Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autottomat hyvä- tai normaalituloiset kyydin kyselijät tai auton lainaajat. Mikä ilmiö tämä oikein on?

Vierailija
24.05.2024 |

Ei olisi rahallisesti mikään ongelma vuokrata sitä autoa esim. mökkiviikonlopuksi tai johonkin muuhun tiettyyn käyttöön. Tätä eivät kuitenkaan tee, vaan alkaa vimmattu säätäminen ja kyselykierros kenen kyydillä pääsee tai kuka lainaisi autoa.  Samat henkilöt kuitenkin vuokraavat auton ilman mitään vaikeuksia aina ulkomaan lomillaan.

Mistä tässä on kyse?  

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pieni koira mikä estää 95% vuokra-autojen vuokraamisen ja ne mitä jää jäljelle ovat epäsiistejä ja tuhottoman kalliita. Nyt, kun meille syntyy vauva, harkitsemme auton hankkimista, sillä vauvan kanssa ei ole kiva matkustaa junan lemmikkivaunussa. Siellä riittää vilskettä muutenkin.

Ai että koiran kanssa voi sotkea kaverin siistin auton? 

Ei tarvitse "sotkea", riittää kun kieltäytyy kyyditsemästä. Sitä paitsi meillä on pieni 5kg painava koira mikä menee viltin päällä sylissä. Ei tarvitse osua autoon ollenkaan. Ihmisillä on erilaisia elämänvalintoja ja jos se herättää noin paljon vihaa, tulee ystävyydestä tuskin muutenkaan mitään. Autoilijat monesti kokevat olevansa vaan antajapuolella mikä harvoin pitää paikkansa. Ihminen voi tehdä itsestään muille hyödyllisen muillakin tav

Mun autossa oli ystävien pikkukoira, sylissä viltin päällä, matka n. 50 km. Matkan jälkeen siivosin auton teippiharjalla ja oli muuten karvoja. Itsellä ei ole eläimiä joten karvojen lähde oli kyydissä ollut koira. Tässä ei ollut kyseessä mikään lokkeilu, ihan yhdessä järjestetty juttu, yllätys oli vain karvojen määrä.

Vierailija
82/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pieni koira mikä estää 95% vuokra-autojen vuokraamisen ja ne mitä jää jäljelle ovat epäsiistejä ja tuhottoman kalliita. Nyt, kun meille syntyy vauva, harkitsemme auton hankkimista, sillä vauvan kanssa ei ole kiva matkustaa junan lemmikkivaunussa. Siellä riittää vilskettä muutenkin.

Ai että koiran kanssa voi sotkea kaverin siistin auton? 

Ei tarvitse "sotkea", riittää kun kieltäytyy kyyditsemästä. Sitä paitsi meillä on pieni 5kg painava koira mikä menee viltin päällä sylissä. Ei tarvitse osua autoon ollenkaan. Ihmisillä on erilaisia elämänvalintoja ja jos se herättää noin paljon vihaa, tulee ystävyydestä tuskin muutenkaan mitään. Autoilijat monesti kokevat olevansa vaan antajapuolella mikä harvoin pitää paikkansa. Ihminen voi

Juuri tästä syystä vuokra-autoja on vaikea löytää ja kuten lukuisiin kertoihin todettua, kyydin antamisesta on aina mahdollisuus kieltäytyä niin ei tarvitse uhriutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vuokra-autoja on vaikea löytää" Häh! Pikaisesti googlaamalla sain neljän eri vuokrausfirman mainoksen!

Vierailija
84/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos sopivia vuokra-autoja ei ole saatavilla

Niin, no sitten tietenkin voi kysellä auota vuokraan myös kavereiltaan. Mutta aloituksen ymmärsin ainakin minä niin, että joillain ihmisllä on ensisijainen tapa hankkia kyyti kysely ja säätäminen. Ja tietenkin ilman korvausta. Ja otappa huomioon samalla, että pelkkien polttoaineiden maksaminen lainatessa ei ole korvaus kuin korkeintaan silloin jos auto lähtee tyhjän puoleisella tankilla ja palautuu täydellä. Ja silloinkin riippuu laina-ajasta ja ajetusta matkasta sekä tankin koosta.

Vierailija
85/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheelläni on 1 auto. Työkaveri sanoi, että hän lainaa meidän autoa Pietarin reissullensa.

Joo ei. Milläs minä ja perheeni liikkuu sen ajan? Eikä muutenkaan käy. Oli sillä otsaa.

Meillä oli pikkubussi kun lapsia oli 5. Yksi tutun tuttu kyseli sitä Viron reissulle viikoksi kun olisi niin kiva matkustaa tilavasti. Lähtijöitä oli 4 aikuista. Emme suostuneet kun tarvitsimme itse autoa. He olisivat tuoneet poikansa Clion, tai mikä lie pieni kippo, meille siksi aikaa käyttöön. Sitten olivat naama rutussa kun emme lainanneet 40k autoa heille ilmaiseksi ja meidän olisi pitänyt vielä vuokrata itsellemme toinen auto, että olisimme mahtuneet kulkemaan.

Vierailija
86/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se menikään? Ei se oo tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.

Maailma on muuttunut. Pitää kasvattaa paksumpi nahka.

Vierailija
87/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi tuossa vierähti kahden auton välissä. Käytettiin aika paljon vuokra-autoa, lyhyisiin ajoihin myös yhteiskäyttöautoa,  kesäloman ajan minileasingia. Olivat halpoja siihen aikaan - edullisimmillaan VW Polo maksoi alle viissataa per kuukausi, ja kun Polot oli loppu niin saimmekin automaattivaihteisen (no, DSG) Golfin.  Kailleimmat oli kahdeksisensataa / kk. 

Summa summarum - ilman pääomakuluja oma auto on halvempi, pääomakulujen kanssa vuokra-auto on halvempi.

En usko että me kovinkaan paljoa pummattiin mutta tottakai, jos joku kysyy että tuutteko senjasen mökille ja sitten vastaa että ei me oikein kätevästi päästä kun ei tullut sitä vuokra-autoakaan, ja tyyppi vastaa että tulkaa meidän autoon niin kyllä me sitten mennään. 

Vierailija
88/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaa kellekään mitään, koskaan! Tavara ei lainassa parane!

Vierailija
89/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä edelliseen - en ole koskaan halunnut lainata kenenkään autoa enkä edes ottaa tyyppejä. Tuli nuorena kaahattua parikin autoa lunariin ja moottoripyöränkin olen ehtinyt kerran kaataa. Mieheni on turvallinen kuski, mutta hänkään ei mielellään vippaa kenenkään muun kulkuneuvoja. 

Vierailija
90/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat nykyään pelkkiä narsisteja. 

"narsisti" on sanana kokenu semmosen inflaation ettei se merkitse enää mitään

Vierailija
91/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummilla pysyy kotona tai hankkii oman auton. Kuskaan vain sellaisia jotka vastavuoroisesti tarjoavat minulle kyydin jos tarvitsen. Lokit jää matkasta. 

Silloinhan me emme ole ystäviä muutenkaan, eli ongelmaa ei ole? 

Eli jos et pysty hyödyntämään toista taloudellisesti niin ei ole ystäväsi? Olet kyllä melkoinen sankari.

Vierailija
92/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaiseille sun on mun, mutta mun on mun.

Vierailija
93/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on luonnollista, että autoilevaa elämäntapaa elävillä on auto ja muilla ei. Autoilevaan elämäntapaan voi kuulua mökkeily, veneily, muu reissaaminen tai vaikka lasten kuskaaminen harrastuksiin. Olen rakentanut elämäni sen varaan, että voin elää mukavasti omannäköistäni elämää julkisten kulkuneuvojen varassa ja mikäli joku joskus itse omatoimisesti omasta tahdostaan kutsuu minut osaksi autoilemaan elämäntapaansa esimerkiksi luokseen mökille, en aio sen takia autoa hankkia. Ajokorttiakaan minulla ei ole, eli mikäli julkisilla ei pääse suoraan mökille eikä minua olla korvausta vastaan valmiita kyysäämään, on luonnollista, että jään kotiin.

Vierailija
94/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummilla pysyy kotona tai hankkii oman auton. Kuskaan vain sellaisia jotka vastavuoroisesti tarjoavat minulle kyydin jos tarvitsen. Lokit jää matkasta. 

Eli jos et pysty hyödyntämään toista taloudellisesti niin ei ole ystäväsi? Olet kyllä melkoinen sankari.

Miten niin? Olen juuri se kuka maksaa satasen kyydistä mökille. Tarkoitukseni oli sanoa, että en tietenkään käytä aikaani muihin ihmisiin lähtökohtaisesti vihamielisesti suhtautuvien ihmisten kanssa. 

Vierailija
95/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on luonnollista, että autoilevaa elämäntapaa elävillä on auto ja muilla ei. Autoilevaan elämäntapaan voi kuulua mökkeily, veneily, muu reissaaminen tai vaikka lasten kuskaaminen harrastuksiin. Olen rakentanut elämäni sen varaan, että voin elää mukavasti omannäköistäni elämää julkisten kulkuneuvojen varassa ja mikäli joku joskus itse omatoimisesti omasta tahdostaan kutsuu minut osaksi autoilemaan elämäntapaansa esimerkiksi luokseen mökille, en aio sen takia autoa hankkia. Ajokorttiakaan minulla ei ole, eli mikäli julkisilla ei pääse suoraan mökille eikä minua olla korvausta vastaan valmiita kyysäämään, on luonnollista, että jään kotiin.

Täsmälleen näin! Mulla on tosin ajokortti, mutta edellisestä ajokerrasta on niin kauan aikaa, että vaarantaisin liikenteen jos enää lähtisin rattiin. 

Vierailija
96/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Olen juuri se kuka maksaa satasen kyydistä mökille. Tarkoitukseni oli sanoa, että en tietenkään käytä aikaani muihin ihmisiin lähtökohtaisesti vihamielisesti suhtautuvien ihmisten kanssa. 

MIksi edes vuokrata sellaista mökkiä, jonne ei pääse julkisilla? Ei se raha, mutta aika toisen kyyditsimiseen, kun ei olla etukäteen suunniteltu yhtikästä mitään. Ei ole autoa enää, mutta ei tulisi mieleenkään lähteä jonnekin mökille, että kaverin kyydillä vain pääsisi sinne. Mökkireissu ei ole mitenkään tärkeä asia, jonka takia kavereita viitsisi vaivata 

Vierailija
97/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen miten kukaan uskaltaa pyytää autoa lainaan kaverilta. Ajan mieluummin vuokra-autoa kuin kaverin autoa. Paljon helpompaa, jos joutuu vaikka onnettomuuteen. 

Vierailija
98/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi edes vuokrata sellaista mökkiä, jonne ei pääse julkisilla? Ei se raha, mutta aika toisen kyyditsimiseen, kun ei olla etu

Ei tässä ole puhuttu vuokramökistä mitään, vaan siitä, että autoilevaa elämäntapaa harrastava ihminen itse kutsuu autottoman ystävänsä paikkaan minne ei pääse kuin autolla. 100€ korvaus per suunta noin 200-300km etäisyydellä ei ole taloudellista hyväksikäyttöä. 

Vierailija
99/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ajokorttia ja en ikinä pyydä kyytiä mihinkään.Jos julkisilla ei pääse niin minä jätän menemättä. Törkeää olettaa,että joku autoileva olisi mun "hovikuski".

Vierailija
100/105 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän autoa lainaan vain vanhemmiltani silloin, kun tiedän ettei heillä itsellään ole sille tarvetta. Olen kyllä vuokrannutkin, mutta joskus on esim. juhlapyhiksi tosi vaikea saada vuokra-autoa. Se, että näkee mainoksen jossain ei tarkoita, että vuokraamolla olisi tarjolla autoja juuri minun haluamanani ajankohtana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme