Mikä ikäluokka on Suomen onnekkain?
Kommentit (91)
Mikä tahansa ikäluokka on parempi kuin nykyajan nepsyt.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan 60-luvulla syntyneet on se pullamössö sukupolvi joka on aina saanut kaiken. Saivat jopa lapsina koulussa välipalaa!!
Justiinsa 50-60-luvuilla syntynyt laiskin ja ahnein pullasorsa-sukulpovi. Ne saatanan ahneimmat ja kusipäisimmät demarisukupolvet. Niiden syytä on suomen nykytilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan 60-luvulla syntyneet on se pullamössö sukupolvi joka on aina saanut kaiken. Saivat jopa lapsina koulussa välipalaa!!
No ei kyllä saatu. Kaiken, minkä olen "saanut", olen omalla työlläni ansainnut.
50-ja 60-luvuilla syntyneet pääsivät yliopistoon ja töihin hyvin helposti. Nykyään tarvitaan "pikkuisen" muitakin ominaisuuksia kuin ahkeruus. -eri
Yliopistoon jos olisin päässyt pelkällä todistuksella, kuten nyt, olisin lääkäri, mutta pääsykokeet oli käytävä läpi ja piti lukea psykoogiaa, sosiaalipsykologiaa, biologiaa, kemiaa ja fysiikkaa. Kahta ekaa ei kyllä kukaan oikeasti lääkäriksi halunnut jaksanut ulkoa opetella.
Aikoinaan yliopiilaiden määrä oli niin pieni, että kilpailu on sen suhteen kasvanut ihan eri tasolle. Ylioppilaaksi pääsi jos asui kaupungissa ja mm. Hankenille pääsivät aivan kaikki. Kaikki pääsivät sinne minne halusivat aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Haista paskaa, ei pidä paikkkaansa
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa ikäluokka on parempi kuin nykyajan nepsyt.
Taitaa vaan nykyajan nepsyt olla juuri niitä, joita taistolaiset ym. halusivat Suomeen. Helppo elämä ei karaise ymmärtämään, että elämä on kovaa ja jotkut muut haluavat palan suomalaisten hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin,että 50- luvun lopulla ja 60- luvun alussa syntyneet.
samaa mieltä nämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä 1960-luvulla syntyneen selittelyä.
Niin mitä selittelyä? Perustele, ole hyvä.
Jankuti jankuti... Viesteistäsi jo näkee, että olet kultalusikka perseessä poikittain syntynyt 1960-luvulla syntynyt. Ikäluokkanne on Suomen syöpä.
Mistähän sinä olet saanut päähäsi että 60-lukulaiset olisivat joku erikoisporukka? He kärsivät eniten eläkeuudistuksestakin. Kyllä 1944-
Mulla menossa jo neljäs virallinen eläkeikä, kohta pääsen. Ekaksi työnantajan virallinen, hieman alempi eläkeikä, mutta ysärin lamassa se muuttui normaalieläkeiäksi 60-luvulla syntyneille ja nuoremmille.
t N60+
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syntyneet ovat saaneet kaiken helpoimmalla. Syntyivät taloudellisen (velka)kasvun kultakauteen. Kouluja ei tarvinut kovin pitkälle käydä, että pääsi johtotehtäviin. Inflaatio söi asuntolainat ja asuntokaupoilla pystyivät vaurastumaan helposti.
Voi kultaseni, 50-luvulla syntyneillä tuo oli. 60-lukulaisilta inflaatio ei todella ole syönyt asuntolainoja. Johtotehtäviin ei ole tässäkään ikäporukassa päässyt kuin suhteilla, jos ei ole ollut pätevää koulutusta.
t N60+
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 1950-tienoilla syntyneet. He pääsivät todistamaan hyvinvointivaltion synnyn ja parhaat vuodet sekä aikuistumaan maailmaan, jossa töitä riitti ja opintolainat ym. käytännössä maksoivat itsensä takaisin. Yhteiskunnassakin lähes kaikki toimi kymmeniä vuosia heidän aikuisiästään. Jos he selvisivät ysäristä ilman peruuttamattomia ongelmia, niin heillä on ollut paras mahdollinen elämä, jonka Suomi tarjoaa.
Pääsivät todistamaan ? He itse hikihatussa paiskivat töitä 6 pv / vko, maksoivat vielä sodan jälkimaininkeja, henkisesti ja taloudellisesti. Kyllä tekivät paljon että hetken suomella meni hyvin. Viimeiset 4 vuotta pilasi rakennetun pohjan ja tulevaisuuden pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, sanoisin kaikkein onnekkaimpia ja rasittavimpia ovat noin 1955-60 - luvulla. Täystyöllisyys, kun olleet nuoria, vähäisellä koulutuksella päässyt huippuhyviin töihin. Varmasti myös varallisuutta eniten kerryttänyt sukupolvi. Narisevat kaiket päivät nuoremmille, miten ahkeria ja hyviä he ovat. Vanhempinakin tietysti ylivertoja.
Ehkä enemmänkin 45-60 syntyneet. He eivät olleet kokeneet lapsina sotaa ja heidän elämänsä on mennyt koko ajan parempaan suuntaan. Monet 1960-luvun loppupuolella syntyneet kärsivät erittäin paljon 1990-luvun lamasta, kun valmistumisen jälkeen ei ollut töitä ja tilanne on monilla haitannut koko työuraa. Itse valmistuin 1991 ja olen tehnyt vain puolen vuoden sijaisuuden ammattia, johon valmistuin. Sitten täytyi tehdä muuta. Vanhempana emme todellakaan koe olevamme hyviä, sillä vaatimukset ja moitteet ovat koko ajan olleet isoja.
Isäni joka on 84 vuotta milipide on että vaikka aina sanotaan että kyllä ennen oli paremmin niin hänen elämän kokemuksellaan vastaus on että ei ollut. Kyllä nyt on paremmin.
Hän on nähnyt pikkupoikana sen ajan kun Suomea alettiin rakentamaan sodan jälkeen. Evakkona kun vauvana Karjalasta tuli ja kun hänen isänsä sodasta onneksi hengissä selvisi niin ei muuta kuin peltoa raivaamaan ja tölliänrakentamaan evakkotilalle. Isä kertoi että muistaa kun oli 8 v ja yritti auttaa parhaansa mukaan kodin askareissa kun isänsä tosiaan oli raivaus ja talonrakennushommissa.
Alkuvaiheessa ei ollut edes sähköä uudessa rintamamiestalossa. Pientä peltotilkkua viljelivät jota isäni joutui jatkamaan kun omat vanhempansa kuolivat sairauksiin kun isä oli vähän yli kaksikymppinen. Minäkin 60 luvun alussa syntyneenä lapsuuteni kasvoin tuossa rintamamiestalossa jossa silloin sentään oli jo sähköt mutta esim. sisävessaa eikä juoksevaa vettä ollut.
Isäni lapsuudessa sodan jälkeen kaupassa ei ollut mitään vaikka jollain olisi sattunut rahaakin olemaankin. Kaikki oli kortilla.
Nyt kun isä vanhuuden päivinään asuu rivitalossa jossa on sisävessa, juokseva vesi, jääkaappi ja kaikki nykyajan mukavuudet internetistä lähtien niin on helppo ymmärtää että kyllä nyt on paremmin mitä oli 40, 50, 60, 70, 80, 90 tai 2000 lyvulla,
Kyllä se onnekkain sukupolvi on se joka juuri nyt on syntynyt ja jolla on elämä edessäpäin.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin,että 50- luvun lopulla ja 60- luvun alussa syntyneet.
Tämä on helppo allekirjoittaa kun mietin äitiäni ja enoani jotka kuuluvat noihin ryhmiin. Se lapsenomainen usko elämän helppouteen ja kaikkien hyvyyteen on ollut henkisesti todella vaikea asia yhteensovittaa oman todellisuuteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ollut.
Ahtaasti asuttiin ja vain vanhempien palkalla, lapsilisät olivat hyvin pieniä, ei mitään kotihoidontukia. Töihin mentiin heti kun kynnelle kyettiin. Eläkekin alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana
Olen 1964 syntynyt. Onnekkuudesta en osaa sanoa, kun on saanut itse luoda kaiken omalla työllään. On toki saanut nauttia hyvinvointiyhteiskunnan etuuksista, mutta vastuu omasta tekemisestä on ollut keskeinen arvo. Sillä on pärjätty, kun on joka päivä lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen 1964 syntynyt. Onnekkuudesta en osaa sanoa, kun on saanut itse luoda kaiken omalla työllään. On toki saanut nauttia hyvinvointiyhteiskunnan etuuksista, mutta vastuu omasta tekemisestä on ollut keskeinen arvo. Sillä on pärjätty, kun on joka päivä lähtenyt.
Minusta tuo on ihan perusoletus, jokainen rakentaa itse tulevaisuutensa. Heistä kelle langennut huonommat kortit tulee pitää huolta.
Itse syntynyt 1980. Sain oikean lapsuuden ulkoleikkeineen, ilman jonkun tahon jatkuvaa vahtimista ja helikopterina yllä pyörimistä. Oppi omatoimiseksi ja itsevarmaksi. Sain laman, joka kehitti taloudellista ja yhteiskunnallista ymmärrystä. Sain käydä koukut ja neuvolat, valmistua tilanteeseen jossa suomi kansainvälistyi ja kasvoi. Ilmassa oli toiveikkuutta ja tulevaisuudenuskoa. Vanhempani (s ca 1950) ovat ns tolkun ihmisiä, ei mitään lumihiutaleita tai pummeja, joten Sain hyvän henkisen perinnön jakaa jälkikasvulle.
Mielestäni ikäluokkani on tähän asti ollut onnekas [1975-1980 -syntyneet]
Olette oikeassa, 50-60-luvulla syntyneet. Saivat kasvaa yhteiskunnassa, jossa ei vielä ollut 2000 syntyneitä työnvieroksujia, osta hampurilainen tyyppejä, jotka eivät koskaan osaa muuta kuin valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva juttu. Teidän ikäiset pääsivät töihin kun menivät töitä kysymään mutta viimeiset 25 vuotta on saanut kerjätä ja kerjätä että pääsisikö nuori työhalukas yhtään minnekään jos ei ole suhteita johtoportaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset vastasyntyneet. Elämä edessä.
Ok, käypä Itäkeskuksessa. Yli puolet ihmisistä tummia. Kaikilla tummilla naisilla lastenvaunut, hirveästi lastenvaunuja. Siinä on Suomen tulevaisuus. Ei näyttänyt Suomelta, vaan se oli ihan joku muu maa.
Se oli tuleva kehitysmaa
No, se on kuitenkin juuri sitä mitä iso osa suomalaisista haluaa. Niin paljon että leimakirves heiluu jopa raastupiin asti jos hieman kritisoit. Olet silloin vihapuhuja-äärioikeistolainen uhka maallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ollut.
Ahtaasti asuttiin ja vain vanhempien palkalla, lapsilisät olivat hyvin pieniä, ei mitään kotihoidontukia. Töihin mentiin heti kun kynnelle kyettiin. Eläkekin alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana
Ja asiahan on kyllä niin, että tähän keskusteluun voi osallistua vain ne, jotka ovat syntyneet 50-70-luvuilla. Nuoremmilla ei ole tietoa siitä miten asiat on ennen olleet. Vanhemmilla ihmisillä on tieto sekä menneestä että nykyisyydestä. Nuoremmat puhukoot vain nykyisyydestä, siitä ainoasta mistä tietävät.
Kyllä me oltiin onnekkaita. Oli ulkohuussi. Ei ollut kännyköitä. Opintolainan korko 11 %. Lamassa jäin työttömäksi niin että tieto tuli samana päivänä kun firma loppui. 1964