G: Saako lapsen ottaa mukaan lapsettomuusklinikalle?
Tämmöinen juttu pulpahti tuossa taas mieleen, kun luin tuota toista lapsettomuus ja lappu kolmosista klinikan seinällä -juttua.
Itse aikanaan kärsin lapsettomuudesta ja klinikalla tuli juostua parin vuoden ajan melko tiuhaan - sitten onni todella potkaisi ja tulinkin ihan luomusti raskaaksi, saimme kauan odotetun lapsemme. Siellä käydessäni aina välillä törmäsi käytävillä pikkulapsiin, joita vanhemmat olivat tuoneet mukanaan klinikalla asioidessaan. Kyllähän se silloin riipaisi, mutta ajattelin, että ihmiset varmaan haluavat esitellä lääkärille hoidoilla aikaan saadun lapsensa samalla, kun hoitoja jatketaan pikkukakkosen aikaan saamiseksi tms. Oma lääkärinikin joskus sanoi, että on kiva niitä lapsia sitten nähdä.
Itseäni ärsyttivät paljon enemmän siesllä aulassa esillä olleet Kaksplus- ja Vauva-lehdet, mielestäni tavalliset naistenlehdet olisivat saaneet riittää...
Mutta kun joskus ehkä taas tiemme sinne klinikalle vie, jos vauvakuume uudelleen yllättää eikä kotikonstein onnistuta, niin mietin sitä, että onko yleisesti ottaen " törkeää" ottaa se lapsi mukaan sinne. Oma mielipiteeni on, että ei ole.
Kommentit (17)
Saimme mieheni kanssa tammikuussa 2005 pojan clomihoitojen seurauksena ja keväällä 2006 palasimme asiakkaaksi kun 10kk yrittämisen jälkeen ei tulosta ollut tullut.
Kysyin silloin suoraan hoitajalta ja lääkäriltä, että saako pojan ottaa mukaan ja lääkäri sanoi heti empimättä että tottakai, heistä olisi ihanaa nähdä veijarimme, jonka alkua he ovat olleet avittamassa. Tietenkin tulee ottaa huomioon, että kyseessä oli kierronkartoituskäynti, jonka tarkoitus oli kirjoittaa reseptit ja sopia seuraava käynti -toimenpideaikaan ei tietenkään lasta saa ottaa mukaan.
Poikamme oli mukana ja käynnistä jäi positiivinen kuva. Lääkärillä oli kiireestä huolimatta aikaa jutella myös esikoisen asioista ja saimmekin kertoa kaikki mahdolliset kuulumiset kuluneesta reilusta vuodesta.
Käyntejä ei sitten ollutkaan enää kuin kaksi -ekana ultra ja pregnylin pistos ja seuraavana alkuraskauden ultra :o) Onneksemme tärppäsi ekasta kunnon hoitokierrosta ja poikamme on saamassa ensi maaliskuussa kaverin!
En nyt tarkoita, että se lapsi joka kerta otettaisiin sinne klinikalle mukaan. Ehkä isäkin voisi olla mukana, jolloin hän voisi pidellä lasta gyn. tutkimusten aikana. Ihan yleisesti ottaen siis tätä nyt kysyin, ei ole asia ajankohtainen meillä juuri nyt.
t. ap
Vaikka lapsi oli samassa paikassa tehty eli hoitojen tulos hänkin. Ajattelin, että jos vaikka häiritsisi jotain toista asiakasta, joka pahassa vaiheessa. Lääkäri sitten kysyi meiltä, että missäs teidän poika nyt on kun menimme miehen kanssa kaksin... Todettiin vähän noloina, että hoidossa on, todellista syytä emme kertoneet miksei ollut mukana.
Itse muistan että toisten lapset eivät aikanaan häirinneet odotustiloissa. Jotenkin ajattelin, että ehkä nekin lapset olivat hoitojen tulosta.
katsotaankohan mua kieroon kun siellä edelleen käyn (kävin pari kertaa ultrassa, mm. 4D:ssä), mutta aina silloin kun kävin niin sattui klinikan käytävillä olemaan tosi autiota. Enpä silloin huomannut, että kukaan olisi kieroon katsonut.
t. ap
sä käynyt, vaikka lapsettomuushoidoissa ollaan itsekin juostu. Ei otettu esikoista (luomu) mukaan, koska olisi ollut todnäk hankalampaa hoitaa asioita. Kyllähän lapsia nyt on joka paikassa ja ainakin perhesuunnittelupolilla ihmisiä lukuisten muidenkin asioiden takia kuin lapsettomuuden. Ja en minä ainakaan (vaikkei lapset ole taivaasta tippunutkaan) ole sentään niin katkeraksi muuttunut, että lasten läsnäolo minua häiritsisi. Jotain tolkkua nyt hyvät lapsettomat.
Miten siellä otetaan huomioon asiakasta?
T. yksi myös sitä vaihtoehtoa harkitseva
Tosin taitaa gynekäynti lapsen kanssa olla aika rasittava kokemus, luulisin näin lapsettomuusklinikan ikiasiakkaana.
Lapsettomuus on tosi kipeä suru, mutta joutuvathan he kohtaamaan kaikkialla lapsia ja sitä onnea, mitä toivovat itselleen. Ei kukaan ole vastuussa tuntemattoman tunteista, kun ei tahallisesti yritä pahoittaa mieltä.
Kun en saanut mistään hoitajaa. Papassa oli fiksuja hoitajia, toinen piti lasta kun toinen otti näytteen. Lapsi reilun vuoden, joten ei ymmärtänyt asiasta mitään.
Isommat lapset varmaan jo kyselee kaikenlaista, pikkuisenhan voi istuttaa vaikka rattaisiin.
Vierailija:
Tosin taitaa gynekäynti lapsen kanssa olla aika rasittava kokemus, luulisin näin lapsettomuusklinikan ikiasiakkaana.
Tavallisessa neuvolassa olen käynyt lapsen kanssa, mutta lapsettomuusklinikalle en veisi, sillä kyllä siellä varmasti on ihmisiä, joita se riipaisee. Sen verran voi olla ajattelevainen muita ihmisiä kohtaan.
mutta mulla olikin mies mukana ja olimme ajatelleet, että mies pitää poikaa kun mua tutkitaan. Lopulta siinä kävi niin, että se hoitaja halusi pitää poikaa samalla kun kirjasi lääkärin sanomia asioita koneelle ja mies istuksi vaan mun vieressä ja kuunteli mitä lekuri sanoi.
4
Senhän luulisi päinvastoin olevan iloinen uutinen ja hyvää mainosta kyseisen firman puolesta!
satunnaisesti nähdyt lapset - jotkut olivat nimenomaan esittelemässä lääkärille " aikaansaannostaan" ja mulla kostui silmät lähinnä ilosta, siitä ajatuksesta että tollaisia söpöläisiä näillä hoidoilla voi saada. <3
Kyllä sen ymmärtää että lapsi halutaan näyttää hoitohenkilökunnalle, jonka kanssa saattaa olla pitkäkin hoitotaival ja toisaalta ei sitä lastenvahtia aina saa niin lyhyellä varoitusajalla, kuin millä hoidossa edetään.
ja jotkut joutuu hyppäämään siellä vähän väliä: ei aina saa lapsenvahtia.
En kyllä ottaisi gynelle lasta mukaan muutenkaan jos vain saisin hänet hoitoon, mutta eism. verikokeeseen tai ultraan voisin mennä lapsen kanssa.
Kävin siis Väestöliitossa, ja samalla klinikalla kävin myös äitiysneuvolassa niin ei koskaan tuntunut että mua olis ' katottu kieroon' vaikka vaapuin ison mahani kanssa lapsettomuusklinikalle.
mun mielestä ei,koska lapset voi häiritä tutkimuksia..ja näin mulle on sanottukkin..Syynä ei siis se,että " lapsettomia" ottaisi päähän katsella muiden lapsia,koska lapsia näkee yleensä ottaen kaduilla,kaupoissa jne..Mutta mua ainakin häiritsisi,jos lapset/lapsi riehuisi ja levittelisi tavaroita ympäri odotushuonetta,kun ei heiltä voi vaatia että jaksaisivat istua aloillaan hiljaa..varsinkin,kun ei ole viihdykettä talon puolesta!!