Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston nöyryyttävät kyselyt - miksi haluat siirtää soittoaikaa

Vierailija
23.05.2024 |

Jäin työttömäksi, käytän päivät työnhakuun ja oman osaamisen kehittämiseen esim. kuuntelemalla webinaareja. Koneen ääressä istun edelleen sen 8 h päivässä. 

Ärsyttää TE-toimiston virkiailijoiden asenne - ensin tulee viestiä, että sovittu puhelinaika, sitten puhelinaika peruttu ja uusi aika. Viestissä kehotus muuttaa aikaa Oma Asioinnissa, jos ei sovi. Oma Asiointi ei toimi, joten soitan puhelinpalveluun. Siellä kysytään syytä, miksi sovittu puhelinaika ei sovi. Siinä vaiheessa alkaa ärsyttää. Ei työelämässäkään kysytä, miksei joku palaveri sovi, vastasin, että henkilökohtainen syy, virkailija sitten lupasi jättää yhteydenottopyynnön, joku kai sitten soittaa ja selvittää, onko puheliajan perumisen syy sellainen, että se kelpaa. Tämä ei voi olla totta - järkyttävää nöyryyttämistä. Kyllä, olen työtön, mutta käyn edelleen hammaslääkärissä, kampaajalla, lapsen vasukeskusteluissa, jumpassa ja sovin lounastapaamisia, puhumattakaan työhaastatteluista, soveltuvuustesteistä...Miksi puheliaika ei sovi, koin kysymyksen todella tungettelevaksi. 

Edit: Olipa kerrankin sopiva kirjoita seuraavat numerot peräkkäin botintunnistusrimpsu: kuusi kuusi kuusi 

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano vaikka että aika ei käy kun olet työhaastattelussa?

Vierailija
22/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole mitään validia syytä jäädä puhelintapaamisesta pois. Minä virkailijana en kysyisi tosiaan kyllä syytä vaan antaisin heti 3 kk:n karenssin.

Virkailija ei anna karenssia, se tulee ylemmältä taholta keskitetysti,

Syytä siirtoon kysytään siksi, että osa syistä on hyväksyttäviä (työhaastattelu) ja osa sellaisia, että niiden pohjalta todella saa karenssin (en viitsi vastata puhelimeen aamulla). Syytä kysytään, jotta voidaan heti neuvoa, että tästä tulee se korvaukseton määräaika ja pahimmillaan työnhaku katkeaa kokonaan. Helpointa olisi, että ei kysellä, vaan samantien annetaan etuudenmaksamisen katkaiseva lausunto ja annetaan asiakkaan itsensä huomata, että hups, rahaa ei enää tulekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmoitin ettei minulla ole puhelinta, hoitakaa etanapostilla asianne

Vierailija
24/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole mitään validia syytä jäädä puhelintapaamisesta pois. Minä virkailijana en kysyisi tosiaan kyllä syytä vaan antaisin heti 3 kk:n karenssin.

No on niitä valideja syitä. Minä jouduin siirtämään aikaani, koska sain punkinpuremasta ruusun ja olin 40 asteen kuumeessa tiputuksessa sairaalassa. Sen verran nopeasti sairastuin, että ehdin vain lykätä miehelle sen tekstarin, johon peruutus piti tehdä ennen kuin lanssi vei.

Myös esimerkiksi jokin oikeuden istunto on sellainen, ettei sen ajankohtiin juuri itse voi vaikuttaa.

Vierailija
25/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä täysin kafkamaista touhua!

Vierailija
26/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää moni asia TE-toimiston kanssa asioimisessa. Kaiken huippu oli sovittu soittoaika, kun TE-virrkailijan piti soittaa mulle klo 13. Istuin pöydän ääreen hyvissä ajoin odottamaan ja valmistauduin keskustelemaan omasta tilanteestani. Klo 14.15 lopetin päivystämisen, kun soittoa ei kuulunut. Olin moneen kertaan käynyt tällä välin koneelta katsomassa, että onko mun omille sivuille tullut jotain infoa, miksi soittoa ei kuulu. Ei mitään selitystä. Laitoin lopulta itse viestiä, että odotin reilun tunnin ja kun soittoa ei tullut, että ilmoitatte varmaan uuden soittoajan. Ja mitä kävi? Sain varoituksen, koska en ollut vastannut soittoon. Varoituksessa kerrottiin, että jos sama toistuu, menetän oikeuteni saada korvauksia. Tuli tunne, että mulle ei vastannut lainkaan ihminen, vaan joku tekopöllö. Ihan aivotonta touhua.

Laitoin välittömästi uutta viestiä, johon kopioin kellonaikoineen jo aiemmin itse laittamani viestin ja yritin olla esittämätt

Tuommoisessa tilanteessa kannattaa itse soittaa matkapuhelimella pari kertaa te-roimiston virkailijan numeroin ja laittaa txt-viesri ja sähköpostiviesti, jolloin sinulla näkyy asia kirjallisena ja kelloajat. Eli, jos soittoaika on klo 13, niin itse yrittäisin soittaa klo 13.30 ja klo 14, ja sen jälkeen laittaisin txt ja sähköpostin perään. 

Vierailija
27/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi asioiden hoito järkevöitymään heti, kun omavirkailija vaihtui. Aiempi naisvirkailija jäi eläkkeelle ja tilalle tuli nuori mies, jolla on maalaisjärki päässä. 

Vierailija
28/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan se mielenkiintoista tämä äärimmäisen oikeistolainen politiikka. Tavallisia ihmisiä vahdistaan ja kiusataan, vaikka tiedetään aivan hyvin, että he eivät voi enää edes pieraista ilman etteikö joku viranomainen pystyisi määrittelemään, jotta onko nyt varmasti ostettu lidlistä sitä halvinta hernekeittoa. Samalla kuitenkin puhkotaan kokoajan suomilaivan pohjaan kaikenlaisia mahdollisuuksia kiertää veroja jne varakkaille että he voivat "laillisesti" kiertää  lakeja, veroja jne...

Ei se vihervasemmistolaisuuskaan mikään tie onneen ole, mutta kyllä äärimmäinen oikeisto-johon luen nykyään myös kokoomuksen- on todellinen tuhon tie josta seuraa orwellilainen olotila tai sitten sota. Mielestäni Petteri Orpo on näätsi.

Vierailija
29/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää moni asia TE-toimiston kanssa asioimisessa. Kaiken huippu oli sovittu soittoaika, kun TE-virrkailijan piti soittaa mulle klo 13. Istuin pöydän ääreen hyvissä ajoin odottamaan ja valmistauduin keskustelemaan omasta tilanteestani. Klo 14.15 lopetin päivystämisen, kun soittoa ei kuulunut. Olin moneen kertaan käynyt tällä välin koneelta katsomassa, että onko mun omille sivuille tullut jotain infoa, miksi soittoa ei kuulu. Ei mitään selitystä. Laitoin lopulta itse viestiä, että odotin reilun tunnin ja kun soittoa ei tullut, että ilmoitatte varmaan uuden soittoajan. Ja mitä kävi? Sain varoituksen, koska en ollut vastannut soittoon. Varoituksessa kerrottiin, että jos sama toistuu, menetän oikeuteni saada korvauksia. Tuli tunne, että mulle ei vastannut lainkaan ihminen, vaan joku tekopöllö. Ihan aivotonta touhua.

Laitoin välittömästi uutta viestiä, johon kopioin kellonaikoineen jo aiemmin itse laittamani viestin ja yritin olla esittämätt

Tää on tuttua. Työkkärille annetaan feikkinumero ja sitten ihmetellään, kun soittoa ei tule.

Vierailija
30/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin välittömästi uutta viestiä, johon kopioin kellonaikoineen jo aiemmin

Ja matkapuhelimella, koska näkyy kelloaika. Ei kai "pöytäpuhelimia" enää kenelläkään ole. Jos virkailija ei soita sovittuna aikana, silloin syy ei ole sinun. Jos odota siitä yli 11/2 h, ja laitan perään txt-viestin ja sähköpostin olet tehnyt voitavasi. Kannattaa soittaa perään ja laittaa txt-viesti, eli varmistaa oma selustansa.

Vierailija
31/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuntasekoilun asiakas ja vuoden sisällä on otettu 3 kertaa yhteyttä, aina sähköpostilla, tyyliin "oletko saanut töitä?".

-työtön

Vierailija
32/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti virkailijaa velvoittaa kysymään miksi haluat siirtää tapaamista laki, ja se että hänen pitää joku syy kirjata tietoihin. Kun laki on sellainen, että ei sitä ihan mistä syystä vaan saa mitään tehdä, muutenhan jotkut välttelisivät hamaan tappiin asti ettei tarvitse puhua mitään koskaan virkailijalle ja tehdä suunnitelmaa, kuin nostaa vaan rahat, aina vaan sanoisivat kymmeniä kertoja, että ei nyt sovi.

No. Jos kysyisi sitä syytä sitten kolmannella kerralla, tai toisella. 

Vierailija
33/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joissakin viesteissä näkyy nuo numerot perässä?

Vierailija
34/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellinen kysymys. Olin pitkään työttömänä ja vein joka käynnillä printin isosta excel-taulukosta jossa oli lista kaikista yhteydenotoistani, kaikista tiedusteluista, kylmistä soitoista ja hakemuksista ja mahdollisesti saadusta palautteesta. Hakuja oli noin kuusi /kk ja ne olivat ihan realistisia. Eivät hoputtaneet sen jälkeen. Eikä sanoneet että "mee töihin". Pitivät ihan radiohilijaisuutta.

Jonkin ajan kuluttua kysyin mahdollisuutta FEC-harjoitteluun, hankin itselleni harjoittelupaikankin ja kävin tuon puolen vuoden harjoittelun, mutta en saanut pysyvää pestiä sillä siellä oli jo riittävästi väkeä jonottamassa vakinaistamista. tuli myös vinkki työnanhkukoulutukseen, jonka kävin, ja se oli itse asiassa oikein hyvä koulutus.

Sitten pyysin lupaa saada opiskella työnhaun ohessa, sekin onnistui. Lopulta työllistyin itse. On selvää että TE-toimisto ei tarjoa kenellekään töitä silloin kun niitä ei ole. Tee ne tyytyväisiksi olemalla aktiivinen, ja käytä niiden tarjoamat palvelut.  Ne olivat  yllätävän hyviä.  

Vierailija
35/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita seuraavan kerran viestiä oma asioinnista ettei löydy sopivaa aikaa vapaista ajoista ja ettei varattu aika sovi. Toimii ainakin oman virkailijani kanssa.

Vierailija
36/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-9879463

"Ei yksittäisen puhelinsoiton tai tekstiviestin perusteella anneta karenssia tai lakkauteta työnhakua"

Muistakaa että asiallisesta toiminnasta on useita oikeuskanslerin ja oikeusasiamiehen ratkaisuja:

Viranomaisen on kaikissa asian käsittelyvaiheissa oltava huolellinen hallintolaissa säädettyjen hyvän hallinnon ja siihen kuuluvien asian käsittelyn ja palvelun asianmukaisuutta koskevien periaatteiden mukaisesti. Hallintolaki edellyttää, että viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset.

Lisäksi eri palveluiden osalta

Perustuslain takaama hyvä hallinto ja hallinnon palveluiden asianmukaisuus edellyttävät, että viranomaisen antamat tiedot ja neuvonta ovat ajantasaisia ja oikeansisältöisiä. Hyvään hallintoon kuuluvan neuvontavelvollisuuden perusteella virkamiehillä on velvollisuus tapauksessa kyseessä olevan kaltaisissa asioissa objektiivisesti tuoda esiin mahdolliset toimintavaihtoehdot, joita asiakkaalla voi eri tilanteissa olla. 

Vierailija
37/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin muutama kuukausi sitten ja olin surullinen toki siitä, mutta positiivisella mielellä, että löydän nopeasti uuden duunin ja työnhakumotivaatio kohdallaan. Sitten kävin työkkärissä tapaamassa jotain onnetonta tätiä, joka lateli vaan uhkauksia, eikä osannut vastata kysymyksiini. Lähdin tapaamisesta hämmentyneenä ja sain todella nähdä vaivaa, ettei tämä uhkailu ja innottomuus vaikuttanut liian negatiivisesti. 

Vierailija
38/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut irtisanottiin muutama kuukausi sitten ja olin surullinen toki siitä, mutta positiivisella mielellä, että löydän nopeasti uuden duunin ja työnhakumotivaatio kohdallaan. Sitten kävin työkkärissä tapaamassa jotain onnetonta tätiä, joka lateli vaan uhkauksia, eikä osannut vastata kysymyksiini. Lähdin tapaamisesta hämmentyneenä ja sain todella nähdä vaivaa, ettei tämä uhkailu ja innottomuus vaikuttanut liian negatiivisesti. 

Hallintolaki edellyttää, että työttömälle kerrotaan oikeudet ja velvollisuudet. Moni työtön kokee uhkailuksi, kun kerrotaan, että työnhakuvelvoite on ihan oikea velvoite. Tästä on tehty oikeuskanslerille satoja valituksia: minulle ei saa kertoa, että joku asia estää etuudensaannin!

Vierailija
39/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkailija ei anna karenssia, se tulee ylemmältä taholta keskitetysti,

Syytä siirtoon kysytään siksi, että osa syistä on hyväksyttäviä (työhaastattelu) ja osa sellaisia, että niiden pohjalta todella saa karenssin (en viitsi vastata puhelimeen aamulla). Syytä kysytään, jotta voidaan heti neuvoa, että tästä tulee se korvaukseton määräaika ja pahimmillaan työnhaku katkeaa kokonaan. Helpointa olisi, että ei kysellä, vaan samantien annetaan etuudenmaksamisen katkaiseva lausunto ja annetaan asiakkaan itsensä huomata, että hups, rahaa ei enää tulekaan.

Miksi tuo, ettei vastaa aamulla puhelimeen oikeuttaisi karenssin? eiväthän kaikki mene aamulla töihinkään. Itse en sovi mitään aamuksi. Töitä voi tehdä myös iltaisin ja öisin.

Vierailija
40/131 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallintolaki edellyttää, että työttömälle kerrotaan oikeudet ja velvollisuudet. Moni työtön kokee uhkailuksi, kun kerrotaan, että työnhakuvelvoite on ihan oikea velvoite. Tästä on tehty oikeuskanslerille satoja valituksia: minulle ei saa kertoa, että joku asia estää etuudensaannin!

Siinä on eroa miten asiat kerrotaan. Ihan jo hymyily tapaamisen aikana saattaa siis antaa sellaisen kuvan, että yhdessä tässä mietitään ratkaisuja ja etsitään töitä. Nää tapaamiset on nykymuodossaan melko ahdistavia ja suorastaan lannistavia luonteeltaan. Kaipaisivat tuulettamista ja enemmän sellaista motivoivaa otetta. Varmasti on ihmisiä, joita et tavoita millään, mitta suurin osa haluaa löytää sen uuden työn mahdollisimman nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän