~¤~Helminauhalaisten La-Su pino~¤~
Linkki eilisen mega-pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9436152&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (55)
kaikille tsempityksistä!! Ne antaa kummasti voimaa ja piristää mieltä! Aurinkoista sunnuntaita!
Pääsky
Heips!
Ei mua silleen käynnistys pelota, vaikkakin oon kuullut että siinä on monesti supistukset kivuliaampia. Mulla esikoisen syntymässä laitettiin kyllä epiduraali, joka ei pahaksi onnekseni auttanut :-) Että jos nyt saisi jonkun puudutuksen, joka auttaisi...
Maaria
Kylläpäs oli lukemista taas pinossa!!Oli niin pitkä että älkää välittäkö kun en muista vastailla mihinkään..tää mun raskausdementia on jotain ihan HIRVEETÄ!!
Ihanaa kun simpukat on ruenneet aukeamaan (vauvat syntymään)..sitä ihan jännityksellä aina odottaa että kuka lähtee seuraavaksi!!
Ainiin..oli ollu puhetta että miten aiemmat lapset syntyi..tai siis millä vkoilla..esikoinen syntyi suunnittellulla sectiolla rv 40+2 jollon en ollu tuntenut YHTÄÄN supistusta..kakkonen sit syntyi normaalisti 40+4..eli saapas nähdä syntyskö tää lasketunajan kieppeillä ettei ainakaan kovin paljoa menis yli.
Mites muilla kestovaippailun alottavilla..oottekos paljon hommanneet vaippatarvikkeita?Ja alotatteko kestoilun heti?Minä oon ostellu villahousuja käytettynä (nämä monen mielestä parempia kuin kuoret jotka falskaa helpommin),yksiä oon kutomassa itse,eri asia onnistuuko ja nyt olen rupeamassa tilaamaan harsoja jne vaippailuun,nuo äitiyspakkauksen harsot kun ei kuulemma ole läheskään niin imukykyisiä kuin ne ihan vaippailuun tarkoitetut.kestoilun aloitan mahdollisimman pian synnytyksne jälkeen,miten nyt vointi sallii,alkuun kuitenkin varmaan niin että öisin on kertisvaipat käytössä.
Mun pitäs tässä alkaa siivomaan makkari ja laittaa viimeinkin se pinnasänky kuntoon..ja siivoilla vaatekaappeja..KUN vaan sais itteä niskasta kiinni!!
Omaan napaan ei mitään uutta..ehkä limaisuus on lisääntynyt mutta muuta muutosta ei oo havaittavissa..seksi pelottaa sen kauheen sisätutkimuksen jälkeen..tai siis pelottaa että se sattuu,muuten on kyllä tässä raskaudessa seksihalut ollut huipussaan,aiemmissa sitä elämää ei ole ollut juuri yhtään.
Mutta jospa nyt menen tilaamaan niitä vaippatarvikkeita ja sit siivoamaan.Hyviä vointeja!!
Jonzu ja masukki rv 37+2
Ihana ilma taasen! Helmikuisissahan on jo kovasti alkanut olla liikehdintää kohti synnäriä. :)
Omaan napaan ei ihmeitä. Paino on noussut hitusen, oltuaan yli kuukauden samoissa lukemissa ja maha laskenut millin alemmas. Päivittelin tämänpäiväisen kuvan sinne kotisivuilleni. Nyt anatomian kimppuun. Meinaan sittenkin yrittää saada luettua. Tein eilen jo lukusuunnitelmankin.
Tsemppiä ja suppareita kaikille lähtökuopissa odottaville! Otetaan me oireettomat vielä ihan lungisti. :)
Jolanda + hikotteleva Koukkis rv 37+1
Eräs taustailija täältä kommentoi...
Masun kanssa kaatumisesta:
Ns. hiljainen istukan irtoaminen voi tapahtua n. 48 tunnin kuluessa tömähdyksestä. Tähän ei välttämättä ainakaan alkuvaiheessa liity minkäänlaista vuotoa, kipuakaan ei välttämättä esiinny. Vauvan liikkeiden vähentyminen on usein ensimmäinen oire.
Eli erityistä herkkyyttä vauvan liikkeiden seurantaan kaatumisen jälkeen ja herkästi yhteys äitipolille, jos tilanne vähänkään epäilyttää.
Odotuksen iloa ja hyvää tasapainoa!
Taikarumpu ja Vaavi, 38. raskausviikolla masua kasvatellen
Täällä eräs säikähtänyt helmenkantaja, Taikarumpu; kiitoksia informaatiosta tuon kaatumisen suhteen. Voisin ehkä kaikenvaralta käydä huomenna neuvolassa näytillä ellei tämän illan aikana tule lähdettyä vielä synnärille. Supparit on napakoita mutta eivät niin pitkäkestoisia ettenkö kestäisi olla vielä kotosalla- jos tästä pahenevat niin lähden kyllä.
Vauvan liikkeet ovat kyllä kaatumisen jälkeen melkoisesti vähentyneet mutta ajattelin niiden liittyvän supistuksiin.. Pitäisi ehkä oman mielenrauhan takia käydä kuitenkin tilanne tarkistuttamassa.. :/
Menenpäs pohtimaan tätä ja lepäämään, ehkä soittelen synnärillekin..
H 38+4
Maaria:
Mulle ei kans kunnolla tehonnut epiduraali, se siirsi kivun mahan päältä selän puolelle ja se tuntu oikeestaan vaan kurjemmalta..
Ajattelinkin (jos tilanne sallii) kokeilla sitä spinaalipuudutusta jos se olis parempi, kun sitä on niin moni kehunut!
Henna: Toivottavasti kaikki on kunnossa masussa!! Ilmottele kuulumisia!
mammutti jälleen
Miten voi väsyttää ihan mielettömästi, vaikka yöllä tuli nukuttua ihan kohtalaisen hyvin? Pakkasen sain sentään tänään sulatettua. Kauheen kova nälkä ollut koko viikonlopun, olen syönyt kuin hevonen suolaista ja makeaa. Poika liikuskeli eilen tosi kovasti, jatkuvasti oli menoa. Kaikkein ilkeintä on, kun poika liikuttaa päätään, en tiedä mistä kipu johtuu, mutta tosi kovasti viiltelee, meinaa lähteä jalat alta ja tulla pissat pöksyyn. Eilen poraili päällään noin tunnin vähän väliä, mulla tuskanhiki pinnassa ja melkein tippa linssissä. Tänään onkin sitten ollut vatsassa aika hiljaista.
Raskauden jälkeen odotan, että saan syödä valkohomejuustoa ja maksamakkaraa.
Minäkin kaaduin tuossa pari päivää sitten, mutta se oli onneksi pehmeä lasku toisen polven varaan.
Huomenna olisi tutustuminen synnärille.
lintunen + putkonen 36+5
...omassa navassa samaa vanhaa, joten siitä ei ihmeempää sanottavaa. Kivuttomat supparit jatkuvia, mutta ei mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Tunnin kävelylenkkikin sujuu kunhan sen jälkeen saa huilia. Keilapallofiiliksestäkään ei tietoa, vaikka vauva onkin kiinnittynyt, kohdunsuu sormelle auki ja kohdunkaulaa sentti jäljellä. Sairaalakassi uhitellen yhä pakkaamatta. Ehkä huomenna...
GALLUPIT SIIS:
ÄITIYSVAATTEET mahtuu yhä päälle. Ajattelin vielä ostaa jotkut uudet housutkin, kun niin monet vaatteet on lainattuja, eikä tämä toivottavasti kuitenkaan jää ainoaksi lapseksi.
ALLERGIAT: normaalisti kärsin koivu- ja heinäallergioista, mutta viime kesänä säästyin niiltä täysin. Mitään muutakaan (edes flunssaa) en ole odotusaikana sairastanut. Tämä raskaanaolo sopii siis oikein hyvin. Ja näin ollen mulla ei edes ole sellaisia juttuja mistä kokisin joutuneeni raskausaikana kieltäytymään ja mitä kovasti haikailisin heti vauvan synnyttyä. Lasin viiniä olen ottanut raskausaikanakin pariin otteeseen, samoin miedon saunalonkeron - enempää ei ole tehnyt mielikään.
NEUVOLATH on aivan ihana ja luotan häneen + kokemukseensa vahvasti. Hän ei myöskään huomauttele turhista (painonnousu, ruokavalio, ym). Usein siellä jutut lipsahtavatkin muuhunkin kuin odotukseen, esim lastenkasvatukseen yleensä tms.
SAUNOMISESTA olen minäkin nauttinut pari kertaa viikossa edelleen, tosin puhti loppuu ehkä hiukan aiempaa nopeammin ja istuskelen sitten alalauteella.
NENÄVERENVUOTOON voi olla syynä paitsi raskaudenaikaiset limakalvomuutokset ja alhainen Hb, myös tämä kuiva pakkasilma, joka alkoi ikäänkuin yllättäen lämpimän syksyn jälkeen.
SEURUSTELUG: Ollaan tutustuttu miehen kanssa 14 v sitten, jolloin mulla ikää vasta 13 v ja hänellä 22. Tuolloin ikäero olikin valtava. Harrastuksen puolesta liikuttiin tiiviisti samassa porukassa viikoittain. " Seurustelu" aloitettiin 9 vuotta sitten, joskin olin tuon vuoden ulkomailla joten aika etäistä oli tuo vuosi. Sen jälkeen muutettiinkin melkein samantien yhteen eli saman katon alla on vietetty 7 vuotta, josta kihloissa 4 v ja aviossa 1,5 v. Enää ei yhdeksän vuoden ikäerokaan tunnu missään :-)
KAHVI: en ole koskaa opetellut juomaan eikä toivottavasti vauvan kanssa valvominenkaan siihen pakota.
RAHAT on kummallakin omat. Yhteiset laskut on jaettu suunnilleen puoliksi, vuokra maksetaan vuorokuukausin. Kummallakin siis säännölliset kk-tulot. Vauva ja haave omasta talosta muuttanee kuviot. Sivistyneesti näistä on keskusteltu, joten tappelua ei toivottavasti tule. Miehellä tosin on enemmän omia " turhia" menoja kun taas itse olen säästeliäs, joskin sitten sijoitan laadukkaisiin tuotteisiin. Avioehtoa ei ole.
KUMMIT: muutama vaihtoehto avoimena. Suunnilleen tiedetään. Hyviä vaihtoehtoja on liikaa. Mies ottaisi heidät kaikki, mutta olen ehdottanut, että säästetään osa kasvavan lapsiluvun varalle.
NIMET: hätäkastenimet saattavat olla ne lopulliset. Tosin valitsemamme tytönnimi tuli juuri käyttöön lähipiirissä, jonka vuoksi saattaa mennä uuteen harkintaan jos vauva on tyttö. Mutta poikaa on enemmän veikkailtu...
MIEHEN TISSUTTELU on meillä arkipäivää. Humalaan ei itseään nykyään juurikaan juo. Tämä häiritsee minua ajoittain ja huomauttelen siitä ehkä liiankin usein. Saas nähdä miten vauva muuttaa asiaa.
VAUVAN NUKKUMAPAIKKOJA on meillä kaksikin: koppa makuuhuoneessamme ja pinnasänky vauvanhuoneessa (työhuone). Vähän rytmin mukaan katsotaan missä sitten lopulta nukkuu. Vieree en kuitenkaan varmaan hirveästi ota, sillä olen itse todella herkkäuninen ja toisaalta mies nukkuu kuin tukki ja voisi litistää vauvan kylkeä kääntäessään. Hän on itsekin sanonut ettei uskalla silmiään ummistaa jos vauva on vieressä. Imettäessä tuskin osaan nukahtaa samaan aikaan, joten voi sitten yhtä hyvin nousta ylöskin. Ja jos vauvalle ei nopeasti tule selkeää rytmiä, luulen että toinen vanhemmista punkkaa sohvalla, jotta töissäkäyvä saa rauhaisat unet.
Nyt telkan ääreen!
äippä + masukki 38+0
Heips!
Olen huomannut omalla kohdalla ruokahaluttomuutta.Nälkä on muttei mitään tee oikein mieli. Nyt mussutan tässä samalla keksejä ja juustoa.
Mitään merkkejä ei minulla vielä ole että vauva haluaisi syntyä.
Eilen käytiin ikeassa miehen kanssa ja ostetiin kodinhoitohuoneeseen kaapit ja pöytätaso rahaa paloi 820 euroa ja vielä tarvii jotain tarvikkeita ostaa lisää. Sellaiset valkoiset ikea stat. Kaappeja ollaan tänään miehen kanssa yhdessä koottu. Ja alakaapit onkin jo valmiina paikoillaan.
Eilen lainattiin mieheni vanhempien autoa ja peräkärryä, jotta saadaan tuotteet tuotua kotio. Yllätyksekseni mieheni ei puhunut mitään vanhemmilleen että aioitaan kaappeja ostaa. Totesi vaan että tää on meijän juttu ja että viimeksi kun näytti uutta ostosta niin tuli haukut. (Aikaisemmin ostettiin lastenrattaat uudet teutoniat, jotka anoppini haukkui pystyyn.) Itse loukkaannuin tuosta pahasti ja näköjään myös mieheni.
No appiukko on ollut tänään apuna kaappien kiinnityksessä, ja tykkäsi kovasti pöytätasosta ja sanoi että hienot tulee. Anoppia en ole nähnyt. En tiiä onko loukkaantunut kun poika ei kaapeista mitään puhunut, eikä ole pyytänyt tulemaan katsomaan. Tosin aina kun ikeasta on puhetta niin hän haukkuu ikean lyttyyn. Todellisuudessa ei varmaan ole ikinä edes ikeassa käynyt. Mieheni sanoi ettei halua kuulla haukkuja kaapeista joista itse tykkää ja minä tykkään ja jotka kuiteski maksoivat aika paljon.
No vähän menee vauva aiheen vierestä.. Lukee ken jaksaa...Pientä purkausta.
Huomenna olisi taas sairaalavierailu anopin kanssa aamusta.
No siinähän tuota.
jjae 37+6
eli terveisia P-Irlannista!
Helmivauvamme syntyikin 24.1 eli tammivauva tuli!
Tyton strategiset mitat olivat 3980g ja 52cm. Eli iso tytto vaikka paattikin syntya kolme viikkoa etuajassa!
Kirjoittelen lisaa paremmalla ajalla ja jaksamisella.
Pearl07 ja suloinen prinsessavauva
OIKEIN KOVASTI ONNEA PEARLIN PERHEELLE!!!
Onnittelut Pearlille prinsessasta. Ihan hyvän kokoinen vauva jo oli vaikka syntyikin noin paljon etukäteen. =)
Ihana kuulla että helmiä alkaa jo tupsahdella maailmaan
Nyt multa meni niin sensit sekaisin, etten enää muista yhtään et mistä mun piti kirjoitella. Niin nämä vauvat sekoittavat pään :)
Niin, yöruokailusta. Mä olen myös nukkuva imettäjä :), tosin sillä erotuksella, että esikoinen jäi aina viereen nukkumaan, mutta toinen olikin siinä tosi rauhaton ja kun nostin imetyksen jälkeen omaan sänkyynsä, niin rauhoittui sinne paremmin. Esikoista yritin aluksi myös siirtää mutta havahtui aina ja rupesi töhöttämään... Eli eipä tuota oikein vielä pysty suunnittelemaan, että mitä sen vauvelin kanssa tekee, kun se sen persoonallisuus voi hyvinkin päättää aivan muuta... :)
En muista, että olenko kysynyt aiemmin, mutta jääkö teille muille helposti paha maku suuhun tässä raskauden lopussa? Varsinkin jos ja kun syö makeaa, niin suuhun jää jotenkin outo maku hetken kuluttua? Johtuukohan jatkuvasta suun kuivumisesta vai erittyykö sylkeä eri tavalla. Mene ja tiedä...
Meillä oli tänään eka näyttö asunnossamme ja sen vuoksi piti koko aamupäivä siivota hullun lailla. Kyllähän se supistuksia aiheutti ja ihanat liitoskivut!! Mutta siihen se aina tyssää....
Mulla oli tänään eka päivä, kun mitkään edustuskelpoiset housut eivät enää mahtuneet päälle (siis nousseet enää mahan päälle) joten piti tuubin kanssa sitten kikkailla ja jättää housuja vähän auki kun käytiin perheen kanssa brunssilla.
Rosalunda 38+4
Täällä ollaan taas ja odotellaan innokkaina uutisia Helmisten jakautumisesta!
Maaria:
Mulla käynnistettiin eka raskaus, kun lapsivesi tuli yhtäkkiä, eikä supistuksia tullut vielä seuraavanakaan päivänä ollenkaan, joten synnytys ei käynnistynyt itsestään.
Mulle laitettiin joku tabletti tonne jalkoväliin, mikä käynnisti sitten supistukset kunnolla ja ne oli alusta saakka tosi voimakkaat ja kipeet.
Toinen raskaus alkoi ihan itsestään ja jos tohon käynnistykseen vertaa, niin supistukset oli kyllä lempeemmät loppuun asti, kun alkoi itsestään.
En kuitenkaan halua sinua pelotella asialla ja tämäkin on vaan minun kokemukseni. Tsemppiä synnytykseen ja tulehan kertomaan kuulumiset, heti kun ehdit!
..minä jatkan edelleen taistelua koiran karvoja vastaan imurin kanssa!
..eikö ne koskaan lopu..!!
mammutti ja Vilppu rv 37+2