Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston nöyryyttävät kyselyt - miksi haluat siirtää soittoaikaa

Vierailija
23.05.2024 |

Jäin työttömäksi, käytän päivät työnhakuun ja oman osaamisen kehittämiseen esim. kuuntelemalla webinaareja. Koneen ääressä istun edelleen sen 8 h päivässä. 

Ärsyttää TE-toimiston virkiailijoiden asenne - ensin tulee viestiä, että sovittu puhelinaika, sitten puhelinaika peruttu ja uusi aika. Viestissä kehotus muuttaa aikaa Oma Asioinnissa, jos ei sovi. Oma Asiointi ei toimi, joten soitan puhelinpalveluun. Siellä kysytään syytä, miksi sovittu puhelinaika ei sovi. Siinä vaiheessa alkaa ärsyttää. Ei työelämässäkään kysytä, miksei joku palaveri sovi, vastasin, että henkilökohtainen syy, virkailija sitten lupasi jättää yhteydenottopyynnön, joku kai sitten soittaa ja selvittää, onko puheliajan perumisen syy sellainen, että se kelpaa. Tämä ei voi olla totta - järkyttävää nöyryyttämistä. Kyllä, olen työtön, mutta käyn edelleen hammaslääkärissä, kampaajalla, lapsen vasukeskusteluissa, jumpassa ja sovin lounastapaamisia, puhumattakaan työhaastatteluista, soveltuvuustesteistä...Miksi puheliaika ei sovi, koin kysymyksen todella tungettelevaksi. 

Edit: Olipa kerrankin sopiva kirjoita seuraavat numerot peräkkäin botintunnistusrimpsu: kuusi kuusi kuusi 

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun soitat ja haluat siirtää aikaa, niin se vastaaja näkee, että kas, tämä siirtää soittoaikaa jo kuudetta kertaa.

Vierailija
62/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumppa mene kyllä viranomaisasioinnin edelle. Järki käteen tukien kuppaamiseasakin.

Ei kai pointti olekaan, että jumppa olisi tärkeämpi, vaan että puhelu on sovittu ajalle X, mutta sitten se siirretäänkin yksipuolisesti (virkailijan toimesta) aikaan Y. Ja aikana Y se työtön - jolla ei ilmeisesti saisi olla elämässä mitään muuta kuin puhelimessa päivystäminen - voi olla hammaslääkäri, työhaastattelu tai vaikka juuri se jumppa.

Kummallisesti tässä keskustelussa luullaan, että niskuroivat työttömät yrittävät siirrellä niitä puhelinaikoja miten sattuu. Virkailijathan niitä siirtelee. Minulle ei ainakaan edes vaivauduta siirtämään, vaan yleensä soitetaan seuraavana päivänä sovitusta, ja kellonaika on mitä sattuu, useimmiten juuri silloin kun olen bussissa tms. eikä ole mitään mahdollisuutta päästä yksityisempään paikkaan puhumaan. Pahoittelu on tyyliin "sori, oli kiireitä", jos mitään pahoittelua edes tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä täysin kafkamaista touhua!

Montako Kafkan kirjaa olet lukenut?

Vierailija
64/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ilmoitin ettei minulla ole puhelinta, hoitakaa etanapostilla asianne

Totta, ei työttömällä ole varaa ostaa puhelinta ja maksaa puhelinlaskuja. 

Minulla oli tällainen tilanne n.20 vuotta sitten, että minulla ei ollut puhelinta. Puhelimet olivat tuolloin vielä varsin kalliita vrt mitä nykyää. Eikä silloin ollut vielä mikään ihme, että jollakin ei ole kännykkää. Virkailija ei tätä kuitenkaan suostunut uskomaan. Hän oli antamassa minulle karenssin ja syytti minua työnsä vaikeuttamisesta ja ties mistä. Lopulta hänen määräämä karenssi kuitenkin peruttiin laittomana. Katkera typerä akka. 

Ihan voi kuka tahansa työttömyysturvalaista ja lain soveltamisohjeesta netissä lukea, mistä niitä karensseja voi saada. Ei tarvii sitten keksiä satuja päivät pitkät.

Vierailija
65/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ne TE-toimiston ihmiset soittelee työttömille? Ennen riitti yksi käynti toimistolla? 

Vierailija
66/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoat siihen, että ei töissäkään kysellä miksi jokin palaveriaika ei sovi. Ei tietenkään kysellä, koska siihen ei ole tarvetta. Tiedetään, että on jotain muuta työtön liittyvää eli henkilö tekee töitä. Ja töitähän ei tosiaan sillä työttömällä ole, joten vertauksesi ontuu ja pahasti. 

Ei työajalla käydä jumpassa, kampaajalla jne. Joten eivät nuo ole myöskään hyväksyttäviä syitä laistaa velvollisuuksistasi työnhakijana. Mitäs sitä työnhakijalla muuta olisi kuin aikaa... Ja se, että koet syyn kyselyn tungettelevaksi ja nöyryyttäväksi, kertoo sen, että sulla ei ollut puhtaat jauhot pussissa sen ajan siirtämisen kanssa. Muutoin syyn kertomisessa ei olisi ollut mitään ongelmaa. 

Vierailija
67/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun soitat ja haluat siirtää aikaa, niin se vastaaja näkee, että kas, tämä siirtää soittoaikaa jo kuudetta kertaa.

Tämä. 

Vierailija
68/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeää vääntöä on ollut TE-toimiston kanssa, kun olen osa-aikatyössä enkä voi jaaritella kuulumisia heille aamupäivisin ennalta määrättynä työaikana kuten haluavat. En ymmärrä, miksi ei voi asioida kirjallisesti.

Vierailija
69/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä käyn työajalla kampaajalla, lääkärillä, hammaslääkärissä ja missä nyt milloinkin. Hoidan aina työni viimeisen päälle ja olen tavoitettavissa iltaisin, viikonloppuisinbja lomilla. 

Vierailija
70/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimiston toimintatapa on kyllä jokseenkin nöyryyttävä, kokemuksia omalta työttömyysajalta, joka on nyt onneksi päättynyt. Olen ihan tavallinen ja asiani hyvin hoitava ihminen, satuin vaan jäämään työttömäksi. Virkailija saattoi soittaa minä ajankohtana hyvänsä ilman ennakkoilmoitusta ja jos en puheluun ollut vastannut, oli perään tullut heti tekstiviesti, että sinulle on varattu soittoaika päivänä x klo y ja jos et vastaa niin sanktio luvassa. Jäi aina huono fiilis, ihan kuin olisin huono ihminen jos en päivystänyt puhelimen äärellä. Jos yritti itse soittaa takaisin niin koskaan ei vastattu.

Vierailija
71/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein te-virkailijasta kantelun aluehallintovirastolle, kun virkavirheitä oli niin paljon. Ajattelin tehdessäni sitä että ei sitä varmasti edes lueta siellä.

Mutta sen jälkeen tämä henkilö on muuttunut ihan toisenlaiseksi ja ystävällisemmäksi.  Äänensävykin muuttui. Nyt paneutuu ihan asiallisesti minun asioihini.

Vierailija
72/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne hyvin lakia, mutta tuntuu että ap:n kuvaama tilanne voisi olla jotain ihmisoikeuksia vastaan. Itse tekisin kyllä jonnekin ilmoituksen tuosta.

Vierailija
73/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jo pahempaa kuin Skientologien kuulustelut ja kyselyt? Siellähän raportoidaan koko ajan. Ei ole vitsi, aika vaarallista jo?

Vierailija
74/131 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumppa mene kyllä viranomaisasioinnin edelle. Järki käteen tukien kuppaamiseasakin.

Ei kai pointti olekaan, että jumppa olisi tärkeämpi, vaan että puhelu on sovittu ajalle X, mutta sitten se siirretäänkin yksipuolisesti (virkailijan toimesta) aikaan Y. Ja aikana Y se työtön - jolla ei ilmeisesti saisi olla elämässä mitään muuta kuin puhelimessa päivystäminen - voi olla hammaslääkäri, työhaastattelu tai vaikka juuri se jumppa.

Kummallisesti tässä keskustelussa luullaan, että niskuroivat työttömät yrittävät siirrellä niitä puhelinaikoja miten sattuu. Virkailijathan niitä siirtelee. Minulle ei ainakaan edes vaivauduta siirtämään, vaan yleensä soitetaan seuraavana päivänä sovitusta, ja kellonaika on mitä sattuu, useimmiten juuri silloin kun olen bussissa tms. eikä ole mitään mahdollisuutta päästä yksityisempään paikkaan puhumaan. Pahoittelu on tyylii

Virkailijalla on samanlainen oikeus hakea stressilomaa kuin muillakin. Virkailijankin lapsi voi sairastua ja marsu kuolla.

Pääosin puhelinaikoja siirtävät työttömät itse tai eivät vain  vastaa puhelimeen.

Vierailija
75/131 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ne TE-toimiston ihmiset soittelee työttömille? Ennen riitti yksi käynti toimistolla? 

Vaikka siksi, ettei työtön halua toimistolle käymään. Lain mukaan 3 kk välein on oltava yhteydessä.

Vierailija
76/131 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne hyvin lakia, mutta tuntuu että ap:n kuvaama tilanne voisi olla jotain ihmisoikeuksia vastaan. Itse tekisin kyllä jonnekin ilmoituksen tuosta.

Mikä siinä voisi olla ihmisoikeuksien vastaista?

Tai jos on, niin helpointa olisi toimia niin, että sitä aikaa ei voisi siirtää mistään syystä, jos se ei sovi, saa 2 vko karenssin.

Vierailija
77/131 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan se kiva, jos sieltä vastattaisiin, että okei, ilmoittelen sun omavalmentajalle ja tiesithän, että työnhaku katkeaa tähän, voit sitten käydä siellä toimistolla aloittamassa työnhaun uudelleen, kivaa päivänjatkoa.

Vierailija
78/131 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan antanut TE-toimistolle puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta. Vaadin kaiken asioinnin kirjallisena, eli heidän piti lähettää kirjeitä kotiin. 

Vierailija
79/131 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto työllistää lähinnä omilla palkkalistoilla olevat, eli ne 30+ vuotta samaa työtä tehneet, jotka eivät enää itse saisi töitä muualta. Saa nähdä, kun siirtyy kunnille, miten TE-toimiston työttömiksi jääneet virkailijat kokevat, kun saavat ns. maistaa omaa lääkettään! TE-toimisto on byrokratiaa vain byrokratian takia. 

Olen tuntenut pitkään yhtä te- toim työntekijä. Hyvä palkka ja rento työ, välillä etätyötä. Koskaan ei puhetta mistään  irtisanomisesta, aina leveä leipä pöydällä. Ja niin kuivahko tyyppi että

Vierailija
80/131 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-keskuksen tehtävä on julkisesti jotain muuta mutta pinnan alla ainoat tehtävät on kyykyttää työttömiä ja katkaista työttömyyskorvaukset aina kun mahdollista. Kiero ja epärehellinen systeemi. 

Systeemi ei ole, vaan laki. Ja kiitos persujen ja kokoomuksen, ja tietysti kristillisten ja ruotsalaisten, aina vain pahemmaksi menee.

Eiks tää tullut edellisellä hallituskaudella ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme