Oon niin vi tun stressaantunut. Odotan päätöksiä apurahoista
En tiedä miten tulen kesän toimeen jos en saa yhtäkään apurahaa. Tää on niin stressaavaa etten ole edes saanut mitään aikaiseksi moneen päivään. Ahditusta aiheuttaa tämä epätietoisuus. Tällä viikolla pitäisi tulla ensimmäiset päätökset.
Kommentit (63)
AP:lle tsempit. Itse ihan eri alalla, mutta tiedän tuon inhottavan fiiliksen, kun on taloudellista epävarmuutta elämässä. Niin voi käydä kelle vaan. Toivon, että saat apurahasi ja kaikki menee hyvin. Mukavaa viikkoa!
Onko se siis niin, että suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, ettei taidetta tai kulttuuria tarvita Suomessa ollenkaan? Sen vaikutelman saa netistä. Toivon että vaikutelma on väärä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kyllä aika aggressiivinen. Ihan sivusta nätisti totean, että minunkin ensimmäinen kk-tutkintoni oli kulttuurialalta. No, ei ollut viimeinen tutkintoni ja hyvä niin. Summa summarum: jos eläminen alalla ei onnistu, oikeasti kannattaa harkita muutakin eikä vain haistatella toisille.
Aika ikäviä kommentteja on hän saanut. Voin kuvitella mitä skeidaa taiteilijat saavat sietää. Jossain vaiheessa varmaan se raja ylittyy eikä huvita käydä mihinkään keskusteluun ihmisten kanssa, jotka huutelevat menkää töihin -kommentteja, ikään kuin taide ei olisi työtä
Mitähän teidän elämässäkin olisi ilman kulttuuria. Miettikääpä
Vierailija kirjoitti:
Apurahoja 😂 Buaahhh.
Mee vaikka amikseen ja hanki am.mat.ti.
Tee töi.tä.
Mikään ei saa näitä Taide lorvijoita oikeisiin töihin. He ei ajattele: mitä minä voin antaa muille, vaan mitä muut voi antaa MULLE että saan askarrella, touhuta joutavia, leikkiä suurta taiteiljaa päivät pitkät. Nämä ei ole hydyksi kenellekkään.
Monet taiteilijat tekee of-tyyppistä videotaidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apurahoja 😂 Buaahhh.
Tee töi.tä.
Mikään ei saa näitä Taide lorvijoita oikeisiin töihin. He ei ajattele: mitä minä voin antaa muille, vaan mitä muut voi antaa MULLE että saan askarrella, touhuta joutavia, leikkiä suurta taiteiljaa päivät pitkät. Nämä ei ole hydyksi kenellekkään.
Mitäköhän sinäkin reppana teet minkään asian eteen. Lorvit vauvapalstalla ja nostat työttömyystukea? Apurahataiteilijat tekevöt aina tahansa eteen työtä, koska se raha peritään muuten takaisin. Sinä taas vain lorvit vauvapalstalla. Mietipä itseäsi.
En ymmärrä näitä taiteen varjolla "loisijoita". Miksi ei tehdä tuottavaa työtä, jolla maksaa omat elinkustannuksensa? Jos ala ei elätä, pitää tehdä jotain muuta. Se on itsestään selvää. Loisiminen (=apurahat) ei ole kestävä vaihtoehto. Miten itsekunnioituksenne kestää tuon? Ilmeisesti ei kestäkään, kun vaan haistattelee. Lapsellista!
Vierailija kirjoitti:
Mitähän teidän elämässäkin olisi ilman kulttuuria. Miettikääpä
Ai ilman of:ia? Aika paljonkin on. 😂
No kyllä varmaan suuri osa nuorena halusi olla ties mikä taiteilija, street-tanssija, muusikko, kirjailija ja nyttemmin influensseri tai sisällöntuottaja. Mutta suurin osa myös herää myöhemmin todellisuuteen ja hankkii koulutuksen, joka työllistää.
Eihän voi olla niin, että koska minä haluan vain tehdä tiktokkeja tai värittää jotain värityskirjaa, niin siihen voin sitten hakea apurahaa. Joo, aina on sitten niitä poikkeuksia, jotka ansaitsevat miljoonia vaikkapa avaamalla lelupakkauksia YouTubessa, mutta se pitää ymmärtää juuri sellaiseksi: poikkeukseksi. Noita taiteiluja ja prokkiksia voi harrastaa oikeiden töiden ohessa ja katsoa, alkaisinko niistä tulla tuloja.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä varmaan suuri osa nuorena halusi olla ties mikä taiteilija, street-tanssija, muusikko, kirjailija ja nyttemmin influensseri tai sisällöntuottaja. Mutta suurin osa myös herää myöhemmin todellisuuteen ja hankkii koulutuksen, joka työllistää.
Eihän voi olla niin, että koska minä haluan vain tehdä tiktokkeja tai värittää jotain värityskirjaa, niin siihen voin sitten hakea apurahaa. Joo, aina on sitten niitä poikkeuksia, jotka ansaitsevat miljoonia vaikkapa avaamalla lelupakkauksia YouTubessa, mutta se pitää ymmärtää juuri sellaiseksi: poikkeukseksi. Noita taiteiluja ja prokkiksia voi harrastaa oikeiden töiden ohessa ja katsoa, alkaisinko niistä tulla tuloja.
Haist
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis niin, että suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, ettei taidetta tai kulttuuria tarvita Suomessa ollenkaan? Sen vaikutelman saa netistä. Toivon että vaikutelma on väärä.
Laadukasta taidetta ja kulttuuria tarvitaan ja arvostetaan. Iso osa taiteilijoiden töistä ei ole laadukkaita. Jos olisivat, menisivät ainakin jonkin verran kaupaksi ja työllään voisivat elää. Jos saa apurahan, on oletus, että töissä on kaupallista tai taiteellista potentiaalia. Jos yleisöä ei kiinnosta eikä apurahaa kilisee, niin kannattaa vetää johtopäätöksiä ja jättää kulttuuri harrastukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä apurahasta nyt on tulossa päätökset?
Kelan makaamis- ja juopotteluavustuksesta
Toisin kuin sinunkaltaisesi loiset, apurahan saajat joutuvat tekemään tilityksen apurahasta. Työskentelyapuraha on aina vastikkeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apurahoja 😂 Buaahhh.
Tee töi.tä.
Haista sinä paska. Esim. kirjojen kirjoittaminen on ihan oikeaa työtä. Sopii yrittää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä taiteen varjolla "loisijoita". Miksi ei tehdä tuottavaa työtä, jolla maksaa omat elinkustannuksensa? Jos ala ei elätä, pitää tehdä jotain muuta. Se on itsestään selvää. Loisiminen (=apurahat) ei ole kestävä vaihtoehto. Miten itsekunnioituksenne kestää tuon? Ilmeisesti ei kestäkään, kun vaan haistattelee. Lapsellista!
Ei kannata puhua asiasta josta ei mitään tiedän. Minä sain kirjailijoiden ja kääntäjien 8 kk kirjastoapurahan. Sen varassa suomennan luettavaksenne kirjallisuutta. Käännöspalkkiot ovat pieniä, esim. puolen vuoden kokopäivätyöstä kirjan laajuudesta riippuen 8.000e brutto, ja ne ovat kertakorvauksia. Kirjailijoille kustantaja maksaa ennakon siinä vaiheessa kun kustannussopimus on tehty (ja käsikirjoitus hyvinkin pitkällä). Rojaltit mahdollisesta myynnistä tulevat vasta seuraavana vuonna, samoin lainauskorvaukset.
Taiteen tekeminen on ammattilaisten tekemää työtä. Harrastaminen on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata puhua asiasta josta ei mitään tiedän. Minä sain kirjailijoiden ja kääntäjien 8 kk kirjastoapurahan. Sen varassa suomennan luettavaksenne kirjallisuutta. Käännöspalkkiot ovat pieniä, esim. puolen vuoden kokopäivätyöstä kirjan laajuudesta riippuen 8.000e brutto, ja ne ovat kertakorvauksia. Kirjailijoille kustantaja maksaa ennakon siinä vaiheessa kun kustannussopimus on tehty (ja käsikirjoitus hyvinkin pitkällä). Rojaltit mahdollisesta myynnistä tulevat vasta seuraavana vuonna, samoin lainauskorvaukset.
Taiteen tekemi
Sinänsä validi pointti, en sitä kiellä, mutta silti elämä on valintoja.
eri
Taiteilijoiden ja kirjailijoiden halventamiseen tähtäävä trollausaloitus, ilmoitettu asiattomaksi.
Jos et saa apurahaa, hae Kelasta työttömyysetuus, toimeentulotuki ja asumistuki. Niillä pärjäät kyllä. Ihan ekaksi pitää vaan ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi, niin sitten voit hakea Kelasta.
Me ne töi hin.