Pallosalama tuli sisälle!
Keittiön pistorasiasta, sellainen sinertävä hitaasti liikkuva lähes jalkapallon kokoinen. Muutamien sekuntien kuluttua katosi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Olisit ottanut kiinni ja laittanut pakastimeen, lämmittää mukavasti talvella.
Ei kun uuniin, voi tehdä karjalanpaistin jos toisenkin ilman sähkönkulutusta.
Sitä ne huumeet teettää ,taidatte kaikki olla pilvessä.
Rätisi kun tuli tv-antennin pistorasiasta. Pyöri n.1m seinästä ja 30cm lattiasta kirkkaana valopallona muutamia sekunteja lattialla olevan vauvan vieressä. Sitten posahti ja katosi jättäen palaneen käryn.
Toisen kerran sama homma keittiön pistorasiasta, josta olin juuri irroittanut sähkövatkaimen.
Vierailija kirjoitti:
Rätisi kun tuli tv-antennin pistorasiasta. Pyöri n.1m seinästä ja 30cm lattiasta kirkkaana valopallona muutamia sekunteja lattialla olevan vauvan vieressä. Sitten posahti ja katosi jättäen palaneen käryn.
Toisen kerran sama homma keittiön pistorasiasta, josta olin juuri irroittanut sähkövatkaimen.
Saiko vauva traumoja?
Pallosalama ilmiötä on tutkittu ja aikoinaan pystyttiin tekemään niitä sukellusveneen akustoilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli pallosalama metallisesta takanputkesta sisälle kymmeniä vuosia sitten. Ensimmäistä kertaa näin kun isäni pelkäsi. Pallosalama katosi suureen pamauksen jälkeen ja vahva rikinkatku jäi tupaan. Mitään ei hajonnut eikä luokkaantumisia tullut. Hieno mutta pelottava ilmiö.
Kuulostaa ihan Saatanalta. Paitsi tuo osa, ettei tullut loukkaantumisia.
Ap, käventyikö pistorasia yhtään?
90-luvulla meillä iski salama pihapuuhun, siitä se kaivoi ojan metalliseen pihakeinuun ja siitä talon syoksytorviin ja räystäisiin ja sitten sisälle pistorasiasta.
Kenun metalliosat olivat paikoin hitsaantuneet, ränneissä oli pieniä reikiä.
Pistorasia oli mustunut ja osin sulanut. Ei ollut kiva.
Huonosti käy jos tuollaiseen osuu ihminen.
Luen vanhoja tintti-kirjoja. Kohta on vuorossa 7 kristallipalloa. Siinä tulee pallosalama piipusta.
Vuosikymmeniä taaksepäin näin pallosalaman. Kovalla ukkosella lapsuudenkodin sähköt oli katkaistu päävirtakytkimestä, Kytkin oli painettu alas. Istuessani pienellä käytävällä, näin kuin pallosalama tuli päävirtakytkimestä nostaen kytkintä lähes puoliväliin. Pallosalama pomppi ilmassa käytävää pitkin, muutaman metrin ja sitten hävisi.
Äitini lapsuudessa puinen kotitalo paloi poroiksi avoimesta ikkunasta tulleen pallosalaman johdosta. Äiti kertoo, että suurperheen lapset ehdittiin kaikki ulos kantaa ja talo oli ilmiliekeissä. Kaikki paloi.
Onhan noita. iki vanha juttu. Sähköpurkauksia mutta ehkä harvinaisia ilmiöitä.
Perkele pieraisi silmään mettälenkillä. Ei enää siihen mettään. Paikkakuntaa EN sano.Vai pitäiskö ihan varovaisuuden vuoksi?
Uunin luukusta tuli pallosalama sisälle. Avasin ikkunan ja muija hätisteli sen harjan varrella pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nähnyt pallosalaman, mutta se oli keltainen. Se meni kovaa vauhtia jyrkkää ylämäkeä, hieman maanpinnan yläpuolella.
Tällainen meille tuli 80-luvulla puhelimen pistorasiasta sisälle. Pingispallon kokoinen, kirkas, ja kovaa vauhtia pörräsi hetken eteisessä, ja katosi takaisin samaan pistorasiaan mistä tulikin.
Sen takia maalla ennen pelättiin juuri pallosalamoita. Pistivät kuulemma kämpän päreiksi.
Itse suosin pallosalamia mukavana hiukopalana. Kokeile sinäkin.