Isovanhemmat ei muista synttäreitä
Mitä mieltä olisitte siitä että omat vanhempasi eivät muistaisi lapsesi, eli siis heidän lapsenlapsensa, synttäreitä? Vuosia tuli yleensä päivä myöhässä joku fb messenger viesti jota lapsi ei tietenkään ymmärrä. Tänä vuonna ei sitten tullut edes sitäkään. Musta käsittämätöntä, siskoni mielestä käyttäydyn niin kuin vanhempani olisivat minulle jotain velkaa.
Kommentit (58)
No onpa tylyä, olen pahoillani ap.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen monille jotkut syntymäpäivät, nimipäivistä puhumattakaan tuntuu olevan tärkeitä juttuja? Itseäni ei kiinnosta kenenkään, eikä omat, ko. päivät, niin ihan luonnollista olla reakoimatta niihin, mutta jokainen tyylillään.
Et siis vietä omien lastesi syntymäpäivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö miten puolisollasi on lapsuus mennyt synttäreiden suhteen? Vai onko kyse omista vanhemmistasi? Jos on, niin kyllä helllevoi suoraan puhua. Jos ei voi puhua, niin ei varmaan sitten oikein ole välejä, eikä muistamista.
Puolisoni vanhemmat ja sisko lähettivät lahjan ja soittivat videopuhelun. Heiltä jotenkin onnistuu nämä helposti.
No, mut sinulla on erilaiset vanhemmat.
Muistavatko he muitten?
Joskus voi vaan tyytyä siihen rooliin, tai toki voi nousta barrikaadeille, jos asia on tärkeä.
Sun vanhemmat on mitä on. Ovat ainakin saaneet hienot lapset. Kaikki vaan ei ole sosiaalisesti nikn kovin lahjakkaita.
Ehkä heitä harmittaa, että
olette niin kaukana? Tiedä näistä. Puhukaa.
Sitten voi sieltä jotain asioita selkiintyä.
Sitäpaitsi sinä kuulostat aika jääräpäältä- ja samoin vanhempasi. Siinä on omat hyvät puolensa, että on luonteen lujuutta.
Ei joka tuulessa kaadu ja on niitä Omia juttuja.
Sitten siinä jääräpäisyydelssä on niitä toisia puolia myös, joita on joskus hyvä pysähtyä tutkailemaan.
Jospa ne unohtaa? Niin kauhealta kuin se kuulostaakin, niin ne nyt ei ole niin maata kaatava juhlallisuus. Jos se sinulle on tärkeää, niin ryhdy pari viikkoa ennen h-hetkeä ääneen suunnittelemaan juhlia ja vannota vanhempiasi, että poikkeavat silloin kahvilla.
Meillä muistivat suunnilleen10-vuotiaaksi asti enempi henkilökohtaisesti. Sen jälkeen on onnittelut tulleet pankkitilille. Varmaan automaattisena, kerran vuodessa suoritettavana maksuna. Mutta mitä väliä. Tenavillekin ne kaverit oli olennaisesti tärkeämpiä vieraita. Isovanhemmat enempi sellainen pakko, joka nyt on vaan hyvien käytöstapojen takia kestettävä ja hetki istuttava muka seurustelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan niin kaukana ettei mitään toivoa että matkustaisivat tänne. Vietetään lapsen syntymäpäiviä kyllä mutta sukulaisten puutteessa omien kavereideni kanssa.
No tämä sitten selittääkin sen, että synttäreitä ei ole tarpeen muistaa. Lapsellahan on sinun kavereittesi juhlimat synttärit, eikö se riitä?
Kyllä omat vanhempani ja miehen vanhemmat muistivat lapsenlapsiaan, vaikka asuvat 300 km päässä.
Meillä taas 87-vuotias isoäiti muistaa kaikkien syntymä- ja nimipäivät, lähettää onnittelut ja panee aikuisten lastenlastensa tilille parikymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan niin kaukana ettei mitään toivoa että matkustaisivat tänne. Vietetään lapsen syntymäpäiviä kyllä mutta sukulaisten puutteessa omien kavereideni kanssa.
No tämä sitten selittääkin sen, että synttäreitä ei ole tarpeen muistaa. Lapsellahan on sinun kavereittesi juhlimat synttärit, eikö se riitä?
Kyllä omat vanhempani ja miehen vanhemmat muistivat lapsenlapsiaan, vaikka asuvat 300 km päässä.
*Ohiksena
Jos isovanhemmat eivät välitä lastenlapsistaan, heidän on turha kuvitella että lastenlapsetkaan välittävät heistä.
Vaikea muistaa kun katosivat 14 vuotta sitten.
Aloittajan lapsi siis täytti 4v, eli edes kovin montaa vuotta ei ole tarvinnut muistaa. Täytyy sanoa että ehkä odotukset on tosiaan turhan korkealla koska omat isovanhempani ovat aikanaan todellakin muistaneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos isovanhemmat eivät välitä lastenlapsistaan, heidän on turha kuvitella että lastenlapsetkaan välittävät heistä.
Muttakun ei se aina ole noin mustavalkoista.
Minun omat isovanhempani muistivat meidän synttärit. Asuimme tuolloin -70 luvulla toisella puolella Suomea, mutta kyllä vain sitä oli iloinen, kun mummolta tuli postissa paketti. Sitten väsättiin mummolle kiitoskirjettä.
Omat vanhempani muistivat lapsenlapsiaan niin kauan kuin terveyttä ja muistia riitti.
Anoppi ei ole pahemmin muistanut, ei synttäreinä tai joulunakaan. Joitakin satunnaisia muistamisia on ollut. Mutta en ole siltä sitä odottanutkaan, kun ei aikoinaan muistanut aina omiakaan lapsiaan, kun olivat pieniä.
Jos he jotenkin ajattelevat että lapsi on vielä niin pieni ettei ymmärrä syntymäpäivähömpötyksestä vielä mitään? Muistivatko he teitä mitenkään silloin kun lapsi syntyi? Onko teillä muita lapsia ja ovatko muistaneet näitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun, nimenomaan sinun lapsesi vanhempana ja omien vanhempiesi lapsena, tehtävä on muistuttaa isovanhempia tästä. Päivää ennen tai samana päivänä otat heihin ihan itse omin avuin yhteyttä (jos nyt osaat, erittäin kyseenalaista, jos et itse tätä tajua) ja MUISTUTAT HEITÄ ASIASTA!
Millä muilla tavoin minun tulee hoitaa näitä suhteita? Miksi olen velvollinen niitä hoitamaan ja he eivät?
Jos sinä välität asiasta, niin sinä hoidat. He eivät selvästikään välitä, eivätkä aio hoitaa. Et sinä mitään velvollinen ole, eivät myöskään he. Välittämisestä tässä on kyse, ei velvollisuudesta.
Se välittäminen loppuu siinä vaiheessa kun vaivan näkeminen on vuosikymmenestä toiseen täysin yksi
Sitten loppuu. Ei näköjään ole vielä loppunut, kun täällä kiukkuat.
Moni isovanhempi alkaa olla aika muistamaton muissakin asioissa. Palaa sitten asiaan, kun itse olet samaa ikäluokkaa ja et muistakaan kaikkia kissanristiäisiä yms.
Mun anoppi halusi juhlia toisen ja kolmannen nimipäivän nimpparijuhliakin ja oli kyllä hiton rasittavaa. Lapseni eivät edes halunneet appivanhempiani synttäreilleen. Mun vanhemmat olivat jo kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos isovanhemmat välittävät lapsenlapsistaan, ne pilalle hemmotellut pikku kakkiaiset eivät kuitenkaan välitä isovanhemmistaan. Nähty on. Heti kun teini-ikä alkaa iskeä päälle, niin isovanhemmat (ja muut sukulaiset) ovat ainoastaan lahja-automaatteja kahdesti vuodessa (joulu ja synttärit).
Nyt tajusin mistä kenkä puristaa. Ap kiukuttelee kun omat vanhemmat eivät välitä hänestä ja se kiukku nyt tuli esiin siitä että lapsenlapsen synttäriä ei muistettu. Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Muistivatko he teitä mitenkään silloin kun lapsi syntyi? Onko teillä muita lapsia ja ovatko muistaneet näitä?
Mies lähetti molempien lasten synnyttyä sairaalasta viestin kun lapsi syntyi ja hänelle lähettivät onnittelut vissiin ajatuksena ettei omalle lapselle tarvitse erikseen lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos isovanhemmat välittävät lapsenlapsistaan, ne pilalle hemmotellut pikku kakkiaiset eivät kuitenkaan välitä isovanhemmistaan. Nähty on. Heti kun teini-ikä alkaa iskeä päälle, niin isovanhemmat (ja muut sukulaiset) ovat ainoastaan lahja-automaatteja kahdesti vuodessa (joulu ja synttärit).
Minä aloittaja todellakin välitin isovanhemmistani. Viimeinen kuoli yli 10v sitten ja vähintään kerran kuukaudessa kyllä muistelen ja kaipaan häntä.
Ihan pikkulapset ymmärän < 10v, että vanhemmat muistaa ja pidetään synttäreitä. Sen jälkeen helpointa on yhdessä sopia, ettei näitä turhakkeita enää pidetä, niin kukaan ei pety, kun kaikki tietää ettei niitä noteerata. On se jos näistäkin saadaan sukupolvien yli oleva ongelma.