Yläkoululaisten asenteet ruotsin opintoja kohtaan ovat yhä kielteisempiä
Läheskään kaikkien yläkoululaisten suullinen ruotsin kielen taito ei kehity paremmaksi perusopetuksen viimeisinä vuosina. Tyttöjen ja poikien välillä on suuria eroja sekä asenteissa että kielitaidossa, ja myös koulukohtaiset kielitaitoerot ovat huomattavia, selviää Oulun yliopistossa tehdystä väitöstutkimuksesta.
Tutkimustulosten mukaan oppilaiden asenteet ruotsin opintoja kohtaan olivat myönteisiä 7. vuosiluokalla, mutta muuttuivat kielteisemmiksi yläkoulun loppua kohti. Suullinen kommunikatiivinen kielitaito kehittyi yläkoulussa ainoastaan osalla oppilaista, minkä vuoksi monen oppilaan kielitaito oli heikko tai lähes olematon 9. vuosiluokalla.
Tutkimustulokset tukevat monilta osin viimeaikaisten kansallisten kartoitusten tuloksia, mutta ovat vain osittain sopusoinnussa opetussuunnitelmien perusteissa mainittujen tavoitteiden kanssa.
Opetusjärjestelyjä, oppimisympäristöjä, paikallisia opetussuunnitelmia, oppimateriaaleja ja kielipedagogisia ratkaisuja on sen vuoksi uudistettava ja päivitettävä siten, että niissä huomioidaan oppilaiden, opettajien ja opetusmateriaalin tuottajien näkökulmat ja muuttuvat tarpeet.
https://www.verkkouutiset.fi/a/monen-ysiluokkalaisen-suullinen-ruotsin-…
Kommentit (140)
Kaikki kaupungit kaksikielisiksi! Ummikkous on säälittävää.
Jonkun turhan asian oppiminen ei kovi motivoi. Mahtaako johtuu siitä?
Koko pakkoruotsi on ihan järjetön.
Eipä itseänikään kiinnostanut koulu aikoina joku ruotsi. Pakko oli istua tunneilla ja sitten räpiköidä siitä läpi vitosen numerolla
Ei voisi vähempää kiinnostaa eikä ainakaan mitään hyödyllistä ollut sen "pakko-oppiminen" en osaa edelleenkään, en tarvitse missään sitä
Ei ihme, ettei se kiinnosta edelleenkään nuoria. On varmaan hienoa olla ruotsin opettaja ja tuntea itsensä tarpeelliseksi
Asenneongelmaa ei korjata sillä, että puhalletaan heidän pillin mukaan. Tarvitselle lisää Ruotsin opintoja, ei vähemmän. Vaihtoehtoisesti voitaisiin nämä laiskimukset laittaa Ruotsin sijasta juoksemaan cooperin testin, ja katsotaan alkaako näille pölvästeille kelvata se ruotsin opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Kandeis opettaa sellaisia kieliä, joista on todellista hyötyä elämässä. Tai sellaisia kieliä, jotka itseasiassa kiinnostaa oppijoita.
Eivät mitkään kielet kiinnosta nuoria. Oma poikani olisi halunnut A2-saksan. Ei tullut ryhmää, vaikka koulussa 500 oppilasta. No nyt hän paremman puutteessa opiskelee ruotsia ja hänellä on kymppi tulossa. Jos ruotsi poistettaisiin, ei kenenkään kielitaito paranisi vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Asenneongelmaa ei korjata sillä, että puhalletaan heidän pillin mukaan. Tarvitselle lisää Ruotsin opintoja, ei vähemmän. Vaihtoehtoisesti voitaisiin nämä laiskimukset laittaa Ruotsin sijasta juoksemaan cooperin testin, ja katsotaan alkaako näille pölvästeille kelvata se ruotsin opiskelu.
Jos nykynuoret pistää cooperin testiin, he menevät terkalle kertomaan että tuntuu pahalta. Eikä tämä ole edes vitsi.
Ratkaisuhan on selvä; ruotsin opiskelu aloitettava jo päiväkodissa.
Päättäjät
Suomessa koulutetaan jäätävä määrä ruotsin kielen asiantuntijoita eri yliopistoissa. Paljonko suomen maistereita on pohjoismaissa yhteensä? Lisäksi tulkkausteknologia on nykyään uskomattoman tehokasta.
Jos Amerikkaan orjia tuoneet olisivat puhuneet jotain muuta kieltä kuin englantia, pitäisikö orjien jälkeläisten nyt opetella sitä? Suomi sai itsenäisyyden Venäjältä reilut 100 vuotta sitten ja siitä on pidetty kiinni. Kansallisaatteeseen, joka heräsi 1800-luvulle mennessä kuuluu, että valtiota määrittelee yhteinen kieli. Suomella tämä kehitys jäi jotenkin kesken pakkoruotsin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Asenneongelmaa ei korjata sillä, että puhalletaan heidän pillin mukaan. Tarvitselle lisää Ruotsin opintoja, ei vähemmän. Vaihtoehtoisesti voitaisiin nämä laiskimukset laittaa Ruotsin sijasta juoksemaan cooperin testin, ja katsotaan alkaako näille pölvästeille kelvata se ruotsin opiskelu.
Asenneongelma?? Jos joku on sun kanssa eri mieltä, niin sillä on asenneongelma? Joo, aivot narikkaan ja ruotsin tunnille!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koulutetaan jäätävä määrä ruotsin kielen asiantuntijoita eri yliopistoissa. Paljonko suomen maistereita on pohjoismaissa yhteensä? Lisäksi tulkkausteknologia on nykyään uskomattoman tehokasta.
Jos Amerikkaan orjia tuoneet olisivat puhuneet jotain muuta kieltä kuin englantia, pitäisikö orjien jälkeläisten nyt opetella sitä? Suomi sai itsenäisyyden Venäjältä reilut 100 vuotta sitten ja siitä on pidetty kiinni. Kansallisaatteeseen, joka heräsi 1800-luvulle mennessä kuuluu, että valtiota määrittelee yhteinen kieli. Suomella tämä kehitys jäi jotenkin kesken pakkoruotsin kautta.
Katsopa Afrikkaan. Siellä edelleen kaikki korkeakoulutus on englanniksi tai ranskaksi, vaikka se taatusti ei ole kenenkään paikallisen alkuperäinen kieli. Suomessa sen sijaan on aina ollut rannikolla ruotsinkielisiä. Ruotsin kanssa meillä on paljon pidempi yhteinen historia kuin Venäjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandeis opettaa sellaisia kieliä, joista on todellista hyötyä elämässä. Tai sellaisia kieliä, jotka itseasiassa kiinnostaa oppijoita.
Eivät mitkään kielet kiinnosta nuoria. Oma poikani olisi halunnut A2-saksan. Ei tullut ryhmää, vaikka koulussa 500 oppilasta. No nyt hän paremman puutteessa opiskelee ruotsia ja hänellä on kymppi tulossa. Jos ruotsi poistettaisiin, ei kenenkään kielitaito paranisi vaan päinvastoin.
Jos joku pakkokieli pitää olla, ei sen tartte olla ruotsi. Enemmän pakkosaksalla tai -ranskalla tekis kuin -ruotsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenneongelmaa ei korjata sillä, että puhalletaan heidän pillin mukaan. Tarvitselle lisää Ruotsin opintoja, ei vähemmän. Vaihtoehtoisesti voitaisiin nämä laiskimukset laittaa Ruotsin sijasta juoksemaan cooperin testin, ja katsotaan alkaako näille pölvästeille kelvata se ruotsin opiskelu.
Asenneongelma?? Jos joku on sun kanssa eri mieltä, niin sillä on asenneongelma? Joo, aivot narikkaan ja ruotsin tunnille!
Tuommoinen aukotiteettivastaisuus on asenneongelma. Ja miksi oppilaiden tulisi saada päättää, että mitä opiskellaan? Jos mentäisiin heidän ohjeistuksella, eivät he muuta tekisi kuin pelaisi pleikkaa ja katsoisi höpöhöpö sarjoja.
Koko väestön tekohengittäminen yhden rannikkoporukan palvelemiseksi ei ole realismia.
Sama kuin vaikka nyrkkeily olisi pakollinen oppiaine ja jokaisen pitäisi olla valmis nyrkkitappeluun milloin tahansa, jos ammattinyrkkeilijä haluaa lyödä kadulla. Jokainen ymmärtää, että tämä ei ole realismia. Ihmisten elämän pitäisi pyöriä nyrkkeilyn ympärillä, jotta voisi valmistautua tilanteeseen.
Sama juttu ruotsin kanssa. Suomalaisilla on ymmärrystä ruotsin aakkosista, perusfraaseista ja muusta enemmän kuin suurella osalla maailman ihmisistä, mutta he eivät voi realistisesti tekohengittää ruotsia harrastuksena koko elämänsä ajan. Tätä varten meillä on simultaanitulkit ja muut laitteetkin nykyään, jos joku vanhus tai larppaaja tulee rannikolta Turkua pohjoisemmaksi.
Ja samalla tavalla meillä on sumutteet, pyssyt ja muut välineet, jos joku haluaa ruveta hakkaamaan ihmisiä keskellä katua. Edes poliisin toiminta ei perustu siihen, että jokainen poliisi on vapaaottelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenneongelmaa ei korjata sillä, että puhalletaan heidän pillin mukaan. Tarvitselle lisää Ruotsin opintoja, ei vähemmän. Vaihtoehtoisesti voitaisiin nämä laiskimukset laittaa Ruotsin sijasta juoksemaan cooperin testin, ja katsotaan alkaako näille pölvästeille kelvata se ruotsin opiskelu.
Asenneongelma?? Jos joku on sun kanssa eri mieltä, niin sillä on asenneongelma? Joo, aivot narikkaan ja ruotsin tunnille!
Kumpi on pannut aivot narikkaan, se joka oppii ruotsia vai se joka ei opi?
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Kandeis opettaa sellaisia kieliä, joista on todellista hyötyä elämässä. Tai sellaisia kieliä, jotka itseasiassa kiinnostaa oppijoita.
Kyllähän sitä aina opettaa voi. Ottamatta nyt mitenkään kantaa siihen tulisiko ruotsin olla pakollinen oppiaine vai ei, niin pulmana ei yleensä ole se mitä opetetaan. En näin yläasteen opena pysty kyllä tunnistamaan yhtään oppilastani, jonka kohdalla ongelma olisi erityisesti se kielen x opiskelu ja siitä johtuva tunneilla passiivisena lojuminen. Samaa se on kielen y tunneilla. Tai jos tällaisia opiskelijoita on, niin sitten ne ovat yksittäistapauksia. Kyllä niillä joilla esim. ruotsin opiskelu tökkii, tökkii myös moni muu asia. Äidinkielen tunneilla ei jakseta lukea kahden sivun pituista perustekstiä ja sitten kun se väkisin kahlataan läpi, niin siitä ei ymmärretä hevon vi**ua. Ja se porukka, jolla esim. ruotsi tökkii pahasti, oppii yksinkertaisen perusenglannin opitaan Tiktokista ja peleistä, ei oppitunneilta.
En siis mitenkään puolusta ruotsin kielen pakollisuutta tässä. En vain näe sitä ollenkaan suurimpana ongelma siinä, että homma ei etene.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuhan on selvä; ruotsin opiskelu aloitettava jo päiväkodissa.
Päättäjät
Entäs somali? Somaliaa äidinkielenään puhuvia taitaa jo olla enemmän kuin näitä bättre folk -ruottalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä itseänikään kiinnostanut koulu aikoina joku ruotsi. Pakko oli istua tunneilla ja sitten räpiköidä siitä läpi vitosen numerolla
Ei voisi vähempää kiinnostaa eikä ainakaan mitään hyödyllistä ollut sen "pakko-oppiminen" en osaa edelleenkään, en tarvitse missään sitä
Ei ihme, ettei se kiinnosta edelleenkään nuoria. On varmaan hienoa olla ruotsin opettaja ja tuntea itsensä tarpeelliseksi
Eihän sua näköjään kiinnostaneet myöskään pilkut tai yhdyssanat. Pitäisikö nekin poistaa koulusta? Mitä jää yläkouluun jos poistetaan kaikki, mikä ei kiinnosta jotakuta asennevammaisia teiniä?
Ja sitten itketään työttöminä, kun ei päästä mihinkään töihin. Monissa palveluammateissa pitää osata ruotsia, koska Suomi on kaksikielinen maa. Kaikista kielistä on hyötyä!
Kandeis opettaa sellaisia kieliä, joista on todellista hyötyä elämässä. Tai sellaisia kieliä, jotka itseasiassa kiinnostaa oppijoita.