Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen työmarkkinoilla järkyttävää ikärasismia

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60- ja 70-luvuilla 15-16 vuotias oli "nuori aikuinen", jos oli koulunsa päättänyt. Silloin hänen odotettiin menevän töihin, ammattikouluun tai lukioon. 

Vierailija
122/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asia on tärkeä, mutta lopettakaa nyt herran tähden käyttämästä sanaa "ikärasismi".

Ikä ei ole rotu.

Rasismi on rotusyrjintää: race (rotu), racism.

Tarkoitatte ikäSYRJINTÄÄ.

Kyllä tuota "ikärasismia" käsitteenä käytetään muissakin maissa, kuvaamaan syrjintää iän takia. 

Perustelu typerehtimiselle ei ole se, että muutkin typerehtivät. Ikä ei ole rotu.

Meillä on jo täysin oikea ja kuvaava sana ilmiölle ja se on syrjintä.

Onko typerehtiminen muuten suomea? 

En usko että keltään on mennyt ohi mitä rasismi tarkoittaa. Mutta niin kuin kielen kanssa yleensäkin käy, niin sanoista väänneellään eri muunnoksia ja sovelluksia. Tuo käyttämäsi sana 'typerehtiminen' kuvaa juuri tätä ilmiötä :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
124/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on puhuttu jo kymmeniä vuosia ja sitten joku idiootti keksii että nostetaan eläkeikä 70-vuoteen. Millä elää ne viimeiset 20 vuotta ennen eläkeikää, kun mihinkään ei pääse töihin.

Tätä minäkin olen ihmetellyt ja kun työsuhteet ovat pätkätöitä ja vakiosuhteet loppuvat kun yritys kaatuu tai myydään tai muuta, tuo vain pitkittää loppuajan työttömyyttä.

Älä ihmettele. Eipä tarvitse yhteiskunnan maksaa eläkettä, kun ihminen on työttömänä vuodet 40-70. 

Vierailija
125/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin kohdata ikärasismia jo ennen kuin olin edes 40 v. Nyt kun 41, niin vielä enemmän. Ja olen korkeakoulutettu (yliopisto/kauppakorkeakoulu) ja ikäni ollut töissä. Mutta ei, kun ikä alkaa nelosella niin et kelpaa. Aika uskomatonta kun töitä pitäisi kuitenkin tehdä. Mitähän hallitus ajatteli tehdä tälle ongelmalle?

itse olen 45 ja en pääse haastatteluun helpolla, vain muutama haastattelu koko tämän alkuvuoden aikana enkä päässyt vaikka intoa oli ottaa työ vastaan. miten 50+ ikäiset saa ikinä töitä jos ei 40+ meinaan päästä.

Vierailija
126/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64v, eikä hakemuksiini ole kahteen vuoteen vastattu.

Vierailija
127/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M60: mielestäni totuttua palkkatasoa vastaava pyyntö osoittaa luottamusta omaan osaamiseen ja arvoon, mutta se saattaa ollakin este päästä mihinkään.

Mutta kun se on vaan toive eli pohja neuvotteluille

Lähes tulkoon jokaisen paikkaan on paljon hakijoita. Ei ole mitään tarvetta ruveta neuvottelemaan palkasta 3000 euroa pyytävän kanssa, kun jonossa on ruuhkaksi asti niitä, joille kelpaa tarjottu 2000 euroa. 

Vierailija
128/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M60: mielestäni totuttua palkkatasoa vastaava pyyntö osoittaa luottamusta omaan osaamiseen ja arvoon, mutta se saattaa ollakin este päästä mihinkään.

Lähes tulkoon jokaisen paikkaan on paljon hakijoita. Ei ole mitään tarvetta ruveta neuvottelemaan palkasta 3000 euroa pyytävän kanssa, kun jonossa on ruuhkaksi asti niitä, joille kelpaa tarjottu 2000 euroa. 

Tämä on se mistä olen yrittänyt monta kertaa sanoa! kun jotkut luulee että työntekijällä on jotain neuvotteluvaraa palkoista. EI OLE eikä tule olemaan ikinä. yhteen paikkaan tarjottiin 2050e/kk palkkaa vaikka olin sitä ennen tienannu lähes 2600e/kk sanoin etten tolla palkalla tule. 

Vierailija
129/142 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 66 v ja menin töihin 15 v, täytin 16 v myöhemmin samana vuonna. Näin teki usea muukin heti peruskoulun tai jatkokoulun jälkeen.

Ei siellä meidän kylässä, naapurikylissä ja lähipikkukaupungeissakaan monet opettajiksi tai virkamiehiksi käyneet, eivät edes ne jotka kävivät lukion. Opiskelu ei ollut ilmaista, perheillä ei ollut varaa lähettää lapsiaan kuin korkeintaan keskikouluun ja osan vielä lukioon. Mutta monet kävivät vain ilmaisen jatkokoulun, jossa ei esim opiskeltu kieliä ja josta ei päässyt lukioon.

En ymmärrä miten niitä valtion virkoja ja rehtorin paikkoja olisi edes riittänyt kaikille, jos jokainen olisi käynyt korkeakoulun, ja jäänyt Suomeen.

Suomesta muutti Ruotsiin 1950-1970 luvuilla n 400.000 henkeä, sillä Suomessa oli tuolloin kova työttömyys. Kylät tyhjenivät, kuten omani, eikä monikaan palannut takaisin. Ensimmäisen, toisen tai kolmannen polven suomalaisia arvioidaan nykyään as

Semmonen pieni sivuhuomio, että Ruotsissa pääsevät kaikki, jotka haluavat, yliopistoon. Ei ole pääsykokeita. Terv 1953 syntynyt.

Vierailija
130/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
131/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen pieni sivuhuomio, että Ruotsissa pääsevät kaikki, jotka haluavat, yliopistoon. Ei ole pääsykokeita. Terv 1953 syntynyt.

Kommentistasi käytetään Ruotsissa sanaa "Killgissa" (kille=mies/poika ja gissa=arvaus). Sanaa käytetään siis silloin kun henkilö tekee täysin villin arvauksen asioista, joista hän ei oikeasti tiedä mitään ;-) Tutkimusten mukaan miehet tekevät tätä enemmän ja siitä myös tämä nimi.

Tässä arvauksen sijaan tietoa:

Syksyllä 2023 Ruotsissa haki lääkikseen reilut 13.000 henkilöä, joista 1.100 sai opiskelupaikan, noin 8% hakijoista. Oikeustieteelliseen haki n 37.000, joista 1.500 sai opiskelupaikan, siis 4%. Tässä vain pari esim opinnoista, joihin vaaditaan huippuyhteispisteet m m lukiosta, yliopistokokeesta jne.

Vinkki: Netistä löytyy nykyään todella kätevästi tietoa, ja nettiselaimella voi helposti tarvittaessa kääntää tiedon suomeksi. Niin ei tarvi enää "killgissata", vaikka se nykyään onkin suosiossa, jopa valtion päämiesten joukossa ;-)

Vierailija
132/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60- ja 70-luvuilla 15-16 vuotias oli "nuori aikuinen", jos oli koulunsa päättänyt. Silloin hänen odotettiin menevän töihin, ammattikouluun tai lukioon. 

Tuolloin myös pelkkä ylioppilas oli työmarkkinoilla kovaa valuuttaa "korkean koulutuksensa" takia. Silloin myös töihin pääsivät kaikki töitä haluavat.

Vierailija
133/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin kohdata ikärasismia jo ennen kuin olin edes 40 v. Nyt kun 41, niin vielä enemmän. Ja olen korkeakoulutettu (yliopisto/kauppakorkeakoulu) ja ikäni ollut töissä. Mutta ei, kun ikä alkaa nelosella niin et kelpaa. Aika uskomatonta kun töitä pitäisi kuitenkin tehdä. Mitähän hallitus ajatteli tehdä tälle ongelmalle?

itse olen 45 ja en pääse haastatteluun helpolla, vain muutama haastattelu koko tämän alkuvuoden aikana enkä päässyt vaikka intoa oli ottaa työ vastaan. miten 50+ ikäiset saa ikinä töitä jos ei 40+ meinaan päästä.

Saksikäsi Purran mukaan kaikki saavat töitä, kunhan jaksavat töihin mennä. Töitä saamattomat ovat tuon ilmapään mukaan laiskoja sosiaalipummeja (jolla hän samalla leimaa aika ison joukon omasta äänestäjäkunnastaan).

Vierailija
134/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 64v, eikä hakemuksiini ole kahteen vuoteen vastattu.

Veljeltäni loppuivat töihinpyyntösoitot ja  rakennusalla heti kun hän täytti 60 v, vaikka hän oli alan ammattilainen 40 v takaa, ollut todella kysytty vaikeimpiinkin projekteihin, ja perusterve. Soitot menivät nyt pelkästään entiselle, nuoremmalle, työkaverilleen

No, hän peruskorjasi omaa ja suvun taloja kassalla, ennen kuin vihdoin tuli eläkeikään. Olisi kyllä mieluiten jatkanut työntekoa eläkeikään asti.  

Ihmettelen miksei yhteiskunta kannusta yrityksiä eri toimin palkkaamaan vanhempia työntekijöitä, sen sijaan että porukat hyllytetään liian aikaisin. Olisi win-win kaikille osapuolille.

Vierailija
135/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksikäsi Purran mukaan kaikki saavat töitä, kunhan jaksavat töihin mennä. Töitä saamattomat ovat tuon ilmapään mukaan laiskoja sosiaalipummeja (jolla hän samalla leimaa aika ison joukon omasta äänestäjäkunnastaan).

No Purra tuskin pääsee enää läpi seuraavissa vaaleissa, kaikkien onneksi. Sama pätee lähes kaikkiin muihinkin persuihin, jotka ei loikkaa muihin puolueisiin. Hillotolppaa se Purra on enää etsimässä ja tuskin sitä enää edes kiinnostaa poliittinen ura. Tekee Marinit. Näkeehän tuon että ei se ole enää kiinnostunut entisistä äänestäjistään tai niiden mielipiteistä.

Vierailija
136/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin myös pelkkä ylioppilas oli työmarkkinoilla kovaa valuuttaa "korkean koulutuksensa" takia. Silloin myös töihin pääsivät kaikki töitä haluavat.

Töihin ei todellakaan päässeet kaikki haluavat, työttömyys oli tosi korkea Suomessa 60- ja 70-luvuilla. Ruotsiin mentiin silloin sankoin joukoin tehtaisiin ja sairaaloihin. Vasta 80-luvulla Suomessa helpotti työttömyys.

Vierailija
137/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ei saa töitä, vanhukset ei saa töitä ja nyt vielä työantaja saa irtisanoa ihmisiä mielivaltaisesti alisuoriutumisesta 

Vierailija
138/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut. Sulla menee nyt 1900- ja 1800- luvut sekaisin :D 

Vierailija
139/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut. Sulla menee nyt 1900- ja 1800- luvut sekaisin :D 

Jännä ettet tiedä 1960 ja 1970 luvuista tuota. Mutta toisaalta ymmärrän jos olet asunut esim pääkaupunkiseudulla ja pyörinyt hyvävaraisissa ja korkealle koulutetuissa piireissä siellä. 

Mutta oma kokemus ei aina riitä. Suosittelen lukemaan näistä vuosikymmenistä, netissäkin on paljon tietoa etsivälle. 

Vierailija
140/142 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se mistä olen yrittänyt monta kertaa sanoa! kun jotkut luulee että työntekijällä on jotain neuvotteluvaraa palkoista. EI OLE eikä tule olemaan ikinä. yhteen paikkaan tarjottiin 2050e/kk palkkaa vaikka olin sitä ennen tienannu lähes 2600e/kk sanoin etten tolla palkalla tule. 

No saitko muuta työtä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi