.
Vau! Tehkää se! Opettajat eivät saa lytätä perinteitä!
Jo joutui armas aika ja suvi suloinen
Kauniisti joka koulussa suvivirsi soi
Se meitä muistuttaapi
Kulttuuriamme vaalimaan
Suvirttä iloisesti laulamaan
Vierailija kirjoitti:
Eikä teitä yhtään liikuta se että jollekulle tulee MIELIPAHA!!!?!
Täh!? Meillähän se on, se MIELIPAHA, ei kai me muuten tätä tehtäisi.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein et virsi virkosi suurten nälkävuosien jälkeen 1700 luvulla kun vihdoin saatiin aikainen kevät ja viljat peltoon oikealla hetkellä?
Aika varmasti muistat jotain väärin, sillä ensinnäkin suuret nälkävuodet olivat 1800-luvulla.
Ei muista väärin. Erittäin pahat katovuodet olivat aivan 1600-luvun lopussa. En muista tarkalleen vuosia, mutta heitän, että vuodet 1696 ja 1697. Suomen silloisesta väestöstä kuoli noina vuosina suuri osa, taas arvelu, olisikohan ollut 1/3. Ja btw mm. tästä katovuosien suuresta kuolleisuudesta johtuu se, että nykysuomalaisten esi-isistä löytyy hyvin monissa suvuissa pappeja ja muita ylemmän väen edustajia, koska he jäivät useammin henkiin, koska heillä oli enemmän resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena inhosin syvästi virsiä kun niitä pakotettiin siihen aikaan laulamaan. Synkkämielisiä lauluja joissa Jumala tuntui rankaisevalta ja tuomitsevalta. Myös suvivirttä inhosin. Onneksi virsien laulamisesta on päästy.
N58
Minä sitä vastoin pidin virsistä. Sävelmät useasti tosi kauniita. Muistan erittäin hyvin, kun opeteltiin virttä "Käy yrttitarhasta polku, se Golgatalle vie". Suvivirsi ei ollut suosikkejani, mutta kuului olennaisena kevääseen.
Vierailija kirjoitti:
Se meitä muistuttaapi
Kulttuuriamme vaalimaan
Suvivirsi on muuten ruotsalainen.
Ei oo mun kulttuuria. Jos haluat kuunnella virsiä mee kirkkoon hihhulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä teitä yhtään liikuta se että jollekulle tulee MIELIPAHA!!!?!
Paskat liikuttaa, maassa maan tavalla!
Totta. Suomi on länsimainen demokratia jossa on uskonnonvapaus eikä mikään Iranin kaltainen teokratia. Onhan. ONHAN!!!
Miksi koulussa pitää laulaa joku laulu vain vanhempien nostalgian kaipuun vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulussa pitää laulaa joku laulu vain vanhempien nostalgian kaipuun vuoksi?
Suurin osa näistä kaipaajista ei edes ole itse laulamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se meitä muistuttaapi
Kulttuuriamme vaalimaan
Suvivirsi on muuten ruotsalainen.
Niinpä on. Tarkastan juuri virsikirjastani: Jo joutui armas aika, virsi 571, Ruotsissa v. 1697. Suomennettu 1700. Virsikirjaan 1701. Eli suurten katovuosien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ja kulttuureissa osataan arvostaa omia tapoja ja perinteitä. Miksi meillä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ja kulttuureissa osataan arvostaa omia tapoja ja perinteitä. Miksi meillä ei?
Koska se ei ole omia tapoja ja perinteitä enää. Kirkkoon kuuluu n. 60% suomalaisista, eli lähes puolelle ei suvivirsi muodosta minkäänlaista perinnettä. Maailmassa on paljon kesälauluja, voi valita jonkun muunkin. Oman lapsen koulussa asia oli ratkaistu sillä, että suvivirren sanoja oli muutettu siten, että viittaukset jumalaan oli poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ja kulttuureissa valtio ja uskonto on erotettu toisistaan (paitsi teokratioissa, kuten Iranissa). Miksi meillä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirsi on ruotsalainen ja kristinuskon jumala lähi-idästä. Miksi ei laulettaisi jotain suomalaista?
Ollaan sovittu usean perheen kanssa että alamme laulaa Simo Salmisen po*nolaulua valmistujaisten päätteeksi.
Kys juhlassa sitä ei laulettu virallisesti viimekään vuonna. Nyt aiomme korjata tilanteen. Olen aivan varma että lapset yhtyvät lauluumme.
Mitä opettajat alias wokettajat tekevät, jää nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku vuosi sitten lasten koulussa ei laulettu Suvivirttä. Taisi tulla reilusti palautetta siitäkin.
Viime ja toissa keväänä rehtori kertoi kevätjuhlakutsussaan, että juhlan lopuksi lauletaan Suvivirsi, ja jos ei halua paikalla olla, voi juhlasta poistua ennen tätä. Lisäksi kerrottiin että Suvivirren katsotaan kuuluvan kulttuurisiin perinteisiin.
Kukaan ei poistunut.
Tänä vuonna mitään ennakkoilmoitusta ei kutsussa ollut ja Suvivirsi laulettiin.
Toivottavasti monessa muussakin asiassa liiallisesta varovaisuudesta voitaisiin luopua.
Saanko minä tulla kossupullo mukanani juhlaan örveltämään kaatokäännissä, jos katson sen kuuluvan kulttuurisiin perinteisiin?
Vierailija kirjoitti:
olen muslimi, ja mua ei haittaa suuntaan eikä toiseen, kuuluuko juhlaan Suvivirsi. Se on ihan normaalia, että jokaisessa maassa on oma kulttuurinsa, se ei tarkoita, ettemmekö voisi elää sovussa samassa maassa.
Miten suvivirsi liittyy suomalaiseen kulttuuriin?
Hienoa, alas Marin ex viisikko hallinnon Suomeen väkisin ajamat WOKE ja TRANS agendat ja suvivirret joka kouluun...
Vielä kun saataisiin ko. ex hallinnolle vankeusrangaistukset lasten ja nuorten mielenterveyden tuhoamisesta 2020-2023...
Ei kukaan kiellä sinua laulamasta suvivirttä. Julkisen oppilaitoksen kaikille pakollisen juhlan tulee kuitenkin olla neutraali. Se tarkoittaa, että niissä ei virallisena ohjelmanumerona ole uskonnollista sisältöä. Tämä on kaikille tasapuolista.