Imurointi kerrostalossa klo 7 aamulla
Mielenkiinnosta kyselen näkemyksiä palstalaisilta. Onko teistä ok ryhtyä imuroimaan kerrostalossa heti kun kello lyö 7? Ja ei siis mitään pientä suulakkeella sipsuttelua, vaan oikein kunnon paukutusta, siten että huonekalut ja listat vain kolisevat mennessä. Tiedän, että hiljaisuus on klo 22-7, mutta kai sitä nyt voisi vaikka tunnilla myöhäistää touhujansa kanssaeläjiään ajatellen? Toisaalta turha kai olisi tällaista edes kyseisiltä naapureilta yrittää vaatia, kun puhuvat huutaen, hoilaavat karaokea volat kaakossa ja parkkeeraavat autonsa pelastustien tukkeeksi ja herätessään joka aamu klo 6 aloittavat huutamalla puhumisen
Varmasti tähän nyt tulee kommenttia, että muuta maalle, jos et elämisen ääniä kestä, ja tähän voin jo valmiiksi vastata, että kestän kyllä, tässä 70-luvulla rakennetussa paperiseinäisessä talossa äänet kyllä kuuluvat jokaista pierua ja haukotusta myöten, eikä siinä mitään. Mutta alkaa pinna palaa juurikin noihin edellä mainittuihin muita ajattelemattomiin kanssaeläjiin, kun tuntuvat kaikessa ajattelevan, että asuvat tässä yksikseen.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia elämää eli saa tehdä. Ns normi elämän äänet saa kuulua kerrostalossa. Imurointi aamulla, suihkussa ja vessassa käynti yöllä, pyykinpesu vaikka yöllä jos pyykinpesukone on kunnossa ja hiljainen.
Normaali elämä ei näytä olevan sama asia kuin normaali järjenkäyttö. Toisten huomioon ottaminen ja hyvät tavat unohtuneet ihmisiltä. Että vähän voisi ajatella, että tuskin tässä yöllä välttämättä pyykkiä tarvitsee pestä. Linkoaminen herättää ainakin! Ja aamuimurointi pelkkää turhuutta. Pörssisähköstä voi vaihtaa määräaikaiseen, jos siitä kiinni. Ja ne mekastajat vois muuttaa sinne maalle.
AAAAAAMEEN, AAAAAMEEEEN, AAAA-AAAAA-MEEEEEN!
Mä olen aina ihmetellyt miten suomessa yleensäkään ihmiset pärjää elämässään kun joka asiasta valitetaan ja joka asia ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt miten suomessa yleensäkään ihmiset pärjää elämässään kun joka asiasta valitetaan ja joka asia ärsyttää.
Riippuu vähän valitetaanko aiheesta vai aiheettomasti.
Tämä on vähän suhteellista...Vaikka klo 7 sinulle huono aika, jonkun toisen rauhaa voisi häiritä enemmän klo 8 imurointi ( esim etätyöt). Ei ole yhtä oikeaa vuorokausirytmiä. Itse yötyötä tekevänä minulla ei ole juuri koskaan mahdollisuutta nukkua hiljaiseen aikaan.
Meillä naapurit imuroivat aina outoihin aikoihin. Klo 21.30 tai keskiyöllä. Olen käynyt kysymässä että onko aivan pakko joka kerta valita tällainen kellonaika. Keskuspölynimurin ujellus kun vielä kuuluu todella hyvin. Vastauksena on, että ei kiinnosta. Isännöitsijää kiinnostaa vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurit imuroivat aina outoihin aikoihin. Klo 21.30 tai keskiyöllä. Olen käynyt kysymässä että onko aivan pakko joka kerta valita tällainen kellonaika. Keskuspölynimurin ujellus kun vielä kuuluu todella hyvin. Vastauksena on, että ei kiinnosta. Isännöitsijää kiinnostaa vielä vähemmän.
Käsittämätöntä! Puuttuu aivoista joku 'pitää kiinnostaa'-osa. Miksi nykysin kukaan ei voi millekään mitään??!! Poliisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa aiheettomasti. Monella on käsitys että kerrostalossa ei saisi kuulua mitään ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tää ole provo. Tai sitten AP asuu jossain köyhälistökompleksissa.
Itse asiassa on kyse luokattoman huonosta rakentamisesta. Jonkin tason äänieristys pitäisi olla pakollinen kaikissa monen asunnon taloissa. On helppo sanoa, että pitää vain sietää toisten metelöintiä, mutta ihmisillä on oikeus olla rauhassa omassa kodissaan. Muutenhan voisi pakottaa kaikki suomalaiset asumaan jossain salissa, missä on koko ajan meneillään rock-konsertti täysillä. Tai kotona kuuuluva pakollinen (valtion opin mukainen) radiokanava päällä koko ajan kuten eräässä kaukana olevassa maassa. Esim. nukkumisen estäminen on tunnettu kidutuskeino. Yörauha ja nukkuminen ovat tärkeitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä! Puuttuu aivoista joku 'pitää kiinnostaa'-osa. Miksi nykysin kukaan ei voi millekään mitään??!! Poliisi?
Ei he usein imuroi. Se on vaan, että silloin kun imuroivat, niin ajankohta on ikävä. Asennoidun asiaan nykyään niin, että onneksi minä voin kymmeneltä illalla istua sohvalla eikä tarvitse hitto vie siivota. Lohduttaa myös se, että muuttoaikeissa ollaan muutenkin. Seuraavia asukkaita ajatellen olen yrittänyt asiaan puuttua, mutta itsekkäät ihmiset ei puhetta usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä talossa on välillä ollut niin häiritseviä naapureita, että en voinut katsoa TV:tä. Tai oikeammin sanottuna voin katsoa, mutta en kuullut mitään.
Klo 07 saa imuroida ihan vapaasti, ei kaikilla ole mahdollisuutta/ aikaa pitkin päivää imuroida. Nuorempana kun tein paljon töitä, niin imuroin aina aamulla klo 07 ennen töihin lähtöä (töihin lähdin 07:20), koska monesti tein tuplavuoron ja kotiin saavuin vasta klo 22 jälkeen, jolloin ei taas voinut enää imuroida.
Nyt lapsiperheellisenä imuroin edelleen klo 07 toisinaan, koska lapset vielä nukkuu siihen aikaan niin saan rauhassa imuroida kun lattiat on vielä tyhjänä leluista eikä lapset roiku imurin kimpussa. Toisaalta tuskin imurointini naapureita häiritsee (uusi talo ja suht paksut seinät) kerta lapsenikin nukkuvat imuroinnin läpi samassa asunnossa.
Toisaalta meillä monesti kuuluu ulkoa talvisin aurausautot klo 04-05 alkaen ja tänä aamuna lehtipuhaltimet klo 07, joten enemmän tuolta ulkoa melua tulee kuin muista asunnoista. En ole itse ainakaan kuullut yhdenkään naapurin koskaan imuroivan, että hyvin seinät eristää tai sitten muut ei vaan siivoa.
Hiljaisuus loppu klo 6-7 riippuen talonyhtiön säännöistä.
Hyvä naapuri tietysti yrittää sovittaa äänekkäät tekemisensä, jos seinänaapuri on esim. yötyössä, mutta kusipää naapuri päräyttää imurin täysille heti kun kello on pykälässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yks kantapäiden hakkaaja naapurissa joka marssii klo 12 yöllä niin aivan varmasti aloitan klo 7 imuroinnin, ellen jopa aiemmin.
Ihminen on kanta-astuja. Vanhemmiten myös jalka jäykistyy, joten herätessä se jalka jysähtää lattiaan voimakkaasti. Sekä kävellessä se askellus on voimakkaampaa kun jalkaa ei pysty "kevittämään".
Kyllä se naapureiden huomioiminen ja ajattelevaisuus lakkaa kello 7 jolloin aletaan jokainen toimi toteuttamaan mahdollisimman äänekkäästi.
Tulee väkisinkin mieleen, että tälle sukupolvelle ei oo opetettu kotona tämmösiä huomioonottamis-asioita ja keskusteltu kotona yhtään mitään. Sittenhän se tulee tää ei kiinnosta asenne. Lapset jätetty opettamatta ja neuvomatta ja nyt niiden pitää yksin opetella kaikki, tai niiden naapureiden avulla, jotka tulee asioista huomauttamaan. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Klo 07 saa imuroida ihan vapaasti, ei kaikilla ole mahdollisuutta/ aikaa pitkin päivää imuroida. Nuorempana kun tein paljon töitä, niin imuroin aina aamulla klo 07 ennen töihin lähtöä (töihin lähdin 07:20), koska monesti tein tuplavuoron ja kotiin saavuin vasta klo 22 jälkeen, jolloin ei taas voinut enää imuroida.
Nyt lapsiperheellisenä imuroin edelleen klo 07 toisinaan, koska lapset vielä nukkuu siihen aikaan niin saan rauhassa imuroida kun lattiat on vielä tyhjänä leluista eikä lapset roiku imurin kimpussa. Toisaalta tuskin imurointini naapureita häiritsee (uusi talo ja suht paksut seinät) kerta lapsenikin nukkuvat imuroinnin läpi samassa asunnossa.
Toisaalta meillä monesti kuuluu ulkoa talvisin aurausautot klo 04-05 alkaen ja tänä aamuna lehtipuhaltimet klo 07, joten enemmän tuolta ulkoa melua tulee kuin muista asunnoista. En ole itse ainakaan kuullut yhdenkään naapurin koskaan imuroivan, että hyvin seinät eristää t
Kyllä ne muutkin varmasti siivoaa, mutta jokseenkin kerran viikossa imurointi, eikä pedanttisen joka päivä tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa imuroida klo 7 aamulla, remonttityötkin alkavat yleensä tähän aikaan. Keskittykää omaan elämäänne ja kestäkää elämisen ääniä ja pärjäätte elämässä paremmin. Muistakaa elää omaa elämäänne jolloin ette jää paitsi mistään.
Ap näyttää tietävän tämän. Omaan elämään keskittymistä ei haittaa, vaikka toivoisi edes hieman ymmärrystä. Ei aina kaikessa tarvitse olla niin hemmetin itsekäs, vaikka "mulla olisikin ne mun oikeudet"...
Kyse onkin muiden huomioon ottamisesta ja talonpoikaisjärjestä, jos on tilaisuus vaikka tunnilla myöhäistää tuota paukuttelua mitä imuroinnista siis lähtee. Tuleehan siitä kova ääni. Kun ei ole mikään pakko juuri kellon lyödessä 7 aloittaa, eihän?
Ihan samahan se on toisessakin päässä, eli onko joku remppa ajoitettava vielä päivän päätteeksi juuri siihen 5 minuuttia vaille 22, kun kerran laki sen sallii? Usein esim. lapset nukkuvat tuohon aikaan.
Jotkut vanhukset tykkäisivät vaikka edes siihen kahdeksaan levätä ja illalla saattaa olla jo aika uupunut ennen yhdeksää. Vapaapäivinä voi myös moni työssäkäyvä haluta nukkua pitempään. Ihan normijuttuja. Nämä ovat sellaisia "niin metsä vastaa" -asioita, joita voisi itse kukin pohtia. Asumismukavuuteen vaikuttavia, kaikkia miellyttäviä.
Kyllä se on liian aikaisin.Vähän voi naapureitakin ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa imuroida klo 7 aamulla, remonttityötkin alkavat yleensä tähän aikaan. Keskittykää omaan elämäänne ja kestäkää elämisen ääniä ja pärjäätte elämässä paremmin. Muistakaa elää omaa elämäänne jolloin ette jää paitsi mistään.
Kunnon kusipään vastaus taas. Ja lässyttäjä luultavasti asuu itse vielä omakotitalossa metsän keskellä. Nämä ovat suurimpia älämölö-huutelijoita hiljaisuudesta.
Normaali elämä ei näytä olevan sama asia kuin normaali järjenkäyttö. Toisten huomioon ottaminen ja hyvät tavat unohtuneet ihmisiltä. Että vähän voisi ajatella, että tuskin tässä yöllä välttämättä pyykkiä tarvitsee pestä. Linkoaminen herättää ainakin! Ja aamuimurointi pelkkää turhuutta. Pörssisähköstä voi vaihtaa määräaikaiseen, jos siitä kiinni. Ja ne mekastajat vois muuttaa sinne maalle.