Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ikäluokka on Suomen onnekkain?

Vierailija
24.05.2024 |

Olisiko joskus 1960 syntyneet?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden 1950-tienoilla syntyneet. He pääsivät todistamaan hyvinvointivaltion synnyn ja parhaat vuodet sekä aikuistumaan maailmaan, jossa töitä riitti ja opintolainat ym. käytännössä maksoivat itsensä takaisin. Yhteiskunnassakin lähes kaikki toimi kymmeniä vuosia heidän aikuisiästään. Jos he selvisivät ysäristä ilman peruuttamattomia ongelmia, niin heillä on ollut paras mahdollinen elämä, jonka Suomi tarjoaa.

Juuri näin, mun vanhemmat tällaisia. Lamakaan ei heihin osunut. Isäni on sanonut että jos olisi nyt nuori, ei todennäköisesti pärjäisi. 

Vierailija
22/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan 60-luvulla syntyneet on se pullamössö sukupolvi joka on aina saanut kaiken. Saivat jopa lapsina koulussa välipalaa!!

No ei kyllä saatu. Kaiken, minkä olen "saanut", olen omalla työlläni ansainnut.

Itsekkyyttä teiltä ei kyllä koskaan ole puuttunut.

Sinulta taasen puuttuu äly. Et muuten vieläkään perustellut edellistä väitettäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan 60-luvulla syntyneet on se pullamössö sukupolvi joka on aina saanut kaiken. Saivat jopa lapsina koulussa välipalaa!!

50-ja 60-luvuilla syntyneet pääsivät yliopistoon ja töihin hyvin helposti. Nykyään tarvitaan "pikkuisen" muitakin ominaisuuksia kuin ahkeruus. -eri

Ja sinulle lienee faktatietoa luulosi perusteeksi.

Vierailija
24/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kyllä uudet koulukirjat, pikkukoulun jossa oma keittäjä, välipalan (kuten kotona leivottu pulla), tukiopetuksen, vanhempani saivat kaiken avun terveyteensä, kirjasto- ja myymäläautot, pankkipalvelut tiskillä aikanaan jne. Niin, ja koulu oli vielä siinä mallissa, että töitä piti tehdä ja niitä oppi tekemään. Olen 60-luvun puolessa välissä syntynyt.

Vierailija
25/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden 1950-tienoilla syntyneet. He pääsivät todistamaan hyvinvointivaltion synnyn ja parhaat vuodet sekä aikuistumaan maailmaan, jossa töitä riitti ja opintolainat ym. käytännössä maksoivat itsensä takaisin. Yhteiskunnassakin lähes kaikki toimi kymmeniä vuosia heidän aikuisiästään. Jos he selvisivät ysäristä ilman peruuttamattomia ongelmia, niin heillä on ollut paras mahdollinen elämä, jonka Suomi tarjoaa.

Juuri näin, mun vanhemmat tällaisia. Lamakaan ei heihin osunut. Isäni on sanonut että jos olisi nyt nuori, ei todennäköisesti pärjäisi. 

Aika moneen reilu nelikymppiseen se silti tuolloin osui ja seuraukset on vieläkin heidän jälkeläisissään nähtävissä.

Vierailija
26/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 luvulla syntyneet valmistuivat juuri ennen lamaa ja saivat kenkää, jos edes saivat töitä. Toisen laman kärsivät yli 40 vuotiaina ja saivat silloinkin kenkää jonka jälkeen ovat olleet liian vanhoja työmarkkinoille. 

Pentuna ja teininä (70- luvulla) asuivat ahtaasi sisarukset (jopa eri sukupuolta) samassa huoneessa.

Vierailija
27/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990 ja sen jälkeen syntyneet. Osaavat tietotekniikkaa ja ovat hyvin kouluttuneita, mukavasti toimeentulevia ja juuri niitä joille jää kymppi tai kaksi kuussa säästöön.

Vierailija
28/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 luvulla syntyneet valmistuivat juuri ennen lamaa ja saivat kenkää, jos edes saivat töitä. Toisen laman kärsivät yli 40 vuotiaina ja saivat silloinkin kenkää jonka jälkeen ovat olleet liian vanhoja työmarkkinoille. 

Pentuna ja teininä (70- luvulla) asuivat ahtaasi sisarukset (jopa eri sukupuolta) samassa huoneessa.

Olin meistä valmistuneista se aniharva, joka sai töitä. Muut meni kortistoon. En tokikaan mennyt opiskelemalleni alalle tai hommiin, joihin halusin, mutta kokopäivätyölle ei tuossa vaiheessa ollut vara nyrpistää nenää. Ihan hyvin kävi.

Vierailija
29/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1945-1950 syntyneet

Vierailija
30/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä 1960-luvulla syntyneen selittelyä.

Niin mitä selittelyä? Perustele, ole hyvä.

Jankuti jankuti... Viesteistäsi jo näkee, että olet kultalusikka perseessä poikittain syntynyt 1960-luvulla syntynyt. Ikäluokkanne on Suomen syöpä.

Vierailija
31/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleet.

Vierailija
32/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä ole epäilystäkään. Suuret ikäluokat.

Vierailija
33/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt vuonna 1967. Saatiin välipalaa koulussa juu ja oltiin etuoikeutettuja, heh.

Pala näkkäriä ilman voita, kuorittu raaka lantun pala. Joskus oli banaani tai jogurtti. Sitten nekin lopetettiin.

Sekä kotona että koulussa 70-luvun puolivälissä vessat olivat ulkohuusseja. Kotini oli 1930-luvun alussa rakennettu noin 25 neliöinen mökki, jossa asuimme 5-henkinen perhe. Vettä ei tullut, se piti hakea ämpärillä kaivosta. Pesulla käytiin ulkona saunassa jonka lattia oli talvella jäässä. Lämmintä vettä jos halusi, piti kantaa ensin kaivosta vesi ämpäri kerrallaan saunan isoin pataan ja tehdä sitten tulet padan alle. Tulet tehtiin yleensä illalla, jotta aamulla olisi padassa vesi vielä jääkylmän sijasta haaleaa pestä tukkaa ja kuukautisia isommilla siskoilla.

Toinen vanhemmista oli toista vanhempaa hakkaava juoppohullu. Mitään ei ollut, mitään ei saatu. Ei kunnon vaatteita, ei ollut puhelinta talossa eikä mitään apua tai tukea vanhemmilta saatu mihinkään. Molemmat vanhemmat tupakoivat sisällä. Olivat sodan traumatisoimien vanhempien lapsia.

Lukion kävin vapaaoppilaana eli sain vapautuksen lukukausimaksuista ja kirjat sai hankittua kesätöillä. Lukion jälkeen yhteiskunta auttoi ratkaisevasti myöntämällä opintorahaa ja valtion takaaman opintolainan. Muuten olisi tyssännyt opintie. Lainan turvin opiskelin ammatin ja sain töitä. Tuntui ihan helvetin nastalta, että sai sen lainan ja pääsi rakentaan elämäänsä toiseen kuosiin kuin mitä kotiolot olivat. Se oli niiiin riemullista!

Opiskeluaikana rahaa oli käytössä vuokran jälkeen nykyrahan arvoon muutettuna viikoksi noin 50€ ja junamatkat kotiin vkonloppuna vei siitä puolet. Kävelin joka päivä 4 km kämpiltä kampukselle ja takaisin eli 8 km koska bussiin ei ollut varaa. Kesät olin kesätöissä ilman lomia.

Valmistumisen jälkeen on sitten tehty töitä perse ruvella kohta 40 vuotta. Kaikki lapseni opetin myös sanomalla, että työllä saa jos jotain haluaa. 

Tämmöistä pullamössöä on ollut minulla. Oli siinä jokunen rusinakin seassa joskus. Yhteiskunnalle olen saamastani mahdollisuudesta, ilmaisesta koulutuksesta ja lainasta ikuisesti kiitollinen, vaikka se nykyään verottaakin kolmanneksen palkastani. 

Vierailija
34/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vanhempi haluaisi olla nuorempi. Että on terveempi ja pääsee menemään.

Vierailija
35/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Nuoruus 70-luvulla oli ihanaa ja lasten syntymä 80-luvun nousukaudella. 90-luku ja lama ei onneksi vaikuttanut mitenkään.

- vm1956 -

Vierailija
36/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen haukuttiin suuria ikäluokkia eli vv 1945-49. Nyt kun he alkavat vähentyä uhkaavasti, niin  olemme vuorossa me 1960- luvulla syntyneet.

Vierailija
37/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista pysty määrittelemään. Ongelmansa kullakin ikäpolvella.

Vierailija
38/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo niin saatiin. Pala lanttua, jos päivä kesti neljään saakka, ei muuten.

Vierailija
39/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tästä ole epäilystäkään. Suuret ikäluokat.

Oletko ollut näkemässä, mitä se elämä silloin oli?

Vierailija
40/91 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kyllä uudet koulukirjat, pikkukoulun jossa oma keittäjä, välipalan (kuten kotona leivottu pulla), tukiopetuksen, vanhempani saivat kaiken avun terveyteensä, kirjasto- ja myymäläautot, pankkipalvelut tiskillä aikanaan jne. Niin, ja koulu oli vielä siinä mallissa, että töitä piti tehdä ja niitä oppi tekemään. Olen 60-luvun puolessa välissä syntynyt.

Millä perusteella väität ettei koulu nyt opettaisi pärjäämään?

Ja tuo sinun pullavälipala ei todellakaan ollut muualla totta.