11v ja tupakointi
Olen siis 11-vuotiaan tyttären äiti ja tein tässä löydön tyttäreni huoneesta eli siis kolme tupakkaa. Nyt kysynkin teiltä hyvät ihmiset miten keskustelisin asiasta tyttäreni kanssa ilman, että kummallakaan menee hermo eikä tulisi huuto konsertti illan päätteeksi...
Kommentit (61)
Hmm.. oon 12w ja oon aatellu alkaa tupakoimaa joskus 30 veenä..... mitä mieltä?..(=
Ainakin otat ne tupakat pois sieltä tytön huoneesta. Kerro tupakanpolton vaaroista tms.
Asiahan on niin, että se, joka päättää "kokeilla" tupakkaa, saa varautua joko erittäin vaikeaan vieroitukseen tai polttamaan koko ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 13-vuotias teini, ja mulla menee hermo miten aikuiset tuntuvat unohtavan oman nuoruutensa (elleivät he sitten OIKEASTI istuneet pelkästään sisällä tai viettivät teini-ikänsä pelatessa jotain polttopalloa yms..) ja saavan kauhean kohtauksen pienistä asioista. Vaikka kuulostaa oudolta, kyllä 11-vuotias osaa jo miettiä itsekin ja suurin osa tiedostaa tupakan vaarat. Itsekin kokeilin ensimmäisen kerran juuri 11-vuotiaana kun se oli niin "jännää' ja tuli sitä kesken koulupäivänkin käytyä jossain. Parin kaverin kanssa sitä kyseltiin 'saatko otettua vanhemmiltas?" ja sitten mentiin jonnekin ulos.
Tämä on NORMAALIA, vaikka tupakkaa olenkin ties kuinka monet kerran polttanut, en ole alkoholiin koskenut eikä tämä "polttaminenkaan" ollut sellaista kaupungin kulmilla norkoilua. JOS LÖYDÄT LAPSELTASI PARI TUPAKKAA, RAUHOITU.... Se ei tarkoita että he olisivat tuhlanneet viikkorahansa askiin ja olisivat koukussa. Kannattaa vain ottaa tupakat pois
Sori, pikkuinen, mutta ei ole millään tasolla normaalia, että 11v polttaa tupakkaa. Ei edes 13v.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. oon 12w ja oon aatellu alkaa tupakoimaa joskus 30 veenä..... mitä mieltä?..(=
Kannattaaks tohon tuhlaa rahaa mieti mitä sillä rahalla saa: Kerran viikossa mäkkii 😅
Älä aloita koskaan, niin säästyt monelta pahalta asialta...
Anna polttaa ja voimaannu itse samalla.
Ite 14 v ja poltan silloin tällöin. Ne jotka sanovat että ''ÄLÄ POLTA, SIIHEN JÄÄ KOUKKUUN JA KUOLEE SYÖPÄÄN'' voisi pitää turpansa kiinni. Eikö tupakassa ole edes mitään hyviä asioita? vastaus on : KYLLÄ. Itellä ainakin olo on rento röökin jälkeen, ja onhan minä saanut uusia ystäviä sen kautta( tiedän, surkein syy miksi alottaa tupakan polton)
Te anti-tupakoitsijat, haluan vain sanoa yhden asian: antakaa ihmisten pilata kuntonsa jos ne haluavat, kyllä joka ikinen teini suomessa ymmärtää ainakin osan vaaroista. Ite kyllä nautin jos joskus poltan röökii, mutta te jotka ette edes luultavasti ole maistaneet, antakaa ihmisten tehdä mitä he haluavat.
Ja mieluummin minulla on lyhyt ja mukava elämä, kuin pitkä ja tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Ite 14 v ja poltan silloin tällöin. Ne jotka sanovat että ''ÄLÄ POLTA, SIIHEN JÄÄ KOUKKUUN JA KUOLEE SYÖPÄÄN'' voisi pitää turpansa kiinni. Eikö tupakassa ole edes mitään hyviä asioita? vastaus on : KYLLÄ. Itellä ainakin olo on rento röökin jälkeen, ja onhan minä saanut uusia ystäviä sen kautta( tiedän, surkein syy miksi alottaa tupakan polton)
Te anti-tupakoitsijat, haluan vain sanoa yhden asian: antakaa ihmisten pilata kuntonsa jos ne haluavat, kyllä joka ikinen teini suomessa ymmärtää ainakin osan vaaroista. Ite kyllä nautin jos joskus poltan röökii, mutta te jotka ette edes luultavasti ole maistaneet, antakaa ihmisten tehdä mitä he haluavat.
Siirry ihmeessä huumeisiin. Niistä tulee vielä rennompi olo. Sinullehan oli väliä vain sillä, että olo on rento. Mitäpä siitä, jos sattuu vaikka kuolemaan sen rentouden tavoittelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet... Sinun asenteellasi antaa ihmisten saastuttaa niin paljon maapalloa, että se ei kestä enää... ja meidän verorahoistamme maksetaan tupakasta saatujen syöpien hoito... Vain tyhmät polttaa...
Heippa ap! Täällä kirjottelee 17-vuotas tyttö. Ite oon polttanu pian 4 vuotta, ja seki lähti ihan vaa kokeilusta. Nyt oon jo henkisesti ja fyysisesti riippuvainen tupakkaan, eikä lopettamiseen motivaatiota näy eikä kuulu. Ensiks rahaa menee ihan helvetisti, alaikänen vielä kun oon, en pysty itse ostamaan vielä toiseks kunto on hunontunu ihan selvästi siitä 13 vuotiaasta sporttisesta tytöstä. Toisinaan, tuskin teistä kovin moni kokeilija edes tietää mitä ne vieroitusoireet ovat. Huonotuulisuutta, päänsärkyä, hermojen menetystä ja joillain ehkäpä jopa agressiivisuutta. Kun tekee mieli tupakkaa ni mikään muu asia ei oikeastaa pyöri päässä kun se et nyt tupakalle. ei hyvä. Suosittelisin et jättäisitte ne kokeilut vaan muutamaan kertaa, koska jos ajattelet päivittäin tai vähän harvemmin polttaa "kokeiluna" yhden tai kaksi ni määrä lisääntyy vaa, ja pian poltat päivittäin.
Sen kyllä voin sanoa teille 11-13vuotiaille. Mä olin vielä muutama kuukaus omaa kokeiluani täysin tupakkaa vastaan, olin aina se joka ei ikinä ala polttamaa. Mut siitähän se sitte lähtiki. Jokaisen oma päätös tietenki mut eihän tässä nyt mitää järkeäkää oo. Sori pitkä stoori :)
Vierailija kirjoitti:
Hmm onko elämä mielestäsi tylsä jos ei polta? Mun isä polttaa.. Pilannut hampaansa ja keuhkonsa, yskii kokoajan. Pelottaa sen puolesta niin paljon..
kaverin isä oli/on lääkäri ja ennenkuin kumpikaan meistä oli ehtinyt edes kokeilla, isänsä toi kerran kotiin töistä kuvia tupakoitsijoiden keuhkoista ja kertoi millaista elämää tupakoitsijat elää tervattuine keuhkoineen. kertoi mitä tupakka tekee soluille ja sellaista. Saatiin kyllä todellisen inhorealistinen kuvaus ettei tarvinnut edes pohtia tupakan kokeilemista. Tajuttiin myös, että ollaan paljon kovempia, jos uskalletaan sanoa sosiaalisen paineen alla ei siitäkin välittämättä, että hetkellisesti kaverit voi pidää nynnyinä tai nyssyinä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku päivä ymmärrät senkin, että tupakointi ei ole vain sinun asiasi: se on kaikkien niiden asia, jotka pakotat hengittämään tupakointisi tuottamia savuja. Eli kadulla kaikki ne, joiden keuhkoihin tupakkasi menee ja parvekkeella naapurit ja sen sellaista. Olet vielä nuori, eikä sinulta voi odottaa kykyä nähdä asioita toisen ihmisen näkökulmasta, mutta aikuisena voi jo odottaa. Silloin on syytä miettiä, että mistä löydät tupakointipaikan itsellesi, jossa et sitten tule myrkyttäneeksi muita ihmisiä tupakallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet... Sinun asenteellasi antaa ihmisten saastuttaa niin paljon maapalloa, että se ei kestä enää... ja meidän verorahoistamme maksetaan tupakasta saatujen syöpien hoito... Vain tyhmät polttaa...
Itse asiassa tupakin polttajat ja juopot pitäisi vapauttaa veroista sillä he kaiken eniten maksavat veroja valtiolle kun ostavat viinaa ja tupakkia!
Vierailija kirjoitti:
Kysele vain kaikki mitä mieleesi tulee. Aloittaisin sillä että missä polttaa ja kenen kanssa sekä tietysti sen että miksi? Mistä saa sitä tupakkaa ja sitten kannattaa pitää huolta että sitä huonetta tutkii ja vaatteita haistelee sekä muutenkin katsoo hieman tarkemmin perään. Kavereiden huoltajien kanssa kannattaa keskustella asioista. Voit samalla kysyä onko pahaa oloa tai jotakin muuta mikä olisi johtanut tähän tilanteeseen. Joskus menee myös vain hieman yli hyvät ajatukset ja tulee kokeiltua mielenkiinnosta. Muista olla jämäkkä kuitenkin ja muistuttaa lasta vakavasti siitä että tupakat kuuluvat täysi-ikäisten puuhiin. Joskus hakevat huomiotakin tekemällä tyhmyyksiä. Tsemppiä sinne teille!
Kiitos tästä tosi tasapainoisesta ja suhteellisuudentajuisesta vastauksesta, ja kiitos erikseen jopa niille jotka ovat tykänneet siitä.
Itse ollessani juurikin 11-12 v jouduin samanlaiseen tilanteeseen 30 vuotta sitten. Syynä oli tässäkin mainittu halu näyttää kovalta kaveriporukassa. Nolotti itseänikin se kiinni jääminen, mutta kun sitten kuulusteltaessa sanoin vanhemmille (nimenomaan tämän nolostumisen peittelemiseksi) jotain uhmakasta ja viisastelevaa, molemmat vanhemmat kilahtivat aivan täysin. Isä käski mennä valitsemaan koivunoksan pihalta ja sitten piiskaa pyllylle. Sen jälkeen hävetti jo aivan mielettömästi, koska sitä ei ollut tapahtunut kuin muutaman harvan kerran koko lapsuudessani, ja edellisestä kerrasta oli kulunut jo sen verran aikaa että olin luullut sen jääneen viimeiseksi koskaan.
Tällaisia lukiessa tulee ajatus, että olisipa silloin omassa lapsuudessa ollut jo netti, koska kyllä ainakin äitini olisi luultavasti ollut kiinnostunut kysymään neuvoja jostain av:n tyyppiseltä palstalta ja jopa noudattamaan niitä.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö yhtään miten paska elämä sulla on, jos ainut keino tehdä siitä jotenkin mukava on vetää röökiä?
V*ttu saatana JOS JOKU POLTTAA ITTELLEEN SYÖVÄN KUOLKOON SIIHEN jumalauta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet... Sinun asenteellasi antaa ihmisten saastuttaa niin paljon maapalloa
Sopii minulle, jos heidät samalla vapautetaan julkisen terveydenhuollon piiristä. Hoitakoon itse itsensä.
Ei mitenkään turhaa. Se, että sinä olet säilynyt terveenä, ei tarkoita, että kaikki säilyvät. Pieni pelottelu auttaa kummasti. Varsinkin kun se pelottelu perustuu kuitenkin ihan faktoihin.