Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko rahaa lahjaksi varakkaan perheen lapselle? (kun itse en ole varakas)

Vierailija
29.05.2024 |

Serkkuni pääsee ripille. Hän ei ole kummilapseni ja nähdään hyvin harvoin. Perheemme on kutsuttu rippijuhliin.

Minkä verran rippilahjaksi kannattaisi antaa? Pohditaan rahaa/lahjakorttia + yhtä ruusua. Ollaan itse alle keskituloinen perhe. Serkkuni perhe on taas hyvin varakas, molemmat vanhemmat ovat todella kovatuloisia. Kyse ei siis ole siitä, että tälle nuorelle rippilahjarahat olisivat joku harvinainen tilaisuus, jolloin nuori saa käyttöönsä enemmänkin omaa käyttörahaa. Nuori on varakas, kun perheen elintaso on leveä. Koen, että meidän kohdallamme lahjaraha on vain pisara meressä eikä nuori "osaa arvostaa" sitä samalla tavalla kuin nuori, jolla ei noin varakasta perhettä ole. Jos tämä nuori olisi läheisempi/pienituloisemmasta perheestä, niin hyvillä mielin voisi antaa lahjaksi vaikka viisikymppiä (meille iso summa).

Tuntuisi kummalta antaa isoa summaa lahjaksi, kun nuoren perhe on varakas ja me ei olla. Halutaan kuitenkin muistaa rippipäivänä, joten ilman lahjaa ei juhliin olla menossa. Mitään emme nuoresta tiedä, joten tavaralahjojen ostaminen tuntuisi turhauttavalta (ei kuitenkaan osattaisi ostaa mitään mieluista/tarpeellista).

Ap

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 500 euroa en kehtaisi antaa.

Höpö höpö, liian paljon, itse annan aina rippilapselle 15e.

Vierailija
62/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se ole sen lapsen vika että on syntynyt rikkaaseen perheeseen.

Ap olet katkera, kateellinen ja ilkeä. Lapsi ei ole tehnyt mitään pahaa sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kun luin tekstin niin ei tullut käsitystä että serkun perhe "leveilee" rahoillaan vaikka ovatkin hyvätuloisia. Minusta on tyhmää jättää menemättä (niin kuin joku ehdotti) jos ei ole varaa kalliiseen lahjaan. Perheellä voi silti olla asialliset arvot (monella onkin) vaikka ovat varakkaita. Joillakin voi olla toisin päin. 

Jos nuori pitää kukista niin laadukas ruusu on kaunis lahja, kortti ja runo mukaan. Halutessaan voisi sen 20e laittaa lisäksi. Myös kortti ja kaunis pullo pienpanimolimpparia tai muu alkoholiton kuplajuoma ja se 20e mukaan. Hopeiset nappikorvikset saa pienellä summalla jos on nuoren tyyliset. Kaunis muki ja laadukas kahvi tai teetä, jotain karkkia vaikka lisäksi. 

Vierailija
64/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ruusu ja leffalippu. Ei tosta asiasta kannata ottaa paineita. Annatte sen mitä haluatte, tärkeintä on muistaminen.

Vierailija
65/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa rippilahjaksi riittäisi se ruusu ja kaunis kortti. Ei rahaa, ei lahjakorttia tms.

Vierailija
66/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna rahaa vaan anna jokin muu lahja esim jokin kirjalahja.

Vierailija
67/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on hyvä lahja. Jos haluat panostaa niin jokin vanhempi painos

Vierailija
68/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun ne saa kirkolta.

Itse ehkä ostaisin pienen korun, joko ihan liikkeestä tai sitten esim. Sokokselta saa. Ne maksaa 20 euroa tai vähemmänkin. Ja löytyy ihan laadukkaitakin, ei mitään krääsää, kivoja korvakoruja esim.

Tai vaikka jokin kasvava ruukkukukka ja kortti. Ja kiva ruukunsuoja. 

Vierailija
69/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa antaisin ehkä muuta kuin rahaa. Esim. rippiristi tai jotain tarpeellista aikuistuvalle nuorelle.

Kummien kuuluu ostaa rippiristi ja se vasta maksaakin!  

Vierailija
70/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime vuonna pojalla rippijuhlat. Emme ole todellakaan mitään supervarakkaita mutta jonkun mielestä varmasti oikein hyvin toimeentulevia. Olen kuitenkin aiemmin elänyt elämää jossa jokainen kulutettu euro on ollut harkittava tarkkaan ja jostain muusta pois. Tuolloin juhlakutsut on otettu ilolla vastaan mutta samalla niihin liittyvä rahanmeno on saanut palan kurkkuun.

Tästä näkökulmasta sanoisin että ap:n ongelma on iso hänelle itselleen mutta juhlakalulle/perheelleen luultavasti varsin merkityksetön. Meillä poika ei varmana muista yhdenkään kirjekuoren rahasummaa. Setelit heitettiin lennossa lipaston laatikkoon ja kortti laitettiin pöydälle. Meillä vanhemmilla ei ole minläänlaista tietoa/ muistikuvaa siitä kuka antoi mitäkin. Poika  kyllä laskeskeli saamaansa massimäärää illalla onnellisena. Ainoa summa joka on saattanut pojan mieleen erikseen jäädä on isovanhempien tilille laittama summa.

Eli sanoisin että ap voi huoletta ja hyvillä mielin antaa juuri sen summan mikä itseltä hyvältä tuntuu. Ruusu tuo juhlan tunnun vanhemmille ( eniten varmaan äidille ja naispuolisille vieraille jotka niitä ihastelevat), nuoret kuitenkaan juuri kukista piittaa eli sekään ei mielestäni ole pakollinen.

Kivoja juhlia ap:lle ja perheelleen!  

Vierailija
71/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen mneossa mun serkun lapsen rippijuhliin ja ostin lahjaksi tämän kesän sesonki -Muumimukin ja aion viedä myös ruusun. Ihan riittävä lahja mun mielestä kun kyseessä on niinkin kaukainen sukulainen. Se muumimuki on sitten muistona, että tänä kesänä 2024 hän pääsi ripille.

Vierailija
72/72 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä kuulosti kutsulta, tuokaa  vaan  sitä rahaa sittenkin.  Omasi  pääsemässä?