Yritimme mennä pariterapiaan
Olemme aivan eron partaalla, mutta ajattelimme kokeilla vielä pariterapiaa. Vastaanotolla mies raivostui täysin ja huusi, nimitteli, kiroili, ei antanut minun puhua ja syytti jatkuvasti valehtelusta, vaikka kerroin kiistattomia faktoja hänen toiminnastaan. Itse pysyin koko tapaamisen ajan rauhallisena ja asiallisena. Ei tainnut olla siitä käynnistä apua.. Olisin kyllä toivonut, että terapeuttikin olisi vahvemmin sanonut miehelleni, että pitäisi kielenkäyttönsä asiallisena ja antaisi myös minun kertoa näkemykseni asioihin.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
"...syytti jatkuvasti valehtelusta, vaikka kerroin kiistattomia faktoja hänen toiminnastaan."
Tämä kiinnitti huomiota. Koetko olevasi ainut totuuden kertoja vaikka miehesi on selvästi kanssasi eri mieltä? Ihmiset voivat kokea samat tapahtumat eri tavoin. Kannattaa kuunnella mitä mies sanoo, kokee ja tuntee. Moni turhautuu, hermostuu tai suuttuu, jos kokee ettei tule kuulluksi ja ymmärretyksi. Tai ettei omilla mielipiteillä ole merkitystä tai arvoa.
Nuo asiat täysin kiistattomia, meillä on kyllä siia myös asioita, jotka ihmiset voivat nähdä eri tavoin. Mutta jos isi esim. Häipyy viikoksi, niin siitä on mielestäni vaikeaa keksiä kovin montaa eri näkökulmaa, etenkin, jos lasten kannalta ajattelee.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kas kummaa, mies toimi pariterapiassakin "väärin". Outoa ettei terapeutti tätä ymmärtänyt🤷
Pallopää-mies??? Iltaa!!! Ei sitä tiedä onks mies toiminut väärin kun ei edes pysty kertomaan itse miksi toimi jollakin tietyllä tavalla. On se kyllä niin että ei kukaan ihminen pysty kaikkea tekemistään ymmärtämään ja selittämään.
Aloitus oli selvä trolli. Selkeni lukiessani lisä tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun me aikoinaan kävimme, perheneuvojaksi sanottiin silloin. Eksäni käyttäytyi niin huonosti, että terapeutti hänen kuultensa sanoi minulle Bertta, tää Kaarloon niin paska ihminen, että ehdottonasti suosittelen eroa.
Erosimme, lasten ja minun elämäni parani 100%. Mies joi itsensä hautaan ennenaikojaan kun ei kestänytkään eroa jasitä vaapaata elämää. Mahdollisuus oli annettu, ei käyttönyt. Alkoholi ei ollut kuvioissa kun olimme naimisissa.
Me kävimme puoli vuotta sitten ensin toisessa paikassa ja siellä terapeutti lopetti käynnit ekaan kertaan, vaikka mieheni ei käyttäytynyt noin tunteellisesti, tai kuinka tuon kauniisti haluaa ilmaista. Hän sanoi melko suoraan, että kannattaa keskustella vain erosta. Silloin olin kuitenkin vielä niin sokea mieheni toiminnalle, että en oikein ymmärtänyt ilmeisesti hyvin suoraa vihjettä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä raivostui? Ei kyllä kuulosta kovin hyvältä terspeutilta, jos ei millään tavalla puutu tuollaiseen. Mitä se terapia auttaa, jos siellä tapellaan samoin kuin kotona.
Hän siis aina raivostuu jo siitä, jos kerron, etten hyväksy jotain hänen väärää tapaansa toimia. Kaikkien ihmisten mielestä väärää siis. Ja saatikka, jos siitä tulee ns. julkista, etten siedä sitä vain hiljaa, vaan puhun myös muille, niin se saa hänet aivan raivon valtaan.
ap
Nöyryytät miestäsi siis julkisesti. Voihan siihen olla vaikea suhtautua, varsinkin jos se on toistuvaa, kuten kommenttisi antaa ymmärtää.
Näetkö muuten itse omassa toiminnassasi mitään korjattavaa?
Jos kumppanille kertoo, että ei hyväksy jotain hänen toimintatapaansa, tai käytöstään tietyissä tilanteissa, niin sinusta oikea tapa reagoida on raivostuminen? Eli esimerkein, jos tämä tyyppi karjuu lapsilleen, tai kohtelee perheen lemmikkieläintä kaltoin, niin asiasta huomauttajalle saa raivostua, ja se onkin huomauttajan syytä? Tai jos tämä tyyppi pelaa ja ryyppää perheen elämiseen ja laskujen maksuun tarkoitetut rahat, niin tyypin raivostuminen on se, jolla ongelma poistuu? Ymmärrät varmaan itsekin, kun vähän mietit, että raivostuminen noissa tilanteissa on jotain muuta, kuin oletat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä viittaa siihen? Harvoin varmasti joku noin impulsiivinen on, mutta itse hain tällä ehkä tukea, että onko jollain muulla kokemusta vastaavasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä oli silmät pyöreänä ja totesi, ettei edellytyksiä jatkolle taida olla, jos molemmat eivät ole rakentamassa yhteistä hyvää.
ap
Kumpaa teistä hän tarkoitti vai molempia? Oli kyllä aika tyrmäävä kommentti jos se esitettiin yhden tilanteen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä viittaa siihen? Harvoin varmasti joku noin impulsiivinen on, mutta itse hain tällä ehkä tukea, että onko jollain muulla kokemusta vastaavasta.
ap
Esim Ei antanut puhua mutta puhuit kuitenkin.
no mikä tässä nyt on se juttu eroa ja sillä selvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Puhuimme hyvin pitkälti päällekkäin. Ja kerran terapeutti sanoi, että voisinko minäkin saada puheenvuoron. Mieheni puhui kuitenkin myös hänen päälleen. Ei ei suostunut kuuntelemaan lainkaan muita vaan yritti paasata omaa agendaansa, joka ei varsinaisesti edes liittynyt itse teemaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
"...syytti jatkuvasti valehtelusta, vaikka kerroin kiistattomia faktoja hänen toiminnastaan."
Tämä kiinnitti huomiota. Koetko olevasi ainut totuuden kertoja vaikka miehesi on selvästi kanssasi eri mieltä? Ihmiset voivat kokea samat tapahtumat eri tavoin. Kannattaa kuunnella mitä mies sanoo, kokee ja tuntee. Moni turhautuu, hermostuu tai suuttuu, jos kokee ettei tule kuulluksi ja ymmärretyksi. Tai ettei omilla mielipiteillä ole merkitystä tai arvoa.
Tai sitten mies on yksinkertaisesti niin itsekäs ja ajattelematon, että kuvittelee voivansa elää ihan vapaasti ilman mitään velvoitteita, vaikka on perheellinen. Se, että joku kyseenalaistaa hänen toimintatapaansa aiheuttaa tietysti primitiivireaktion, ikään kuin hemmotellulta lapselta oltaisiin viemässä tikkari. Jos oikeasti kokee, ettei vaimo kuuntele, tai ymmärrä, niin kyllä sille on tehtävissä aika paljon. Se vaan edellyttää omaa aktiivisuutta ja halua hoitaa ongelma.
Joo. Jos nuo kaikki esimerkit on tästä aloittajan miehestä niin ainut asia mikä enää ihmetyttää on se että miksi yksikään nainen on mennyt tyypin kanssa tekemään lapsetkin, saati yrittää vielä jotain pariterapiaa. Niin sekopäisiä juttuja. Kaikenlaisten miesten kanssa te olettekin. Melkein sanoisin että mitäs läksitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Puhuimme hyvin pitkälti päällekkäin. Ja kerran terapeutti sanoi, että voisinko minäkin saada puheenvuoron. Mieheni puhui kuitenkin myös hänen päälleen. Ei ei suostunut kuuntelemaan lainkaan muita vaan yritti paasata omaa agendaansa, joka ei varsinaisesti edes liittynyt itse teemaan.
ap
Toisin sanoen miehesi koki, että hyökkäys on paras puolustus, ja kun raivostuu ja uhriutuu oikein kunnolla, niin muut luovuttavat? Olen pahoillani puolestasi, en jaksaisi päivääkään tuollaista käytöstä.
Meillä terapeutti ei esittänyt ainuttakaan kysymystä, mitä emme olisi itse jo miettineet oma-aloitteisesti ta kaverien toimesta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun me aikoinaan kävimme, perheneuvojaksi sanottiin silloin. Eksäni käyttäytyi niin huonosti, että terapeutti hänen kuultensa sanoi minulle Bertta, tää Kaarloon niin paska ihminen, että ehdottonasti suosittelen eroa.
Erosimme, lasten ja minun elämäni parani 100%. Mies joi itsensä hautaan ennenaikojaan kun ei kestänytkään eroa jasitä vaapaata elämää. Mahdollisuus oli annettu, ei käyttönyt. Alkoholi ei ollut kuvioissa kun olimme naimisissa.Me kävimme puoli vuotta sitten ensin toisessa paikassa ja siellä terapeutti lopetti käynnit ekaan kertaan, vaikka mieheni ei käyttäytynyt noin tunteellisesti, tai kuinka tuon kauniisti haluaa ilmaista. Hän sanoi melko suoraan, että kannattaa keskustella vain erosta. Silloin olin kuitenkin vielä niin sokea mieheni toiminnalle, että en oikein ymmärtänyt ilmeisesti hyvin suoraa vihjettä.
ap
Et sitten suostunut uskomaan kerrasta?
"Nuo asiat täysin kiistattomia, meillä on kyllä siia myös asioita, jotka ihmiset voivat nähdä eri tavoin. Mutta jos isi esim. Häipyy viikoksi, niin siitä on mielestäni vaikeaa keksiä kovin montaa eri näkökulmaa, etenkin, jos lasten kannalta ajattelee."
Taidatte olla tuhoon tuomittu pariskunta. Harva terapeutti viittaisi suoraan eroon. Jospa kävisit yksin ja keskustelisit suhteestanne, niin voisit saada ehkä uusia näkökulmia. Nyt vaikuttaa siltä, että toivot vielä suhteen jatkuvan.
Kyllä ja nyt ymmärrän sen pikkuhiljaa itsekin. Mutta lähteminen niin vaikeaa lasten takia, että kait kaipaan myös komppausta, että olen täysi idiootti, jos jään tuollaisen miehen kanssa suhteeseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja nyt ymmärrän sen pikkuhiljaa itsekin. Mutta lähteminen niin vaikeaa lasten takia, että kait kaipaan myös komppausta, että olen täysi idiootti, jos jään tuollaisen miehen kanssa suhteeseen.
ap
Ymmärrän, mutta kerta pariterapia ei teillä onnistu, niin mene yksin. Ja katsot mitä se herättää sinussa, eihän siitä eroa tarvitse tehdä, mutta saisit jäsenneltyä itsellesi, mitä tuo teidän suhde tuo ja vie. Tsemppiä!
Ensin kannattaa käydä pariterapeutilla yksin ainakin 5-6 kertaa kummankin, ja vasta sitten yhdessä. Muuten voi käy juuri noin.
Erosimme, lasten ja minun elämäni parani 100%. Mies joi itsensä hautaan ennenaikojaan kun ei kestänytkään eroa jasitä vaapaata elämää. Mahdollisuus oli annettu, ei käyttönyt. Alkoholi ei ollut kuvioissa kun olimme naimisissa.