Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston nöyryyttävät kyselyt - miksi haluat siirtää soittoaikaa

Vierailija
23.05.2024 |

Jäin työttömäksi, käytän päivät työnhakuun ja oman osaamisen kehittämiseen esim. kuuntelemalla webinaareja. Koneen ääressä istun edelleen sen 8 h päivässä. 

Ärsyttää TE-toimiston virkiailijoiden asenne - ensin tulee viestiä, että sovittu puhelinaika, sitten puhelinaika peruttu ja uusi aika. Viestissä kehotus muuttaa aikaa Oma Asioinnissa, jos ei sovi. Oma Asiointi ei toimi, joten soitan puhelinpalveluun. Siellä kysytään syytä, miksi sovittu puhelinaika ei sovi. Siinä vaiheessa alkaa ärsyttää. Ei työelämässäkään kysytä, miksei joku palaveri sovi, vastasin, että henkilökohtainen syy, virkailija sitten lupasi jättää yhteydenottopyynnön, joku kai sitten soittaa ja selvittää, onko puheliajan perumisen syy sellainen, että se kelpaa. Tämä ei voi olla totta - järkyttävää nöyryyttämistä. Kyllä, olen työtön, mutta käyn edelleen hammaslääkärissä, kampaajalla, lapsen vasukeskusteluissa, jumpassa ja sovin lounastapaamisia, puhumattakaan työhaastatteluista, soveltuvuustesteistä...Miksi puheliaika ei sovi, koin kysymyksen todella tungettelevaksi. 

Edit: Olipa kerrankin sopiva kirjoita seuraavat numerot peräkkäin botintunnistusrimpsu: kuusi kuusi kuusi 

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistot loppuvat. 

Vierailija
102/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jään eläkkeelle muutaman vuoden päästä ja viimeaikoina te-palveluista on soitettu miten sattuu. 

On soitettu (enkä ole ehtinyt vastata) niin on laitettu tekstari että soitti ja soittaa uudestaan. Ei soita uudestaan.

on myös unohtanut soittaa. 

Viimeksi laittoi viestin että soittaa tiettynä päivänä muttei aikaa. Kiva olla passissa klo 8-16. Minusta tuo on kiusaamista.

Nykyään kuuntelen ja myötäilen virkailijaa. Sanon että kaikki on ok. Esim minulla oli jopa Omavalmentaja joka oli umpisurkea. Kehuin häntä maasta taivaaseen. Olkoon siinä uskossa että ovat hyviä työssään vaikka surkeeta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jään eläkkeelle muutaman vuoden päästä ja viimeaikoina te-palveluista on soitettu miten sattuu. 

On soitettu (enkä ole ehtinyt vastata) niin on laitettu tekstari että soitti ja soittaa uudestaan. Ei soita uudestaan.

on myös unohtanut soittaa. 

Viimeksi laittoi viestin että soittaa tiettynä päivänä muttei aikaa. Kiva olla passissa klo 8-16. Minusta tuo on kiusaamista.

Nykyään kuuntelen ja myötäilen virkailijaa. Sanon että kaikki on ok. Esim minulla oli jopa Omavalmentaja joka oli umpisurkea. Kehuin häntä maasta taivaaseen. Olkoon siinä uskossa että ovat hyviä työssään vaikka surkeeta on.

Ja olen nyt työkokeilussa ja paikan sain hankittua ihan itse. 

Vierailija
104/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on työkkärissä töissä ollessani kerrottu , että hakija ei aio edes harkita mennä mihinkään töihin taikka mihinkään ennenkuin siinä juuri alkaneet talvioloympialaiset on ohi!

Toinen syy jäi kans mieleen: koska oli varannut juuri sille ajankohdalle ja päivälle taloyhtiön pesutuvan, niin se päivä oli ns tukossa ja hänellä varattu.

Yksi maalari oli jo saanut tiedon että ensi keväänä on työkeikka tiedossa, niim hän ei nyt tässä talvella sitten lähde mihinkään kiitos vaan. Ei kait siinä sitten muuta ku korvaukset poikki, vai mitä.

Tämä kertoo vain siitä, että työttöminä on paljon vajaakuntoisia, sairaita, työkyvyttömiä, osatyökyvyttömiä. Ihmisiä, joilla ei ole resursseja normaaliin työelämään. 

Osa heistä kykenee satunnaisiin työkeikkoihin, mutta tarvitsevat niiden jälkeen pitkiä lepotaukoja. 

Poliittinen, ei-järkiasioihin perustuva ideologia, sekä hyvä veli-järjestelmä ja korruptio pitävät huolen etteivät henkilöt saa tavalla tai toisella tehdä (vaikka itse kykenevät ja haluaisivat) kuin vain satunnaisia keikkoja. Tästä huolehtivat ns. lattiatason likaisen työn tekijät, eli on pilvin pimein ihmisiä tekemässä sabotaasia tavalla tai toisella ettei henkilö työllistyisi, paitsi ja ainoastaan sinne mihin jonkun poliitikon/poliitikoiden ideologinen ja järjenvastainen, täysin pelkän oman henkilökohtaisen tunnepohjan, oman navan ympärille kietoutuva ideologian perusteella haluavat.

Vierailija
105/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole mitään validia syytä jäädä puhelintapaamisesta pois. Minä virkailijana en kysyisi tosiaan kyllä syytä vaan antaisin heti 3 kk:n karenssin.

Entä jos se ihminen on vaikka 39 asteen kuumeessa eikä kykene olemaan puhelimessa? Karenssi, eikö niin.

Vierailija
106/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sano vaikka että aika ei käy kun olet työhaastattelussa?

Karenssi siitäkin seuraa.

Vierailija
107/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto työllistää lähinnä omilla palkkalistoilla olevat, eli ne 30+ vuotta samaa työtä tehneet, jotka eivät enää itse saisi töitä muualta. Saa nähdä, kun siirtyy kunnille, miten TE-toimiston työttömiksi jääneet virkailijat kokevat, kun saavat ns. maistaa omaa lääkettään! TE-toimisto on byrokratiaa vain byrokratian takia. 

Viitisen vuotta sitten TE-täti tuli haastatteluun meille hakemaan osastoassarin paikkaa.

Session jälkeen totesimme "joo, ei enää näitä julkisen uriin jumittuneita". Mutta pakko myöntää että oli aika perverssin mielihyväistä antaa takaisin sitä alentavaa keskustelupompottelua, mitä itse sai osakseen kun olin joskus 6 kk työttömänä.

Vierailija
108/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin vastikään työttömäksi ja sain työkkäristä ilmoituksen, että soittavat tiettyyn aikaan. Puhelu tuli, vastasin, keskustelimme virkailijan kanssa ja sain häneltä ohjeet miten ja mihin mennessä ilmoitan hakemistani työpaikoista (kesän lopussa). Asia selvä, kiitos, kuulemiin.

Meni pari päivää ja postiluukusta kolahti kirje "Muistutus, et ole toiminut sovitulla tavalla". WTF??? Siis mitä ihmettä olen ehtinyt jättää tekemättä? Kirjeessä tai omissa tiedoissa ei ollut mitään mainintaa, että mikä "sovittu tapa" on hoitamatta. Chat-palvelun kautta selvisi, että muistutus oli aiheeton ja että virkailija oli vaan unohtanut merkitä jonkin koodin, että puhelu on onnistunut. Chat-tyypit eivät toki voineet merkintää korjata, vaan minun piti tehdä yhteydenottopyyntö, johon kirjoitin, että "ei tartte soittaa, kunhan korjaatte merkinnän". Tietenkin sieltä soitettiin ja kerrottiin, että alkuperäinen virkailija korjaa virheen jahka kerkeää. El

Mullekin kävi kerran noin. Onneksi virkailija oli jo sitä ennen itse ilmoittanut, että tulee vahingossa tämmöinen ilmoitus eikä siitä tarvitse välittää. Kyllä se silti vähän ahdisti, kun en luota noihin virastoihin yhtään. 

Vierailija
109/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimeksi tosi kiva, empaattinen ja fiksu virkailija. Ehkä hän oli itsekin ollut työttömänä ja sitä kautta osasi ottaa huomioon. Hän sopi yleensä soittoajatkin tekstiviestillä, eikä mukissut mitään, kun usein jouduin siirtämään aikaa. Ei myöskään kysellyt syitä. Tuntui olevan mun puolella ja selitti, jos joutui laittamaan enemmän hakuvelvollisuuksia kuin aiemmin. Tämmöisiä niiden kuuluisi olla.

Ei onneksi ollut semmoinen, joka ensin työttömänä valittaa systeemistä, mutta muuttuu itsekin piiskuriksi heti virkaan päästessään. Semmoisiakin on. 

Vierailija
110/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa lopettaa toi pelleily ja mennä suoraan vaan toimeentulotuelle

Vierailija
111/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku raivopaa virkailija jota en ollut nähnyt kirjasi ylös etten ole muuttanut ja on asioitava samassa ja huijattu heitä muutolla. Tosiasiassa olin muuttanut ja kunta vaihtui. Väitti pitää käydä samassa. Tein valituksen mutta sai kai vain taputuksia. Käytöskoulu olisi tärkeä virkailijoille. 

Vierailija
112/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin jonkin mahdollisimman intiimin ja kiusallisen syyn. Tyyliin että olen silloin panemassa naapurin vaimoa. Ehkä sitten tajuavat ettei ole järkevää kysellä.

Vierailija
113/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin jonkin mahdollisimman intiimin ja kiusallisen syyn. Tyyliin että olen silloin panemassa naapurin vaimoa. Ehkä sitten tajuavat ettei ole järkevää kysellä.

Kertoo, että on niin tavattoman ihastunut virkailijaan, että jännittää niin kovasti tulla paikan päälle. Kyllä hiljenee nopeasti=)

Vierailija
114/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi v ittumainen systeemi. Heti kun jäin työttömäksi joku työntekijä oli "bongannu" mut ja 45min meni narsistisiin pitkän kaavan kyselyihin. Sit vaihtu työntekijä. Kysyin syytä. Mut oli "bongattu" ja.. jotain sönköti sönköti.  Olin kai vapaata riistaa.

Vierailija
115/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli lyhyitä noin 5-10 min. puheluita. Nykyään vähintään puoli tuntia.

Ainakin täällä Tsadissa 😬

Vierailija
116/131 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi muita menoja suunnitella soittoajan ulkopuolelle? Noita soittoja on niin harvoin, ettei luulisi olevan iso ongelma.

Vierailija
117/131 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä kyykytystä tehnyt mitä pitää nyt uhkavaatimus jos et ilmoita ammattia ja koulutusta tulee karenssi yhtä johtavaa juok auttamista eiköhän heillä ole jo tiedossa mitä ja mikä koulutus. 

Vierailija
118/131 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on olemassa työvoimaviranomainen niin sellaisen pitäisi soittaa työttömälle heti jos hän huomaa jonkin vapaan työpaikan joka soveltuisi työttömälle mutta nykyään tuo virasto tuntuu olevan vain kyykyttämistä varten. Olisi paikallaan miettiä että miksi tuollainen instanssi on edes olemassa jos siitä ei ole käytännössä mitään hyötyä???

pitää saada ylikoulutetut käsienheiluttajatkin töihin

Vierailija
119/131 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ilmoittautuisi mihinkään työkkäriin pompoteltavaksi, ihan horroria. Onneksi on pääomatulot joilla pärjää jos töitä ei ole.

Vierailija
120/131 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jokin harrastus kun seurustelee työkkärin kanssa. Minut ne on jo unohtanu, onneksi .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi