Imurointi kerrostalossa klo 7 aamulla
Mielenkiinnosta kyselen näkemyksiä palstalaisilta. Onko teistä ok ryhtyä imuroimaan kerrostalossa heti kun kello lyö 7? Ja ei siis mitään pientä suulakkeella sipsuttelua, vaan oikein kunnon paukutusta, siten että huonekalut ja listat vain kolisevat mennessä. Tiedän, että hiljaisuus on klo 22-7, mutta kai sitä nyt voisi vaikka tunnilla myöhäistää touhujansa kanssaeläjiään ajatellen? Toisaalta turha kai olisi tällaista edes kyseisiltä naapureilta yrittää vaatia, kun puhuvat huutaen, hoilaavat karaokea volat kaakossa ja parkkeeraavat autonsa pelastustien tukkeeksi ja herätessään joka aamu klo 6 aloittavat huutamalla puhumisen
Varmasti tähän nyt tulee kommenttia, että muuta maalle, jos et elämisen ääniä kestä, ja tähän voin jo valmiiksi vastata, että kestän kyllä, tässä 70-luvulla rakennetussa paperiseinäisessä talossa äänet kyllä kuuluvat jokaista pierua ja haukotusta myöten, eikä siinä mitään. Mutta alkaa pinna palaa juurikin noihin edellä mainittuihin muita ajattelemattomiin kanssaeläjiin, kun tuntuvat kaikessa ajattelevan, että asuvat tässä yksikseen.
Kommentit (99)
Nykyään maailma on sen verran täynnä vammaisia ja muita ongelmallisia että asumissääntöjä pitäisi päivittää. Ei voi olettaa että nykypäivän vesipäät noudattavat tai edes tajuavat jotain 70-luvulla laadittuja oheistuksia(jolloin oli normaalia ottaa muutkin asujat huomioon)
Kenenkään ei tarvitse imuroida kello 7 aamulla.(ellei vahinko tms)
Ei ole minusta hyväksyttävää ainakaan toistuvana toimintana. Ehkä yhdeksän aikoihin on ok imuroida ja hoitaa muita paljon ääntä tuottavia kotihommia
Minä minä minä laitan blenderin päälle heti 7.00 ja samalla otan imurin kaapista, ja alan jyystää lattioita sen kanssa, lujaa ja kovaa. Musat tietty soimaan kans. Kun mä tiedän mun oikeudet.
Asuntooni ei kuulu naapurin imurin äänet. Vasta käytävässä kuuluu, jos jollain siivouspäivä.
On ok. Mutta itse en aloittaisi niin aikaisin.
Mun mielestä saa imuroida klo 7 aamulla jos on tarvis.
Asuin aiemmin kerrostalossa ja imuroin lauantaina klo 8.15. Alakerran asukas valitti tästä ja kosti soittamalla bongorumpuja 22-23 :-)
Olen aamuihminen (herään 6-7 välillä) ja odottaminen esim klo 9 asti tuntuu pitkältä ajalta joka menee hukkaan.
Nykyään kalliin sähkön aikana, saatan tehdä ruokaa 'aamuyöstä' vaikka naapureiden makkari on keittiön vieressä. Tällöin huomioin naapurit niin että olen valmiiksi ottanut esille kaikki ruoanlaittovälineet eli en kolistele keittiössä niitä hakiessani. Kertaakaan eivät ole naapurit valittaneet. Huomioin heidät muutenkin: kysyin saanko pestä pyykkiä yöllä kun sähkö on halpaa, sanoivat ettei heitä haittaa joten pesen pyykkiä yöllä (ellei sähkö ole ollut halpaa valoisaan aikaan). Hoidan myös imuroinnin halvan sähkön aikana - en tosin yöllä mutta esimerkiksi klo 6.
Mainittakoon, että nykyään asun rivarissa jossa ainoastaan tuo ruoanlaitto saattaisi aiheuttaa kommentteja naapureilta mutta kuten sanottu, olen huomioinut heidät enkä kolistele.
Imurointia vasta klo 9 alkaen, mikään tamppaaminen ei tähän kuulu. Mitähän tällä tarkotettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kuuluu kanssa kun yläkerrassa imuroidaan. Yhteen aikaan heräsin joka sunnuntai klo 8-9 kun heillä alkoi makkarin imurointi. Kyllähän se syletti kun kahtena aamuna viikossa olis saanut nukkua ja toisena niistä oli tällainen "herätyskello". Talo rakennettu 2013 ja kuuluu kun alakerrassa mies yskii, naapurista kuuluu kun lasten kanssa on erimielisyyttä kun yläkerta käy kusella. Nää ei niin haittaa kun näihin en herää.
Kuka nukkuu vielä klo 9. Bilettäjät ?
Ehkä jotkut muut myös. Itse herään melkein joka aamu yhdeksän paikkeilla,johtuu varmaan kun monta kymmentä vuotta piti herätä aamulla neljän jälkeen töihin. Nyt sitten ,eläkkeellä, nukun niin kauan kun nukuttaa. Mutta ei minua kerrostalossa haittaa yhtään jos herään normaaleihin asumisen ääniin aikaisemmin. Joten imuroikaa milloin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä saa imuroida klo 7 aamulla jos on tarvis.
Asuin aiemmin kerrostalossa ja imuroin lauantaina klo 8.15. Alakerran asukas valitti tästä ja kosti soittamalla bongorumpuja 22-23 :-)
Olen aamuihminen (herään 6-7 välillä) ja odottaminen esim klo 9 asti tuntuu pitkältä ajalta joka menee hukkaan.
Nykyään kalliin sähkön aikana, saatan tehdä ruokaa 'aamuyöstä' vaikka naapureiden makkari on keittiön vieressä. Tällöin huomioin naapurit niin että olen valmiiksi ottanut esille kaikki ruoanlaittovälineet eli en kolistele keittiössä niitä hakiessani. Kertaakaan eivät ole naapurit valittaneet. Huomioin heidät muutenkin: kysyin saanko pestä pyykkiä yöllä kun sähkö on halpaa, sanoivat ettei heitä haittaa joten pesen pyykkiä yöllä (ellei sähkö ole ollut halpaa valoisaan aikaan). Hoidan myös imuroinnin halvan sähkön aikana - en tosin yöllä mutta esimerkiksi klo 6.
Mainittakoon, että nykyään asun rivarissa
6-7:stä 9:ään aika menee hukkaan?? Eikö sille ajalle ole muuta vaihtoehtoa? Lenkkeilyä ja kaikkea mahdollista muuta kuin kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kuuluu kanssa kun yläkerrassa imuroidaan. Yhteen aikaan heräsin joka sunnuntai klo 8-9 kun heillä alkoi makkarin imurointi. Kyllähän se syletti kun kahtena aamuna viikossa olis saanut nukkua ja toisena niistä oli tällainen "herätyskello". Talo rakennettu 2013 ja kuuluu kun alakerrassa mies yskii, naapurista kuuluu kun lasten kanssa on erimielisyyttä kun yläkerta käy kusella. Nää ei niin haittaa kun näihin en herää.
Esimerkiksi minä, joka yleensä pääsen töistä vasta vähän ennen keskiyötä, jonka jälkeen syön vielä iltapalaa yms. Vähän vaikea heti laskea energiatasoa töiden jälkeen ja heti nukahtaa. Usein nukahtaminen menee vasta johonkin kahteen yöllä. Tosin mielestäni yhdeksältä saa jo imuroida ja tehdä muuta vastaavaa enkä voi valittaa, jos joku näin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotkut muut myös. Itse herään melkein joka aamu yhdeksän paikkeilla,johtuu varmaan kun monta kymmentä vuotta piti herätä aamulla neljän jälkeen töihin. Nyt sitten ,eläkkeellä, nukun niin kauan kun nukuttaa. Mutta ei minua kerrostalossa haittaa yhtään jos herään normaaleihin asumisen ääniin aikaisemmin
Järjetöntä tosiaan ajatella, että muka vain bilettäjät heräisivät 9 aikoihin. Ajatteleeko kommentoija, että vain aamuvirkut elävät oikein?
Aiemmalla työpaikalla yhdessä vaiheessa iltavuoro loppui klo. 23. Ajelet kotiin, niin kello olikin melkein 0:00. Monesti tuli huomattua, että sitä kukkui hereillä vielä klo. 1:00-1:30. Menit nukkumaan, niin sitä saattoi herätä klo. 11. Yövuorojen jälkeisenä päivänä, kun olit nukkunut jonnekin klo. 16-16:30 asti, niin saatoin valvoa puolikolmeen aamulla. En kuitenkaan hereillä olemissellani häirinnyt ketään. Mikäli katsoin jotain sarjaa tai elokuvia, pidin äänet pienellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotkut muut myös. Itse herään melkein joka aamu yhdeksän paikkeilla,johtuu varmaan kun monta kymmentä vuotta piti herätä aamulla neljän jälkeen töihin. Nyt sitten ,eläkkeellä, nukun niin kauan kun nukuttaa. Mutta ei minua kerrostalossa haittaa yhtään jos
Tai heillä ei ole kokemusta kuin virka-ajan työajoista. Silloin ei ehkä hoksaa ajatella että hyvin moni tekee töitä ns. epätyypilliseen aikaan. Jolloin ne normihimmatkin tulee tehtyä outoon aikaan. Tosin ei ka monikaan yöllä siivoile.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yks kantapäiden hakkaaja naapurissa joka marssii klo 12 yöllä niin aivan varmasti aloitan klo 7 imuroinnin, ellen jopa aiemmin.
Niin suomalaista. Kosto on elämän suola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yks kantapäiden hakkaaja naapurissa joka marssii klo 12 yöllä niin aivan varmasti aloitan klo 7 imuroinnin, ellen jopa aiemmin.
Ihminen on kanta-astuja. Vanhemmiten myös jalka jäykistyy, joten herätessä se jalka jysähtää lattiaan voimakkaasti. Sekä kävellessä se askellus on voimakkaampaa kun jalkaa ei pysty "kevittämään".
Juuri näin. Selkävaivat pakottavat hieman ontumaan, koska vasen jalka on heikompi kuin oikea. Ei kaikki tömistely ole tahallista ajatuksella, että häh hää häiritsenpä naapureita jihhuu.
Näillä keleillä imuroin niin aikaisin kun voin. Mieluummin niin kun valvottaa talon kasvavia iltaimuroinneilla. Hiljaisuuden ulkopuolella saa elellä normaalisti, eikö? En liiemmin välitä naapureistani mutta jostain syystä tällä alueella asuvista lapsista välitän. En minä kyllä naapureitani vihaakaan, lähinnä samantekeviä.
Joka yö kuulen, kun naapurin ukko lähtee tai tulee töistä, niin välillä laitan laitteet surisemaan jo klo 7.00, mutta useimmiten odotan noin yhdeksään. Täällä monet naapurit nukkuu pitkään ja en minä todellakaan ala elämään heidän aikatauluillaan niin, että päiväntyöt alkaisi vasta klo 12.00. Minä vien roskat jo klo viisi aamulla, jos haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyötä tekevänä ymmärrän ärsytyksen. Mutta eipä näille kai mitään voi, nykyisin ihmiset on ajattelemattomia, oma napa ja sen nöyhtä kiinnostaa eniten ja viis muista.
Eikö nimenomaan heti aamu seitsemältä ole paras aika, koska yövuorosta ei ole siihen aikaan ehtinyt vielä nukkumaan?
Vaikuttaa aivan siltä kuin iltavuoroon menijät haluaisi nukkua pitkään... koska edellisenä yönä häirittiin myöhälle aamuvuoroon menevän yöunia. Eli en ihan rehellisesti sanottuna edes usko väitettyyn vuorotyöhön, koska nämä vuorotyötä tekevät ajattelevat muitakin vuorolaisia kuin vain sitä omaa vuorokausirytmiä.
Eiköhän ole kyse aamurapulasta ja halutaan myöhään jatkuneen juhlinnan vuoksi nukkua pitkää.
Minulla on kerran ollut kerrostalossa naapurina tällainen perhe, joka ilmeisesti hiki hatussa odotti että kello lyö 7:00. Pauke alkoi sillä kellon lyömällä, joka helvetin päivä. Lapsiaankaan eivät ilmeisesti mitenkään rajoittaneet tai opettaneet muiden huomiointiin muuta kuin tuon klo 7:00 odotuksen osalta.
Aiemmalla työpaikalla tein 3-vuorotyötä. Yövuoron jälkeen saatoin herätä klo. 16.