Vuokra-asunnon ikkuna rikki, apua
Pakko kysyä apua täältä tilanteeseeni. Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan.
Asun pari vuotta vanhassa kerrostalossa (vuokratalo), jossa on sellaiset vaakasuoraan kaatuvasti aukeavat tuuletusikkunat. Kyseisissä ikkunoissa on ollut paljon ongelmia asukkailla, eivät oikein kestä mitään ja ovat niin jäykät ettei niitä meinaa saada kiinni. Alkuvuodesta niitä käytiin säätämässä takuutarkastuksen puitteissa, nyt talon takuu on jo mennyt umpeen.
Tuossa yhtenä yönä nukuin ikkuna auki, ja säikähdin hereille kun ikkuna rysähti alas, oli toiselta puolelta metallinen pidike pettänyt kokonaan ja toiselta puolelta myös puoliksi, lasi ei kuitenkaan hajonnut. Huoltomies tuli seuraavana päivänä katsomaan ja totesi, että pidikkeet tms. ovat ihan vääntyneet ja siten pettäneet, eli eivät ole kestäneet painetta ikkunan ollessa auki. Totesi myös että kyseisissä ikkunoissa on paljon vastaavanlaisia ongelmia ollut monilla.
Nyt kuitenkin isännöinnistä väitetään, että ikkunan pidikkeet eivät voi hajota tällä tavalla kuluen vaan että olisin itse hajottanut ne. Kuulemma kysyivät urakoitsijalta joka oli samaa mieltä että eivät ne itsestään hajoa vaan olisin itse voimalla saanut ne rikki. Vaativat siis minua maksamaan korjaustyöt ja uudet osat, ja myös sanottiin etten saisi tuulettaa kotia (huoltomies laittoi ikkunan toiselta puolelta kiinni, olen nyt tuolilla tukenut ikkunan pitäessäni sitä auki). Täällä ei pysty edes olla jos viikkokausiin en saa tuuletettua asuntoa. Olen jo pian viikon odottanut ikkunan korjausta, ja täällä on todella lämmin.
Mitä voin oikein tehdä? Olen vain normaalisti avannut ja sulkenut ikkunaa, en todellakaan ole sitä voimalla repinyt tai mitään. Eihän se voi mitenkään mennä niin, että asukkaan pitäisi korvata jos talon ikkunat itsestään hajoilevat ja rysähtävät alas. Kotivakuutukseen tietenkin saisin tämän, mutta siinäkin isohko omavastuu enkä periaatteesta haluaisi maksaa tällaista kun ei ole minun aiheuttamaa :(
Kommentit (39)
Saanko kysyä minkä firman vuokraama asunto/talo?
Ota A4 paeri lappu.Sotele ihmiten ovikelloa kysy ongelmista kyseinen ikkuna tai ikunat.Jos on kirjota ylös mitä ja asukaan allekirjotus.Jos saat edes 2-3 ihmisen nimen.Rittä ja menet henkilökohtaisesti isänöitsijän puheille.Sanot vika ei perheesi ,mutta talossa ongelma ikunoita enemmän.Ojenat lapun ja sanot korjaaja paikalle, vuokra talon piikkin.Olet tiukka asiasta,Jos tyydyt puhelin keskustelu aihe ,sinun yli kävellään ja laskun maksaja olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Ota A4 paeri lappu.Sotele ihmiten ovikelloa kysy ongelmista kyseinen ikkuna tai ikunat.Jos on kirjota ylös mitä ja asukaan allekirjotus.Jos saat edes 2-3 ihmisen nimen.Rittä ja menet henkilökohtaisesti isänöitsijän puheille.Sanot vika ei perheesi ,mutta talossa ongelma ikunoita enemmän.Ojenat lapun ja sanot korjaaja paikalle, vuokra talon piikkin.Olet tiukka asiasta,Jos tyydyt puhelin keskustelu aihe ,sinun yli kävellään ja laskun maksaja olet sinä.
Kiitos vinkistä, täytyykin kysellä naapureilta. Isännöitsijän puheille ei varmaan ole varsinaisesti mahdollista päästä kasvotusten ku on vaan tällainen iso vuokrafirma.
Vierailija kirjoitti:
Kodisto/Newsec
Ei yllätä, yrittävät maksattaa asukkaillaan kaiken. Häiriöihin ja muihin epäkohtiin ei puututa mutta asukkaiden rahat kyllä nyhdetään välittömästi.
Muista olla rehellinen. Ainahan voit viedä asiaa eteenpäin ja tehdä rikosilmoituksen jos olet todellakin sitä mieltä että sinua kohtaan on tehty väärin. Onkohan tässä taustalla ajatusta siitä että kun on kotivakuutus niin yritetään pistää asukkaan piikkiin? Edellä jo kyllä mainittiin tästä nykyajan rakentamisesta ja olen itsekin ollut hieman pöyristynyt siitä miten huonolastuisia aika lailla kaikki materiaalit ovat uusissa asunnoissa mutta olen huolissani siitä eivätkö nykyisin ihmiset osaa asua arvostaen vuokranantajia sillä uusiin asuntoihin on saatu aika paljon tuhoa aikaiseksi ihan muutamissa vuosissa.
Naurattaa tällaset sun kaltaiset elämänkallut jotka tahallaan hajottaa kämpän ja ei myönnä tekemisiään :D vaikea arvata mihin sunkin rahat menee, ei ihme ettei oo varaa maksaa ikkunan korjausta
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa tällaset sun kaltaiset elämänkallut jotka tahallaan hajottaa kämpän ja ei myönnä tekemisiään :D vaikea arvata mihin sunkin rahat menee, ei ihme ettei oo varaa maksaa ikkunan korjausta
Kun hajoitetaan paikkoja sekä sotketaan niin kaikkien vuokrat nousevat ja ehdot tiukentuvat. Todellakin kammottavaa tämä asuminen nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Muista olla rehellinen. Ainahan voit viedä asiaa eteenpäin ja tehdä rikosilmoituksen jos olet todellakin sitä mieltä että sinua kohtaan on tehty väärin. Onkohan tässä taustalla ajatusta siitä että kun on kotivakuutus niin yritetään pistää asukkaan piikkiin? Edellä jo kyllä mainittiin tästä nykyajan rakentamisesta ja olen itsekin ollut hieman pöyristynyt siitä miten huonolastuisia aika lailla kaikki materiaalit ovat uusissa asunnoissa mutta olen huolissani siitä eivätkö nykyisin ihmiset osaa asua arvostaen vuokranantajia sillä uusiin asuntoihin on saatu aika paljon tuhoa aikaiseksi ihan muutamissa vuosissa.
Joo käyny mielessä kans rikosilmo/poliisilaitoksella käynti, jos loppuun asti syyttävät minua ja yrittävät minulla edelleen maksattaa kaiken. :/ asuntoni on siistissä ja uutta vastaavassa kunnossa, huolehdin kyllä siitä etten vaurioita paikkoja. Toki paljon löytyy niitäkin, jotka rellestävät ja hajottavat tahallaan paikat.
Kyllähän nyt tuuletusikkunan pitäisi kestää normaali tuuletus. Eri asia isot ikkunat, joissa lukee, että avattaessa tuettava alhaalta.
Ulompi ikkuna kuuluu taloyhtiölle, sisempi vuokralaiselle. Jos ikkunassa on rakenteellinen vika se on valmistajan vastuulla tai sen asentaneella.
Kotivakuutus ei korvaa tuollaisia selkeitä valmistusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Ulompi ikkuna kuuluu taloyhtiölle, sisempi vuokralaiselle. Jos ikkunassa on rakenteellinen vika se on valmistajan vastuulla tai sen asentaneella.
Ulompi ikkuna kuuluu taloyhtiölle ja sisempi ikkuna osakkeenomistajalle eli vuokranantajalle. Jos olisi tahallisesti aiheutettu vahinko, voisi vuokranantaja vaatia korjauskulut vuokralaiselta.
1. pidät kiinni siitä, että sinulle aiemmin sanottiin, että ei ole ensimmäinen tapaus.
2. lopetat välittömästi nykyisen luvattoman ikkunan aukipitämisen, koska se kiellettiin. Siis oikeasti tottelet kieltoa.
3. koska asuntoasi pitää mielestäsi kuitenkin voida tuulettaa ja siellä on huono ilma (mahtaako olla ilmanvaihto kunnossa), niin olet siitä yhteydessä vuokranantajaasi viipymättä. Sinulla on oikeus asumisterveyteen. Vuokranantajasi tulee järjestää asia niin, että saat sinne tuuletusikkunan käyttöön. Mutta siihen asti et tee mitään omia virityksiä, ei minkäänlaisia. jos teet ja se huomataan, niin joudut isompaan korvausvastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo käyny mielessä kans rikosilmo/poliisilaitoksella käynti, jos loppuun asti syyttävät minua ja yrittävät minulla edelleen maksattaa kaiken. :/ asuntoni on siistissä ja uutta vastaavassa kunnossa, huolehdin kyllä siitä etten vaurioita paikkoja. Toki paljon löytyy niit
ei tarvitse mitään rikosilmoitusta eikä edes lakimeistä.
ilmoitat mitä sinulle kerrotiin aikoinaan siitä ikkunasta ja että muissakin ikkunoissa ollut samanlaisia vikoja etkä peräänny siitä. kerrot myös miten olet ikkunaa pitänyt auki (oletan, että asiallisesti ja siten miten ikkuna oli suunniteltu aukipiettäväksi)
Vierailija kirjoitti:
Joo sitäkin mietin että mahtaisko edes korvata tosiaan, kun ongelma on selkeästi ikkunoissa eikä minun toiminnassa. Oon niin kyllästynyt taistelemaan tästä asiasta isännöitsijän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo käyny mielessä kans rikosilmo/poliisilaitoksella käynti, jos loppuun asti syyttävät minua ja yrittävät minulla edelleen maksattaa kaiken. :/ asuntoni on siistissä ja uutta vastaavassa kunnossa, huolehdin kyllä siitä etten vaurioita paikkoja. Toki paljon löytyy niit
isännöinnin ja vuokranantajan tehtävä on selvittää korvausvastuu myös omalta osaltaan, siksi sinulle nyt sanotaan, että olet käyttänyt väärin. Ei siis siksi, että tahallisesti haluavat syyttää sinua. heillä on kyllä vakuutus ja sekorvaa, kunhan todetaan, että syy ei ole vuokralaisessa.
Vierailija kirjoitti:
1. pidät kiinni siitä, että sinulle aiemmin sanottiin, että ei ole ensimmäinen tapaus.
2. lopetat välittömästi nykyisen luvattoman ikkunan aukipitämisen, koska se kiellettiin. Siis oikeasti tottelet kieltoa.
3. koska asuntoasi pitää mielestäsi kuitenkin voida tuulettaa ja siellä on huono ilma (mahtaako olla ilmanvaihto kunnossa), niin olet siitä yhteydessä vuokranantajaasi viipymättä. Sinulla on oikeus asumisterveyteen. Vuokranantajasi tulee järjestää asia niin, että saat sinne tuuletusikkunan käyttöön. Mutta siihen asti et tee mitään omia virityksiä, ei minkäänlaisia. jos teet ja se huomataan, niin joudut isompaan korvausvastuuseen.
Olen vain pikaisesti tuulettanut ennen nukkumaanmenoa, ylin kerros ja ilta-aurinko paahtaa niin ei täällä pysty nukkua jos ei saa tuuletettua näillä helteillä. Huoltomies sanoi että voin hyvin tuulettaa varovaisesti, isännöinti eri mieltä. Vuokranantaja/isännöinti siis sama pulju käytännössä, ja vastaavat monen päivän viiveellä + viikonloppuna ketään ei ole paikalla, eli joudun taas odottamaan ensi viikkoon ennen kuin joku vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiö voi riidellä sitten asiasta vuokranantajan kanssa. Minusta vuokralaisen kannattaa siirtää ongelma sinne.
Kyllähän ikkunoiden kuuluu kestää normaalia käyttöä, ei ole normaalia että noin uudessa talossa paikat hajoilee. Nykytalot valitettavasti rakennetaan nopeasti ja halvalla, eivät kestä mitään. Ja ei kyllä kuulu sinun maksettavaksi.