Miellyttäjä-ihmiset on rasittavia
Varsinkin naisissa yleinen piirre, naiset kun on keskimäärin kasvatettu ajattelemaan jatkuvasti mitä muut on heistä mieltä.
Miellyttäjä-ihmisillä en tarkoita normaaleja käytöstapoja noudattavia, vaan sellaisia, joiden ajattelu ja mielipiteet vaihtelevat sen mukaan missä seurassa he ovat. Kun miellyttäjä aistii olevansa jostain asiasta eri mieltä keskustelukumppanin kanssa, hän ei kerro omaa mielipidettään.
Keskustelukumppanin jatkuva peesailu on kuitenkin rasittavaa ja epäkiinnostavaa. Ihminen, joka ei nosta mitään omia kiinnostavia näkökulmiaan keskusteluun, koska ei voi olla varma saavatko ne kannatusta, on yksinkertaisesti tylsä.
Mun viesti siis on että miellyttäjä-ihmiset, päinvastoin kuin luulette, ette ole miellyttäviä. Lakatkaa katsomasta itseänne ulkopuolelta ja kertokaa aitoja fiiliksiä ja omia ajatuksia. Se on sata kertaa kiinnostavampaa ja MIELLYTTÄVÄMPÄÄ.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron ihmisille mitä he haluavat kuulla, en sitä mitä mieltä oikeasti olen. Tämä toimii työssä ja muualla.
Löydät itsesi ahdistuneena, kun olet elänyt elämää muiden ehdoilla.
Kuka olet itse, itsesi kadottaneena
Löydät itsesi ihmisten huoliastiana ja olkapäänä
Lopulta sulla on vain päämäärätön olo, selittämätön ahdistus ja kyvyttömyys löytää mitään omaa
Tiedän kokemuksesta
Niinpä. Ja jotkut ratkaisevat tuon ahdistuksen projisoimalla sen läheisiinsä jotka eivät ole tuota ahdistusta millään tavalla aiheuttaneet.
Kun eivät välttämättä ole eivätkä olisi edes voineet tietää siitä kun tuollainen ihminen ei ole puhunut tunteistaan ja tarpeistaan rehellisesti vaan puhunut vain sitä mitä ovat kuvitelleet muiden halunneen kuulla. Syy ahdistukseen on on monesti tällaisessa ihmisessä itsessään ei muissa.
Vierailija kirjoitti:
Miellyttäjät on kotona kiusattu sellaisiksi kuin ne on. Ei ole ollut tilaa saada olla omaa mieltä mistään tai uskaltaa ilmaista itseään. Jos sinua vituttaa erilaiset ihmiset, pysy kaukana niistä. Ette te suorapuheiset ilman mitään filtteriä mielipiteitänne laukovatkaan mitään hyvää ja kevyttä seuraa ole.
Suoraa puhetta tarvitaan silloin kun ylimiellyttäjä alkaa käyttäytymään täysin törkeästi muita kohtaan ja pyrkii oikeuttamaan sen traumoistaan kummunnella ylimiellyttämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miellyttäjät on kotona kiusattu sellaisiksi kuin ne on. Ei ole ollut tilaa saada olla omaa mieltä mistään tai uskaltaa ilmaista itseään. Jos sinua vituttaa erilaiset ihmiset, pysy kaukana niistä. Ette te suorapuheiset ilman mitään filtteriä mielipiteitänne laukovatkaan mitään hyvää ja kevyttä seuraa ole.
Suoraa puhetta tarvitaan silloin kun ylimiellyttäjä alkaa käyttäytymään täysin törkeästi muita kohtaan ja pyrkii oikeuttamaan sen traumoistaan kummunnella ylimiellyttämisellä.
Täällä maalataan miellyttäjistä ihan erikoista kuvaa. Tuntuu jopa manipulatiiviselta tämä puhe. Mitä törkeää miellyttäjät tyypillisesti sinun mielestäsi tekevät? Yleensähän he joutuvat täysin muiden ylikävelemiksi ja vetävät puoleensa toisen ääripään hyväksikäyttäviä tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalataan miellyttäjistä ihan erikoista kuvaa. Tuntuu jopa manipulatiiviselta tämä puhe. Mitä törkeää miellyttäjät tyypillisesti sinun mielestäsi tekevät? Yleensähän he joutuvat täysin muiden ylikävelemiksi ja vetävät puoleensa toisen ääripään hyväksikäyttäviä tyyppejä.
Kriitiikki kohdistuu niihin entisiin ylimiellyttäjiin jotka pyrkivät oikeuttamaan täysin ala-arvoisen ja törkeän käytöksen muita kohtaan sen jälkeen kun ovat, kuten joku totesi, voimaantuneet ja sillä perustelevat käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole miellyttäjätyyppiä erotan miellyttäjät helposti. Elämänkokemuksen myötä olen oppinut sen, että helpommalla olisin päässyt oppimalla miellyttämään. Mitä vanhemmaksi elän sitä enemmän joudun olemaan yksin, koska maineeni suorapuheisena on rajannut kuka haluaa olla tekemisissä kanssani. Käytöstavat osaan, jopa paremmin kuin keskiverto miellyttäjä, mutta ihmiset eivät halua rehellisyyttä ja aitoutta. Enemmistö haluaa keskittyä pohtimaan tunteitaan ja reaktioitaan ja jos sanani eivät jotakin miellytä olen silloin ikävä hirviö. Mielensä pahoittaminen asiasta kuin asiasta tietää keskustelua , valittamista pomolle , sairaslomia, lääkitystä, kriisejä, masennusta, ahdistusta, kaikenlaisia haastavia tunteita, joihin on aina helppo etsiä syyllinen rehellisestä tyypistä. Ihmiset ovat tottuneet luottamaan siihen, että aina voi valittaa ja miten sokeaksi se silloin tekeekään heidät erilaisten persoonien suhteen.
Rehellisyys ei sulj
Niin, jos ilkeilet, dissaat ja besserwisseröit luullen olevasi rehellinen, ei ole ihme jos olet yksinäinen. Persoonallisuus häiriötä näköjään pukkaa vahvasti.
Tuo miellyttäjien ala-arvoinen ja törkeä käytös on niin marginaalinen ilmiö että ihmetyttää, miksi siitä on pitänyt tehdä tässä keskustelussa niin suuri numero. Kun he ovat tyypillisesti se ihmisryhmä, jotka ovat joutuneet itse toistuvasti törkeän käytöksen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo miellyttäjien ala-arvoinen ja törkeä käytös on niin marginaalinen ilmiö että ihmetyttää, miksi siitä on pitänyt tehdä tässä keskustelussa niin suuri numero. Kun he ovat tyypillisesti se ihmisryhmä, jotka ovat joutuneet itse toistuvasti törkeän käytöksen kohteeksi.
Siksi koska tuollaiset ihmiset ovat vaarallisia. Kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan kauheaa ja vaarallista kun ylikiltti Marjatta ei suostukaan enää kaikkeen ja joudut itse tekemään asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan kauheaa ja vaarallista kun ylikiltti Marjatta ei suostukaan enää kaikkeen ja joudut itse tekemään asioita
Vaikka niin voit toki ajatella jos se tuo helpotusta itsellesi.
No aika jyrkkä johtopäätös. Ehkä on enemmän kyse nyt eri tavoista kommunikoida ja tilannetajusta kuin miellyttämisentarpeesta ja mielipiteiden puutteesta. Arkielämän kanssakäymisessä nyt ei aina tarvitse käydä suurempia mielipidekeskusteluja kun useimmiten pointtina saada asiat sujumaan vaan järkevästi. Voi kuulostaa tylsältä mutta aina ei myöskään ole järkeä käyttää aikaa turhaan jaagaamiseen.
Sitäkin voi miettiä miten itse näissä kommunikaatiotilanteissa toimii. Hakeeko aitoa vastavuoroista keskustelua eri näkökulmineen vai haastaa väittelemään.
Vierailija kirjoitti:
No aika jyrkkä johtopäätös. Ehkä on enemmän kyse nyt eri tavoista kommunikoida ja tilannetajusta kuin miellyttämisentarpeesta ja mielipiteiden puutteesta. Arkielämän kanssakäymisessä nyt ei aina tarvitse käydä suurempia mielipidekeskusteluja kun useimmiten pointtina saada asiat sujumaan vaan järkevästi. Voi kuulostaa tylsältä mutta aina ei myöskään ole järkeä käyttää aikaa turhaan jaagaamiseen.
Sitäkin voi miettiä miten itse näissä kommunikaatiotilanteissa toimii. Hakeeko aitoa vastavuoroista keskustelua eri näkökulmineen vai haastaa väittelemään.
Nimenomaan aitoa vastavuoroista rehellistä keskustelua.
"Terapeuttini sanoo minua ihmiseksi, joka ei sovi puberteettiseenyhteiskuntaamme juuri siksi etten osaa miellyttää. Hän on nähnyt työssään muutokset viime vuosikymmeninä ja minun tyyppiset suoraselkäiset, oikeudenmukaiset tyypit eivät ole toivottuja oikein mihinkään. Ihmiset yksinkertaisesti pelkäävät totuutta ja miksi viisas pärjää miellyttämällä. Ei se kivalta tunnu, mutta ei sekään ettei kukaan tarvitse minun tyyppistä ihmistä seuraansa. "
Kyllä nämä taitavat olla ihan omia ajatuksia itsestäsi ja "totuutesi" joita ihmiset eivät kestä, ovat jotain tarpeettoman loukkaavaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole miellyttäjätyyppiä erotan miellyttäjät helposti. Elämänkokemuksen myötä olen oppinut sen, että helpommalla olisin päässyt oppimalla miellyttämään. Mitä vanhemmaksi elän sitä enemmän joudun olemaan yksin, koska maineeni suorapuheisena on rajannut kuka haluaa olla tekemisissä kanssani. Käytöstavat osaan, jopa paremmin kuin keskiverto miellyttäjä, mutta ihmiset eivät halua rehellisyyttä ja aitoutta. Enemmistö haluaa keskittyä pohtimaan tunteitaan ja reaktioitaan ja jos sanani eivät jotakin miellytä olen silloin ikävä hirviö. Mielensä pahoittaminen asiasta kuin asiasta tietää keskustelua , valittamista pomolle , sairaslomia, lääkitystä, kriisejä, masennusta, ahdistusta, kaikenlaisia haastavia tunteita, joihin on aina helppo etsiä syyllinen rehellisestä tyypistä. Ihmiset ovat tottuneet luottamaan siihen, että aina voi valittaa ja miten sokeaksi se silloin tekeekään heidät erila
Persoonallisuushäiröinen entinen ylimiellyttäjä voi naamioida manipulointinsa ns rehellisyyteen. Joka on, kun pinnan alta vähän pöyhäisee, pelkkää valheellisuutta.
Töissä olen valinnut tietoisesti miellyttäjän/mukautujan roolin. Mieluummin olen tylsä kuin konfliktissa "minä sanon suoraan"- tyyppien kanssa, jotka myös pomolle valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron ihmisille mitä he haluavat kuulla, en sitä mitä mieltä oikeasti olen. Tämä toimii työssä ja muualla.
Löydät itsesi ahdistuneena, kun olet elänyt elämää muiden ehdoilla.
Kuka olet itse, itsesi kadottaneena
Löydät itsesi ihmisten huoliastiana ja olkapäänä
Lopulta sulla on vain päämäärätön olo, selittämätön ahdistus ja kyvyttömyys löytää mitään omaa
Tiedän kokemuksesta
Niinpä. Ja jotkut ratkaisevat tuon ahdistuksen projisoimalla sen läheisiinsä jotka eivät ole tuota ahdistusta millään tavalla aiheuttaneet.
Kun eivät välttämättä ole eivätkä olisi edes voineet tietää siitä kun tuollainen ihminen ei ole puhunut tunteistaan ja tarpeistaan rehellisesti vaan puhunut vain sitä mitä ovat kuv
Näitä kyllä riittää. Onhan niitäkin jotka ovat vuosia parisuhteessa siten että eivät sano puolisolleen miltä oikeasti tuntuu vaan sanovat asioita mitä kuvittelevat toisen haluavan kuulla vaikka ajattelevat toisin.
Valheellinen ylimiellyttäminen on usein seuraus hylkäämisen pelosta ja tietynlaisesta läheisriippuvuudesta tai jopa piilonarsistisista piirteistä. Pahansuopaisimmat tapaukset syyttävät tästä kumppaniaan mutta eivät koskaan pysty myöntämään että he ovat yksin syyllisiä omaan pahaan oloonsa.
Ymmärrän ap:n pointin täysin.
Itse en kyllä tulkitse sitä mielistelyksi tai miellyttämiseksi jos joku esim hiljaisempi tai hiukan ujo henkilö ei ihan joka kohtaan tyrkkää omaa näkemystään. Ei aina tarvitse sanoa mielipidettään, mielipiteensä sanomatta jättäminen voi olla joissain tilanteissa hyvää käytöstä ja teko jolla päästään esim työpaikalla asiassa eteenpäin. Useinhan monet asiat on "ihan sama" eli ei ole väliä tehdäänkö tänään vai huomenna. Tämä ei ole kenenkään mielistelyä.
Mutta se että selvästi tuodaan esille se, että haluan olla aina samaa mieltä kuin puhuja tai jopa käydään aikuisena matkimaan ystävää, se on pelottavaa.
Minulla oli aikoinaan (vuosikymmen sitten) tuttava jonka kanssa hengailtiin useinkin yhdessä. Hänellä oli outoja kausia, jolloin jopa matki jopa istuma-asentoani, toisti sanojani ja erilaisissa tunnetiloissa yritti samaistua minuun kertomalla samanlaisia kokemuksia jotka kyllä tulkitsin tekaistuiksi. Tyyliin kun vaihdoin sohvalla istuma-asentoa, hän vaihtoi samaan itse, kun niistin nenän ulkoillessa, hän kaivaa heti nenäliinan ja niistää, kun istuskellaan ulkona mulla käy selkään ja nousen ylös niin hänkin nousee ylös, kun kahvilassa pyyhin suupieleni servettiin, hän tekee sen saman heti perässä. Todella outoa. Kun sanon erään voimakkaasti minun tunteisiin vaikuttavan tapahtuman nuoruudesta, hänellä on kohta ihan samat fiilikset ja kokemukset, hän kaipaa ihan samaa, vaikka olen ymmärtänyt hänen aikaisemmista puheista, että asia ei tainnut mennä ihan noin. Hän myös usein kehui minua ja puhui jotenkin yltiöempaattiseen sävyyn käyttäen usein jotain ylisanoja, joita ei normaalisti tuttujen kesken kyllä käytetä. Hän saattoi käyttää nimeäni 2-3 x saman viestin aikana tyyliiin (nimi muutettu) "Hei Pirkko! ....väliin joku asia. Lähtisitkö Pirkko mun kanssa kaupungille tms... ......joku muu asia väliin ja Hyvää viikonloppua sinulle Pirkko". Ärsyttävää. Toisaalta tämäkin ihminen osoittautui melko piikikkääksi kun oli väsynyt ja häntä ärsytti joku asia. Mielistely hävisi sekunnissa ja todellinen luonne puski esiin. Lisäksi tämä mielistelijä-miellyttäjä on haukkunut varmaan jokaisen tuntemansa ihmisen minulle, omia aikuisia lapsiaan ja vanhempiaan myöten.
Vuorovaikutteinen keskustelu kenen tahansa kanssa on mukavampaa kuin se että jotkut puhuu ihan kokoajan niin, että toinen ei saa suun vuoroa. Kun jossain tulee 2 sekunnin tauko ja yritän sanoa sanottavani, saan sanoa 2 lausetta ja tuo toinen joko keskeyttää heti, puhuu päälle, siis varastaa puheenvuoroni tai yrittää arvata loput siitä mihin olin omassa jutussani tulossa. Hän ei siis kestä yhtään sitä että joku muu puhuu, tai hänen aivot on jo 63 vuotiaana siinä tilassa ettei kykene eikä jaksa yhtään kuunnella muita. Se se vasta rasittavaa on. Mielummin ottaisin tuon mielistelijäversionkin kuin se, että 2 h tapaamisella on saanut ehkä yhteensä 10 min puheaikaa.
Tunnistan ystäväpiiristäni erään joka ainakin välillä on tällainen miellyttäjätyyppi. Olen myös tulkinnut, että hän aistii minun fiiliksen hyvin herkästi ja muuttaa sen mukaan käyttäytymistään. Jos minä olen rento, hän on rento, mutta jos minä olen vähän väsynyt enkä oikein jaksa olla niin kovin rennon letkeä, pirtsakka ja naureskella tms, hän alkaa voimakkaasti mielistelemään minua.
Häneltä ikään kuin loppuu oma toiminta- ja päätöksentekokyky, ei osaa ravintolassa päättää ensin (sanoa ääneen) mitä syö vaan odottaa että minä sanon ensin, jopa pohtii ääneen pitäisköhän hänenkin ottaa sitä. Ei osa kulkea normaalisti rinnalla tai mennä vaikka ahtaissa portaissa ensin vaan jää odottamana että minä menne ensin, aukoo minulle ovia kuin treffikumppani konsanaan (vaikka on vain ns tuttu / ystävä). Kysyn mitä hän haluaisi tehdä, hänelle on ihan sama "sano sinä vaan minne mennään", häneltä katoaa jotenkin kaikki ideatkin tällaisessa tilassa, vaikka sitten välillä on kuitenkin mielestäni ihan normaali. Olen yrittänyt sivuuttaa nuo jutut ihan kun en huomaisikaan, kai hänellä on joku tarve tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Mä erehdyin tällasen ihmisen kanssa perustamaan perheen. En ollut koskaan tavannut sellaista ihmistä, jolla miellyttäminen on manipulatiivista ja ihan sairaalloisella tasolla enkä osannut yhtään epäillä, että aikuinen ihminen toimisi niin. Luulin ja uskoin, että hän on kiltti ja hyvä ihminen. Totuus olikin sitten karmea, kun hän riisui lopulta miellyttäjän naamionsa ja paljasti, että on tehnyt kaiken vain minua miellyttääkseen ja kerännyt vihaa siitä sisälleen. Ja ihan vaikka mistä asioista. Hän oli listannut kaikki mahdolliset loukkaantumisensa ja niitä riitti. Minulla ei ollut vuosiin aavistustakaan kenen kanssa oikein elin. Pahin petos ikinä.
Minun ex mieheni vastaa kuvausta. Aloitti yli 20 vuotta tapahtuneesta keskustelusta, plin silloin 17v.
Ei ikinä ymmärtänyt että ihminen muuttuu vaan minun olisi pitänyt pysyä samanlaisena kun tavattiin. Eli naiivina teininä. Se muuttuminen oli hänestä petos josta keräsi kaunaa niin että paljasti kaunaisen ja tunteettoman sisimpänsä.