Eikö lapsilla ole enää isovanhemåia turvana kun pohditaan miten 7 v pärjää lomalla yksin?
Eikö teillä isovanhemmat osallistu/osallistuneet?
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli riita anopin kanssa, tämä kun ei suostunut siirtämään lomiaan. Väitti, että hoitaa heinäkuun omaa äitiään, jonka hoitolaitoksessa on kaksi osastoa suljettuna. Olisi ottanut kesäkuun palkatonta, mutta ei käy, on niin ahne, ettei halua eläkkeensä pienenevän.
Ota sinä kesäkuu palkatonta, ei vaikuta vielä niin paljon eläkkeeseen kun viimeiset työvuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suurin osa on lähtenyt jo nuorena maailmalle itsenäistymään ja opiskelun/työn perässä, eikä jääty lapsuuden maisemiin perustamaan perhettä.
Meidänkin isovanhemmat asuvat yli 1300 km päässä ja siksi, vaikea saada hoitoapua isovanhemmilta.
Ja näin luulen suurimmalla osalla olevan, isovanhemmat asuvat kaukana.
Niin, sitä koululaistahan ei tarvitse just siellä koululaisen kotona katsella, vaan ihan voi mennä sinne mummolaan. Meillekin tulee Saksasta lapsenlapset.
Niin, ei ihan kaikilla välttämättä onnistu.
Omat vanhempani eivät koskaan hoitaneet lastenlapsiaan. Omat lapsensa he kyllä sujuvasti hoidattivat isovanhemmilla.
Kun lapseni olivat pieniä, tein freelancerin töitä kotona. Ei ollut tarvetta hankkia hoitoapua eikä päästä lapsista eroon kesälläkään.
Millä perusteella oletatte nimenomaan velvollisuudeksi hoitaa ja ruokkia lapsenne ?
Jos mummo ei enää ole työelämässä hänellä voi olla pienehkö eläkekin. Kun Seijan 2 lasta on kesäkuussa 2 viikkoa, Nikon kaks lasta heinäkuussa ja elokuun alussa taas pari viikkoa jonkun lapset se on mummoille iso rahanmenokin. Elämä ei ole pelkkää rakkautta.
Lisäksi mummo kustantaa kaikenlaiset huvitukset noina viikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suurin osa on lähtenyt jo nuorena maailmalle itsenäistymään ja opiskelun/työn perässä, eikä jääty lapsuuden maisemiin perustamaan perhettä.
Meidänkin isovanhemmat asuvat yli 1300 km päässä ja siksi, vaikea saada hoitoapua isovanhemmilta.
Niin, sitä koululaistahan ei tarvitse just siellä koululaisen kotona katsella, vaan ihan voi mennä sinne mummolaan. Meillekin tulee Saksasta lapsenlapset.
Niin mutta ei se välimatka mikään este sinällään ole, kuten täällä nyt joku jankuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmista toinen eläkkeellä mutta ei halua hoitaa lapsenlapsia ikinä. Ja toinen työelämässä ja matkustaa ja juopottelee vapaa-aikansa. Ei ole ikinä hoitanut myöskään. Itsekkyys on tämän päivän juttu.
Entä jos ei yksi kertaisesti jaksa.
En tiedä kysyttiinkö sitä silloin aikoinaan niiltä isovanhemmilta? Omani omisti maatilan, jossa oli peltoa ja eläimiä. Raskasta fyysistä työtä vuoden ympäri. Siellä mentiin mukana ja mummo ja pappa mielellään opettivat monia juttuja. Joka päivä oli monipuolista itse tehtyä (ja itse kasvatettua) ruokaa.
Minun vanhempani eivät hoida ja voin kertoa, että heidän elämänsä on ollut paljon kevyempää. Mutta kun kiire ravata ravintoloissa, teattereissa, laivaristeilyillä jne. Ei ole aikaa kerran vuodessa katsoa lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Enää? Mä olin lapsi 80-luvulla eikä mua isovanhemmat hoitaneet koulujen loma-aikoina. Asuivat meinaan 350 km päässä, tai no pappa vielä kauempana.
Minäkin olin lapsi 70- ja 80-luvuilla. Mummolat oli kaukana, mutta aina kesäisin vietettiin siellä pitkiä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli riita anopin kanssa, tämä kun ei suostunut siirtämään lomiaan. Väitti, että hoitaa heinäkuun omaa äitiään, jonka hoitolaitoksessa on kaksi osastoa suljettuna. Olisi ottanut kesäkuun palkatonta, mutta ei käy, on niin ahne, ettei halua eläkkeensä pienenevän.
Kauhea komentti.
Milloin anoppi itse viettää lomaa ja lataa akkujaan?
Jos vaadit anoppia ottamaan palkatonta vapaata, hoitaakseen lastasi, niin mikä estää sitä sinua tekemäatä?
Jo on vaatimukset, eikä tunneta rajoja.
Provot uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomia riittää tänä päivänä niin vanhemmissa kuin lapsissakin.
Me järjestimme lasten kesähoidot itse.
Pidimme miehen kanssa kesälomat eri aikoina.
Ja naapurit myös, sikäli kuin kaikki saivat ne niin järjestettyä.
Ja järjestimme naapurien kanssa hoitoringit.
Ne vanhemmat ketkä olivat lomilla, vapaapäivillä voisivat muidenkin lapsia siinä kuin omiaan, niin isot kuin äiditkin.
Kukin teki omissa kodeissaan ruokia, ja ne yhdistettiin nyyttäreidrn tapaan.
Rahaa kukaan ei muuten liikutellut. Ja tasapuolisesti pyrimme hoitamaan.
Ja lapset, sekä osa teineistä olivat keskenään myös paljon yökylissä naapureiden ja meidän kodissa.
Hyvin sujuivat kesät, ja muutkin loma-ajat.
Se vaatii vanhemmilta vastuita, ja epäitsekästä käytöstä.
Mutta kun lapsia teet, niin näin toimii vastuulliset vanhemmat.
Eikä niin, että minä haluan viettää
Tämä, hienoa lueke edes yksi täyspäisen vastaus tähän asiaan.
Näin oli lapsuudessani ja näin teimme omien lasten kanssa (eikä meistä kumpikaan ole opettaja jolla pitkät lomat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota sinä kesäkuu palkatonta, ei vaikuta vielä niin paljon eläkkeeseen kun viimeiset työvuodet.
Niin, vanhemmat voivat ottaa sitä palkatonta myös. Ei mummot ole heitä.pakottaneet lapsia hankkimaan. Täällä kuitenkin syyllistetään mummoja vankasti.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että anopin olisi pitänyt valita äitinsä ja lasten hoidon välillä. Entä hänen oma lomansa ja jaksamisensa? Ja miksi pitäisi pienentää eläkettään sen takia että te ette saa lastenhoitoa järjestettyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta ei se välimatka mikään este sinällään ole, kuten täällä nyt joku jankuttaa.
No totta kai se on este. Meillä isovanhemmat toisella puolella Eurooppaa.
Voi hoo. Aika monelle 7-vuotiaalle on kesäkerhoa tai muuta tekemistä, onko pk-seudulla vielä kesäpuistoja joista sai muistaakseni ruokaakin? Ymmärrän huolen jos jää yksin isoon omakotitaloon kymmenen kilometrin päähän muusta asutuksesta. Samoin jos on joku kehitykseen liittyvä poikkeama. Varmaan kannattaisi aloittaa lapsen valmentaminen ajoissa ettei tule yllätyksenä. Eikä antaa sen älyluurin kasvattaa.
Me aloitettiin eskarissa ihan puolen tunnin yksinolosta kun kävin lähikaupassa. Ei ollut puhelinta joten ei myöskään oppinut soittelemaan viiden minuutin välein perään. Aluksi laitoin jotain piirrettyjä pyörimään. Ekaluokan jälkeen oli muutaman tunnin iltapäivällä yksin joitakin päiviä viikossa. Opeteltiin voileipien tekoa ja ruoan lämmittämistä. Asuttiin koko alakoulun rivarissa joten oli pihalla kavereita. Oppi käymään kaupassa ja osasi olla illallakin kun joskus oli pakko. Soitin tauolla ja aina oli joku naapuri jolta pystyi pyytämään apua tarvittaessa.
Ei tullut traumoja enkä kokenut että olisin ollut huono vanhempi. Itseäni ainakin ärsytti samanikäisenä kun oli aina joku kyttäämässä tekemisiä ja purkamassa omaa pahaa oloa. Toki vanhempi voi olla kotona erilainen kun omani olivat. Muistan kun joskus menin kavereiden kotiin, ihana rauha tehdä läksyt ja jutella ja juoda mehua eikä ketään jäkättämässä. Oma lapsuuteni oli sanalla sanoen kauhea.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat ovat reilusti +70 v, kun lapsemme menee kouluun. Emme oleta, että tuon ikäiset jaksaisivat lasta hoitaa. Voi olla sairautta ja muuta.
Sairauksia voi toki olla, mutta esim. viime kesänä olin 74-v, kun vietin 7-v kanssa ihania kesäpäiviä. Teimme retken Eläinmuseoon, Heurekaan, eväsretkiä eri luontokohteisiin jne. Vain me kaksi ja nautimme toistemme seurasta. Joskus mukanamme oli myös samanikäinen kaveri. Vain taivas on rajana mitä 7-v kanssa voi tehdä.
Olemme itse työssä ja loman vietämme Euroopassa. Välimatka muutenkin 300 km, pitäisikö meidän pariskunnan mennä asumaan nuorenparin kaksioon? Ekaluokkalainen ei uskalla viettää yhtään yötä erossa vanhemmistaan.
Kun meidän lapset oli tuon ikäisiä, kaikki isovanhemmat olivat töissä 200 km päässä meiltä.
Lapsi on jo aikuinen, mutta tuhlasin joka kesä satoja euroja erilaisiin leireihin kun lapsi oli alakoulussa. Isovanhemmat asuivat satojen kilometrien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää? Mä olin lapsi 80-luvulla eikä mua isovanhemmat hoitaneet koulujen loma-aikoina. Asuivat meinaan 350 km päässä, tai no pappa vielä kauempana.
Minäkin olin lapsi 70- ja 80-luvuilla. Mummolat oli kaukana, mutta aina kesäisin vietettiin siellä pitkiä aikoja.
Noh, mun mummot olivat työelämässä vielä silloin, kun itse olin alakouluikäinen. Kerran taisin jäädä muutamaksi päiväksi mummolaan, mutta olin silloinkin enimmäkseen tätini kaitsettavana. Muistan, että mentiin junalla mummolasta papan luo ja isä tuli sinne sitten muutaman päivän päästä. Siinä ne mun mummolakesät.
Kulttuurisidonnaista tämä "mummon on hoidettava lapsenlapsia". Kälyni on itänaapurista ja todella vihainen kun äitini hoida hänen pienokaistaan "tarpeeksi paljon". Venäläiset mummot ovat kuulemma ihan toisenlaisia. Niin ovat, mutta niin on äiditkin.
Äitini on 7-kymppinen, hyväkuntoinen ja terve, mutta mielestäni hänen ei todellakaan tarvitse lapsenlapsen hoitovastuuta ottaa. Mielellään hän silloin tällöin taaperoa hoitaa ja ottaa muut lapsenlapset vierailulle, mutta ei joka päivä, eikä pitkiksi ajoiksi silloinkaan.
Omat alakouluikäiset pärjäävät kahdestaan kun on sovittu, että naapuriin voi mennä jos tarvitsee apua, meille vanhemmille voi aina soittaa ja on selvät ohjeet sekä säännöt.
Ei ole. Ollaan muutettu 300km päähän lasten isovanhemmista. Mutta vaikka asuttaisiin viereisessä talossa eivät he meitä auttaisi